تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
7

شهر پل‌های تاریخی با آغوش باز پذیرای مهمانان نوروزی است

  • کد خبر : 2897
  • 26 اسفند 1390 - 9:14

به گزارش میرملاس نیوز ، مردم شهرستان پلدختر همانند دیگر شهرهای کشور همواره عید نوروز را به عنوان عیدی باستانی ارج نهاده و مراسم ویژه‌ای را در این ایام برپا می‌کنند. خانه تکانی، خرید لباس نو، دید و بازدیدها و رفتن به دامن طبیعت و سفرهای نوروزی از جمله آداب و رسوم دیرینه مردم پلدختر است، با نزدیک شدن […]

به گزارش میرملاس نیوز ، مردم شهرستان پلدختر همانند دیگر شهرهای کشور همواره عید نوروز را به عنوان عیدی باستانی ارج نهاده و مراسم ویژه‌ای را در این ایام برپا می‌کنند.

خانه تکانی، خرید لباس نو، دید و بازدیدها و رفتن به دامن طبیعت و سفرهای نوروزی از جمله آداب و رسوم دیرینه مردم پلدختر است، با نزدیک شدن به سال نو، مردم پلدختر با شستن فرش‌ها، پاک کردن شیشه‌ها، درب و پنجره‌ها و تمیز کردن خانه‌های خود به استقبال سال جدید می‌روند.

مردم پلدختر در آغاز سال نو با معطر کردن خانه‌های خود با عطر و گلاب و عنبر ایام عید نوروز را از سایر روزها مجزا می‌کنند، آنان علاوه بر خانه تکانی غبار دل و قلب‌های خود را نیز می‌زدایند و با کمک به هم‌نوعان خود در این ایام آنان را نیز در عید باستانی خود شریک می‌کنند.

از نشانه‌های نزدیک شدن سال جدید در لرستان و شهر پلدختر شور و شوق و جنب و جوش خاصی است، که در بین مردم، گذرگاه‌ها و اماکن به وجود می‌آید و از رسوم برجسته مردم این خطه زیارت اهل قبور در جمعه آخر سال است، به شکلی که افراد معمولاً خود را مکلف می‌دانند که به زیارت اهل قبور روند.

طبق این سنت مذهبی افراد در بعد از ظهر پنج‌شنبه با حاضر شدن بر قبرستان‌ها به قرائت فاتحه و قرآن کریم می‌پردازند.

براساس سنت قدیمی، مردم در لحظات نزدیک شدن به سال نو سفره هفت‌سین را چیده و با پوشیدن لباس نو دور آن جمع می‌شوند و بزرگِ خانواده قرآن مجید و دعای تحویل سال را قرائت می‌کند و اعضای خانواده با راز و نیاز با خدا در انتظار تحویل سال می‌مانند.

غذای شب عید اغلب مردم پلدختر غذاهای گوشتی است و اعتقاد دارند، با پخت این غذاها خیر و برکت به سفره ارزانی می‌شود.

با آغاز سال نو دید و بازدیدهای نوروزی در این شهر آغاز می‌شود و معمولاً تا پایان تعطیلات نوروزی نیز ادامه دارد.

مردم این شهر  بعضی از روزهای نوروز را در کوه و دشت و مناطق سرسبز سپری می‌کنند و به ‌بازی‌های محلی و مرسوم این منطقه نظیر چوگان بازی دار پلان کورم گردله و قاوان که خاص این منطقه است، می‌پردازند.

مردم این دیار با شیرینی، آجیل و میوه‌ای که از قبل برای فرارسیدن سال نو تدارک دیده‌اند، از مهمانان نوروزی خود به گرمی و با شور و شوق خاصی پذیرایی می‌کنند.

در این ایام عشایر با ذبح گوسفند غذای شب عید خود را تدارک می‌بینند و  مردم در روز سیزده نوروز که در اصطلاح عامیانه سیزده به در نام دارد، در حرکتی گسترده و تجمعی به دامان طبیعت سرسبز و زیبا رفته و آخرین روز از تعطیلات خود را با انجام بازی‌های محلی، با خاطره‌ای خوش به پایان می‌رسانند.

آنان در روز سیزده به در سبزه‌هایی که برای سفره‌های هفت‌سین خود تهیه کرده‌اند، را با آروزی سلامتی و به‌روزی برای خانواده‌های خود به درون آب‌روان رودخانه می‌اندازند.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=2897

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.