- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

سد بختیاری بیش از ۱۰ هزار شغل در لرستان ایجاد می‎کند

139201060000295

 

مجری طرح سد بختیاری گفت: در زمان پیک عملیات اجرایی بلندترین سد بتنی جهان برای بیش از ۱۰ هزار نفر به شکل مستقیم فرصت شغلی فراهم خواهد شد.

به گزارش میرملاس ، حسین رنجبران با اعلام این خبر افزود: با شروع عملیات اجرایی اصلی طرح سد و نیروگاه بختیاری گام بلندی در جهت اشتغال‎زایی در استان لرستان برداشته خواهد شد.

وی اضافه کرد: در دوره زمانی پیک عملیات اجرایی این پروژه، برای بیش از ۱۰ هزار نفر بطور مستقیم در بخش‎های مختلف و بیش از ۳۰ هزار نفر به شکل غیرمستقیم فرصت شغلی فراهم خواهد شد.

مهندس رنجبران ادامه داد: از سال ۱۳۸۴ تاکنون در عملیات اجرای زیرساخت‎های طرح، ۹۰۰ نفر به طور مستقیم و ۳۰۰۰ نفر به طور غیرمستقیم در بخش‎های فنی، تأسیساتی و خدماتی مشغول به کار شدند که اغلب این افراد بومی منطقه هستند.

مجری طرح بختیاری در ادامه گفت: سد بختیاری با ارتفاع ۳۲۵ متر از نوع بتنی دوقوسیو با حجم بتن‎ریزی ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب در ۸۰ کیلومتری جنوب شرقی خرم‎آباد در حال احداث است.

وی با بیان اینکه نیروگاه سد بختیاری توانایی تولید سالانه ۳ هزار گیگاوات ساعت برق را دارد، خاطرنشان کرد: سد بختیاری پس از آبگیری دارای دریاچه‎ای با حجم ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مرت مکعب آب و طول حدود ۶۰ کیلومتر به عنوا بزرگترین مخزن آبی پس از مخزن سد کرخه در کشور خواهد بود.

رنجبران افزود: از اهداف مهم این طرح می‎توان به افزایش تولید برق کشور، افزایش حجم آب قابل تنظیم در حوزه رودخانه دز، جلوگیری از ورود رسوبات به سد دز و در نتیجه افزایش عمر مفید سد و نیروگاه دز، تنظیم آب برای نیروگاه‎های جریانی دز ۱، ۲ و ۳ در پایین دست خود، کنترل سیلاب‎های مخرب فصلی، اشتغال‎زایی و افزایش قابلیت‎های گردشگری منطقه اشاره کرد.

مجری طرح سد بختیاری یادآور شد: تاکنون بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینهش ده و پیشرفت فیزیکی کل طرح نیز حدود ۱۵ درصد است.

به گزارش ایسنا، سد بختیاری به عنوان بلندترین سد بتنی دوقوسی جهان در ۸۰ کیلومتری جنوب شرقی خرم‎آباد و در میان ارتفاعات سر به فلک کشیده زاگرس در مجاورت ایستگاه تنگ پیچ راه‎آهن سراسری(هشتمین ایستگاه حد فاصل دورود – اندیمشک) ساخته می‎شود.