- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

۲۵۰۰ دانشجوی جهادی در قلب محرومیت‌های لرستان اردو می‌زنند

IMAGE635082647043094786
 
 
 
همزمان با فرا رسیدن فصل تابستان، اعزام تدریجی ۲۵۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه‌های لرستان در قالب ۳۹ گروه جهادی به مناطق محروم این استان آغاز شد.

به گزارش میرملاس نیوز ، هر ساله با فرا رسیدن فصل تابستان مناطق محروم در سراسر کشور صحنه حضور دانشجویانی است که بدون هیچ گونه ادعایی و تنها با انگیزه خدمت در راه خدا به یاری ولی نعمتان نظام می شتابند.

 

در واقع این ایام از یک سو فرصت ارزشمندی است تا دانشجویان بتوانند عیار طلای اوقات فراغت خود را در عرصه اردوهای جهادی با خدمت رسانی به محرومان بالا ببرند و از طرف دیگر بتوانند اندوخته های تئوریک خود را در دانشگاه ها در عرصه عمل به منصه ظهور برسانند و به نوعی خود را برای اداره امور مختلف کشور در آینده ای نه چندان دور آماده کنند.

 

بدون شک امروز ساختن ایران اسلامی نیازمند به مدیریت جهادی است و با این حال اردوهای جهادی بهترین فرصت برای تربیت مدیرانی است که بتوانند با تفکر جهادی خلاء مدیریت جهادی را در کشور پر کنند.

 

در این راستا استان لرستان یکی از استانهایی است که امروز به صحنه کار و تلاش دانشجویان جهادی تبدیل شده است؛ به گونه ای که در اکثر نقاط محروم از دور افتاده ترین تا نزدیک ترین مناطق محروم به مراکز دانشگاهی، مردم طعم شیرین خدمات دانشجویان جهادی را چشیده اند.

 

این روزها پس از انجام ساعت ها شناسایی، نیازهای مناطق محروم توسط گروههای شناسایی احصاء شده و به نوعی محل برگزاری اردوهای جهادی تعیین شده اند و بتدریج نیز اعزام دانشجویان به این مناطق آغاز و تا پایان فصل تابستان ادامه خواهد یافت.

 

طبق برنامه ریزی های صورت گرفته بخشی از اردوهای جهادی استان لرستان پیش از ماه مبارک رمضان با اعزام حدود ۶۵۰ نفر از دانشجویان جهادی به مناطق محروم برگزار می شوند و بخش اعظمی از اعزام ها نیز به بعد از ماه مبارک رمضان موکول می شوند.

 

گروه منتظران ظهور کوهدشت پیشگام در برگزاری اردوهای جهادی تابستان

 

گروه جهادی منتظران ظهور دانشگاههای شهرستان کوهدشت یکی از گروههای جهادی توانمند در استان لرستان محسوب می شود که به عنوان اولین گروه جهادی استان لرستان فعالیت خود را از دوم تیرماه در مناطق محروم این شهرستان آغاز کرده است.

 

درویشی، مسئول این گروه جهادی در این خصوص گفت: ۲۵۰ نفر از دانشجویان دانشگاه های شهرستان کوهدشت از ۲ تا ۱۷ تیر ماه در بخش سرطرهان این شهرستان که شامل ۱۳ روستاست به ارائه خدمات جهادی خواهند پرداخت.

 

وی تصریح کرد: در این اردو تکمیل یک باب مسجد و یک باب مدرسه نیمه ساز در روستاهای رئیسوند و تکمیل یک باب مسجد در روستای طرهان توسط گروه عمران پیش بینی شده است.

 

مسئول گروه جهادی منتظران ظهور شهرستان کوهدشت گفت: در مدت ۱۴ روز حضور دانشجویان جهادی در بخش سرطرهان با همراهی دو پزشک کار ویزیت رایگان بیماران انجام خواهد شد و یک پرستار نیز نسبت به شناسایی بیماران اقدام خواهد کرد.

 

درویشی افزود: از جمله فعالیت های پیش بینی شده در این اردو برگزاری دوره آموزشی کمک های اولیه با حضور مربیان هلال احمر استان است که ویژه دانشجویان جهادی و روستاییان برگزار می شود و در پایان پس از برگزاری آزمون پایان دوره مدرک کمک های اولیه اعطا می شود.

 

وی برگزاری یادواره شهدای بخش سرطرهان، برگزاری مسابقات ورزشی، برگزاری محافل شبی با شهدا، دعای کمیل، انس با قرآن و برگزاری حلقه های صالحین از جمله برنامه هایی است که در این اردو اجرا می شوند.

 

مسئول گروه جهادی منتظران ظهور شهرستان کوهدشت گفت: با توجه به آلودگی آب شرب این بخش با هماهنگی که با شرکت آب و فاضلاب روستایی صورت گرفته آگاهی های لازم به اطلاع مردم می رسد.

 

درویشی خاطرنشان کرد: در این اردو همچنین با همراهی یک کارشناس کشاورزی اداره جهاد کشاورزی آموزش های لازم در خصوص نحوه صحیح هرس درختان، آفت شناسی مزارع و باغات، نحوه کاشت و داشت و نحوه صحیح سم پاشی به کشاورزان ارائه می شود.

 

برگزاری اردوی جهادی دانشجویان دانشگاه های نورآباد در بخش کاکاوند

 

دومین گروه جهادی استان لرستان که به مناطق محروم اعزام شده اند شامل ۱۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه های شهرستان نورآباد است که از سوم تیرماه به روستاهای بخش محروم کاکاوند این شهرستان اعزام شده اند.

 

رضایی، مسئول این گروه جهادی نیز در این خصوص گفت: ۱۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه های شهرستان نورآباد از ۳ تا ۱۵ تیرماه در شش روستای بخش کاکاوند این شهرستان به ارائه خدمات عمرانی، دامپزشکی، آموزشی، بهداشتی و درمانی و فعالیت های فرهنگی خواهند پرداخت.

 

وی افزود: در این اردوی جهادی در صورت تامین مصالح مورد نیاز تکمیل دو مسجد نیمه ساز در روستای دره یادگار و کوله مرز انجام می شود.

 

رضایی ادامه داد: همزمان با برگزاری اردوی جهادی دانشگاههای شهرستان نورآباد ۱۵ نفر از دانشجویان اکیپ دامپزشکی دانشجویان جهادی استان به منظور مایه کوبی دام های روستاهای بخش پاپی در محل حضور می یابند.

 

مسئول اردوهای جهادی شهرستان نورآباد از برگزاری یادواره شهدای بخش کاکاوند، دیدار با خانواده معظم شهدای این بخش و ویزیت رایگان بیماران به عنوان بخش دیگری از فعالیت های این گروه جهادی یاد کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: در بخش آموزشی نیز آموزش های لازم در خصوص مهارت های زندگی، روابط خانوادگی و خیاطی به ساکنان این روستاها ارائه می شوند.

 

طعم فرهنگی اردوی جهادی دانشجویان دانشگاه آزاد الیگودرز در بخش زز و ماهرو

 

احمدی، مسئول برگزاری اردوهای جهادی دانشگاه آزاد الیگودرز نیز از برگزاری اردوی جهادی دانشجویان این دانشگاه از ۵ تا ۱۵ تیر ماه در بخش زز و ماهرو این شهرستان با رویکرد فرهنگی و آموزشی خبر داد.

 

وی گفت: سومین اردوی جهادی دانشجویان دانشگاه آزاد الیگودرز در پنج روستای بخش زز و ماهر با حضور ۴۰ نفر از دانشجویان دختر این دانشگاه برگزار می شود.

 

احمدی افزود: برای سومین سال متوالی است که دانشجویان این دانشگاه برای انجام فعالیت های فرهنگی و آموزشی به مناطق محروم بخش زز و ماهرو اعزام می شوند.

 

مسئول برگزاری اردوهای جهادی دانشگاه آزاد الیگودرز گفت: در این اردو علاوه بر فعالیت اکیپ طراحی و دوخت، آموزش های لازم در خصوص حرفه گلسازی، عروسک سازی، چرم دوزی، خیاطی، نقاشی، جعبه سازی و کاردستی به متقاضیان ارائه می شود.

 

وی خاطرنشان کرد آموزش قرآن، آموزش احکام بانوان و اجرای فعالیت های ورزشی از دیگر برنامه های پیش بینی شده در این اردو است.

 

دانشجویان جهادی پیام نور الشتر توان خود را در ساخت پل اثبات می کنند

 

به نظر می رسد که اردوی جهادی دانشجویان دانشگاه پیام نور الشتر با پیش بینی احداث یک پل ارتباطی، حفر خوضچه های ذخیره آب و آگاهی بخشی نسبت به خطراتی که استفاده از ماهواره برای مخاطبان خود دارد یکی از اردوهای جهادی موثر دانشجویان در استان باشد.

 

نصیرزاده، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور الشتر با اشاره به پیش بینی اعزام ۱۰۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه به منطقه قلایی شهرستان الشتر از هشت تیر ماه به مدت ۱۲ روز گفت: احداث پل ارتباطی در روستای بیژن وند این منطقه یکی از فعالیت های عمرانی است که توسط دانشجویان جهادی عملیات احداث آن شروع می شود.

 

وی با اشاره به اینکه این پل ارتباطی با همکاری شهرداری ، واحد عمرانی فرمانداری و اداره راه و شهرسازی شهرستان الشتر و بخشداری فیروزآباد این شهرستان و به دست ۳۰ نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور این شهرستان احداث می شود، ادامه داد: پهنای این پل شش متر، درازای آن ۱۰ متر و ارتفاع آن هشت متر است و به گونه ای احداث می شود که قابلیت تردد هرگونه وسیله نقلیه سبک و سنگین را داشته باشد.

 

نصیرزاده ساخت حوضچه های ذخیره آب به منظور جلوگیری از هدر رفت آب چشمه های منطقه قلایی را از دیگر فعالیت های عمرانی این دانشگاه اعلام کرد و افزود: علاوه بر رنگ آمیزی یک باب مدرسه در روستای بیژن وند علیا که فاقد هر گونه امکانات حتی سرویس های بهداشتی است ساخت یک کانال آب در روستای دار ماهی نیز در دستور کار گروه عمرانی این دانشگاه قرار دارد.

 

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور الشتر با اشاره به انتقاد اهالی ساکن در روستاهای منطقه قلایی شهرستان الشتر نسبت به عملکرد سازمان تبلیغات لرستان گفت: اهالی این روستاها مدعی اند که تا بحال هیچ مبلغ روحانی حتی برای یک روز هم در روستاهای این منطقه مستقر نشده است و با این حال ساکنان این روستاها در حالی که به دلیل گستردگی استفاده از ماهواره در معرض بسیاری از آسیب ها قرار دارند متاسفانه نسبت به شناخت از احکام دینی آشنایی چندانی ندارند.

 

وی افزود: یکی از فعالیت های فرهنگی که در این اردو انجام می شود این است که دانشجویان جهادی خطرات ناشی از استفاده از ماهواره را به خانواده هایی که به استفاده از این ابزار رسانه ای رو آورده اند آگاه می کنند.

 

نصیرزاده ادامه داد: متاسفانه رواج استفاده از ماهواره در این روستاها به گونه ای است که خانواده ها بدون توجه به ابتذال برنامه های کانال های ماهواره ای و بدون شناخت از اهداف شوم آنها به صورت خانوادگی به تماشای کانالهای مبتذل می نشینند.

 

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور الشتر تشکیل یک هیات مذهبی درروستای عدل آباد را از دیگر برنامه های پیش بینی شده در این اردو اعلام کرد و گفت: این هیات فعالیت خود را با مشارکت تعدادی از دانشجویان جهادی در شب های قدر با برگزاری مراسم احیا شروع خواهد کرد.

 

وی ویزیت رایگان بیماران، آگاه سازی کشاورزان نسبت به چگونگی بهره برداری بهینه از اراضی زیر کشت و برگزاری یادواره تنها شهید روستای بیژن وند را از دیگر برنامه های گروه جهادی دانشگاه پیام نور الشتر عنوان کرد.

 

ساخت ۳۰ حمام در خانه های محله حاشیه نشین علی آباد خرم آباد

 

گروه جهادی حاج عبدالله والی نیز که یک گروه جهادی مستقل و متشکل از دانشجویان بسیجی و دیگر فعالان جهادی است پیش از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان با حضور در محله حاشیه نشین علی آباد خرم آباد نسبت به ساخت ۳۰ حمام در منازل مسکونی واقع در این محله اقدام خواهند کرد.

 

جعفر بارانی بیرانوند، مسئول این گروه جهادی نیز گفت: ۴۰ نفر از فعالان جهادی شهرستان خرم آباد که متشکل از دانشجویان بسیجی و دیگر فعالان جهادی هستند پیش از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در محله حاشیه نشین علی آباد اردوی جهادی برگزار می کنند.

 

وی افزود: با استناد به شناسایی های صورت گرفته در این محله برخی از منازل مسکونی فاقد حمام هستند که با همت اعضای این گروه جهادی ۳۰ حمام در این منازل احداث می شود.

 

مسئول گروه جهادی حاج عبدالله والی با اشاره به اینکه پیگیر جلب همکاری شرکت گاز استان برای انجام لوله کشی برخی از منازل مسکونی این محله هستیم، گفت: نصب سطل های زباله و حمل نخاله های ساختمانی در نقاط مختلف این محله با همکاری شهرداری و اداره مسکن و شهرسازی خرم آباد نیز انجام خواهد شد.

 

بیرانوند خاطرنشان کرد: همچنین فعالیت های فرهنگی متنوعی ویژه سنین مختلف پیش بینی شده است که بخشی از آنها پیش از ماه مبارک رمضان و بخشی دیگر نیز در اردوی تداوم این گروه در ماه مبارک رمضان انجام می شوند.

 

وی تصریح کرد: گروه جهادی حاج عبدالله والی یک گروه جهادی مستقل است؛ اما با این حال فعالیت های خود را به دلیل اینکه بخش زیادی از اعضای آن را فارغ التحصیلان و دانشجویان بسیجی تشکیل می دهد در چارچوب فعالیت های جهادی بسیج دانشجویی دنبال می کند.

 

اعزام ۲۵۰۰ دانشجوی جهادی لرستان به مناطق محروم در فصل تابستان

 

دارابی، مسئول برگزاری اردوهای جهادی بسیج دانشجویی لرستان نیز گفت: در ایام تابستان ۲۵۰۰ نفر از دانشجویان جهادی استان در قالب ۳۹ گروه جهادی دانشجویی و ۲۰ گروه مستقل به مناطق محروم استان اعزام می شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: بخشی از این اردوها پیش از ماه مبارک رمضان با اعزام حدود ۶۵۰ نفر از دانشجویان جهادی استان انجام می شوند و مابقی اعزام ها پس از ماه مبارک رمضان و تا پایان شهریور ماه صورت می گیرند.

 

دارابی افزود: تاکنون اعزام ۵۵۰ نفر از دانشجویان جهادی به مناطق محروم استان پیش از ماه مبارک رمضان قطعی شده است که با تعیین محل برگزاری اردوی جهادی دانشجویان آموزشکده فنی سما خرم آباد بین دو منطقه کمالوند و روستای مینه شهرستان خرم آباد ۱۰۰ نفر از دانشجویان جهادی این آموزشکده نیز از ۱۲ تا ۲۶ تیر ماه به اردوی جهادی که بخشی از آن در ماه مبارک رمضان برگزار می شود، اعزام خواهند شد.

 

مسئول برگزاری اردوهای جهادی بسیج دانشجویی لرستان با اشاره به اینکه دانشجویان جهادی لرستان با توجه به نوع تخصص و مهارت ها در اکیپ های تخصصی شامل بهداشت و درمان، عمران، آب، روابط عمومی، دامپزشکی، اعتقادی، فرهنگی، کشاورزی، هنری، ورزشی و طراحی و دوخت ساماندهی شده اند، گفت: مسئله محوری مهمترین اولویت اردوهای جهادی در استان است به این معنی که دانشجویان جهادی استان با شناسایی مسائل گریبانگیر مناطق محروم و روستاها نسبت به رفع این مسائل اقدام می کنند.

 

وی بیان داشت: جلب حمایت های خیرین در راستای تسریع در ارائه خدمات به مناطق محروم استان نیز یکی دیگر از اولویت های دانشجویان جهادی است که امیدواریم با توجه به شروع این فعالیت از سال گذشته از امسال بتوانیم بخش قابل توجهی از حمایت های خیرین استان را جذب کنیم.