- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

ملکشاهی : شاخص‌های انتخاب وزیر دادگستری/ روحانی کابینه فراجناحی تشکیل دهد / ما در کوهدشت فراجناحی عمل کردیم

31971_orig

 

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: انتظار است کسی که به عنوان وزیر دادگستری انتخاب می‌شود یک حقوقدان برجسته و از نظر تجربی سوابق اجرایی و قضایی داشته باشد.

اللهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  خبرگزاری آنا، در خصوص شاخص‌های انتخاب اعضای کابینه از سوی رئیس‌جمهور منتخب اظهار داشت: با توجه به شعارها و وعده‌های داده شده از سوی رئیس‌جمهور منتخب در خصوص تشکیل یک دولت فراجناحی، این انتظار است که وی از همه گروه‌ها استفاده کند و با این رویکرد طبیعتا دست رئیس‌جمهور منتخب برای شناسایی افراد توانمند بازتر است چون محدود به یک گروه نمی‌شود.

نماینده مردم کوهدشت در مجلس با بیان اینکه وزرا با توجه به حوزه فعالیتی که در سطح کشور دارند باید شاخصه‌هایی داشته باشند، اظهار داشت: ممکن است برخی مسئولیت‌ها فرهنگی و اجتماعی باشد، برخی دیگر سیاسی، امنیتی و اجرایی باشند؛ آنچه برای انتخاب وزرا شاخص اصلی است، تخصص و تجربه است.

وی در ادامه تصریح کرد: ورود افراد ناآزموده به کابینه و باعث ایجاد آزمون و خطا می‌شود که این امر مشکلاتی برای کشور دولت ایجاد می‌کند.

ملکشاهی با برشمردن تدّین به عنوان شاخص سوم، گفت: افراد کابینه باید متدین و دارای باورهای دینی باشند و با عشق و علاقه کار کنند و این مردم‌داری و دلسوزی انگیزه‌ای برای مسئولین ایجاد می‌کند تا شبانه‌روز فعالیت داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: به نظر من اینگونه افراد هم در مملکت ما زیاد هستند و اگر با دید باز نگاه کنیم، برای هر وزارتخانه به تعدد، نفرات واجد شرایط داریم.

وی با اظهار امیدواری از تشکیل دولت مقتدر توسط رئیس‌جمهور منتخب، بیان داشت: با رویکردی که آقای روحانی دارند و سوابق وی این را نشان می‌دهد که شاهد بوجود آمدن یک دولت مقتدر باشیم.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان این مطلب افزود: مجلس هم به دنبال همراهی و مساعدت دولت است، مجلس نهم با واقع بینی با پیشنهاداتی که رئیس‌جمهور منتخب دارد اقدام می‌کند و وزرایی که به مجلس معرفی می‌شوند را بررسی می کند.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس بصورت انفردای و جمعی حمایت خود را از رئیس‌جمهور منتخب اعلام کردند، اظهارداشت: من امیدوار هستم که یک دولت مقتدر و در شأن نظام جمهوری اسلامی و مردم شکل بگیرد.

ملکشاهی در پاسخ به این سوال که انتظار شما از وزارتخانه‌ مرتبط با کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس چیست، گفت: بحث قوه قضائیه و وزیر دادگستری با سایر وزرا متفاوت است، رئیس‌جمهور باید وزیر دادگستری را از میان کسانی‌که رئیس قوه قضائیه پیشنهاد می‌دهد انتخاب کرده و به مجلس معرفی کند.

**از وظایف خاص وزیر دادگستری ارتباط میان سه قوه است

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به وظیفه حساس وزیر دادگستری، گفت: از ویژگی‌های خاص وزیر دادگستری برقراری ارتباط میان سه قوه قضائیه، مجریه و مقنه است که هیچ یک از وزرای دیگر این شاخص را ندارند.

رئیس کل سابق دادگستری استان‌های لرستان و کرمانشاه با بیان اینکه وزیر دادگستری باید با بدنه دستگاه قضایی و مسایل حقوقی و قوانین آشنا باشد، تاکید کرد: انتظار است کسی که به عنوان وزیر دادگستری انتخاب می‌شود یک حقوقدان برجسته و از نظر تجربی سوابق اجرایی و قضایی داشته باشد.

وی با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: وزیر دادگستری باید شخصی باشد که مورد پذیرش جامعه حقوقدانان کشور قرار بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این که تحقق دولت فراجناحی و اعتدال‌گر را تا چه میزان قابل تحقق می‌دانید، گفت: این موضوع سخت است ولی شدنی است.

نماینده مردم کوهدشت ادامه داد: ما در حوزه انتخابیه با همین شعار وارد انتخابات مجلس شدیم و بحث فراجناحی را مطرح کردیم تا از همه گروه‌ها از افرادی که واجد شرایط هستند استفاده کنیم و این را ما عملی کردیم.

ملکشاهی در پایان تاکید کرد: تشکیل دولت فراجناحی به راحتی صورت نمی‌گیرد اما انجام شدنی است. ما در سطح کوچکی این کار را انجام دادیم و افراد هم در کنار هم مدیریت می‌کنند و مشکل خاصی هم بوجود نیامد. در سطح کشور این موضوع شاید راحت‌تر باشد چون افرادی که درکنار هم قرار می‌گیرند سطح بالاتری از تجربه و آگاهی دارند و با هم کنار می‌آیند.