- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

چکش کیانیان و فروش شش و نیم میلیارد تومانی آثار هنرمندان تجسمی کشور

 با فروش ۶ میلیارد و ۵۴۵ میلیون تومانی ۸۲ اثر هنری مدرن و معاصر ایران، شبی ماندگار و جریان ساز برای اقتصاد هنر ایران رقم خورد.

در این حراج چند رکورد  از جمله فروش یک اثر هنری متعلق به سهراب سپهری از مجموعه تنه درختان به مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان ، فروش ۱۰۰ در صدی همه آثار، فروش ۱۶ اثر بالای یکصد میلیون تومان و از آن مهمتر مجموع فروش آثار، همه دستاورد های بزرگی بود که شب حراج دوم تهران را به شبی تاریخ ساز برای هنرهای تجسمی و جامعه هنری ایران بدل ساخت.

علیرضا سمیع آذر، مدیر حراج تهران با نام بردن از هنرمندان بزرگی که در یکسال اخیر دار فانی را وداع گفتند و نیز اعلان شرایط و مقررات این حراج به طور رسمی  چونان سال گذشته چکش «حراج تهران» را به رضا کیانیان، بازیگر و عکاس صاحب سبک سپرد.
در این حراج سه ساعته، بالاترین رکورد فروش به نقاشی زیبایی از نقاش و شاعر مشهور ایرانی زنده یاد سهراب سپهری تعلق گرفت، اثری ۸۰در ۹۰ سانتی متری از مجموعه «تنه درختان» وی که ۱۳۴۹ با رنگ روغن روی بوم خلق شده است.
این تابلو ۷۰۰ میلیون تومان یعنی دو برابر تخمین اولیه به فروش رسید.


دومین رکورد این شب به طور مشترک به اثر دیگری از سپهری و مجسمه «هیچ » طنازانه برنزی پرویز تناولی رسید که هریک ۵۶۰ میلیون تومان فروخته شد؛ اثر سپهری نمونه تحسین برانگیز از نقاشی های این هنرمند در استفاده از فضاهای خالی است که در ابعاد ۸۰ در ۱۲۰ سانتیمتربا رنگ روغن روی بوم خلق شده اما نکته جالب توجه درباره «هیچ» برنزی تناولی، این است که این مجسمه که در اندازه ۲۵ در ۳۰ در ۱۰۰ سانتیمتردر سال ۱۳۸۴ خلق شده شماره یک از تعداد شش نسخه می‌باشد.

رضا کیانیان که برای دومین سال پیاپی حراج تهران را اجرا نمود  گفت: تصور نمی‌کردم ۱۰۰ در صد آثار به فروش برسد اما میل مضاعف خریداران آثار هنری مرا هم به سر ذوق آورد و خوشحالم که به این رکورد چشمگیر دست یافتیم.

این حراج عصر جمعه هفتم تیر ماه ۱۳۹۲  در محل هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد.