تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
5

لرستان مهمان نواز در انتظار مسافران نوروزی

  • کد خبر : 2881
  • 26 اسفند 1390 - 8:38

  سال در آستانه نو شدن است و هموطنان در تدارک سفر نوروزی به شهرهای مختلف میهن عزیزمان ایران هستند تا با استفاده بهتر از تعطیلات نوروزی خستگی یک سال کار و تلاش را از تن به در کنند و زنگار از روح و روان بزدایند.در میان استان هایی که هموطنان گرانقدرمان به عنوان مقصد […]

 

سال در آستانه نو شدن است و هموطنان در تدارک سفر نوروزی به شهرهای مختلف میهن عزیزمان ایران هستند تا با استفاده بهتر از تعطیلات نوروزی خستگی یک سال کار و تلاش را از تن به در کنند و زنگار از روح و روان بزدایند.
در میان استان هایی که هموطنان گرانقدرمان به عنوان مقصد و یا گذرگاهی برای رسیدن به سایر شهرها و استان ها برگزیده اند و در برنامه سفرهای نوروزی گنجانده اند استان لرستان قراردارد.
استان لرستان از چنان تنوع آب و هوایی برخوردار است که از آن به عنوان مجموعه کامل جغرافیای ایران منهای مناطق کویری و به عبارتی ایرانی کوچک نامبرده می شود.
از این روی کسانی که طالب آب و هوای معتدل و بهاری هستند می توانند تعطیلات نوروزی را در خرم آباد، چگنی، کوهدشت سپری کنند، افرادی هم که مایلند در مناطق سرد و برفگیر تعطیلات نوروز را بگذرانند مناطق الیگودرز، الشتر، نورآباد، دورود و بروجرد و آنانی که هوای گرم تری را می طلبند شهرستان پلدختر محل مناسبی برای پذیرایی از آنان است.
قطعاً هر چه آشنایی با جاذبه ها و ویژگی های لرستان برای مسافران نوروزی بیشتر باشد آنان مدت زمان بیشتری را در این خطه سپری خواهند کرد و از تعطیلات نوروزی بیشتر لذت خواهند برد.
یکی از ویژگی های کم نظیر و شاید هم منحصربه فرد لرستان مهمان نوازی مردم خوب آن است که مسافران نوروزی در صورت لزوم در هر موقعی از شب و روز به خانه هر لرستانی مراجعه کنند به مصداق مهمان حبیب خداست با استقبال و گشاده رویی وی مواجه خواهند شد.
وجود جاذبه های طبیعی فراوان، شامل آبشارها، پل های تاریخی، آثار باستانی، امام زاده ها، رودخانه های پرآب، چشمه های زلال و کوه های پوشیده از سبزه و جنگل بلوط و دیگر درختان مثمر و غیرمثمر به نوبه خود هر یک جلوه ای افسانه ای از طبیعت سحرآمیز لرستان است.
در خرم آباد به عنوان مرکز استان لرستان، وجود امام زاده زیدبن علی(ع)، قلعه تاریخی فلک الافلاک که با همت استاندار لرستان عملیات رهاسازی اطراف آن آغاز شده است، سنگ نوشته، سنگ سوراخ، دریاچه زیبای کیو، اشگفت قمری، گرداب سنگی، چشمه های فراوان که مجموعه ای از آنها در زیر پای قلعه فلک الافلاک می جوشند، آبشار شهری دره گرم و بسیاری آبشارهای زیبا و دیدنی در اطراف دور و نزدیک این شهر و بویژه مجتمع تفریحی- توریستی و تحقیقاتی کوهستانی ۱۴معصوم واقع بر روی کوه مدبه و منطقه علی آباد با خیابان های کوهستانی و منظره ای شگفت انگیز که در دل شهر خرم آباد احداث شده است از جمله آثار فاخر و دیدنی مرکز استان لرستان هستند که بازدید از آنها به خاطرات شیرین و فراموش نشدنی تبدیل خواهد شد.
طبیعت مهرورز لرستان همانند مردم مهمان نوازش این روزها با شور و شوق وصف ناپذیر در استقبال از مسافران نوروزی خود را آراسته است، دشت ها حریر سبز مخملی به رنگ نوروز و بهار به تن کرده اند، قلل قامت برافراشته چون زائران بیت الله الحرام کلاهک سفیدبرفی بر سر نهاده اند، کوه ها با درختان پر از شکوفه و قامتی آراسته به برف و جنگل با دشت ها و دامنه هایی پر از گل و سبزه به شوق استقبال از مسافران نوروزی با مردم این دیار مسابقه مهمان نوازی براه انداخته اند.
گرچه لرستان استانی کوهستانی است اما سفر به این خطه برخلاف گذشته دشوار نیست زیرا در حوزه راهداری، لرستان طی سنوات اخیر شاهد تحولات ارزنده ای در پرتو تلاش های مدیرکل راه و ترابری استان بوده است. چنان که بسیاری از راه های استان چهار خطه شده اند و بخش مهمی از عوامل حادثه خیز محورهای لرستان رفع شده اند. اما متأسفانه اندک بودن اعتبارات تخصیصی به این حوزه مانع بروز و ظهور توانمندی ها و دانش علمی این مدیر توانمند برای تبدیل به احسن همه محورهای استان شده است که امید می رود در سال جدید با عنایت ویژه دولت در امر تخصیص اعتبارات مورد نیاز، مشکلات و موانع این عرصه برطرف شود.
فرودگاه خرم آباد نیز که به همت دکتر دهمرده به تازگی از نعمت پروازهای ایران ایر بهره مند شده است به جز جمعه ها، روزانه یک پرواز به تهران و بالعکس نیز دارد.
حسن شریعت نژاد معاون سیاسی و امنیتی استاندار با بیان اینکه مردم لرستان با قدمت و پیشینه کهن مشتاقانه منتظر حضور نوروزی هموطنان هستند، گفت: همه دستگاه ها به دستور دکتر دهمرده استاندار لرستان برای تأمین رفاه حال مسافران بسیج شده اند.
سرتیپ کاظم علیزاده فرمانده انتظامی لرستان با اشاره به افزایش گشت های پلیس به منظور هدایت و راهنمایی مسافران نوروزی، گفت: لرستان از امن ترین استان های کشور است و مشکل امنیتی در این خطه وجود ندارد.
ماکنعلی مدیرکل آموزش و پرورش لرستان اعلام کرد: تعداد۱۳۰۰ کلاس درس برای اسکان مسافران نوروزی اختصاص یافته که در صورت نیاز افزایش خواهند یافت.
هرمز نصیری شهردار خرم آباد گفت: تعداد زیادی چادر در پارک های کیو، دانشجو و شریعتی برای انبوه مسافران نوروزی دایر شده است و مصمم هستیم، مسافران نوروزی در خرم آباد مشکلی نداشته باشند. حجت بیرانوند مدیرکل صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز اعلام کرد: در لرستان کالاهای مورد نیاز عموم در حد انبوه و با قیمت مناسب عرضه می شود.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان گفت: با ایجاد ۱۴پست راهنمایی مسافران نوروزی در نقاط مختلف لرستان تعداد ۲۵۰ نفر از اعضای فعال شاخه جوانان از کانون های دانشجویی، دانش آموزی و غنچه های هلال و پیشاهنگان با جمعیت هلال احمر لرستان جهت راهنمایی مسافران نوروزی همکاری خواهند کرد.
سیاهپوش افزود: ۱۴پست مذکور شامل پایگاه ها، خیمه ها و چادر نماز در مبادی ورودی و خروجی هر شهرستان دایر می شود و جوانان مستقر در این مکان ها، محصولات فرهنگی، بروشور و نقشه استان را به مردم هدیه می کنند.

گزارش از : نورمحمد سپهوند

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=2881

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. با سلام و تشکر از همه مسئولانی که در انجام کارهای عام المنفعه همکاری دارند دوست داشتم در این خبر نقش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را بدانم که آن سازمان چه امکاناتی را فراهم کرده است

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.