تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
3

علائم کم خونی در کودکان

  • کد خبر : 28428
  • 08 تیر 1392 - 20:05

      رئیس بخش گوارش مرکز طبی کودکان گفت: خوردن مهر نماز، گچ دیوار، یخ و امثال آن در کودکانی که کثیف‌خواری می‌کنند از علائم مهم کم‌خونی و فقر آهن است. به گزارش سرویس سلامت “میرملاس نیوز” به نقل از فارس، مهری نجفی اظهار داشت: شایع‌ترین علت کم‌خونی، فقر آهن است که شیرخواران به […]

smstak.Com-nozad
 
 
 
رئیس بخش گوارش مرکز طبی کودکان گفت: خوردن مهر نماز، گچ دیوار، یخ و امثال آن در کودکانی که کثیف‌خواری می‌کنند از علائم مهم کم‌خونی و فقر آهن است.
به گزارش سرویس سلامت “میرملاس نیوز” به نقل از فارس، مهری نجفی اظهار داشت: شایع‌ترین علت کم‌خونی، فقر آهن است که شیرخواران به دلیل عدم تغذیه با قطره آهن دچار کم‌خونی می‌شوند.

رئیس بخش گوارش مرکز طبی کودکان گفت: البته کم‌خونی می‌تواند به دلیل خونریزی دستگاه گوارش نوزاد نیز به وجود بیاید که احتمال آن خیلی کم است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: کم‌خونی در کودکان می‌تواند به دلیل ابتلا به فاویسم یا تالاسمی نیز دیده شود.

فوق تخصص گوارش کودکان، شایع‌ترین علائم بروز کم‌خونی در کودکان را بیقراری‌های شبانه، اختلالات خواب، کج‌خلقی و بی‌اشتهایی دانست و افزود: در بچه‌های بزرگتر کم‌خونی می‌تواند به صورت کثیف‌خواری بروز پیدا کند.

نجفی اظهار داشت: خوردن مهر نماز، گچ دیوار ، یخ و امثال آن می‌‌تواند از علائم مهم کم‌خونی و فقر آهن باشد.

رئیس بخش گوارش مرکز طبی کودکان تصریح کرد: اگر کودکی دچار کم‌خونی متوسط باشد رنگ‌پریدگی، سرگیجه و افت فشار خون در او بروز پیدا می‌کند و در موارد خفیف‌تر کم‌خونی، فقط آزمایش می تواند نشان‌دهنده این بیماری‌ باشد.

فوق تخصص گوارش کودکان به اهمیت مصرف قطره آهن در کودکان اشاره داشت و افزود: کودکان شیرخوار باید از حوالی ۴ تا ۵ ماهگی از قطره آهن استفاده کنند، همچنین نوزادانی که نارس به دنیا می‌آیند وقتی وزنشان به دو برابر زمان تولدشان رسید باید از قطره آهن استفاده کنند و مانند سایر نوزادان تا ۲ سالگی مصرف این قطره را ادامه دهند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: بعد از دو سالگی باید در غذای کودک گوشت قرمز، زرده تخم‌مرغ، جگر، عدس، اسفناج گنجانده شود تا مقدار آهن مورد نیاز بدن کودک تأمین شود.

رئیس بخش گوارش مرکز طبی کودکان تصریح کرد: اگر کودک به مقدار کافی از این مواد به خصوص از گوشت قرمز استفاده نمی‌کند باید به پزشک مراجعه شود تا قطره آهن برای جلوگیری از کم خونی و فقر آهن تجویز شود.

نجفی به کم‌خونی شایع در دختران در سن نوجوانی اشاره داشت و افزود: مصرف گوشت قرمز می‌تواند تا حدی از کم‌خونی دختران بکاهد اما بهتر است در مقطعی که دچار عادت ماهانه می‌شوند از قرص آهن استفاده کنند.

رئیس بخش گوارش مرکز طبی کودکان به مراجعه و معاینه دوره‌ای اشاره داشت و افزود: کودکان زیر یک سال هر یکماه ، بعد از یک سالگی هر ۳ ماه و در سنین بالاتر هر ۶ ماه به پزشک مراجعه کنند تا معیارهای رشدی آنها چک شود و همچنین برای استفاده از مکمل‌های تغذیه‌ای مثل مولتی ویتامین و آهن دستورات کافی داده شود.

 
 
لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=28428

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.