تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

عارف:سیاسی بودن شورای شهر اول برای اصلاح‌طلبان مشکل‌ساز شد/ شوراها سیاسی نشوند

  • کد خبر : 28449
  • 09 تیر 1392 - 11:32

  به گزارش میرملاس به نقل از تسنیم، محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات در دیدار جمعی از منتخبین شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین نمود مردم‌سالاری، شوراهای شهر و روستا است، خاطرنشان کرد: در دولت آقای خاتمی نگاه ما به شورای شهر به‌عنوان یک پارلمان محلی بود. در آن دوران […]

13920408152315367765983

 

به گزارش میرملاس به نقل از تسنیم، محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات در دیدار جمعی از منتخبین شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین نمود مردم‌سالاری، شوراهای شهر و روستا است، خاطرنشان کرد: در دولت آقای خاتمی نگاه ما به شورای شهر به‌عنوان یک پارلمان محلی بود. در آن دوران مراقب بودیم که شورا سیاسی نشود تا آنجا که شورای شهر را شورای شهرداری تلقی نمی‌کردیم، اما اکنون در خیلی از موارد  شورای شهر، شورای شهرداری شده است.

معاون اول دولت اصلاحات با اشاره به نگاه دولت اصلاحات به شورای شهر، تصریح‌کرد: نگاه ما در دولت اصلاحات مدیریت یک‌پارچه شهری بود، اما مشکلاتی در خصوص عدم ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ داشتیم، اما خوشبختانه اکنون  این سیاست‌ها ابلاغ شده است. نگاه کلی کشور این است که تمام امور حتی زیربناها باید به بخش‌های خصوصی یعنی شورای شهر واگذار شود.

عارف یادآور شد: متأسفانه شورای شهر اول وارد فضاهای سیاسی شد و ازاین‌رو مشکلاتی برای اصلاح‌طلبان ایجاد کرد. خواهش ما این است که شوراهای شهر سیاسی نشوند. شوراها باید امور سیاسی را به‌عهده فرمانداری‌ها و استانداری‌ها بگذارند و امور غیرسیاسی را در شوراها بررسی کنند.

وی با اشاره به عملکرد شورای دوم شهر گفت: در شورای دوم، مصمم شدیم که امور واگذاری‌ها را بر اساس اصل ۴۴ انجام دهیم. یعنی تلاشمان این بود که تصدی بخش‌هایی را که در اختیار دولت بود واگذار کنیم. متأسفانه شورای دوم با نگاه سیاسی که نسبت به دولت داشت، با وجود تصدی واگذاری‌ها از سوی دولت،  این شورا  در عمل موفق عمل نکرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، افزود: شورای شهر سوم هم متأسفانه با دولت وارد درگیری و بحث شد و جایگاهی را که باید پیدا می‌کرد، نتوانستند پیدا کند.

عارف تصریح‌کرد: خوشبختانه اکنون کشور وارد فضای جدید شده است. پیام مردم در این انتخابات به ما این بود که باید نگاهی فراتر از اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی داشته باشیم. مشارکت ۷۲ درصدی مردم در انتخابات نیز نشانگر این است که مردم از دید جناحی عبور کرده‌اند و ما نیز باید در همین مسیر گام برداریم.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا اظهار داشت: انتخابات شوراها در فضای خوبی انجام شد. اکنون اختیار دولت وسیع است و جهت‌گیری دولت باید این باشد که تصدی‌ها واگذار شود.

معاون اول دولت اصلاحات با اشاره به اینکه همدلی خوبی بین شورای شهر و دولت خواهد بود، گفت: هر اتفاقی که در شورای شهر تهران بیفتد، ابتدا در مراکز استان‌ها و بعد در روستاها اتفاق خواهد افتاد. بنابراین مسئولیت سنگینی به‌عهده اعضای شورای شهر تهران است.

عارف خطاب به اعضای شورای شهر یادآور شد: مسئولیت شما فراشهری هم، است. یعنی نباید فکر کنید که تصمیمی که می‌گیرید فقط برای شهر تهران است، در واقع تصمیمی که شما می‌گیرید با اختلاف ۵ تا ۱۰ درصدی در شهرستان‌ها نیز نمود پیدا می‌کند و اجرا می‌شود.

وی با اعلام آمادگی در خصوص کمک به شورای شهر، ادامه داد: دولت و ما در حد توان محدودمان آمادگی داریم که به شورای شهر کمک کنیم تا در جایگاه واقعی‌اش قرار گیرد. زیرا بخشی از اختلافات و مسائلی که در شورای سوم بود، دودش به چشم مردم رفت.

معاون اول دولت اصلاحات با اشاره به نقاط ضعف شهرداری در نماد توسعه شهر تهران، اظهار‌ داشت: در هر کشوری می‌روید مخصوصاً اگر کشور اسلامی باشد، از معماری شهر احساس می‌کنید که وارد کشور اسلامی شدید. به نظر می‌رسد یکی از کارهایی که باید دنبال شود، نمود معماری ایرانی ــ اسلامی در شهر تهران است.

به گزارش تسنیم، احمد مسجدجامعی نیز که در این جلسه حضور داشت، با تأکید بر اینکه تهران ظرفیتی دارد که اختلافات را به تفاهم تبدیل می‌کند، گفت: اگر بتوانیم تهران را به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که همه صداها حس شود، نوعی وحدت و آشتی ملی صورت خواهد گرفت. بنده معتقدم شورای شهر تهران می‌تواند زمینه‌ساز چنین کاری شود  و رسالت ملی را به سرانجام برساند. این کار مهمی است که از حیث جمعیتی هیچ شهر دیگری با تهران غیرقابل مقایسه نیست.

برخی دیگر از منتخبین  شورای شهر نیز که در این دیدار حضور داشتند به‌صورت اجمالی پیرامون مشکلات شهر تهران، راه‌حل‌های استفاده از ظرفیت‌های شهری در کشور و برخی دغدغه‌های سیاسی موجود بحث و تبادل نظر کردند.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=28449

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. یقینا با حضور مهندس دوستی در شورای شهر تهران میتوان این امید رو داشت که اینبار شوراها وارد عرصه کار و تلاش و برنامه دار کردن فعالیت های شهرداری شوند .چرا که ایشان فردی متخصص در امور شهری و انصافا مدیری دلسوز می باشند.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.