- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

واکنش شتابزده آموزش و پرورش لرستان در خصوص یک خبر/ مدارسی که به رغم تکذیب پارکینگ می شوند

تبدیل سه مدرسه تخریبی شهرستان کوهدشت به پارکینگ موضوعی بود که در خبرگزاری مهر منتشر شد، موضوعی که واکنش های شتابزده و عجولانه برخی مسئولان را در پی داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، ششم تیرماه سالجاری بود که خبرگزاری مهر در گزارشی خبری به همراه تصاویر خبر از تخریب سه مدرسه در شهرستان کوهدشت و احداث پارکینگ در محل این مدارس داد. متن گزارش مهر را از اینجا [1]می تواند مشاهده کنید.

در این گزارش خبرگزاری مهر بدون قضاوت در مورد درست یا غلط بودن این تصمیم صرفا به انتشار جزئیات این موضوع به نقل از مسئولان آموزش و پرورش کوهدشت پرداخته بود.

نقض قانون مطبوعات و ارسال تکذیبیه به خبرگزاری دیگر

انتشار این خبر مسئولان اداره کل آموزش و پرورش لرستان را به صرافت انداخت که در صدد تکذیب خبری که منبع آن مسئولان شهرستانی این اداره کل بودند برآیند و در این راستا در حرکتی عجیب به جای تماس با خبرگزاری مهر و ارسال جوابیه به این خبرگزاری، اقدام به مصاحبه و ارسال تکذیبیه به یکی دیگر از رسانه های استان کردند.

مدارس تخریب شده کوهدشت

این در حالیست که در ماده ۲۳ قانون مطبوعات آمده است که “هرگاه درمطبوعات مطالبی مشتمل بر توهین یا افترا، یاخلاف واقع و یا انتقاد نسبت به شخص (اعم از حقیقی یاحقوقی) مشاهده شود، ذی نفع حق دارد پاسخ آن را ظرف یک ماه، کتبا برای همان نشریه بفرستد و نشریه مزبور موظف است اینگونه توضیحات و پاسخها را در یکی از دو شماره ای که پس از وصول پاسخ منتشر می شود، درهمان صفحه وستون، وبا همان حروف که اصل مطلب منتشر شده است، مجانی به چاپ برساند، به شرط آنکه جواب از دوبرابر اصل تجاوز نکند و متضمن توهین و افترا به کسی نباشد.”

با توجه به این ماده از قانون مطبوعات مسئولان امر باید پاسخ گزارش اختصاصی مهر را به همین رسانه می دادند نه اینکه دست به دامن دیگر رسانه ها شوند.

به هر روی این گزارش به دنبال بررسی چالشی به نام بی توجهی به اخلاق حرفه ای و بداخلاقی در برخی رسانه های استان نیست که البته در فرصت مناسب به این موضوع نیز پرداخته خواهد شد.

تکذیب موضوع از بیخ و بن توسط مدیر کل آموزش و پرورش لرستان

در این گزارش ضمن بازخوانی تکذیب های صورت گرفته توسط مسئولان آموزش و پرورش لرستان به تناقض های میان مسئولان استانی و شهرستانی پرداخته و همچنین مستندات خود را در زمینه گزارش یاد شده ارائه خواهیم کرد.

و اما در گام نخست تکذیبیه منتشر شده به نقل از مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در یکی از خبرگزاریها را در ذیل می خوانیم. تکذیبیه ای که حاوی نکات قابل تاملی است. همانطور که در مطلب دیده می شود این مسئول در سخنانی مدعی شده است که تخریب ساختمانهای دو مدرسه کمیل و سمیه شهر کوهدشت در راستای نوسازی آنها صورت گرفته و قرار بر تبدیل این مدارس به پارکینگ نبوده است.

تکذیبیه مدیر کل آموزش و پرورش لرستان

همچنین مدیر کل آموزش و پرورش لرستان ضمن تکذیب تخریب مدرسه خدیجه کبری این شهر مدعی شده است که با توجه به همجواری این مدرسه با ساختمان دادگستری کوهدشت، قرار است این مدرسه به عنوان واحد رفاهی مورد استفاده آموزش و پرورش قرار گیرد.

این رسانه در پایان خبر خود باز هم به دنبال ادبیات حاکم بر متن خبر در تکراری “سه باره” موضوع تبدیل این مدارس به پارکینگ را تکذیب کرده است.

تناقض های جوابیه شتاب زده روابط عمومی آموزش و پرورش کوهدشت

در گام دوم به جوابیه ارسالی از سوی روابط عمومی اداره آموزش و پرورش شهرستان کوهدشت می پردازیم که ادبیات حاکم بر این جوابیه نیز در نوع خود قابل تامل است. در این جوابیه علی رغم استناد به ماده ۲۳ قانون مطبوعات – ماده ای که در سطور بالا مورد اشاره قرار گرفت – و در آن بر ضرورت عدم توهین و افترا به کسی در جوابیه تاکید شده متاسفانه شاهد آن هستیم که اتهاماتی علیه خبرگزاری مهر مبنی بر “درج اخبار ناصواب و آمیخته به اغراق و سیاه نمایی” مطرح شده است که خبرگزاری مهر حق پیگیری در این زمینه را نیز برای خود محفوظ می داند.

جوابیه آموزش و پرورش کوهدشت

و اما در این جوابیه نکاتی مورد اشاره قرار گرفته است که تامل در آنها به نوعی تایید گزارش خبرگزاری مهر است.

در ابتدای این جوابیه مسئول محترم روابط عمومی اداره آموزش و پرورش شهرستان کوهدشت اینگونه سخن خود را آغاز کرده است: “در تکذیب ادعاهای مطرح شده نکاتی چند به عنوان جوابیه مدیریت آموزش و پرورش شهرستان کوهدشت به عرض می رسد.” در حالیکه خبرنگار مهر در این گزارش هیچ گونه ادعایی را مطرح نکرده و اساسا خبر به نقل از معاون توسعه و برنامه ریزی آموزش و پرورش کوهدشت منتشر شده است پس احتمالا منظور روابط عمومی آموزش و پرورش کوهدشت ادعاهای همکار خودشان بوده که البته در جوابیه ارسالی اظهارات ایشان تلویحا تایید شده است، پس به نظر نمی رسد که اصولا پای “ادعایی” در میان باشد.

همچنین در این جوابیه روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان کوهدشت مدعی شده است که “گزارش طوری تنظیم شده که ذهن خواننده را به این سمت هدایت می کند که فضاهای آموزشی استانداردی از قبل وجود داشته است.” در حالیکه خبرگزاری مهر در جای جای گزارش خود به “تخریبی بودن” این مدارس اشاره کرده است و به نظر می رسد همکاران عزیز در آموزش و پرورش کوهدشت شتابزده گزارش “مهر” را مطالعه کرده و اقدام به ارسال جوابیه نموده اند.

همچنین در این جوابیه موضوع گزارش خبرگزاری مهر – یعنی تبدیل مدارس تخریب شده به پارکینگ – مورد تایید قرار گرفته و حتی عنوان شده که این امر با تصویب شورای اداری آموزش و پرورش و با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان صورت گرفته است.در حالیکه مدیر کل آموزش و پرورش لرستان در تکذیبیه ارسالی به رسانه یاد شده کل موضوع را از بیخ و بن تکذیب کرده بود که تا اینجا مخاطب هوشمند خبرگزاری به طور قطع متوجه تناقض ها میان گفتار متولیان استانی و شهرستانی می شود.

همچنین در جوابیه ارسالی روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان کوهدشت مدعی شده است که حرکت متولیان امر در تبدیل مدارس یاد شده به پارکینگ شایسته تقدیر است و نه مذمت و سیاه نمایی. در حالیکه خبرگزاری مهر در گزارش خود تنها به ذکر جزئیات خبر پرداخت و به درست یا غلط بودن این اقدام هیچ اشاره ای نکرده و در حقیقت علی رغم ادعای متولیان امر مذمت و سیاه نمایی در کار نبوده است!

و اما علی رغم اختلافات فاحش میان اظهار نظر مسئولان استانی و شهرستانی آموزش و پرورش استان لرستان در دو جوابیه و تکذیبیه یاد شده یک نقطه مشترک وجود دارد و آن هم سعی در حذف نام مدرسه “خدیجه کبری” شهر کوهدشت از فهرست مدارس تخریبی است. موضوعی که در ادامه این مطلب به آن پرداخته خواهد شد.

مصوبات جلسه شورای ترافیک؛ قبول “قسم حضرت عباس” یا “دم خروس”؟!

گام سوم در این گزارش ارائه یکی از مستندات خبرگزاری مهر در زمینه تبدیل سه مدرسه شهرستان کوهدشت به پارکینگ شبانه روزی است. موضوعی که در جلسه فوق العاده شورای ترافیک شهرستان کوهدشت در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه سالجاری با حضور مدیر آموزش و پرورش شهرستان کوهدشت و دیگر دستگاههای عضو این شورا به تصویب رسیده و امضای مسئولان آموزش و پرورش این شهرستان در ذیل صورت جلسه آن موجود است.

صورت جلسه شورای ترافیک کوهدشت

تصویری از مصوبات این جلسه در بالا آمده که در آن به صراحت از تبدیل سه مدرسه کمیل، سمیه و خدیجه کبری شهرستان کوهدشت به پارکینگ شبانه روزی به مدت “یک سال” سخن گفته شده و حتی جزئیات این توافق نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

به هر روی با توجه به مطالب گفته شده صحت خبر منتشر شده در خبرگزاری مهر مورد تایید قرار می گیرد و به نظر می رسد متولیان امر به جای حرکت رو به جلو و اقدامات شتابزده اگر این کار را قانونی و کارشناسی می دانند از آن دفاع کنند و اگر هم موانع قانونی و حقوقی بر سر راه اجرای این طرح وجود دارد صادقانه و شفاف اشتباهات خود را بپذیرند و از انگ زدن به رسانه ای چون خبرگزاری مهر که همواره رسالت خود را حرکت در مسیر اطلاع رسانی صادقانه و متعهدانه دانسته است خودداری کنند.

خبرگزاری مهر بدون تایید درست یا غلط بودن تبدیل مدارس تخریبی به پارکینگ شبانه روزی و یا ضرورت و عدم ضرورت اجرای این طرح در شهر کوهدشت صرفا به اطلاع رسانی در زمینه اجرای چنین طرحی پرداخته است و به مسئولان امر توصیه می شود با آرامش خاطر یک بار دیگر گزارش خبرگزاری مهر را بدون پیشداوری و قضاوت عجولانه بازخوانی کنند، باشد که در آینده شاهد چنین حرکت های شتابزده ای از سوی مسئولان امر در برخورد با رسانه ها نباشیم.

 

 منبع : خبرگزاری مهر