تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
5

“از مرداد ۱۲۸۵ تا خرداد ۱۳۹۲/لرستان در گذر انتخابات”

  • کد خبر : 29839
  • 22 تیر 1392 - 11:24

از مردادماه سال ۱۲۸۵ که مجلس شورای ملی تاسیس شد تا خردادماه ۱۳۹۲ که انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر برگزار گردید ، مردم ایران ۵۴ بار برای تاثیر در سرنوشت خود به پای صندوق رای رفته اند.۲۴ بار قبل از انقلاب و ۳۰ بار پس از انقلاب. قدیمی ها می گویند قبل از […]

election_10

از مردادماه سال ۱۲۸۵ که مجلس شورای ملی تاسیس شد تا خردادماه ۱۳۹۲ که انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر برگزار گردید ، مردم ایران ۵۴ بار برای تاثیر در سرنوشت خود به پای صندوق رای رفته اند.۲۴ بار قبل از انقلاب و ۳۰ بار پس از انقلاب. قدیمی ها می گویند قبل از انقلاب در هنگام رای گیری، یک نفر که عموما کدخدا یا خان یا بالاترین مقام محلی بوده است ، همه ی شناسنامه ها را جمع می کرده و به جای همه رای می داده است. امروز شرایط خیلی فرق کرده است. گاه حتی چند عضو یک خانواده ی امروزی ، آراء متفاوتی را به صندوق می ریزند،اما نهاد ها و ساز و کارهای ایلی و قبیله ای هنوز تاثیرات مهمی بر انتخابات دارند. در بررسی این روند صد ساله سوالاتی این چنینی مطرح می شود:
لرستان در این پروسه ی یک صد ساله چه نقشی داشته است؟
آیا توانسته است به نهاد دموکراسی کمک کند یا مانعی در سر راه آن بوده است؟
آیا توانسته است با آراء خود تاثیری در مدیریت کلان کشور بگذارد؟
خود ِ انتخابات به عنوان ساز و کاری مدرن چه تاثیری بر نهادهای جامعه ی سنتی لرستان گذاشته است؟
آیا انتخابات به عنوان مهمترین شاخصه ی جامعه ی مدنی جمع محور، توانسته است یا می تواند حلقه ی واسطی باشد از گذار جامعه ی سنتی ما به عصر مدرن؟
انتخابات، یک فرصت برای بروز همبستگی اجتماعی است یا فرصتی برای رسیدن به مطامع فردی؟
تاثیرات متقابل انتخابات بر فرهنگ و اجتماع ما چگونه بوده است؟
آیا نمایندگان لرستان تا به حال در تصمیم گیریهای کلان مدیریت کشور نقشی داشته اند و آیا توانسته اند مطالبات حوزه ی انتخاباتی خود را از سبد بودجه های کشوری به سبد استان واریز نمایند؟
این ها و سوالاتی از این دست ما را بر آن داشت که پرونده ای تحت عنوان”از مرداد ۸۵ تا خرداد ۹۲/لرستان در گذر انتخابات” بگشاییم. از همه ی صاحب نظران و نویسندگان، سیاسیون، نمایندگان ادوار لرستان و همه ی عزیزانی که می توانند در این بحث مشارکت نمایند دعوت می شود، مقالات و یادداشت های خود را به پست الکترونیکی میرسلیم خدایگان دبیر سرویس فرهنگی واجتماعی میرملاس نیوز ارسال فرمایند.نویسندگان محترم می توانند با نگاه جامع به این مباحث یا پرداختن به هر کدام از این محورها و یا محورهایی که خود مرتبط با این مبحث می دانند در این بحث مشارکت فرمایند. پیشاپیش از حضور تک تک شما عزیزان سپاسگزاریم.
همکاران این پرونده آقایان صالح سوری، فردین صحرایی و تورج آزادبخت می باشند.
هدف ما در این پرونده، آسیب شناسی انتخابات در لرستان است شاید از خلال مباحث ایجاد شده در این مبحث، به نقاط ضعف و قوت انتخاب هایمان در گذشته پی برده و در انتخاب هایمان در آینده با چشم و گوش بازتری به پای صندوق های رای برویم.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=29839

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. امروزه یک نفر از اعضای خانواده به جای بقیه در انتخابات شرکت می کند و به هر کس که دلش می خواهد رای می دهد خودم شاهد این قضیه بوده ام و در آینده هم وجود خواهد داشت.

    • آقا یا خانم رومشکانی حرفتو قبول ندارم…….نظر شما حتما یک استثناست………زیرا اکثر اعضای خانواده های لرستانی در انتخابات کاندید متفاوت یا حداقل (دلایل متفاوت ) در صورت انتخاب کاندید هماهنگ دارند………

    • تا حدودی درسته -بستگی به نفوذ نظر افراد خانواده دارد-برای همه اعضای خانواده موضوع انتخابات یک مفهوم تعریف شده و ثابت نیست.

  2. ازدوست فهیم و هنرمندمان جناب خدایگان سپاسگزاریم. بحث بجاییست گرچه سانسور در میرملاس بیداد میکند…

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.