- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

در سال حماسه اقتصادی/ تجارت لرستان جان تازه ای گرفته است

88509

 

 

در سال حماسه سیاسی و اقتصادی اقدامات انجام گرفته در زمینه فعالیت های تجاری و بازرگانی، جان تازه ای به تجارت لرستان داده است.

 لرستان از دیرباز به عنوان یک استان سرشار از نعمت های الهی و استعداد انسانی شناخته می شده اما این نعمت ها و مواهب به دلایل بسیاری مغفول مانده و عاملی در راستای توسعه و پیشرفت استان به شمار نیامده است.
ایرنا : با شروع سال ۹۲ و نامگذاری سال حماسه سیاسی و اقتصادی، تلاش ها برای تحقق این خواسته رهبری دو چندان شد.
آغاز کننده این مهم در لرستان اتاق بازرگانی خرم آباد، صنایع و معادن، و جهاد کشاورزی لرستان بود ، و در نخستین گام سفیر تایلند در راس هیاتی به لرستان قدم گذاشت.
آدام ساک سریتانگوس در این سفر اذعان کرد که به رغم حضور در ایران برای نخستین بار به لرستان سفر کرده و در این سفر اطمینان یافته که لرستان به واسطه‌ی سرسبزی و زمین‌های کشاورزی حاصلخیز، ظرفیت‌ مناسبی برای واردات و صادرات دارد.
اتاق بازرگانی خرم آباد، پس از سفر هیات تایلندی، یک هیات توانمند تجاری را به عراق اعزام کرد.
اعزام این هیات منجر به عقد سه تفاهم نامه همکاری با تجار و بازرگانان این کشور و توافقاتی در خصوص ارتباطات تجاری اقتصادی، در زمینه های گوناگون میان اتاق خرم آباد و اتاق سلیمانیه شد.
دیدار با مشاور اقتصادی جلال طالبانی رییس جمهور عراق در این سفر، و نیز پیرو آن سفر محمد طاهر مصطفی، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سلیمانیه به لرستان، به منظور افزایش همکاری های دوجانبه ی اقتصادی از دستاوردهای این سفر بود.
می توان گفت که این اقدام های پی در پی و به دور از هرگونه شعار محوری موجب شده جان تازه ای در کالبد نیمه جان تجارت لرستان دمیده شود تا همگی بار دیگر به ایستادن و قد علم کردن تجارت لرستان امیدوار شویم.
در این میان اتاق بازرگانی خرم آباد، برنامه بعدی را در سفر به گرجستان اعلام کرده تا تجارت این استان بیش از پیش مسیرهای جهانی را پیش روی خود به نظاره بنشیند.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی خرم آباد گفت: صنعتگران و بازرگانان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در قالب هیاتی چهارم تیر به کشور گرجستان می‌روند تا در زمینه‌های مختلف اقتصادی راه‌های همکاری‌های دوجانبه را مورد بررسی قرار دهند.
حسین سلاح ورزی با اشاره به اینکه این اعزام در قالب برنامه‌های تدوین‌شده‌ی اتاق، برای تعامل و ارتباط بیشتر با کشورهای مختلف است، گفت: دیدار و گفت‌وگو با عباس طالبی‌فر سفیر و رایزن کشورمان در تفلیس گرجستان از جمله برنامه‌های این سفر چهار روزه است.
وی افزود: دیدار و گفت‌وگو با رییس و اعضای اتاق تفلیس هم در دستور کار قرار دارد که امیدواریم نتایج مثبتی را برای صنعت و تجارت لرستان به همراه داشته باشد.
وی گفت:بیشترین حجم کار در قالب رایزنی رو در روی تجار و صنعتگران لرستانی، با طرف‌های گرجی برنامه‌ریزی شده تا به صورت ملموس‌تری مذاکرات انجام بشود و نتیجه‌بخش هم باشد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد اظهارکرد: این برنامه، دومین اعزام هیات تجاری بازاریابی است که اتاق خرم‌آباد امسال برنامه‌ریزی کرده و برنامه‌های دیگری هم تدوین شده که در زمان خودش اطلاع‌رسانی خواهد شد.
به هر حال این اعزام ها و این دیدار ها به منظور توسعه بازار صادرات لرستان است که شناسایی بازار هدف این محصولات کار بسیار مهمی است که اتاق بازرگانی خرم آباد بر این مهم واقف شده و برای صادرات محصولات استان دست به کار شده است.
انتظار می رود با ادامه این روند و همکاری و یکدستی همه مسوولان و متولیان ، تولیدات و محصولات کیفی لرستان، جایگاه واقعی خود در سطح کشور و منطقه و حتی در بازارهای جهانی کسب کند تا در این صورت گام مهمی در راستای تحقق حماسه اقتصادی و رهانیدن قشر جوان استان از بند بیکاری برداشته شود.