- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

همگرایی مطالبه مردم لرستان

vahdat.bmp4_-262x300

 

پرونده ی درج شده در میرملاس یا عنوان ”  لکستان/همگرایی یا واگرایی” پرونده ای چندمحوری بود که  مهمترین محور آن مباحث فرهنگی و هویتی بود ، متاسفانه  طی سالهای اخیر در فضای مجازی  برخی بدنبال مطرح کردن  تشکیل استان جداگانه ای برای لک زبانان را به صورت غیر علمی و احساسی بزرگنمایی کرده اند .  میرملاس پیرو همین مسئله تصمیم به تشکیل یک پرونده به عنوان  “لکستان / همگرایی یا واگرایی ؟ ” تا با نقطه نظرات  و هم اندیشی کارشناسان ، نخبگان فرهنگی و مخاطبان ،  ضرورت  و یا تاثیرات منفی پرداختن به این مسئله را بررسی نماید  همچنین بر خود وظیفه می دانیم در پایان این پرونده ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان از مقالات و نظرهای رسیده یک جمع بندی به عمل آوریم:
با بررسی بیش از ده مقاله و یادداشت و بالغ بر پانصد نظر(کامنت) اکثریت قاطع مردم لرستان هیچ ضرورت تاریخی و اجتماعی در تشکیل استانی جدید نمی بینند و آن را واگرایانه می دانند.

مردم لرستان می خواهند که وحدت هزاران ساله ی خود  را حفظ کرده و بر این عقیده راسخ اند که علیرغم تفاوت گویش ها ، این استان دارای یک نژاد قومی است و فرهنگ و هویت مشترک  لر و لک  هیچ جدایی از هم ندارند و همیشه با تفکر حماسی دفاع از مرزهای مقدس جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم دفاع از وطن ، ولایت و ارزشهای اسلامی مصمم در صحنه حضور داشته ودارند  . با بررسی این مطالب مشخص شد که برای تشکیل استان جدید هیچ استدلال و برهان عقلی و علمی وجود ندارد و بیشتر یک بحث احساسی است.
 ما می خواهیم هویت و فرهنگ یکپارچه ی خود را که ریشه در فرهنگ هزاران ساله ایران عزیز دارد حفظ کرده و در کنار دیگر هم وطنان در راستای عزت و اعتلای فرهنگ بومی ، ملی و اسلامی خود  بیش از پیش تلاش کنیم. به امید تداوم پیروزی و بهروزی سرزمین مادری مان پایان این بحث را در سایت  “میرملاس ” اعلام می داریم.