تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

آقای ولایتی! سکوت شما مدت ها پیش شکسته است/ آقای حداد! شفاف سازی کنید.

  • کد خبر : 29248
  • 16 تیر 1392 - 11:54

  علی اکبر ولایتی بلافاصله بعد از آخرین اظهارنظر حداد عادل درباره ائتلاف شکست خورده «پیشرفت»، پاسخ او را داد و در عین حال گفت که قصد ندارد سکوتش را بشکند! “گروه سیاسی صراط” – علی اکبر ولایتی بلافاصله بعد از آخرین اظهارنظر حداد عادل درباره ائتلاف شکست خورده «پیشرفت»، پاسخ او را داد و […]

61076_597

 

علی اکبر ولایتی بلافاصله بعد از آخرین اظهارنظر حداد عادل درباره ائتلاف شکست خورده «پیشرفت»، پاسخ او را داد و در عین حال گفت که قصد ندارد سکوتش را بشکند!

“گروه سیاسی صراط” – علی اکبر ولایتی بلافاصله بعد از آخرین اظهارنظر حداد عادل درباره ائتلاف شکست خورده «پیشرفت»، پاسخ او را داد و در عین حال گفت که قصد ندارد سکوتش را بشکند!

 به گزارش گروه سیاسی صراط، ولایتی در یادداشتی نوشته است که «من از اظهارات اخیر آقای دکتر حداد عادل تعجب کردم؛ چرا که ایشان بخشی از مسائل پشت پرده ائتلاف ۱+۲ را اطلاع دارند و می دانند که توافقات مورد ادعای طرف مقابل عاری از صحت است. البته دلیل کنار کشیدن ایشان از ادامه رقابت‌ها نیز چیز دیگری بوده است، زیرا در بیانیه انصراف خود اعلام نکردند که به نفع ائتلاف و یا حتی شخص خاصی کنار می‌روند.»

 به نظر می رسد منظور ولایتی از «طرف مقابل» قالیباف باشد. بعد از انصراف حداد عادل از نامزدی انتخابات اخیر ریاست جمهوری، رییس ستاد انتخاباتی قالیباف از او تشکر کرده و گفته بود «ترجیح ارزش‌های انقلاب و موفقیت جریان اصول‌گرایی بر منافع شخصی درسی از این معلم فرهنگ و اخلاق برای همه فعالان اصول‌گرا است.»

یادداشت ولایتی پاسخ به بخشی از اظهارات اخیر حداد عادل است که در خصوص چرایی شکست ائتلاف پیبشرفت گفته بود «این مسئله را باید از بقیه سؤال کنید. من بر عهدی که بستم استوار ماندم. ای کاش وحدتی که مقصود اصلی ما از ائتلاف بود حاصل می‌شد. انصراف من ۲ روز پس از آخرین مناظره بود زیرا حضور خود را در مناظره‌ها و تبلیغات لازم دیدم و فکر نمی‌کنم کسی منکر این قضیه باشد. من اگر زودتر انصراف می‌دادم فرصت خود را از دست می‌دادم. ماندم تا سیاه نمایی نکرده باشم. من ماندم تا حرف نظام و انقلاب را بزنم.»

 حداد عادل افزوده بود که «در هر صورت ما قرار داشتیم اگر بین بنده و ولایتی و قالیباف یکی رای بیشتری داشت ۲ نفر دیگر کنار برود و ما نباید می‌ماندیم. کنار رفتن ما از انتخابات از روز اول محتمل بود و نظرسنجی‌ها حکایت می‌کرد که فرد دیگری از من جلوتر است بنابراین کار معقولی انجام دادم.»

احتمالا منظور حداد عادل هم از « فرد دیگری» که در نظرسنجی ها از او «جلوتر» بود، نیز محمدباقر قالیباف است.

تکروی در ائتلاف

پیچیدگی عمل ائتلاف ناکام پیشرفت به گونه ای بود که سرانجام تشخیص اینکه چه کسانی در چه زمانی باید به نفع کاندیدای منتخب کنار می رفتند، میسر نشد.

قالی باف، ولایتی و حداد هر سه در حالی که انتظار می رفت تنها یکی از آنها در انتخابات ثبت نام کند، به ستاد انتخابات وزارت کشور رفتند و در حالی که به نظر می رسید تنها یکی از آنها در رقابت های انتخابتی شرکت کند اما هر سه با توجیه استفاده از فرصت پدیدآمده وارد رقابت های انتخاباتی شدند و سرانجام ائتلاف خود را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول کردند!

در این میان راهکار نظرسنجی برای تعیین نامزد نهایی، بیشتر از سایر راهکارها مورد نظر اعضای ائتلاف و یا دست کم رسانه ها قرار گرفته بود. با در نظر گرفتن این راهکار، احتمالا از همان ابتدا تردیدی وجود نداشت که قالی باف بیشترین و حداد عادل کمترین رای را در این سه گانه خواهند داشت.

در حالی که انتقادها از عدم اجماع اصولگرایان روز به روز بیشتر می شد، انصراف حداد عادل فشار را تا حدودی از روی او برداشت و همه نگاه ها متوجه علی اکبر ولایتی شد.

اما ولایتی انصراف نداد تا با شکست نامزدهای اصولگرا، بیشترین اتهام ها متوجه او شود. ولایتی اما همین انتقادها را هم برنتابیده و در یادداشت خود نوشته است که «در یک ماهه اخیر حجم تخریب و تهمت علیه بنده چنان بوده که گاه دیگران را به تاسف وا می داشت. شرایط ائتلاف را ناقص و یک سویه بیان می کنند و تصور می‌کنند که تکرار یک حرف نادرست موجب تصدیق آن خواهد شد که یقینا چنین نیست.»

این در حالی است که سایر اظهارنظرها نیز موید این مطلب است که او باید از انتخابات کنار می کشید.

چنان که  سید مصطفی میرلوحی، رئیس دفتر آیت ا… مهدوی کنی هم در این باره گفته بود «سه نفر از محترمین این جریان(اصولگرایی) متعهد شدند  بعد از مدتی به نظرسنجی‌ها نگاه کنند و هرکس پیشتر بود، آن دو نفر دیگر کنار بروند و برادر‌ وار به او کمک کنند که او پیش برود و در خدمت او باشند. حتی در یکی از جلسات آیت‌ا… مهدوی‌کنی از یکی از آقایان پرسیدند اگر مثلا آن یکی رأیش بیشتر شود و مصلحت شد که او به عنوان کاندیدا معرفی شود، شما وزیر او می‌شوی؟ و در آن جلسه  تأکید و تصریح شد که؛”بله”.»

 میرلوحی با بیان اینکه «متأسفانه بعضی آقایان به توصیه‌ها عمل نکردند» گفته بود «آیت ا… مهدوی کنی برای اینکه نظر خاتمه دهنده را ارائه بدهند، چند بار تماس گرفته بودند و به ناچار نامه هم نوشتند اما آقای ولایتی توصیه‌ها را نپذیرفتند. من حتی خودم هم صحبت کردم اما آقایان قطع کردند و بعد به پیغام‌ها و تماس‌های ما هم جواب ندادند. اما اینکه چه چیزی باعث شد ایشان امتناع کنند باید خودشان پاسخ بدهند. حالا اطرافیان یا مشاوران تأثیر داشتند، من اطلاعی ندارم. آقایان نسبت به شخص آیت‌ا… مهدوی‌کنی حتی گفته بودند: «هرچی شما بفرمایید»، یعنی این‌طور هم اعلام تبعیت و پیروی کرده بودند.»

 سکوت شکسته است؛ واقعیت را بگویید

در اینکه مجموعه اصولگرایان و مهم تر از آن، اعضای ائتلاف پیشرفت در مجموع به عهد خود پایبند نماندند و موجبات شکست اصولگرایان را فراهم آوردند تردیدی نیست. در این بین هر یک از این افراد سهمی در این شکست دارند که قابل چشم پوشی نیست.

از خود قالیباف که دست کم اظهارات اطرافیان او پیش از شروع تبلیغات انتخاباتی این تصور را به ذهن متبادر می کرد که او با اطمینان از اینکه گزینه نهایی است وارد ائتلاف شده، گرفته تا حداد عادل که اگرچه انصراف داد اما صراحت لازم را در بیان مسائل مربوط به ائتلاف نداشت و گاه و بیگاه اظهارات او مثلا درباره انصراف کل ائتلاف به نفع کاندیدایی دیگر، با تکذیب سایر اعضا مواجه شد و به نظر می رسد انصراف او –چنانکه از همان ابتدا نیز قابل پیش بینی بود- صرفا ابزار و مجوزی برای اظهارنظرهای فعلی اوست چه آنکه بسیاری بر این باورند صرف نظر از ائتلاف پیشرفت یا اجماع اصولگرایان، «حداد برای انصراف آمده بود.»

 اما در این بین باز هم طبیب دیپلمات عجیب ترین موضع را گرفته است. او در حالی مدعی «سکوت» است که کوچکترین صبری برای پاسخ به حداد عادل از خود نشان نداد!

 ولایتی عنوان کرده است که «آنچه به اینجانب مربوط می‌شده است را پاسخ نگفتم تا شیرینی حماسه حضور ملی در انتخابات در کام ملت تلخ نشود. اکنون که در آستانه ماه مبارک رمضان یعنی ماه تهذیب و خود سازی قرار داریم، ترجیح می‌دهم سکوت خود را ادامه دهم، اما این خویشتن داری منوط به پایان یافتن رفتارهای غیر اخلاقی است.»

این در حالی است که این موضع گیری ها صرفا مبهمات مربوط به ائتلاف را بیشتر کرده و مردم را به «پنهان کاری» آنها متقاعد می کند.

سکوت ولایتی با اظهارنظرها و یادداشت های خود مدت هاست که شکسته. اکنون زمان شفافیت و بیان واقعیت است.

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=29248

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. حداد عادل چهره محبوبی از خود بجا گذاشت با این که می دانست رای ندارد اما عاقلانه عمل کرد اما علت پشت پرده کنار نرفتن ولایتی را باید در معرفی کابینه روحانی جستجو کرد .به نظر می رسد ولایتی به تو صیه اکید هاشمی در صحنه می ماند وهاشمی به ایشان می گوید اگر به دور دوم بروی من در صورت نبودن روحانی از شما حمایت می کنم و باز به ایشان می گوید اگر هم روحانی رای اورد شما یا به وزارت خارجه می روی یا دبیر شورای امنیت ملی باید دید که ایا این حرف های به ظاهر واقعی ودر عمل تایید نشده در اینده به واقعیت می پیوندد

  2. افرین برحداد عزیز که مردانگی خودش رانشان داد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.