- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

حجت الاسلام احمد مبلغی رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و رییس دانشگاه مذاهب اسلامی از مهم ترین اعمال روزه دار می گوید.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از خبرگزاری خانه ملت، حجت الاسلام احمد مبلغی گفت: ماه رمضان دارای اوصافی است که مهمترین این اوصاف اولا عبور ساده یعنی نگاه ساده انگارانه داشتن به ماه رمضان است و دوم مواجه دقیق و داشتن نگاه عمیق نسب به این اوصاف است.

وی در ادامه اظهار داشت: روزه داران باید با تامل در این اوصاف الهی تامل کنند و در جهت محقق ساخت آنها برنامه ریزی کنند.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی تصریح کرد: رحمت الهی بی هیچ بهانه‌ای بر مسلمانان و روزه داران می‌بارد که به خوبی در ادبیات دینی منعکس شده و حتی نفس کشیدن انسان روزه دار نیز در دین اسلام ثواب حساب می‌شود.

وی اظهار داشت: رحمت الهی بدون هیچ مانعی در ماه رمضان می‌بارد و در این شرایط استثنایی انسان هر لحظه در محاق و مدار مغفرت و رحمت الهی قرار دارد.

حجت الاسلام مبلغی در ادامه عنوان کرد: ماه رمضان از ۲ حالت خارج نیست یکی پیشرفت و سعادت انسان و دیگری عدم خوشبختی و سوق دادن به شقاوت انسان است که کسانی که از استعدادهای پیش آمده در این ماه استفاده نمی‌کند بجای پیشرفت در خوشبختی بیشتر در بدبختی فرو می‌رود.

 وی بیان کرد: باید با برنامه ریزی به این ماه قدم گذاشت و برنامه های عملی و دستور العمل های دینی نیز به انسان داده شده که همان ترک و دوری از گناه است و افعال خیر و مثبت آن کار خیر و خوبی است.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: در رمضانی که بی بهانه رحمت نازل می‌شود ثواب مضاعف می‌شود و باید انسان از هر راهی سعی در جمع آوری خیر و برکات الهی داشته باشد.

وی با اشاره به انواع گناه گفت: ترک گناه مهم ترین و تنها کاری است که هر روزه داری باید انجام دهد و گناه انواع مختلفی دارد که عبارتند از گناه اخلاقی که بسیار مهم تر از دیگر انواع گناه است و از دورغ شروع می‌شود و شامل غیبت، تهمت، بدزبانی، بدرفتاری، تعدی به آبروی مومنان و… است که شاید در نظر برخی کوچک باشد.

حجت الاسلام مبلغی تصریح کرد: لکه دار کردن آبروی انسان‌ها و سوء ظن داشتن به افراد از دیگر گناهانی است که باید ترک شود که اگر در جامعه ایجاد شود جریان می‌یابد و منشأ و مبدأ این گناه تقصیرات بسیاری به گردن دارد.

وی با اشاره به دیگر انواع گناه گفت: گناه عبودیتی یعنی داشتن ظن به خدا و ناامید شدن از لطف و رحمت او از دیگر انواع گناه است و همچنین گناه فرهنگی نیز در جامعه عصر حاضر رواج دارد که باید ترک شود.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: شخص روزه دار باید ذهنیت خود را از تمرکز بر گناه دور کند و بر اعمال خیر و ثواب متمرکز شده و ترک و دوری از گناه را در اولویت اول قرار دارد چرا که مهم ترین عمل روزه دار است .

 وی، فلسفه ماه مبارک رمضان را شکسته ‌شدن مرزهای کلیشه‌ای بین انسان و خدا توسط پروردگار عالمیان دانست.

حجت‌الاسلام احمد مبلغی اظهار داشت: این مرزها توسط انسان بین خود و خدایش ایجاد می‌شود و اگرچه خود انسان در این زمینه مقصر بوده اما در ماه مبارک رمضان خداوند دخالت بیشتری می‌کند تا این مرزهای خودساخته انسانی را بر‌دارد و انسان بتواند بیشتر به پرودگارش نزدیک شود با این حال گاهی انسان این رخداد را نیز به خوبی درک نمی‌کند.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه انسان باید بکوشد احساس محبت خدا نسبت به خودش را که در این ماه به صورت جدی و استثنایی است، درک کند، افزود: در ابتدای دعا افتتاح نیز بدین امر اشاره شده است بنابراین اگر انسان بتواند از این فرصت حب‌ورزی به خداوند براساس محبت خاص خدا استفاده کند، ماه مبارک رمضان برایش مفید و مؤثر می‌شود.

حجت‌الاسلام مبلغی یادآور شد:‌ انسان باید در این ماه کوشش کند ظرفیت‌های روحی و وجودی خود را برای رحمت‌های مختلف خداوند در وجودش پرورش دهد.

 وی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های دریافت رحمت الهی با حسن ظن به خداوند فراهم می‌شود، افزود: همه کسانی که در این ماه به قرب الهی دست یافتند با چنین حرکت‌هایی به موفقیت رسیدند بنابراین نخست باید محبت خدا را در دل قرین کرد و از سوی دیگر حسن ظن به خداوند در ماه مبارک را رمضان فراهم ساخت این کارها بستری فراهم می‌کند تا رحمت خدا و مغفرت خاص او در این ماه ملموس و واقعی شود.