کد خبر : 27919
تاریخ انتشار : ۳ تیر ۱۳۹۲ - ۰۲:۲۴
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 183 بازدید

30 شرط امام زمان برای منتظران ظهور

      در دوران كنوني كه زمان غيبت امام زمان(عج) است، ولايتمداري افراد مي تواند از نشانه هاي بارز يك منتظر حقيقي امام غايب(عج) باشد. به گزارش میرملاس ، باز هم نيمه شعباني ديگر از راه رسيد و خيل منتظرانت چشم به راه سپيده مانده اند. سال هاي سال است كه دل بيقراران و […]

1248361_940
 
 
 
در دوران كنوني كه زمان غيبت امام زمان(عج) است، ولايتمداري افراد مي تواند از نشانه هاي بارز يك منتظر حقيقي امام غايب(عج) باشد.
به گزارش میرملاس ، باز هم نيمه شعباني ديگر از راه رسيد و خيل منتظرانت چشم به راه سپيده مانده اند. سال هاي سال است كه دل بيقراران و مشتاقانت در تب و تاب حضور گرانسنگت اي يوسف فاطمه(س) مي تپد و چه شب ها و روزهاي انتظار را طي كرديم و به اميد فرجت دعاي آمدنت را زمزمه نموديم…

فردا نيمه شعبان، زادروز تولد قائم آل محمد(ص) است.همان منجي كه با قدوم مباركش جهان را پر از عدل و داد خواهد كرد، پليدي ها و ظلم ظالمان را نابود و حق را به حق دار خواهد داد.

در ميان اعياد شيعيان، جشن ميلاد امام عصر ارواحنا فداه حال و هواي ديگري دارد، حالتي كه قابل وصف نيست و قلم و زبان هر چقدر توانمند باشد باز از بيان آن ناتوان است. به تحليل و بررسي نشانه هاي منتظران ظهور و ويژگي هاي يك فرد منتظر پرداخته ايم.

ميلاد عشق در روز جمعه

امام مهدي(ع) در سپيده دم روز جمعه، نيمه شعبان سال 255 هجري قمري برابر 869 ميلادي در شهر سامرا در عراق ديده به جهان گشود. البته در سال تولد ايشان اختلافي مطرح است و سال 254 و 256 نيز گفته شده است كه مي تواند به علت پنهاني بودن تولد ايشان باشد.

حجت الاسلام والمسلمين محمدجواد مهري كارشناس علوم ديني در گفت وگو با روزنامه كيهان در باب ويژگي هاي منتظر واقعي امام عصر(عج) مي گويد: «در لغت منتظر به كسي مي گويند كه چشم انتظار باشد و يا آماده آمدن و ورود كسي باشد.»

وي در ادامه مي گويد: «اين حالت را مي توان به فردي تشبيه كرد كه روي زانو در حال تجافي و منتظر قيام امام جماعت براي ركعت بعدي نماز باشد، يعني نيم خيز و كاملا آماده قيام و همراه شدن با امام جماعت، در واقع يك منتظر واقعي هم بايد اينچنين حالتي داشته باشد و هر لحظه منتظر امام غايب (عج) باشد.»

در روايات متعددي آمده است كه يك منتظر واقعي بايد آداب و اصولي را رعايت كند تا بتواند در جرگه منتظران واقعي امام مهدي(عج) درآيد.حجت الاسلام والمسلمين مهري در ادامه همين بحث مي افزايد: «بدون شك بايد شرايط ويژه اي را رعايت كرد تا بتوان يك منتظر به معناي حقيقي كلمه بود.

بر همين اساس يك منتظر واقعي كسي است كه گوش به فرمان امام خود باشد و آنچه كه او مي گويد و فرمان مي دهد انجام دهد و در دوران انتظار به تمام اعمال خواسته شده جامه عمل بپوشاند و در رفتار، گفتار، كردار و تمامي اعمال ريز و درشت خود نظارت و كنترل كامل داشته باشد و مطيع محض امام خود در هر حال و شرايطي باشد.»

نشانه منتظران ظهور

در دوران كنوني كه زمان غيبت امام زمان(عج) است، ولايتمداري افراد مي تواند از نشانه هاي بارز يك منتظر حقيقي امام غايب(عج) باشد.

حجت الاسلام والمسلمين مهري در اين باره به گزارشگر كيهان مي گويد: «ولايتمداري ركن اصلي نشانه يك منتظر واقعي است اين بدان معناست كساني كه ولايت پذيريشان در زمان غيبت از امام و نايب امام بالاتر است به بحث مهدويت و انتظار نزديك تر هستند.»

اين كارشناس علوم ديني با تاكيد بر اهميت فراوان موضوع ولايتمداري افراد در مباحث انتظار مي گويد: «در زمان حاضر بارزترين و برجسته ترين نشانه يك منتظر واقعي امام زمان(عج) را بايد با محك ولايت پذيريشان سنجيد.

افرادي كه در برابر نايب امام غايب(عج) مي ايستند و مطيع محض و امر او نيستند قطعاً نمي توانند در زمره منتظران واقعي به حساب آيند. به بيان ديگر بايد گفت اگر شما ولايت پذيريتان زير سؤال باشد قطعاً در بحث انتظار نيز نمي توانيد در رديف منتظران حقيقي امام زمان(عج) قرار بگيريد.»

وظيفه اصلي منتظران ظهور چيست؟

افرادي كه در جرگه منتظران ظهور امام مهدي(عج) قرار دارند قطعاً داراي وظايفي هستند كه بايد در دوران انتظار انجام دهند.

مريم محمودزاده استاد دانشگاه شهيدبهشتي در اين باره مي گويد: «انتظار ظهور حضرت صاحب الزمان(عج) به دو گونه است؛ يكي انتظار اعتقادي و شعاري و ديگري انتظار عملي و فراهم كردن زمينه ظهور آن حضرت.»

وي مي افزايد: «اما آنچه كه مهم تر و مأموريت اصلي منتظران ظهور است، انتظار عملي و زمينه سازي براي برپايي حكومت عدل جهاني در ظهور حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف است.»

محمودزاده در ادامه به رواياتي اشاره مي كند و مي گويد: «علي بن محمد از محمد بن علي بن ابراهيم و او از عبدالله بن صالح نقل مي كند كه گفت: امام زمان(عج) را در كنار حجرالاسود مشاهده كردم كه مردم همگي جذب نورانيت وجود او شده بودند، درحالي كه ايشان را نمي شناختند چنين مجذوب بودند.»

اهميت شناخت امام غايب
حجت الاسلام والمسلمين مهدي يوسفيان، استاد مركز تخصصي مهدويت به شناخت امام مهدي و اهميت آن اشاره مي كند و مي گويد: «شناخت وجود مقدس امام زمان(عج) بسيار مهم و ارزشمند است، چرا كه از يك سو معرفت صحيح امام بر هر فردي واجب بوده و نبود آن، مرگ جاهليت را به دنبال دارد و از سوي ديگر شناخت بهترين موعود پيامبران و مصلح جهاني و آگاهي از زندگاني او، نقش مهم و تعيين كننده اي در زندگي افراد دارد و حركت آنان را تنظيم مي كند.»

حجت الاسلام يوسفيان مي گويد: «اين شناخت دو جنبه دارد، اول معرفت شخص آن بزرگوار كه او كيست و زندگاني او به چه صورت است؟ دوم معرفت شخصيت ايشان كه جايگاه آن حضرت در نظام هستي كجاست و چه آثاري بر آن مترتب است و ما چه وظايفي در قبال امام داريم؟»

انتظار فرج در عصر حاضر

روايت است از پيامبر اعظم(ص) كه فرمودند: بالاترين جهاد امت من انتظار فرج است.
حجت الاسلام والمسلمين محمد مهدي مرادي كارشناس امور فرهنگي و مدرس حوزه علميه در گفت وگو با گزارشگر كيهان مي گويد: « دو نوع انتظار وجود دارد، يكي انتظاري است كه سازنده است و ديگري انتظاري است كه ويرانگر است.»

مرادي در تشريح اين سخنان مي گويد: «انتظار سازنده اصلاح گراست و داراي شرايط و ويژگي هايي است. اما انتظار ويرانگر هم همان است كه معتقد است بايد جامعه را به فساد كشاند تا ظهور حضرت ميسر گردد.»

اين كارشناس امور فرهنگي به فرهنگسازي در باب مهدويت اشاره مي كند و تصريح مي كند: «بايد با فرهنگسازي در جامعه موضوع مهدويت و انتظار را نهادينه كنيم، امروز خيلي از افراد هنوز با موضوع مهدويت بيگانه و ناآشنا هستند.

 لذا يكي از اصلي ترين وظايف در باب مهدويت اين است كه يك منتظر واقعي در بعد علمي، عقلي و رفتاري پيرو واقعي امام باشد و ايمان و فضايل را در وجودش تقويت كند و در وهله اول به ولايت اهل بيت عصمت و طهارت(ع) تمسك بجويد. از حضرت امام صادق(ع) روايت است كه فرمودند: خوشا به حال شيعيان ما، همان كساني كه تمسك مي جويند به محبت ما در زمان غيبت قائم ما.»

مرادي به روايت ديگري از امام زين العابدين(ع) اشاره مي كند و مي گويد: «امام سجاد(ع) مي فرمايند: هر كس كه در زمان غيبت امام زمان(عج) در ولايت ما اهل بيت عليهم السلام ثابت قدم باشد پاداش هزار شهيد از شهداي جنگ بدر و احد را به او مي دهند. اين حديث بسيار پر مغز از امام چهارم شيعيان نشان از اهميت بسيار زياد بحث ولايت پذيري و ثابت قدم ماندن در راه ولايت اهل بيت و نايب امام زمان(عج) دارد.»

امر به معروف و نهي از منكر

حجت الاسلام مرادي در ادامه سخنان خود به امر به معروف و نهي از منكر اشاره كرده و تصريح مي كند: «از ديگر نشانه هاي منتظران ظهور اين است كه بسيار اهل امر به معروف و نهي از منكر هستند و دوست دارند جامعه اصلاح شود، از همين رو اين فريضه يكي از اركان اصلي در باب مهدويت و نشانه منتظران ظهور است.»

مرادي غافل نبودن از ياد امام مهدي(عج) و گوش به فرمان نايب امام بودن را از جمله خصوصيات بارز منتظران ظهور مي داند و مي گويد: «در زمان حاضر توجه به فرامين نايب امام زمان كه همانا مقام معظم رهبري حضرت امام خامنه اي مدظله العالي است مي تواند منتظران ظهور را به سرچشمه اصلي زلال ولايت اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام نزديك تر كند.»

امام مهدي(عج) در توقيعي به شيخ مفيد مي فرمايند: «ما بر اخبار و احوال شما آگاهيم و هيچ چيز از اوضاع شما بر ما پوشيده و مخفي نيست.» و در قسمتي ديگر از اين توقيع آمده است: «ما در رسيدگي و سرپرستي شما كوتاهي و اهمال نكرده و ياد شما را از خاطر نبرده ايم؛ اگر جز اين بود دشواري ها و مصيبت ها بر شما فرود مي آمد و دشمنان شما را ريشه كن مي كردند.»
ويژگي بارز در مورد امام زمان(عج) اين است كه شباهت زيادي به پيامبر اكرم(ص) دارد و ايشان داراي كمال موسي، شكوه عيسي و شكيبايي ايوب(ع) است.

شرايط بيعت ياران خاص با امام زمان(عج)

حضرت اميرالمؤمنين(ع) در خطبه معروف به «خطبه البيان» كه در بصره ايراد فرمودند، در بيان علائم و نشانه هاي ظهور امام زمان(عج) و نيز وقايع هنگام و بعد از ظهور آن حضرت، مطالبي فرمود كه در بخشي از آن آمده است:

پس از آن كه حضرت صاحب الزمان(عج) در ابتداي ظهور، ياران خاص خويش، يعني همان 313 نفر را مورد آزمايش قرار مي دهد و آنان را در طلب آن حضرت از مكه به مدينه، سه بار رفت و آمد مي كنند، آن بزرگوار بين صفا و مروه بر آنان ظاهر مي شود و خطاب به آنان مي فرمايند: «اني لست قاصعاً امراً حتي تبايعوني علي ثلاثه خصله تلزمكم لاتغيرون منها شيئاً و لكم علي ثمان خصال فقالوا: سمعنا و اطعنا فاذكر لنا ما انت ذاكره، يا ابن رسول الله!»؛

«هيچ برنامه روشني براي شما ارائه نمي دهم، مگر اين كه با من هم پيمان شويد كه سي خصلت را همواره مراعات كنيد و هرگز هيچ يك از آنها را تغيير ندهيد و رها نكنيد، در برابر پيماني كه شما با من مي بنديد، من هم با شما پيمان مي بندم، هشت خصلت را همواره مدنظر داشته باشم.»

آنان عرض مي كنند: ما گوش به فرمان و مطيع هستيم، اي پسر پيامبر خدا! هر شرطي كه مي خواهي مطرح فرما، پس از آن كه ياران اعلان آمادگي كردند، حضرت صاحب الزمان(عج)، به طرف كوه صفا حركت مي كند و آنان نيز همراه آن حضرت حركت مي كنند، در آنجا امام زمان(عج) خطاب به آنان مي فرمايد: «اما آن سي نكته اي كه بايد منشور هم پيماني شما با من باشد، مواردي است كه در ذيل مي آيد:

1- هرگز از اطاعت من سرپيچي نكنيد و از هيچ يك از اصول توافقات عقب نشيني نكنيد.
2- هرگز دست به دزدي نزنيد.
3- هرگز به زناكاري آلوده نگرديد.
4-هرگز فعل حرام انجام ندهيد.
5- هرگز به فحشا و فساد گرايش نداشته باشيد.
6- به ناحق هيچ كس را نزنيد.
7- به زراندوزي و جمع كردن طلا مبادرت نكنيد.
8- به جمع كردن نقره مشغول نشويد.
9- گندم را احتكار نكنيد.
10- هرگز جو را احتكار نكنيد.
11- هيچ مسجدي را خراب نكنيد.
12- هرگز شهادت باطل ندهيد.
13- هرگز از مؤمنين بدگويي نكنيد.
14- هرگز ربا نخوريد.
15- در سختي ها بردبار باشيد.
16- بر هيچ خداپرستي لعنت نفرستيد.
17- هرگز شراب نخوريد.
18- هرگز لباس زربافت (بافته شده از تار و پود طلا) نپوشيد.
19- هرگز پارچه ابريشمي را به روي خود نيندازند.
20- لباسي كه از ديباج «پارچه ابريشمي رنگ شده» دوخته شده است را نپوشيد.
21- دشمن شكست خورده در حال فرار را تعقيب نكنيد و نكشيد.
22- هيچ خون ناحقي را نريزيد.
23- با هيچ مسلماني به حيله و نيرنگ برخورد نكنيد.
24- حتي بر كفار هم تجاوز و ستم نكنيد.
25- با منافقان به تجاوز و ستم برخورد نكنيد.
26- هرگز لباس دوخته شده از ابريشم بر تن نكنيد.
27- در زندگي ساده زيست باشيد و خاك، فرش زندگي شما باشد.
28- از فساد و فحشا همواره بيزاري بجوييد.
29- امر به معروف را سرلوحه زندگي خويش قرار دهيد.
30- همواره نهي از منكر كنيد.

هرگاه شما نسبت به اين 30مورد ذكر شده با من پيمان بستيد، اين حق را خواهيد داشت كه من هم در مورد هشت چيز با شما پيمان بسپارم:

1- متعهد مي شوم، شما دوستان خاص من باشيد و ديگران را بر شما ترجيح ندهم.
2- لباس هايي را كه مي پوشم، مانند لباس هاي شما باشد.
3- غذا و خوراكم مانند غذاي شما باشد.
4- مركب سواري من همتراز مركب شما باشد.
5- در همه حال و هر زمان با شما باشم.
6- همواره همراه با شما حركت كنم.
7- در زندگي به مقدار كم راضي باشم.
8- زمين پر از ظلم و جور شده را پر از عدل و داد كنم.

پس همگان، خدا را آن گونه كه شايسته است، عبادت مي كنيم، من به عهدم با شما وفا مي كنم و شما هم به عهدتان با من وفادار بمانيد.»

حال آيا ما منتظر واقعي امام عصر(عج) هستيم و مي توانيم با توجه به اين تعهدات خود را بيازماييم؟!

 
 

درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت )

بیان دیدگاه !

نام :
رایانامه :