تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
7

پاتوق هنری و نمایشگاه مجازی ۲۶/ هیروتوشی ایتو / مجسمه ساز

  • کد خبر : 30128
  • 25 تیر 1392 - 14:42

    ————————————— “هیروتوشی ایتو” در سال ١٩٨٢ میلادی از دانشگاه هنرهای زیبای توکیو فارغ التحصیل شد و پس از مدتی به کار موروثی خانواده خود، یعنی سنگ‌تراشی، روی آورد. عکس‌هایی را که در زیر مشاهده می‌کنید؛ نمونه‌ای از آثار اوست که با استفاده از سنگ‌های کفِ رودخانه‌ای که در نزدیکی منزلشان قرار دارد؛ درست شده است. —————————————   […]

 

 

005

—————————————

“هیروتوشی ایتو” در سال ١٩٨٢ میلادی از دانشگاه هنرهای زیبای توکیو فارغ التحصیل شد و پس از مدتی به کار موروثی خانواده خود، یعنی سنگ‌تراشی، روی آورد. عکس‌هایی را که در زیر مشاهده می‌کنید؛ نمونه‌ای از آثار اوست که با استفاده از سنگ‌های کفِ رودخانه‌ای که در نزدیکی منزلشان قرار دارد؛ درست شده است.

—————————————

22

 

—————————————-

 

002

 

—————————————-

 

003

 

—————————————–

 

004

 

—————————————-

 

005

 

————————————–

 

006

 

—————————————

 

007

 

———————————–

 

009

 

—————————————-

 

0011 (2)

 

————————————–

در پایان ازخانم تارا گودرزی  بابت همکاری در این نمایشگاه مجازی کمال تشکر رو دارم.

————————————–

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=30128

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 37در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳۷
  1. جالبههههههههههه

  2. کارای زیبا و جالبی بود….ممنون

  3. بسیار خلاقانه و آموزنده است.
    این دست نمایشگاه‌ها می‌تواند باعث ایجاد قلقلک ذهنی در ذهن سایر هنرمندان شود.
    اینکه چه‌قدر یک تفکر عمیق می‌تواند ساده اجرا و برگزار شود و البته این از خصوصیت خلوص ذهنی و هنری ژاپنی هم هست.
    از برگزارکنندگان این نمایشگاه بسیار سپاسگزاریم
    «پیشوکـ»

  4. دستتون درد نکنه آقای حسین پور خیلی قشنگن. ولی واقعا اینا از سنگ درست شدن؟

    • طبق این مطلب”نمونه‌ای از آثار اوست که با استفاده از سنگ‌های کفِ رودخانه‌ای که در نزدیکی منزلشان قرار دارد؛ درست شده است.”
      ——————————-
      در واقع این سنگ ها کاملا به طور طبیعی در محیط زندگی این مجسمه ساز وجود دارند، و این هنرمند با توجه به هوش بالایی که دارد فقط قسمت های مورد نظر خودش و سوراخ میکنه و بعدش دندان ها، زیب و … آنچه که در نظر داره به خود سنگ مونتاژ می کند، و حاصل کار این آثار است که شما می بینید.
      ——————————
      امروزه در قرن بیست و یکم هنرمندان بیشتر از اینکه گرفتار چگونه کار کردند باشند دنبال “کانسپت یا ایده” جدید هستند، مانند این هنرمند که سنگ های معمولی اطراف خود را تبدیل به آثار منحصر به فردی کرده است.

  5. بی نهایت جالب و خلاقانه بود

  6. جدآ باید از آقای حسین پور تقدیر و تشکر کرد بخاطر زحماتشون
    متشکرم استاد..
    خیلی نمایشگاه جالبی بود

    • دانشجوی عزیز، از اینکه پاتوق هنری تونسته در گوشه ی ذهن شما جای باز کنه بسیار خوشحالم، واقعیت اینه امروزه هنر در شهر های بزرگ در جریان هست و کاریش هم نمی توان کرد، جشنواره ها، سمینارها، حراجی ها، نشست ها، گالری ها و نمایشگاه ههای متعددی که پی در پی در پایتخت و شهر های بزرگ برگزار می شوند این ها همه و همه باعث می گردند که یک فرد به عنوان “هنرمند” تولید شود.”لذا ما فاقد این امکانات هستیم”
      افرادی که به هر علتی در این جور مکان ها قرار یا ارتباط ندارند”مانند من وشما”، باید جور دیگه و تا حد امکان این کمبودها رو جبران کنیم، که یک راه این جبران این کمبود، استفاده مناسب از فضای مجازی است از این رو به خاطر همین کمبود فضای هنری در این استان و شهرستان کوهدشت با این دست نمایشگاه ههای مجازی در خدمت شما هستیم، امیدوارم وظیفه ی خودمو به درستی انجام داده باشم.
      ———-
      در پناه ایزد منان

  7. بسیار جذاب و با ذوق هنرى بالا!! کاش توضیحات ییشترى میدادید، استاد در مورد چگونگی ساختشون

    • درود بر تورج عزیز، منم موافقم جدن این آثار با هوش و ذوق بلایی اجرا شده اند. از بابت روش ساختشون طبیعتا اطلاع دقیقی ندارم چون روش شخصی هنرمند محسوب میشه.
      اما با توجه به توضیح مختصری که در بالا دادم خدمتتون. در واقع این سنگ ها کاملا به طور طبیعی در محیط زندگی این مجسمه ساز وجود دارند، و این هنرمند اول سنگی که قابلیت مجسمه شدن رو داره انتخاب می کنه، شاید هر سنگی رو با هر شکلی انتخاب نکند و با توجه به هوش بالایی که داره فقط قسمت های مورد نظرشو و سوراخ میکنه و بعدش دندان ها، زیب و از پیش ساخته شده رو و آنچه که در نظر داره به خود سنگ ها منتخب مونتاژ می کنه، و حاصل کار این آثار است که شما می بینید،
      نکته ای که در این آثار قابل تامل است اینه که این آثار به دو قسمت طبیعی و غیر طبیعی تقسیم شدن.
      ۱-طبییعی ازاین لحاظ که بخشی از اثر یعنی خود سنگ ها هستند که در طبیعت به طور طبیعی موجود هستند و خود هنرمند در شکل دادن به ساختار سنگ ها تلاش چندانی نکرده و فقط سعی کرده که انتخاب مناسبی رواز بین سنگ های موجود داشته باشه، که به نظر من این قسمت بسیار با اهمیت هست.
      ۲- غیر طبیعی از این لحاظ که عناصر مانند دندان ها، زیب ها، چرخ دندها، که از پیش آماده یا ساخته شده اندک که بعدن بروی سنگ مناسب مونتاژ شدند.
      ——
      امروزه در قرن بیست و یکم هنرمندان بیشتر از اینکه گرفتار چگونه کار کردند باشند دنبال “کانسپت یا ایده” جدید هستند، مانند این هنرمند که سنگ های معمولی اطراف خود را تبدیل به آثار منحصر به فردی کرده است.

  8. فوق العاااااااااااده و بی نهایت عجیب بودن ………………………
    عکس اولی بی اختیار آدم رو به خنده میاره!!
    آخری هم جذاب بود
    ممنون

  9. ممنون استاد از انتخاب این آثار ،چند سوال در مورد روند کارش داشتم که لطف کردین و در کامنت های
    قبلی جواب دادین ،خیلی عالی بود ،بسیار متشکر …

  10. اراستن دنیا از دو راه امکان دارد.اول اینکه پدیده ها و رنگهایی بیافرینیم که در طبیعت نیست و این نیاز به وسیله هنر براورده میشود.
    دوم اینکه مابهمه طبیعت و پدیده هایش که گنگ و بیشعورند احساس و معنی بدهیم.یعنی پدیده های طبیعت را طوری تلقی کنیم که در نگاهمان و در احساسمان به انچه که میخواهیم باشد و نیست نزدیک باشد.
    و چرا این کار را بکنیم؟به خاطر اینکه اگر پدیده ها احساس و ادراک داشته باشند و با ما رابطه و پیوند روحی و معنوی برقرار کنند,ما غربت را در عالم کم احساس خواهیم کرد.
    انچه که در اثار جناب هیروتوشی ایتو مشاهده گردید تلاش و کوشش در خور تحسین و ستایش ایشان است به جهت کاستن غم انسان غریب در دنیا در راستای به خدمت گرفتن هنر,به گونه ای که با بخشیدن احساس و ادراک به پدیده های گنگ و بیشعور طبیعت,هنر را بدین شکل معنا کند که تجلی افریگاری انسان است در ادامه این هستی که تجلی افریدگاری خداست,تا طبیعت و هستی را انچنانکه او میخواهد و نیست بسازد.
    و اما جناب اقای حسین پور مهمتر و زیباتر از کار اقای هیروتوشی تورا کار و تلاش سزاوار تقدیر و تشکر شماست در راستای کاستن فاصله بین هنر و جامعه.شما با شکستن مرزها و نقض این جبر به مانند روشنفکری راستین در کار هنر به وجهه و مقبولیت عام پسند روز نمی اندیشید. و اوج کار شما انجاست که پیش از انکه در اندیشه تسخیر اراء و افکار باشید در اندیشه تصحیح انها هستید و این بالاترین مرحله فداکاری و اخلاص یک روشنفکر راستین است و این نه سخنیست به گزاف. بلکه اگر هنر را خوب بشناسیم انوقت میبینیم که تلاش شما مصداق عملی این مهم است است

    • دوست عزیز من جناب بهروز پیری
      “درک هر انسان از عناصر موجود در طبیعت و پیرامونش، فقط به میزان کنکاش و پژوهش فردی او بستگی دارد”. در جهان واقعی ما عناصر فراوانی وجود دارند که بارها و بارها آنها را مشاهده کرده ایم اما از کنارشان گذشته ایم، شاید به این دلیل بوده که از آنها به اندازه کافی لذت نبرده ایم چون یک وجهی مشاهده کرده ایم”مانند همین سنگ ها و خود ذات هنر، که خیلی به عنوان تزئین به آن نگاه می کنند نه تکامل روحی یک جامعه”.
      انسان امروزی در جوامع پیشرفته “قرن ۲۱” بواسطه شعورش دیگر به تعریف ها و کاربردهای گذشته ی هنر اکتفا نکرده و سعی در تغییر کاربرد و معانی عناصر موجود پیرامون خود را دارد.”مانند هیروتوشی ایتو “. این ویژگی انسان معاصر است.
      اما فاصله جامعه ی ما با این درک نسبتا زیاد است.
      ——————-
      و اما در پاسخ لطف شما نسبت به بنده حقیر که واقعن لطف داشتید، باید عرض کنم بیش از ۱۵ سال است که خواسته یا ناخواسته در جریان کارهای هنری قرار گرفته ام، که در طول این سال ها با لذت ها و تلخی های گوناگونی مواجه شده ام… که از خصوصیات ویژ ه ی این مسیر می باشد. و در این مدت مخصوصا در این چند سال اخیر مداوم ذهنم درگیر سئوالاتی از این دست شده که :
      – چرا؟ این همه فاصله بین تفکر فردی هنرمند و فهم مردم از هنر وجود دارد.
      – چرا؟ مانند جوامع غربی هنر ما در بین مردم زندگی نمی کند” و فقط در انزوای گالری ها نفس می کشد”.
      – چرا؟ مکانی برای تبادل نظر هنرمند و جامعه وجود ندارد و چراهای دیگر ….
      که اکثرسئوال ها هم بی جواب می ماندند و هم جوابشان واضح بود و در هر دوحالت کاری از دستمان بر نمی آید…
      و این دست نگرانی ها مخصوصا در استان ها و شهرهای کوچکتری چون “لرستان و کوهدشت” بیشتر نگران کننده می باشد، بنابراین این امرباعث شد که تا حد توانم بجز تولید هنر به ارائه آثار هنری منحصر به فرد بپردازم، به همین خاطر الان در خدمت دوستان ارزشمندی چون شما هستم، که در این مسیر نوپا ما را همراهی می کنید.
      ——————
      در پایان واقعن سپاسگزارم بابت وقتی که برای پاتوق هزینه می کنید.
      در پناه ایزد منان

  11. کانسپت چیه؟

    • “کانسپت” یا کانسپچوآل آرت یا (هنر مفهومی) قالب و نظریه ای در هنر غرب می باشد که از اواخر ۱۹۶۰، پس از “مینیمال آرت” پدیدار شد. و سرآغاز “پست مدرنیسم” بود. ( سل لویت، در سال ۱۹۶۷ این اصطلاح را برای توصیف آثار خودش و آثر همانند آن که” مشارکت ذهن تماشاگر را بیش از چشم یا عاطفه او میطلبد” به کاربرد). در این نظریه، مفهوم(انگاشت کلی از موارد) اهمیت دارد و نه چگونگی ارائه آن، فکر هنرمند مهم است و نه شی هنری، هدف رسانیدن مفهوم یا ایده معین به مخاطب است. وسیله بیان هر چه باشد. در نتیجه، کاربست قالب های هنری متداول نیز امری غیر لازم است. بنابراین ” هنرمندان مفهومی ” انگارها و اطلاعات مورد نظرشان را به مدد مواد و متریال گوناگون و ناهمخوان، چون مقاله، عکس، سند، نمودار، نقشه، فیلم سینمایی یا ویدیویی، و … و نیز از طریق زبان گفتاری به مخاطبان انتقال می دهند.
      ————————-
      داگلاس هیوبلر، جزف کاسوت، لارنس وینر، بروس ومن از میان آمریکاییان و گروه “هنر وزبان” از میان انگلیسیان جزو نمایندگان کانسپچوال آرت بوده اند.
      ————————-
      منبع: دایره المعارف، روئین پاکباز

      [پاسخ]

      • البته یه تعریف کوتاه هم تفاوت “کانسپت وایده” رو این جوری بیان می کند:
        کانسپت با ایده تفاوت بسیار دارد. کانسپت را می توان هدف طراحی یک پروژه نامید و ایده آندسته از تمایلات ذهن است که با توجه به شرایط حاکم بر پروژه و موقعیت جغرافیایی پروژه و شرایط اقلیم و فرهنگ و آداب و سنن ما را به سمت طراحی متناسب و کارآمد سوق میدهد.
        ———————-
        موفق باشید.

  12. فوق العاده
    مثل یه کشف جدید…

    • صمد جان، با نظرت موافقم واقعا مثل یه کشف جدید می مونن.
      اما خیلی ها فکر می کنند که برای کشف کردن حتما باید چیزی رو از تخیل به واقیت تبدیل کنند تا کشفی صورت بگیرد. و تفاوت یک هنرمند نسبت به غیر هنرمند هم همینه، که چیزی رو می بینه که دیگران در عین دیدن متوجه حضور اون شی یا هر چیزی دیگه نمی شوند، و یک هنرمند با نگاه و رویکردی متفاوت به باز آفرینی آنچه در پیرامونش وجود دارد می پردازد، و مثل یک شاعر زبر دست آنقدر شعرش را پرداخت می کند که بی مقدمه بر ذهن مخاطبش از هر طیفی تاثیر خودش را می گذارد.
      “هیروتوشی ایتو” واقعا هنرمندی است که شعور این رو به دست آورده که از دم دست ترین عناصر اطرافش شگفت ترین آثار هنری رو تولید کنه و مثل یه کشف جدید…

  13. فقط خلاقیت و ایدشون در این حد شده که از سنگ مجسمه هایی این چنینی بسازن یا کانسپت ویا پیامی در کارشون داشتن؟

    • قطعن اینگونه آثار بدون پیام نیستن وخلاقیتی به این تیز هوشی فاقد محتوا یا پیام نیست. اما بستگی دارد هنرمند چه دیالوگی مد نظر داشته است، سنگ های انسان نما که چنان می خندند که انگار در این دنیای پیچیده هیچ غمی ندارند.
      اولین سئوالی که برای خود من ایجاد شد مسئله “هویت” انسان معاصر بود.چون از لحاظ فیزیکی سر انسان نماد هویت انسان برای شناسایی فردی محسوب می شود. و ما هر وقت بخواهیم شخصی را شناسایی کنیم، طبق صورتش که هویت کامل آن شخص هست شناسایی اش می کنیم. اما در پیکره های سنگی ایتو که فقط می خندند، دندان های اغراق شده ی را می بینیم که بجای لب با زیپ هایی در حال بسته شدن می خندند. و در ظاهر بسیار خوشحال هستند که اینقدر در ظاهر شاد به نظر می رسند، که آدم شک می کند آیا واقعا شاد هستند یا ادای شاد بودن را در می آورند. پیکره های انسان نما ایتو بجز دهان هیچ نمادی دیگر مبنی بر هویت انسانی در آنها دیده نمی شود.و فاقد “هویت چشم، گوش، بینی، مو ” هستند. قطعن این انتخاب دهان حاوی پیامی برای انسان معاصر می باشد. که خیلی هم بی ربط به انسان قرن ۲۱ نیست، که بجای سرخوردگی های روزمره اش تظاهربه شاد بودنی مصنوعی می کند.
      “حالا این پیکره بسیار خندان خیالی نماد انسان معاصر است یا آرزوی انسان معاصر …” جای تامل دارد.
      عنصری دیگری که در آثار ایتو خودنمایی می کنه “زیپ” هست که با توجه به ماهیت ساختاریش برای بستن در کیف، یا هر چیزی از آن استفاده می کنیم، ما از زیپ استفاده می کنیم چون می خواهیم چیزی دیده نشود، یا اینکه با بستن زیپ از عنصر مورد نظر محافظت کنیم. و حالا یک زیپ با این ماهیت ساختاریش در کنار این لب های کاملا خندان و صدف های بیرون زده چکار می کند، می تواند خود محتوا باشد، که ذهن مخاطب خودش رو درگیر می کند.
      ————
      ببخشید اگر صحبتم به درازا کشید فقط خواستم کمی بحث رو باز کنم،
      البته به استنباط من این بحث ها مطرح شدند، قطعیتی در صحبت هایم وجو ندارد.
      ———–
      در پناه ایزد منان

  14. خیلی خوووووووووووووووشگله

  15. واااااای خدای من خیلی دیدنی و حیرت اوره..واقعا حظ کردم.سپاس فراوان اقای حسین پور

  16. چیزی نمی توان گفت… جز زیبایی و نبوغ.

  17. ممنون از توضیحات خوبتون استاد

  18. این خارجی ها همه چیزشون باحاله…عجب چیزی خلق کرده منم دهنم عین این مجسمه ها باز موند..اونوقت ما دلمون خوشه که گرافیک خوندیم دریغ از به ذره استعداد و خلاقیت و نوع آوری…

  19. بسیار تاثییییییییر گذار….
    ممنون……………………

  20. بسیار عالی.

  21. واقعا زیباست و تأثیرگذار……..
    ممنونم از حسن سلیقه و دید متفاوتتون..

  22. خداوند زیباست وزیبایی رو دوست دارد
    فوق العاده بودند

  23. عالیییییییی بود

  24. بسیار زیبا بود،متشکرم.

  25. باتشکر بسیا عالی

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.