تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
3

پیشنهاد گروه ۱+۵ برای حذف تحریم‌های پتروشیمی/ احتمال لغو قریب الوقوع تحریم‌ها

  • کد خبر : 28998
  • 14 تیر 1392 - 12:39

    معاون وزیر نفت گفت: در نشست‌های اخیر ۱+۵ یکی از پیشنهاداتی که از طرف این گروه مطرح شده بود در خصوص حذف برخی تحریم‌ها در حوزه پتروشیمی بود، ازاین‌رو بعید نیست در آینده‌ای نزدیک تحریم‌های اعمال‌شده علیه صنعت پتروشیمی ایران لغو شود. به گزارش میرملاس نیوز ، عبدالحسین بیات در جمع خبرنگاران اظهار […]

13920413182401437793953

 

 

معاون وزیر نفت گفت: در نشست‌های اخیر ۱+۵ یکی از پیشنهاداتی که از طرف این گروه مطرح شده بود در خصوص حذف برخی تحریم‌ها در حوزه پتروشیمی بود، ازاین‌رو بعید نیست در آینده‌ای نزدیک تحریم‌های اعمال‌شده علیه صنعت پتروشیمی ایران لغو شود.

به گزارش میرملاس نیوز ، عبدالحسین بیات در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز بهار سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی هم در بخش بالادستی و هم در بخش صنایع تکمیلی است و ما در مجموعه وزارت نفت تلاش می‌کنیم که هردوی این بخشها را با بستر سازی‌هایی که وجود دارد پابه‌پای هم در توسعه پیش ببریم.
معاون وزیر نفت با اشاره به برگزاری دومین همایش معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری در صنایع تکمیلی در هفته‌ای که گذشت، گفت: سرمایه گذاران خارجی بسیاری با حضور در این همایش ابراز تمایل کردند که با مشارکت با سرمایه گذاران داخلی ایران در حوزه صنایع تکمیلی پتروشیمی سرمایه گذاری کنند.
وی افزود: در میزان تولیدات صنایع بالادستی پتروشیمی که به‌عنوان خوراک صنایع تکمیلی کاربرد دارد کمبودی نداریم و از نظر کمی و کیفی مواد اولیه مورد نیاز صنایع تکمیلی وضعیت مناسبی در کشور وجود دارد.

صدور مجوز امضای قرارداد مستقیم بین سرمایه گذاران و تولیدکنندگان بخش بالادستی
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: محصولات قابل فروش صنعت پتروشیمی ایران امسال تا رسیدن به مرز ۴۰ میلیون تن هم پیش‌بینی می‌شود که عدد قابل توجهی است.
وی افزود: بر اساس مقررات جاری و مصوبات دولت همه صنایع تکمیلی باید مواد اولیه مورد نیازشان را از طریق بورس خریداری کنند اما ما دنبال این هستیم که مصوباتی از دولت بگیریم تا سرمایه گذاران صنایع تکمیلی مجاز باشند با تولیدکنندگان صنایع میانی و بالایی پتروشیمی قراردادهای تأمین مواد اولیه را به‌صورت بلندمدت منعقد کنند.
بیات ادامه داد: در این صورت سرمایه گذاران صنایع تکمیلی می‌توانند با اطمینان خاطر در قالب قراردادهایی که منعقد کرده‌اند مواد اولیه مورد نیازشان را تأمین و در صورتی که خارج از قرارداد نیز به موادی نیاز داشته باشند این نیازشان را از طریق بورس پیگیری کنند.
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه قیمت در محصولات پتروشیمی بر اساس قیمت‌های جهانی است، اذعان داشت: نمی‌توان برای جذب سرمایه گذاران، قیمت گذاری خاصی انجام داد اما در صورتی که در توافقات دوطرفه بین تولیدکنندگان بالادستی و سرمایه گذاران صنایع تکمیلی به‌گونه‌ای از نظر حجم و قیمت توافقاتی صورت گرفت می‌توانند بر اساس قراردادها و توافقاتشان عمل کنند.

تا پایان تیر پروژه‌های مهر ماندگار به ثمر نشسته پتروشیمی به ۲۱ طرح می‌رسد

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های مهر ماندگار صنعت پتروشیمی تصریح کرد: پروژه‌های مهر ماندگار در پتروشیمی به ۳۱ پروژه می‌رسد که از این تعداد ۲۱ پروژه یا تاکنون به تولید رسیده‌اند و یا تا پایان ماه جاری به تولید می‌رسند.
وی افزود: از مجموع مجتمع‌هایی که نزدیک به راه‌اندازی هستند می‌توان به پتروشیمی ایلام، پتروشیمی فجر و پتروشیمی دماوند اشاره کرد، البته پتروشیمی نوری نیز به بهره‌برداری رسیده که منتظر افتتاح رسمی با حضور مسئولان است.
بیات با بیان “در حوزه زیرساختی نیز طرحهای مهمی در دست اجرا و یا آماده بهره‌برداری داریم” گفت: از زیرساخت‌های مهم منطقه عسلویه پلی است که فاز اول و دوم این منطقه را به هم متصل می‌کند، این پل از حیث پشتیبانی‌ها، ایمنی و آتش‌نشانی برای واحدهایی که در فاز دوم عسلویه در حال تولید هستند مثل مجتمع‌های کاویان، مهر و مروارید نقشی اساسی و تعیین کننده دارد.
وی ادامه داد: قطعه هشتم فاز دوم خط لوله اتیلن غرب حدفاصل کرمانشاه تا نزدیک سنندج آخرین مراحل تکمیل را پشت سر می‌گذراند و به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید، بقیه قطعات این خط لوله نیز تا پایان نیمه نخست سال جاری به نتیجه خواهد رسید. بیات در خصوص دیگر مجتمع‌های پتروشیمی غرب کشور گفت:‌ پتروشیمی‌های مهاباد و لرستان تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسند گرچه در ۶ماهه نخست سال جاری پیش‌بینی می‌شود که واحدهای یوتیلیتی و واحدهای بوتن۱ آنها به تولید برسند.
وی افزود: راه‌اندازی واحدهای بوتن۱ این مجتمع‌های پتروشیمی نیازمند اتیلن است که این اتیلن باید با بهره‌برداری از فاز دوم خط لوله اتیلن غرب تأمین شود.
بیات با اشاره به اینکه اتیلن مازاد تولیدی کشور در حال حاضر صادر می‌شود، اذعان داشت: با بهره‌برداری از فازهای ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی ظرفیت تولید اتیلن کشور به‌طرز چشم‌گیری افزایش پیدا خواهد کرد.

هیچ‌گاه محصولی نداشته‌ایم که به‌دلیل نبود مشتری صادر نشود
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران صنعت پتروشیمی را به‌دلیل نیاز گسترده بازارهای جهانی و تنوع بسیار زیاد محصولات آن غیرقابل تحریم دانست و گفت: در نشست‌های اخیر ۱+۵ یکی از پیشنهاداتی که از طرف گروه ۱+۵ مطرح شده بود در خصوص حذف برخی تحریم‌ها در حوزه پتروشیمی بود، ازاین‌رو بعید نیست در آینده‌ای نه‌چندان دور تحریم‌های اعمال شده علیه صنعت پتروشیمی ایران لغو شود.
وی افزود: تاکنون هیچ‌گاه نبوده که محصولی به‌دلیل نبود مشتری صادر نشود، بلکه به‌دلیل نیاز داخلی به برخی محصولات علی‌رغم وجود مشتری در خارج از مرزها، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صادراتی اعمال شده تا با تنظیم بازار داخل و ایجاد ارزش افزوده در صنایع تکمیلی منافع کشور حفظ شود.
بیات با بیان اینکه محدودیت‌های صادراتی اعمال شده بر اساس سیاست‌های تنظیم بازار دولت بود، گفت: در شرایط تحریم نباید به‌گونه‌ای عمل کنیم که صنایع تکمیلی ما آسیب ببینند، در این راستا در تدوین سیاست‌های کلی مثل سیاست‌های اقتصادی به این نتیجه رسیدیم که بر اساس نیاز داخلی تأمین مواد اولیه در بورس تقسیم شود و آنچه مازاد بر نیاز داخل تولید شده مجوز صادرات دریافت کند.
وی ادامه داد: این‌گونه مجوزهایی که تاکنون نیز صادر شده به‌صورت بلندمدت است تا واحدهای تولیدی بتوانند بر اساس مصالح خودشان و نوع تقاضا در بازار بین المللی حضور یابند.

همسنگ‌سازی قیمت‌ها بر اساس شاخص‌های ایران انجام می‌شود
بیات در ادامه در خصوص همسنگ سازی قیمت خوراک واحدهای تولیدی تصریح کرد: معنی همسنگ سازی قیمت خوراک‌ها این نیست که یک‌سری از کشورها شاخص ما برای همسنگ سازی قرار گیرند بلکه شاخص کشور ما که وزیر نفت هم اعلام کرده بر اساس سیاست‌های دولت این است که شرایطی به وجود بیاید که هر سرمایه گذاری که در حوزه پتروشیمی ورود پیدا می‌کند بتواند بیشترین سود را نسبت به دیگر حوزه‌های اقتصادی کشور داشته باشد.
وی افزود: اگر بر مبنای این شاخص حرکت کنیم خود یک نوع بستر مناسب برای سرمایه گذاری است چرا که حدود ۵۰ تا ۸۵ درصد هزینه‌های تمام‌شده تولید در حوزه پتروشیمی ناشی از نرخ خوراک است.
معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه در ارائه تسهیلات سرمایه گذاری فرقی بین سرمایه گذاران داخلی و خارجی نیست، گفت: هر شرایطی که برای سرمایه گذاران داخلی فراهم کنیم همین شرایط نیز برای سرمایه گذاران خارجی فراهم است، یعنی سرمایه گذار خارجی می‌تواند با همان قیمت خوراکی که به سرمایه گذار داخلی داده می‌شود و با همان شرایط حمایتی که سرمایه گذاران داخلی دارند در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری کند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاطرنشان کرد: جذب سرمایه گذار خارجی سیاست کلانی است که بین مجلس و دولت بایستی روی این سیاست به این نتیجه برسند که آیا رفتار ما متناسب با رفتار بقیه کشورها در قیمت گذاری باید تغییر کند یا بر اساس یک‌سری از شاخص‌هایی که مختص کشور ماست باید اصلاح شود.
بیات تصریح کرد: موضوع همسنگ سازی خوراک ها هم اکنون در لایه‌های مختلف کارشناسی در حال بررسی است و هر فعال اقتصادی که در این خصوص نظری دارد می‌تواند نظرات و پیشنهادات خود را به شرکت ملی صنایع پتروشیمی منتقل کرده تا ما با بررسی تمامی نقطه نظرات، آنها را در تدوین نهایی لحاظ کنیم.
وی افزود: هرزمان که چگونگی همسنگ سازی قیمت خوراک به نتیجه رسید، جزئیات آن اعلام خواهد شد.

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=28998

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. روحانی مچکریم

  2. روحانی مچچچچچچکریم!

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.