تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
3

در گرمای شدید آب سرد و نوشابه نخورید

  • کد خبر : 29377
  • 17 تیر 1392 - 18:18

    در گرمای شدید سیستم بدن دچار تغییر می‌شود و شرایطی مشابه شرایط تب برای فرد ایجاد می‌کند که متابولسیم بدن وی را ۷ تا ۱۳ درصد افزایش می‌دهد. همراه آب، مقدار قابل توجهی املاح و الکترولیت نیز از بدن فرد دفع می‌شود. با بیان این که سدیم و پتاسیم مهمترین املاحی هستند که همراه […]

 

IMG12050087

 

در گرمای شدید سیستم بدن دچار تغییر می‌شود و شرایطی مشابه شرایط تب برای فرد ایجاد می‌کند که متابولسیم بدن وی را ۷ تا ۱۳ درصد افزایش می‌دهد.

همراه آب، مقدار قابل توجهی املاح و الکترولیت نیز از بدن فرد دفع می‌شود.
 با بیان این که سدیم و پتاسیم مهمترین املاحی هستند که همراه آب در زمان گرما از بدن خارج می‌شوند،میتوان گفت: مواد دیگری چون آهن، زینک و کلسیم نیز ممکن است همراه آب دفع شوند که مقدار آن‌ها بسیار ناچیز است.
 از دست رفتن آب و املاح تعادل آب و الکترولیت بدن را بر هم می‌زند و موجب کاهش حجم و فشار خون و به دنبال آن سردرد و سرگیجه خواهد شد.
 میوه‌های فصل تابستان می‌توانند میزان آب و الکترولیت بدن را تنظیم کنند و بهتر است قبل از قرار گرفتن در معرض گرمای شدید، از آن‌ها استفاده کرد.

 خربزه، طالبی، هندوانه، زردآلو و … می‌توانند تا حدی از بروز گرما زدگی جلوگیری کرده، چرا که سرشار از آب و املاح هستند.
 با تاکید بر لزوم استفاده از آب فراوان در روزهای بسیار گرم، باید گفت: در شرایط عادی توصیه می‌شود هر فرد هشت لیوان آب در روز مصرف کند، اما این میزان نیاز در روزهای گرم بسیار بیشتر است.
 لازم است در زمان گرمای شدید از مصرف آب خیلی سرد به شدت پرهیز شود، همچنین آب آرام و به صورت جرعه جرعه نوشیده شود.

با اشاره به باور غلط رایج بین مردم مبنی بر استفاده از نوشابه‌های گازدار در زمان گرما هم باید گفت که این نوشابه‌ها نه تنها موجب رفع تشنگی نمی‌شود، بلکه با افزایش قند خون باعث بالا رفتن غلظت خون خواهند شد و به علاوه مواردی از پارگی مری در اثر نوشیدن نوشابه سرد در زمان گرما نیز گزارش شده است.

 دانه‌های گیاهی از جمله خاکشیر و تخم شربت نیز می‌توانند در پیشگیری از گرمازدگی تا حدودی موثر باشند.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=29377

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. ما نون نداریم بخوریم نوشابه پیش کش ؟……

  2. آب هم آب های قدیم .قدیمها که آب کباب میکردیم روسیخ میموند و داخل منغل نمیریخت ولی امروزه آب هر کاری میکنیم رو سیخ نمیمونه که کباب کنیم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.