تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

ظرفیتهای نهفته یک فرودگاه ۷۰ ساله/ پروازهایی که برای لرستان “آب و نان” نشد!

  • کد خبر : 28148
  • 05 تیر 1392 - 10:14

    فرودگاه خرم آباد از سال ۱۳۲۲ در این استان جای پا خود را سفت کرده، همان سالهایی که صنعت حمل و نقل ریلی نیز در این استان جان گرفت؛ ولی تاکنون این زیرساختها نه تنها توسعه پیدا نکرده بلکه از داشته های موجود برای توسعه اقتصادی استان نیز بهره ای برده نشده است […]

IMG_2974

 

 

فرودگاه خرم آباد از سال ۱۳۲۲ در این استان جای پا خود را سفت کرده، همان سالهایی که صنعت حمل و نقل ریلی نیز در این استان جان گرفت؛ ولی تاکنون این زیرساختها نه تنها توسعه پیدا نکرده بلکه از داشته های موجود برای توسعه اقتصادی استان نیز بهره ای برده نشده است تا صنعت حمل و نقل برای این استان “نان و آب” نداشته باشد.

 مهر: موقعیت مناسب لرستان به دلیل قرار داشتن در شاهراه ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب ۷۰ سال پیش ذهن متولیان و کارشناسان را به این مسئله معطوف کرد تا از این موقعیت جغرافیایی ممتاز بهره ببرند.

حمل و نقل هوایی و ریلی لرستان و سابقه ۷۰ ساله

ایجاد دو صنعت حمل و نقل هوایی و ریلی در لرستان دارای سابقه ۷۰ ساله است، تا هر چه بیشتر این موضوع روشن شود که این استان قابلیتهای بی نظیری به عنوان گلوگاه ترانزیتی و حمل و نقل کشور دارد؛ ظرفیتی که برای این استان تاکنون “نان و آب” نشده است.

کمترین توسعه حمل و نقل ریلی و هوایی در این استان خود به تنهایی گویای غفلت از این پتانسیل است. خطوط ریلی لرستان از ۷۰ سال پیش تاکنون هیچ توسعه ای نداشته و تنها فرودگاه این استان نیز همچنان با رکود پروازی مواجه است.

این در حالیست که لرستان می توانست از این موقعیت خدادادی نهایت استفاده را برده و با توجه به زیرساختهای موجود در استان و اتخاذ رویکرد توسعه ای در این بخش پاسخگوی نیازهای مسافرتی حمل و نقل ریلی و هوایی داخلی و حتی بین المللی در کشور باشد؛ موضوعی که بررسی آن پرونده ای تقریبا خالی از عملکرد این بخش به دست می دهد.

در حال حاضر لرستان به عنوان استانی با ظرفیت تبدیل به قطب اصلی و کانال عبوری مسافرتهای ریلی و هوایی متاسفانه در بن بست قرار گرفته است به طوریکه تنها فرودگاه استان با روزانه یک پرواز تنها به مقصد تهران سالهاست در این رکود دست و پا می زند و مسئولین امر به جای پرداختن به این صنعت مهم اولویت های دیگری را در راس برنامه های خود گذاشته اند که البته آنها را نیز به نتیجه مطلوب نرسانده اند.

صنعت توریسم لرستان پشت خط رکود صنعت حمل و نقل

از سوی دیگر استان لرستان دارای بستر لازم برای جذب گردشگران خارجی و داخلی از نقاط مختلف ایران و جهان است. بناها و آثار تاریخی منحصر به فرد، آب و هوای معتدل و چهارفصل، طبیعت بی بدیل و جاذبه های طبیعی شگفت انگیز تنها بخشی از توانمندیهای استان لرستان در بخش توریسم و اکوتوریسم است که می تواند گردشگران زیادی را به لرستان جذب می کند.

در صورتیکه مسئولان امر با تقویت زیرساخت های حوزه حمل و نقل اعم از هوایی، ریلی و جاده ای به کمک صنعت گردشگری بیایند به طور قطع سرمایه گذاری در این بخش تا حد زیادی می تواند لرستان را به سمت کسب درآمدهای پایدار از صنعت حمل و نقل و توریسم سوق دهد، موضوعی که هر چند در کوتاه مدت کمی دور از ذهن است ولی سرمایه گذاری بلندمدت می تواند تحولی شگرف در این حوزه و البته وضعیت معیشتی مردم این استان به جای بگذارد.

صنعت توریسم و زیرساختهای آن یعنی صنعت حمل و نقل هر دو حوزه هایی اشتغال زا به حساب می آیند که می توانند قفل بیکاری لرستان را باز کنند، البته اگر مسئولان امر کمی توجه به این حوزه مصروف دارند و با برنامه ریزی در این زمینه گام های جدی بردارند.

سابقه ای نگران کننده و هشدار دهنده

به هر روی بی توجهی به اثرات صنعت حمل و نقل هوایی بر اقتصاد لرستان و مغفول ماندن ظرفیتهای نهفته این بخش مباحثی است که در آخرین دیدار مسئولان فرودگاه خرم آباد با نماینده ولی فقیه در لرستان دغدغه های ناشی از آن را در سخنان حجت الاسلام میرعمادی مشاهده کردیم.

آنجا که حجت الاسلام میرعمادی از بی توجهی به ظرفیت فرودگاه خرم آباد برای توسعه اقتصادی استان سخن گفت و این موضوع را با توجه به سابقه ۷۰ ساله این صنعت در استان نگران کننده و البته هشدار دهنده توصیف کرد.

وی در سخنانش این گونه از بی توجهی به ۷۰ سال سابقه فرودگاه خرم آباد برای توسعه لرستان یاد کرد: متاسفانه از فرودگاه خرم آباد برای توسعه اقتصادی استان استفاده نشده است در حالیکه این فرودگاه با توجه به موقعیت جغرافیایی استان می توانست به عنوان محور تبادلات اقتصادی مورد توجه قرار گیرد.

بیکارترین استان و ظرفیت نهفته در بخش صنعت حمل و نقل هوایی

به این دغدغه ها می توان کم توجهی به ظرفیت اشتغال نهفته در صنعت حمل و نقل هوایی لرستان را اضافه کرد، صنعتی که مدیر فرودگاه خرم آباد معتقد است که می تواند به ازای هر پرواز ۲۵۰ نفر را در لرستان سر کار ببرد.

اسفندیار کیانی در گفتگو با خبرنگار مهر به ظرفیتهای اشتغال نهفته در صنعت حمل و نقل هوایی اشاره می کند و می گوید: مطابق برآوردهای کارشناسان با ایجاد هر پرواز ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم در صنعت حمل و نقل هوایی مشغول به فعالیت می شوند.

وی با بیان اینکه این آمار نشان دهنده پتانسیل اشتغالزایی موجود در این صنعت است، بیان داشت: اگر فرودگاه خرم آباد توسعه پیدا کند می تواند در کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغالزایی در استان موثر باشد.

مدیر فرودگاه خرم آباد با بیان اینکه در حال حاضر بخش محدودی از افراد در صنعت حمل و نقل هوایی استان مشغول به کار هستند، بیان داشت: این در حالیست که افزایش و تنوع پروازهای فرودگاه خرم آباد می تواند منجر به توسعه اشتغال در این بخش شود.

کیانی عنوان کرد: این ظرفیت اشتغال در بخش های مختلف صنعت حمل و نقل هوایی اعم از عملیاتی، پشتیبانی و دفاتر خدماتی و … خواهد بود.

ارائه آموزش های صنعت حمل و نقل هوایی به جوانان جویای کار

وی به مشکلات و چالشهای این بخش در استان نیز اشاره کرد و بیان داشت: در صورت ورود بخش خصوصی قوی، خلاق و توانمند به حوزه حمل و نقل هوایی در استان می توان بسیاری از مشکلاتی را که امروز فرودگاه خرم آباد با آن دست در گریبان است را رفع کرد.

مدیر فرودگاه خرم آباد شکستن رکود فرودگاه خرم آباد را در گرو ورود بخش خصوصی دانست و بیان داشت: در این صورت است که می توان به توسعه فرودگاه خرم آباد و شکوفایی صنعت حمل و نقل هوایی در استان امیدوار بود.

کیانی همچنین خواستار همکاری دستگاههای مرتبط با این حوزه حمل و نقل هوایی شد و بیان داشت: در این صورت می توان شاهد به سرانجام رسیدن برنامه های توسعه ای در این بخش بود.

وی همچنین بر ضرورت فرهنگ سازی و آموزش در این بخش تاکید کرد و بیان داشت: باید ارائه آموزشهای مرتبط با صنعت حمل و نقل هوایی در استان در سطح کلان پیگیری شود.

مدیر فرودگاه خرم آباد تصریح کرد: در این راستا پیشنهاد می شود که موسساتی برای ارائه آموزشهای کوتاه مدت به جوانان تحصیل کرده بیکار و علاقمند به فعالیت در صنعت حمل و نقل هوایی ایجاد و این آموزشها را ارائه دهند.

رونق مشاغل مرتبط با گردشگری و تورگردانی در صنعت حمل و نقل هوایی

کیانی عنوان کرد: در صورت ارائه آموزشها همچنین شغلهای مرتبط با گردشگری و تورگردانی نیز می تواند در استان رونق پیدا کند.

وی همچنین بر ضرورت توجه به راه اندازی رشته های دانشگاهی مرتبط با این صنعت در استان تاکید کرد و بیان داشت: در راستای معرفی مشاغل حوزه صنعت حمل و نقل هوایی و همچنین ایجاد علاقمندان در دانش آموزان پیگیری صورت گرفته تا در کتابهای درسی آشنایی با تاریخچه فرودگاه خرم آباد گنجانده شود.

مدیر فرودگاه خرم آباد با تاکید بر ضرورت ورود بخش خصوصی به این حوزه بیان داشت: طی سالهای اخیر دفاتر مسافرت هوایی و گردشگری در استان افزایش داشته است که امید می رود با ارائه تسهیلات لازم راه برای توسعه این دفاتر باز شود.

به هر روی ۷۰ سال زمان برای توسعه صنعت حمل و نقل هوایی در استان از دست رفته است، هر چند در این سالها اقدامات خوبی برای تجهیز فرودگاه خرم آباد انجام شده ولی همچنان رکود پروازی حاکم بر این فرودگاه همه زحمات را بی نتیجه ساخته است.

به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده تا با توجه هر چه بیشتر به توسعه صنعت حمل و نقل هوایی در استان علاوه بر ایجاد زیرساختهای توسعه صنعت گردشگری به یاری بیکارترین استان کشور آمد و برای پایین آوردن نرخ بیکاری در این استان دست یاری این صنعت را به گرمی فشرد.

………………………………………

گزارش: فاطمه حسینی

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=28148

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.