تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
3

خوشبختی در گرو زیبایی..!!

  • کد خبر : 27819
  • 25 خرداد 1392 - 12:53

  نرگس حافظی  / میرملاس نیوز : خوشبختی در گرو زیبایی..!! ای آینه به من بگو که من از همه زیباترم.. چرا باید با تغییر در ظاهر، به دنبال خوب شدن باشیم؟!! چون انگار در جامعه یک اجبار وجود دارد. یکی از عواملی که دختر و پسر امروز به آن اهمیت می‌دهند قیافه‌ی ظاهری‌ست. درجامعه‌ […]

دختران

 

نرگس حافظی  / میرملاس نیوز :

خوشبختی در گرو زیبایی..!!

ای آینه به من بگو که من از همه زیباترم..
چرا باید با تغییر در ظاهر، به دنبال خوب شدن باشیم؟!! چون انگار در جامعه یک اجبار وجود دارد.
یکی از عواملی که دختر و پسر امروز به آن اهمیت می‌دهند قیافه‌ی ظاهری‌ست. درجامعه‌ مدرن امروزی که اولین برداشت‌ها ازطرف مقابل وهمچنین اولین تأثیرات درطرف مقابل مهم هستند، ظاهرافراد اهمیت بسزایی می‌یابد. زیبایی براین اساس به عنوان یکی ازمؤلفه‌های‌جایگاه اجتماعی درارزیابی موقعیت اجتماعی افرادجامعه، مهم قلمداد می‌شودکه خود ناشی از تاثیرمد و تلویزیون ورسانه‌های‌ جمعی وعلی‌الخصوص ماهوا‌ره‌هاست. شما هر کسی که باشید، در هر رشته‌ای که درس بخوانید و هر پستی که داشته باشید، مطمئنا حداقل یک بار به انجام عمل‌های زیبایی فکر کرده‌اید. گاهی به نتیجه می‌رسید و این کار را انجام می‌دهید،‌ و گاهی هم این شک و تردید را تا دفعه بعد که به آینه نگاه می‌کنید، باقی می‌گذارید. یکی از جراحی‌های عمده‌ی زیبایی که امروز انجام می‌شود، جراحی بینی‌ست.
به طور مثال از دید افراد، بینی حرف اول را در زیبایی صورت می‌زند زیرا عقیده دارند که درنگاه از روبرو، پهن یا بزرگ یا بینی کج و قوزدار سبب کاستن اززیبایی چهره‌ای می‌شود که ازسایرجهات زیباست. در نتیجه افرادی که بینی بزرگ یا ناموزون دارند اقدام به جراحی زیبایی بینی می‌نمایند زیرا معتقدند که بینی وکوچکی آن نماد زیبایی تلقی می‌شود و بنابراین بینی خود را به نیت زیباشدن به زیرتیغ می‌برند.
بینی بزرگ روزگاری نشان اقتدار بود و امروز اسباب سرشکستگی. یا زمانی چاق بودن، نشانه و سمبل زیبایی بود اما در دنیای امروز، باربی بودن مد زیبایی است.
روانشناسان معتقدند که گسترش نامطلوب جراحی‌های زیبایی دریک جامعه، متاثر از انگیزه‌های شناختی وعاطفی افراد آنهاست، بطوری‌که نیازهای عاطفی جوانان به ویژه نیاز به موردتوجه واقع شدن ازسوی جامعه ازانگیزه‌های اصلی کسب زیبایی تصنعی شده است.
درآماری که در سال‌های اخیر منتشر شده از نظرتعداد جراحی زیبایی بینی، ایران رتبه اول رادرجهان به خود اختصاص داد. براساس این آمارها اعمال جراحی بینی دردنیا روبه کاهش است, با این وجود ایران هنوز بیشترین متقاضی جراحی زیبایی بینی را در جهان داراست. عمل زیبایی در کشور ما به اندازه ای انجام می‌شودکه آمار آن از آمریکا و اروپا با جمعیت دو سه برابری شان نسبت به ایران هم بیشتر است که در این بین، عمل زیبایی بینی بیشترین آمار در عملهای زیبایی را دارد.
انجام این نوع عمل جراحی در میان تحصیلکرده‌ها و افراد مرفه فراوان‌تر است. هرچند طبقات اجتماعی متوسط وپایین هم با وجود هزینه بالای این قبیل اعمال، باتحت فشار قراردادن خود و خانواده، به این امر اقدام می‌کنند. بر اساس پژوهش صورت گرفته در دانشکده علوم اجتماعی واحد علوم تحقیقات تهران دانشگاه آزاد اسلامی از میان ۴۲۶ زن تهرانی بیش از ۱۵ درصد از آنان تا کنون عمل جراحی زیبایی را تجربه کرده اند که بیش از ۶۰ درصد آن را عمل جراحی بینی تشکیل داده است. این پژوهش به بررسی شیوع جراحی زیبایی در زنان تهرانی و همچنین پی بردن به عوامل موثر بر تمایل به جراحی زیبایی صورت گرفته است. حدود ۶۱ درصد از شرکت کنندگان در این پژوهش دارای مدرک کارشناسی بوده اند و اکثر افراد جراحی شده زیر ۲۵ سال و مجرد بوده اند. همچنین ۴۵٫۵ درصد ایشان دارای پایگاه طبقاتی متوسط و ۳۷٫۹ درصد دارای پایگاه طبقاتی بالا و ۱۶٫۷ درصد در پایگاه طبقاتی پایین قرار داشتند. علم پزشکی امروزه به یافته های زیادی رسیده است، رسانه هایی مانند ماهوراه و تلویزیون افراد را با شرایطی روبرو کرده است که قبلا امکان رویارویی با آن نبوده است. همه اینها باعث شده است که تمایل به جراحی زیبایی در جامعه ایران افزایش قابل توجهی داشته باشد.
از نظر روانشناسان اصلی‌ترین علت عمده‌ی مراجعه برای جراحی‌های زیبایی فقدان اعتمادبه نفس است که دخالت درتغییرچهره درسالهای اخیررا باعث شده است و به صورتی که این رفتارهمه گیر و درحال رشد می‌باشد. نکته مهم اینجاست که عمل جراحی زیبایی درافرادی که درست انتخاب شوند باعث کاهش استرس‌ها و افزایش اعتماد به نفس میشود، امادرصورت عدم انتخاب درست بیماران، افسردگی‌ها و مشکلات روانی و عدم تعادل روحی افزایش می‌یابد. در دهه “۶۰ میلادی یک جراح زیبایی در کتاب خود این مسائل را مطرح کرد که گاهی یک فرد با عمل جراحی زیبا می‌شد اصلا شخصیت او هم عوض می‌شد و اعتماد به نفس پیدا می‌کرد. اما در برخی موارد نه تنها مشکل حل نمی‌شود بلکه بر مشکلات شخص افزوده می‌شود.”
به‌طورقطع این افراد می‌بایست پیش ازمراجعه به متخصصان پوست یاجراحان پلاستیک به روان‌پزشکان مراجعه نمایند زیرا این افراد بیش ازهمه درارتباط میان فردی دارای مشکل هستند، اغلب گوشه‌گیر و افسرده هستند و نسبت به ناراحتی‌های خود بصیرت و بینش کافی ندارند، درنتیجه ناراحتی خودرابه اشتباه به ظاهرخودنسبت می‌دهندو با عمل جراحی زیبایی برای ازبین بردن آن اشکال، اقدام می‌کنند. به همین علل، چنین افرادی پس ازعمل نیزدچارمشکل خواهندبود و چه بسا پس ازعمل جراحی، بینی آنها وضعیتی بدترازقبل پیدامی‌کند وافسردگی آنها را افزایش می‌دهد.
بسیاری ازمراجعان خود معترف شده اندکه مشکلات اجتماعی‌شان پس ازعمل بیشترشده واین امرحاکی ازآن است که مشکل این افراد بیش ازمشکل ظاهری، مشکل روانی است وتقویت اعتمادبه نفس با روشهای شناخت نکات مثبت رفتار و روان می‌تواند جایگزین این‌گونه جراحی‌های پرهزینه شود .
ازهمین رو بزرگترین مشکل جراحان پلاستیک، تشخیص دادن برخی بیمارانی است که ازجراح خود توقع معجزه دارند و حاضرنیستند قبول کنند که جراح هم تا حدی می تواند توقعات بیماران خود را برآورده کند. به عبارت دیگر برخی بیماران توقعات ایده الیستی دارند نه توقعات رئالیستی. هجوم روزافزون جوانان به اینگونه جراحی‌ها حکایت ازاین داردکه گروههای مرجع نتوانستند جوانان را در شناخت هویت خودیاری کنند و به این ترتیب ظاهری‌ترین لایه هویت هر فرد چنان برجسته شده که دیگر ابعاد وجودیش را به حاشیه رانده است و نتیجتا آماراین اعمال زیبایی به ناکجا آبادها رسیده و سرمایه عظیمی رابه خود اختصاص داده‌است . درصورتی که افراد باید به جای این‌گونه کارها به دنبال زیبایی سیرت رفته و بدانند که نقاش طبیعت با قلم قدرتمند خود چهره هرکس را درتعادل با نژاد، سن و جنس او خلق کرده و دستکاری درآن ممکن است موجبات مشکلات بعدی شود.
در این میان بیشترین توجهات اینگونه جراحی‌ها متوجه زنان و دختران جامعه‌ی ما می‌باشند که به دلیل اینکه در مرکز توجه افراد جامعه هستند و از بار عاطفی و احساسی بالایی برخوردارند و به نوعی نقطه‌ی اتکا خانواده بشمار می‌آیند، در صورت غفلت و عدم توجه آسیب زیادی را متحمل خواهند شد و آسیب یک زن در جامعه برابر است با آسیب یک مادر آینده و در نتیجه تزلزل در یک خانواده. چرا که گاهی اوقات تصور می‌کند با انجام این جراحی ها زیباترشده و مشکلات عاطفی‌اش حل می‌شود، یا خواستگارهایش زیاد می‌شود و یا زندگی زناشویی‌اش مستحکم‌تر می‌شود درحالیکه پس از عمل جراحی زیبایی، فرد دوباره به حالت اولیه بازگشته و اعتمادبه نفس بازیافته را از دست داده ودچارتردید در ارزیابی زیبایی خود میگردد.
آنها می‌خواهند مورد پذیرش باشند. احساس زیبابودن بصورت غریزی در وجود هر زنی یافت می‌شود. همه دختران به دنبال این هستند تا با استفاده از ابزار مختلف و به طرق گوناگون خود را بهتر نشان دهند و به عبارت دیگر دنبال تحقق واژه “دیده شدن” هستند. به دنبال خلا‌های عاطفی هستند و نوازش شدن. آنها از ترس اینکه مردشان را از دست بدهند گاهی هر کاری می‌کنند که چه بسا تبعات بدتری را به دنبال داشته باشد.
متاسفانه به خاطر بالا رفتن سن ازدواج، پسران گزینه های بیشتری از دختران به لحاظ سنی دارند یعنی یک فرد مذکر ۳۰ ساله می‌تواند با یک دختر حد اقل ۲۰ تا حد اکثر ۳۰ ساله ازدواج کند و معمولا هم چنین است که از سنین پایین‌تر انتخاب می‌کنند و دختران هم نسلی خود بدون ازدواج می‌مانند که اگر این روند چند نسل یا چندین سال اتفاق بیفتد باعث می‌شود که حدود بیشتر از یک و نیم میلیون دختر که در سن ازواج هستند در قبال خود پسری برای ازدواج نبینند بنابراین نتیجه با بیشتر بودن دختر مساوی می‌شود و همین سبب ایجاد ترس در دختران شده که می‌خواهند گوی سبقت را بربایند و از قافله عقب نمانند و مورد بی‌مهری قرار نگیرند.
خداوند طبیعت زن و مرد را طوری آفریده است که غریزه مرد، طلب و نیاز است و غریزه زن جلوه و ناز. اما امروزه این موضوع بنا بر نیاز عاطفی زنان وارونه شده و شاهد آسیبهای موجود که امروز گریبانگیر همه‌ی جوانان ما شده، هستیم. به همین سبب دختران امروز بجای بارور کردن فکر و اندیشه برای تنها ماندن هزینه‌های گزافی را بر خانواده تحمیل می‌کنند. ‌اما فراموش کرده‌ایم که یکی از جذابیت‌هایی که در عشق‌های زودگذر وجود دارد ، چهره و ظاهر فرد مقابل است. دختر و پسر شیفته‌ی زیبایی ظاهرهم ‌می‌شوند و با گفتن کلمه‌های عاطفی و عاشقانه ، تظاهر به علاقه‌مندی به خصلت‌های ارزشی یکدیگر می‌کنند اما بعد از گذشت مدتی از ازدواج ، با فروکش کردن هیجان‌های کاذب‌‌ از درون، به سراغ ارزش‌های فرد مقابل می‌روند چرا‌که در این زمان، چهر‌ه‌ی او دیگر عادی و شاید هم تکراری شده است و اکنون ویژگی‌های درونی و معنوی همسر برای‌شان مهم و جدی گشته و در صورتی‌که با نظام ارزشیِ مورد قبول آنان سازگار نباشد،‌ شروع به بهانه‌گیری و پرخاشگری می‌کنند و زندگی را تبدیل به جهنمی پراضطراب می‌نمایند.
ناطقی فرد جراح و متخصص زیبایی در این رابطه می‌گوید: قاعده زندگی ما این است که ناراضی باشیم. این نارضایتی می‌تواند از خودمان هم باشد.خیلی از کسانی که به من مراجعه می‌کنند بینی بدی ندارند اما از خودشان ناراضی هستند وبرای همین عمل می‌کنند. الان رابطه سالم و صحیحی بین زن و مرد وجود ندارد و زنان برای جذب مرد عمل زیبایی می‌کنند و اما باز هم به نتیجه نمی‌رسند چون رابطه را اصلاح نمی‌کنند و خودشان را اصلاح می‌کنند. خیلی از مریضهای من برای بهتر شدن رابطه مراجعه می‌کنند. من کاری به این موضع ندارم اما باید به سلامت روحی توجه شود. به نظر من باید مردم را توجیه کرد که ایجاد یک رابطه بهتر به خیلی چیزها بستگی دارد که شاید یکی از آنها عمل زیبایی باشد. هنوز جوانان ما این موضوع را نمی‌دانند و برای همین رابطه ها مشکل پیدا می کند. آنها تصمیم دارند که عمل کنند چون پذیرفته شوند. اگر عمل کنند و خوشحال شوند مشکلی ندارد اما معمولا به خاطر پذیرفته شدن توسط جنس مخالف این کار را می کنند و این غلط است و تصمیم نابخردانه است.
به عقیده‌ی فریبرز صفی روانشناس، خانواده ها دوست دارند که فرزند آنها بهترین باشد اما تشویق به بهترین بودن در خانواده به این نیست که زیبا باشند و ظاهری خوب داشته باشند، بلکه باید تربیت و رفتار مناسبی داشته باشند.من خودم معمولا کفشهای تمیزی دارم اما این مشغله ذهنی من نیست . وقتی یک کسی که بینی بزرگی دارد و افسرده است تا زمانی که آن را عمل کند، یعنی این برای او مشغله ذهنی شده و به او اجازه زندگی نمی دهد تا از زندگی لذت ببرد.درست مثل وسواس.
هرچند که امروزه دیگر دیر ازدواج کردن در میان بسیاری از جوانان به امری عادی تبدیل شده و جراحی‌های زیبایی در میان دختران و خانواده‌هایشان به نوعی چشم‌و‌هم‌چشمی هم تبدیل شده است.
که مهمترین علت را میتوان تغییر ارزشها و بقولی دید افراد در جامعه با توجه به پیشرفت تکنولوژِی و میل به زندگی مدرن مبتنی بر مصرف گرایی صرف دانست لذا تغییر الگوهای رفتاری در جامعه وعدم توان ارائه الگوهای مناسب مبتنی بر فرهنگ سنتی ایران جوانان بخصوص دختران متمایل به فرهنگ غربی شده والگوهای رفتاری خود را از هنرپیشگان معروف غربی انتخاب می‌نمایند بنا بر ایت کشش کلیه جوانان به این مقوله با توجه به کم کاری در حوزه فرهنگی جامعه توسط مسولین ذی‌ربط این معضل را در جامعه بوجود اورده است. متاسفانه وجود مشکلات اقتصادی در جامعه و درگیری والدین با این معضل موجب ایجاد شکاف در خانواده‌ها شده و کمبود ارتباط عاطفی میان اعضا خانواده و نبود کنترل فرزندان نیز بر این مسئله تاثیر گذار بوده است . اما با توجه به گرایش نسل جوان به زندگی مدرن غربی وعدم وجود باور به سنت گرایی در میان پسران و افزایش سن ازدواج وپذیرش دختران مدرن جهت ایجاد ارتباط تمایل دختران را به مد‌گرایی افزایش داده است. آری جامعه ی ما در حال فریب خوردن است مخصوصا بوسیله‌ی رسانه ها که بدنبال رشد روز افزون مد و هیجان کاذب ناشی از آن در داخل کشور، گرایش برخی از جوانان بخصوص دختران برای مدلینگ شدن و همکاری با دلالان و صحنه گردانان این دنیای پر زرق و برق بیشتر هم شده است. که در صورت ادامه‌ی این روند باید منتظر تبعات بدتری در جامعه‌مان باشیم که در صورت عدم یافتن راه‌حل مناسب و سریع دیگر نتوان آن را درمان کرد..

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=27819

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 8در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۸
  1. سلام خانم حافظی حقیقتا انسان زیبایی پسنده و زیبایی رو خیلی دوست داره چه اشکال داره اگه دماغ نافرم باشه عمل کنن اما بعضی ها هستن دماغشون مشکلی نداره یعنی به صورتشون میاد که اینگونه افراد اشتباه میکنن درکل با یادداشت موافقم اگه زیاد با ضاهر افراد وابسته بشیم از یک سری از ابعاد شخصیت مقابل غافل میشیم به عنوان یه پسر زیبایی برایم مهم است ولی نه ۱۰۰ درصد

  2. من این را می فهمم که ماهواره پدر مردم را در اورد

  3. سلام مطلبت جالب بود خانم حافظی. تو بخش اجتماعی قشنگ مینویسید تونستین در مورد اعتیاد هم بنویسین. موفق باشید

  4. باید قبول کنین که همش تقصیر دختراست که با این ظواهرشون پسرا رو از راه به در کردن خانواده ها باید جلوی دختراشونو بگیرن تا با ناز و عشوه زندگی ها رو خراب نکنن.

  5. سلام خوب بود. احمدk

  6. خانم حافظی ممنون از مطلبتون.و اقای پسر لر من با بدحجابی مخالفم اما چرا همیشه باید دخترا خودشونو محدود کنن که پسرا به گناه نیوفتن!!! یه بار شده به خودتون بگید ما نباید نگاه کنیم.. ادعای فرهنگ و افکار بزرگ دارین!اما همیشه با این افکارمونه که عقب میمونیم..وقتی بدحجابی گناهه/نگاه کردن به بدحجابم گناهه/ شما پسرا چون بیرونید وازااااد..فکر میکنید هیچ چیز براتون عیب نیس!یکم بزرگ شید…………………………

  7. حفظ حجاب اسلامی برای بانوان دستور اکیدقرآن است ونحوه پوشش برای بانوان درقرآن کریم ذکرشده است وهرزنی که مسلمان باشد باید دستور خداوند را اطاعت کند حکمت خداوند ازهمه بالاتر است وهرآنچه که خیرانسان درآن نهفته است در قرآن ذکرشده است .زن باحجاب اسلامی است که ارزش وشخصیت پیدامی کند وحضرت فاطمه آنقدر به حفظ حجاب تاکید داشتند که درزمان شهادتشان به به اسما که ازنزدیکانش ودوست صمیمی ایشان بود گفتند من ازاین که حجم بدنم هنگام تشییع پیداباشد خیلی ناراحت واندوهگینم که اسما به ایشان گفت من درحبشه که بودم مردم آنجا تابوتی را برای تشییع جنازها می ساختند که پیکرانسان درآن معلوم نبود ومی توانم چنین تابوتی را نیزبرای شما درست کنم وحضرت زهرا که بعدازوفات پدرشان هرگز لبخندی نزده بودند وشاد نبودند لبخندی زد وشادمان شد.الگوی مازنان مسلمان ریحانه النبی حضرت زهرای مرضیه است.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.