تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
4

آیا VPN همان فیلتر شکن است؟

  • کد خبر : 29753
  • 21 تیر 1392 - 13:07

   میرملاس؛پیاده سازی VPN معمولا اتصال دو یا چند شبکه خصوصی از طریق یک تونل رمزشده انجام می شود. در واقع به این وسیله اطلاعات در حال تبادل بر روی شبکه عمومی از دید سایر کاربران محفوظ می ماند.   به گزارش رجانیوز، VPN برای کاربران تجاری یک ضرورتی است که راهی مطمئن، امن و در عین حال ارزان […]

 

 میرملاس؛پیاده سازی VPN معمولا اتصال دو یا چند شبکه خصوصی از طریق یک تونل رمزشده انجام می شود. در واقع به این وسیله اطلاعات در حال تبادل بر روی شبکه عمومی از دید سایر کاربران محفوظ می ماند.

 

به گزارش رجانیوز، VPN برای کاربران تجاری یک ضرورتی است که راهی مطمئن، امن و در عین حال ارزان برای دسترسی به فایل‌هایشان در شبکه محل کار خود (وقتی که آن‌ها در مسافرت، خانه و یا در راه هستند) در اختیار می‌گذارد.

 

اگر یک شرکت از نظر جغرافیایی و در فضای کوچک متمرکز باشد، ارتباطات بین بخش‌های مختلف آن‌را می‌توان با یک شبکه‏‏ی محلی برقرار کرد. اما برای یک شرکت بزرگ که دارای فضای گسترده جغرافیایی وشعب مختلف در نقاط مختلف یک کشور و یا در نقاط مختلف دنیا است و این بخشها یا شعب نیاز دارند که با هم ارتباطاتِ اطلاعاتیِ امن داشته‏ باشند، بایستی یک شبکه‏‏‎ی گسترده خصوصی بین نقاط آن ایجاد گردد که فقط خود شعب با هم در ارتباط باشند و دیگران به اطلاعات رد و بدل شده دسترسی نداشته باشند.

 

شبکه‌های شخصی مجازی یا وی‌پی‌ان‌ها برای حل اینگونه مشکلات مناسب هستند. وی‌پی‌ان یک شبکه خصوصی است که  به کمک رمزگذاری روی داده‌ها، درون اینترنت یک شبکه کوچک می‌سازد و تنها کسانی که آدرس‌های لازم و رمز عبور را در اختیار داشته باشد می‌توانند به این شبکه وارد شوند.

 

شرکت های تجاری و بانک ها برای انتقال اطلاعات خود و برای انکه از دید دیگران مخفی باشند و در بستری امن به تبادل اطلاعات بپردازند وارد این شبکه های خصوصی شده و به انجام کارهای خود مشغول می شوند. به عنوان مثال سفارتخانه های داخل ایران، شرکت های تجارت بین الملل ، سازمان های بین المللی و بانک هایی که شعبه های بین المللی دارند معمولا از VPNبرای تبادل اطلاعات داخل و خارج استفاده می کنند.

 

همانطور که اشاره شد Vpn  یک شبکه مجازی خصوصی (مثلا یک سرور) با یک IPمشخص است. دو کاربر در دوجای مختلف جهان به جای اینکه با یکدیگر ارتباط مستقیم برقرار کنند برای بالا رفتن امنیت ، از طریق سرور مذکور درخواست های خود را ارسال می کنند.

 

Vpn در این تعریف یک بستر امن تبادل اطلاعات است . اما برخی کاربران که از vpnبه عنوان فیلتر شکن استفاده می کنند به جای اینکه پس از ورود به این شبکه مجازی به انجام کارهای تجاری بپردازند به دیدن سایت مشغول می شوند . یعنی به جای اینکه به سرور VPNدرخواست تبادل اطلاعات با کاربر دیگری بدهند درخواست می کنند که فلان IPو فلان سایت را به او نشان دهد.

 

در حقیقت به دلیل اینکه یک سایت در ایران فیلتر است ، وقتی یک کاربر در ایران از طریق سرویس دهنده خود درخواست بازدید از یک سایت خارجی فیلتر شده را می دهد ، IPسایت خارجی به شرکت زیر ساخت که GateWay  را در اختیار دارد ارسال میشود . به دلیل فیلتر بودن، درخواست از گیت وی رد نمی شود . برای همین به جای درخواست IPسایت فیلتر شده ، IP  شبکه مجازی خصوصی داده می شود و به همین دلیل فیلترینگ به اصطلاح دور زده می شود.

 

اخیرا با دستور شورایعالی فضای مجازی، شرکت ارتباطات زیرساخت مسئول ارائه VPNقانونی به افراد حقیقی وحقوقی شده است . در واقع  افرادی که از VPNاستفاده می کنند به شرکت زیر ساخت اعلام می کنند از چه وی پی انی با چه IPاستفاده می کنند. (همان آی پی که در خارج از کشور وجود دارد و سایتها را بدون فیلتر می بیند) تا استفاده از VPNبه طور قانونی انجام پذیرد.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=29753

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. سلام. بسیار ممنون. جالب بود

  2. جالب بود

  3. ممنون. جالب بود.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.