تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
3

گلایه خواننده پیشکسوت لرستانی / حذف لرستان از آخرین جشنواره موسیقی نواحی

  • کد خبر : 28825
  • 12 تیر 1392 - 10:22

  دیدار هنرمندان پیشکسوت لرستانی با نماینده ویژه معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محل طرح برخی انتقادات و گلایه های هنرمندان بود که در این میان استاد ایرج رحمانپور از پیشکسوتان حوزه موسیقی لرستان از حذف این استان از آخرین جشنواره موسیقی نواحی انتقاد کرد.  مهر: استاد ایرج رحمانپور، خواننده پیشکسوت لرستانی در […]

iraj ya homsa

 

دیدار هنرمندان پیشکسوت لرستانی با نماینده ویژه معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محل طرح برخی انتقادات و گلایه های هنرمندان بود که در این میان استاد ایرج رحمانپور از پیشکسوتان حوزه موسیقی لرستان از حذف این استان از آخرین جشنواره موسیقی نواحی انتقاد کرد.

 مهر: استاد ایرج رحمانپور، خواننده پیشکسوت لرستانی در حاشیه این جلسه در توضیحاتی بیشتر به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه به دلیل برخی اعمال سلیقه ها شاهد بودیم که در جشنواره موسیقی نواحی امسال علی رغم غنای موسیقی لری نام لرستان را از جشنواره حذف کرده و هیچ گروهی از این استان را دعوت نکردند.

رحمانپور با اشاره به برگزاری این جشنواره در دو ماه قبل، بیان داشت: این جشنواره در تهران برگزار شد و از گروههای موسیقی لرستان برای حضور در آن دعوت به عمل نیامد.

این هنرمند پیشکسوت عنوان کرد: این در حالیست که استان لرستان در هر دوره ای که در این جشنواره حضور داشته همواره از پرعنوان ترین استانها بوده و درخشش قابل توجهی داشته است.

رحمانپور با اشاره به پیگیری های انجام داده در این زمینه بیان داشت: در این راستا در دیدارهایی که با وزیر ارشاد، معاون هنری وزارت ارشاد و همچنین مسئول واحد موسیقی این وزارتخانه داشتیم مراتب اعتراض خود را اعلام کردیم.

وی با اشاره به برخوردهای صورت گرفته از سوی متولیان امر در مواجهه با این کوتاهی، بیان داشت: با این وجود دلایل مطرح شده از سوی دبیرخانه جشنواره برای عدم دعوت از لرستان در جشنواره موسیقی نواحی برای من به عنوان یک هنرمند موسیقی از استان لرستان قانع کننده نبود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: اگر چنین اتفاقی از سوی دبیرخانه جشنواره موسیقی نواحی صورت گرفته باشد خیلی ناراحت کننده است و به طور قطع ما موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

حجت الاسلام علی اسماعیلیان با تاکید بر اینکه حق لرستان است که با توجه به داشتن سابقه دیرین و غنای موسیقی در این جشنواره حضور پیدا کند، بیان داشت: ممکن است که جشنواره برگزار شده منطقه ای بوده و برای همین از لرستان دعوت به عمل نیامده باشد.

وی تصریح کرد: در هر صورت این موضوع را به طور جدی پیگیری کرده و از متولیان امر توضیح خواهیم خواست.

بنابر این گزارش مطابق سخنان این هنرمند پیشکسوت حذف نام لرستان از فهرست استانهای دعوت شده به جشنواره موسیقی نواحی در حالی رخ می دهد که این استان از غنی ترین استانهای کشور در حوزه موسیقی است.

بر اساس کاوشهای باستان شناسی در مناطق لرنشین، تصویری پایکوبی بر قطعه‌ای سفالی به دست آمده که قدمت موسیقی در این منطقه را به هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح رقم می‌زند.

همچنین از آثار و شواهد به دست آمده در این مناطق تصاویری از آلات موسیقی دوران مانند شیپور و تنبور بر روی ظروف نقره وجود دارد که حاکی از رواج موسیقی نزد این قوم در عهد ساسانی است. امروزه نیز برخی از نغمه‌های باستانی در قالب مقامهای موسیقی قومی باقیمانده ‌است.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=28825

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. این هم از موسیقی غنای لرستان که توسط نامسئولین، گوشه گیر می شود.همه ما در برابر این بی مهری مسئولیم.
    نباید بگذاریم این بلا را سر موسیقی لرستان با این قدمت و پیشینه بیاورند.

  2. استاد عزیز زیبایى صدا و موسیقى شما در قالب هیچ جشنواره اى نمى گنجه.

  3. از هر چه بگزریم دیدار بسیار صمیمی بود

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.