- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

ثمره رمضان در بیان حجت الاسلام سبحانی

123

 
 
 
 
ثمره رمضان  باید این باشد هر قدر از رمضان می گذرد انسان احساس کند که تقوایش بیشتر می شود.احساس کند که تسلطش بر نفس بیشتر شده است.
 
به گزارش خبرنگار میرملاس در کوهدشت ؛ حجت‏‎الاسلام والمسلمین سبحانی  مدیر حوزه علمیه باقرالعلوم (ع) کوهدشت در سخنرانی خود بعد از نماز ظهر و عصر امروز چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۲ برابر با اولین روز ماه مبارک رمضان که همچون سال ها گذشته در مسجد جامع کوهدشت برگزار شد  فرمودند : در ماه رمضان فقط همت باید روزه گرفتن نباشد بلکه این روزه باید ثمره داشته باشد و ثمره آن باید این باشد هر قدر از رمضان می گذرد شخص احساس کند که تقوایش بیشتر می شود.

یکی از واجبات شرع مقدس اسلام ، روزه گرفتن مبارک رمضان است.

تعریفی از  روزه: روزه به این معناست که برای انجام امر خدا از اذان صبح تا اذان مغرب از  آن کارهایی  که موجب بطلان روزه می شوند اجتناب کنیم.. از آن چیزها یی که موجب بطلان روزه اند،خوردن وآشامیدن است ، هرچند هم کم باشد، کم یعنی این که : مثلا اگر انسان مقداری از غذایی که در سحری خورده است  ، و روی دندان مانده و در  روز آن را فرو ببرد هرچند ناچیز است آن را عامدا و عالما ،یعنی علم به بطلان آن و عمدی باشد ، فرو ببرد روزه او با طل می شود.ولی اگر سهوا و از روی فراموشی باشد روزه او باطل نمی شود.

اگر کسی را مجبور به خوردن و آشامیدن کنند : دو وجه دارد:

۱) وی را با تهدید و فشار مجبور می کنند که خود او ،آن چیز را بخورد.که در این صورت روزه او باطل است ولی کفاره آن بر عهده آنانی است که وی را مجبور به خوردن کرده اند.

۲) وی را با تهدید و فشار ، مثلا با بستن دست و پای این شخص آن  غذا یا نوشیدنی را  وارد حلق شخص کنند . که در این صورت روزه چنین شخصی باطل نیست.

آب دهن: هرچند زیاد باشد فروبردن آن مانعی ندارد و روزه را باطل نمی کند و هم چنین اخلاط سر و سینه  را فرموده اند مادامی که در گلو هستند وآن هنگام  فرو برود اشکال ندارد و اگر به فضای دهان رسید دیگر باید آن ر بیرون بریزند. فرو رفتن آن روزه باطل می کند.

مزمزه کردن: یکی از مستحبا ت وضو آب زدن به دهان است ( به عبارتی :مزمزه کردن ۳ مرتبه آب در دهان ) ، اما در ماه مبارک رمضان ،این مستحب برداشته شده است بلکه ، کراهت دارد، و حتی اگر این آب چه با اختیارو چه  بی اختیار  پایین برود  روزه باطل را باطل می کند..

و اگر در مواردی که وضو می گیرد و  صورت را می شوید،  ونیز در مواردی که که لب و دهان دچار یک زخمی شده است  و مجبور شده  که ان را بشوید،معمولا بعد از این کار بهتر است  انسان دو سه بار آب دهن خود را جمع کند و بیرون بریزد  تا مطمئن باشد آبی از آن شستشو در دهانش نیست.

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ (اى کسانى که ایمان آورده‏اید، روزه رمضان  بر شما واجب شده است، همان گونه که بر امت هایی  که پیش از شما واجب  شده بود، باشد که پرهیزگارى کنید، بقره-۱۸۳ )

حجت الاسلام در توضیح مختصری از این ایه فرمودند: این آیه می فرماید:  اى کسانى که ایمان آورده‏اید، روزه رمضان  بر شما واجب شده است، همان گونه که بر امت هایی  که پیش از شما واجب  شده بود،  معلوم می شود که روزه گرفتن فقط ،برای ما مسلمانان نیست ،کسانی که با ادیان دیگر  آشنایی دارند می دانند که  الان هم یهودی ها و هم مسیحی ها روزه می گیرند. سایر ادیان الهی در ان ها  روزه بوده ، اگرچه نوعشان با روزه ما فرق می کرده ، ولی کاملترین انواع  روزه گرفتن  ، همین روزه گرفتن ما مسلمانان است.

دستاورد این روزه چیست؟روزه را برای چه چیز می گیریم؟ فرمود:  لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ امید است در سایه روزه گرفتن با تقوا باشد ، پس مهم ترین دستاورد ماه رمضان برای مومنین این است که انشاءالله باتقوا باشند.

در این جا ممکن است سؤال شود که اگر ما با تقوا نباشیم که روزه نمی گیرم ، این روزه گرفتن ما علامت این است که ما با تقوا هستیم.درست است ولی تقوا درجاتی دارد،اگر ما  تقوا را به  ده درجه تقسیم کنیم،ممکن است یک کسی دو درجه تقوا داشته باشد ، ممکن است یک کسی سه درجه داشته باشد. آن کس که تقوا ندارد با یک ماه رمضان می کوشد که به جوهره  تقوا ان شا الله برسد ،آن کسی که تقوا دارد دستاورد ماه رمضان باید برایش این باشد که درجه تقوایش را بالا ببرد اگر پنج درجه  تقوا دارد با ید بعد از ماه مبارک رمضان این درجه تقوا بالاتر برده باشد.

تعریفی از تقوا: یعنی اینکه انسان جلوی نفس خود را بگیرد،یعنی این که مطیع امر خدا باشد، تقوا یعنی اینکه انسان بر سر دوراهی که می رسد خواسته نفس ،خواسته خدا باشد،

ونیز یعنی  اینکه پایت را روی هوای نفس خود بگذاری. ومطیع امر خدا باشی

ماه رمضان چه طور می تواند تقوا را در انسان تقویت بخشد؟ ماه رمضان به یک صورت تمرینی است برای ایجاد تقوا ، به این صورت بنده ای که در ماه رمضان با اختیار خود حتی مال حلال خود را بخاطر خدا، بر خو د حرام کرده .این چنین شخصی قدرت پیدا می کند که در غیر ماه  رمضان ،از مال حرام اجتناب کند.

ثمره  ماه رمضان:

در ماه رمضان  فقط همت باید روزه گرفتن نباشد بلکه این روزه باید ثمره داشته باشد  و ثمره آن باید این باشد هر قدر از رمضان می گذرد احساس کند که تقوایش بیشتر می شود.احساس کنید که تسلطان بر نفس بیشتر شده است.

دعای روز اول ماه مبارک رمضان :  اللهمَّ اجعل صِیامی فیهِ صِیامَ الصائِمین، وَ قِیامی فیهِ قِیامَ القائِمین، وَ نَبِّهنی فیهِ عَن نَومَهِ الغافِلین، وَ هَب لی جُرمی فیهِ یا اِلهَ العالَمین، وَاعفُ عَنّی یا عافِیاً عَنِ المُجرِمی

خداوندا ! روزه‌ام را در این ماه روزه روزه داران واقعی  قرار ده و شب زنده داری‌ام را شب زنده داری شب زنده داران و بیدارم کن در آن از خواب بی خبران و ببخش گناهم را در آن ای معبود جهانیان و از من درگذر، ای در گذرنده از گنهکاران

فرمود در این دعا هست که می گوید: خداوندا ! روزه‌ام را در این ماه روزه روزه داران واقعی  قرار ده، لیعنی چه؟ یعنی اینکه خیلی ها روزه می گیرند ولی روزه دار نیستند. طبق روایتی از پیامبر اکرم(ص) که می فرماید.از روزه جز شکمی گرسنه و لبی تشنه چیزی برایشان نمی ماند.

دستاوردشان جز این چیز دیگری نیست.در اولین روز روزه این اخطار رابه ما دادند که خیلی ها روزه میگیرند ولی روزه آن ها روزه نیست، از خدا بخواهیم که به ما روزه واقعی بدهد، نمازمان جز نمازهای واقعی باشد ونیز خودمان نیز این اراده را داشته باشیم. مراقب نفس و چشم  و زبان خود باشیم،از بسیاری از بزگان پرسیدند چه کنیم فرمودند: مراقبت مراقبت مراقبت، مراقبت با نفس ،زبان ،مخصوصا زبان .انشا الله در پایان رمضان احساس کنیم که  در این میدان مبارزه با شیطان و نفس چند خاکریز جلوتر رفته باشیم.و در سایه ماه شریف  تقوا را در وجود خود ارتقا بخشیم.

لازم به ذکر است که  این سخنرانی تا پایان ماه مبارک رمضان در مسجد جامع کوهدشت  با سخنرانی  حضرت حجت الاسلام و المسلمین سبحانی مدیر حوزه علمیه شهرستان و امام جماعت مسجد جامع کوهدشت ،بعد از نماز ظهر و عصر  برگزار می باشد.

تهیه خبر : حمید آدمی / خبرنگار میرملاس نیوز در کوهدشت