تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
3

بهبود فضای کسب وکارو تولید؛ پیام مردم در انتخابات

  • کد خبر : 30152
  • 25 تیر 1392 - 13:50

    حسن شاهرخی / میرملاس نیوز :     مردم به سیاستمداران درس دادند؛ آرامش و بهبود کسب وکار و مشارکت را جایگزین اختلاف ها و درگیری ها کنید /فضای سیاسی تغییر کرده و پیام مردم آرامش و همکاری همه گروه ها برای کاهش مشکلات و فشارها است./ نباید هیچ گروهی را به حاشیه […]

1312791701_2-2
 
 
حسن شاهرخی / میرملاس نیوز :
 
 
مردم به سیاستمداران درس دادند؛ آرامش و بهبود کسب وکار و مشارکت را جایگزین اختلاف ها و درگیری ها کنید /فضای سیاسی تغییر کرده و پیام مردم آرامش و همکاری همه گروه ها برای کاهش مشکلات و فشارها است./ نباید هیچ گروهی را به حاشیه راند بلکه باید با احترام به همه گروه های سیاسی، زمینه سازماندهی سیاسی و تحقق حماسه اقتصادی را فراهم کنیم.
 
رای مردم همان طور که مقام معظم رهبری اعلام کرده اند اعتماد به نظام برای کاهش مشکلات و فشارها و …. است و رای آنها در رای به اصلاحات یا میانه روی یا اصولگرایی  و…. خلاصه نمی شود اما نمی توان سهم هر یک از این عوامل عمده را نیز نادیده گرفت زیرا گروه های سیاسی میانه رو واصلاح طلب نیز در کنار مردم بوده اند وهمه در فضایی آرام رای دادند و حال در فضایی آرام باید در کنار هم باشند و کار کنند تا مشکلات حل شود و برای بهبود فضای کسب وکار وتولید باید از نقش همه این گروه های سیاسی بهره برد و نباید هیچ یک از گروه های سیاسی اثرگذار در انتخابات را نادیده گرفت…

 

بعد از انتخابات ریاست جمهوری اخیر، و حماسه سیاسی ملت ایران که با مشارکت بالای مردم و حضور گروه های سیاسی مختلف و چهره های سیاسی اثرگذار کشور همراه بود، تحلیل های مختلفی از سوی رسانه ها و سیاستمداران مطرح شده است.

 برخی از ناظران سیاسی معتقدند که در این انتخابات،  مردم ایران از نیروهای وفادار به نظام جمهوری اسلامی تا کسانی که به ایران و وطن خود علاقه مند هستند و با وجود انتقاد به نظام در انتخابات شرکت کرده اند، در روز رای گیری حماسه ای بزرگ را خلق کردند، و خواستار بهبود فضای سیاسی، ایجاد شرایط آرام و بدون تنش چه در روز رای گیری و چه در تشکیل دولت و ۴ سال آینده  هستند تا  فضای کار و تلاش  و کاهش مشکلات وفشارها ایجاد شود و لذا باید شرایط سیاسی قبلی و حوادث تلخ سال ۸۸ تبدیل به فضای سازماندهی نیروها و مشارکت و همراهی وهمدلی ملت ایران شود و از اقدامات افراطیون جناح های سیاسی جلوگیری شود.
 به عبارت دیگر، ملت ایران بالاتر از ظرفیت جناح های سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب، خواستار تحول اساسی و کاهش مشکلات و فشارها و پیشرفت کشور هستند و خواستار فضای باز سیاسی برای بهبود شرایط، ایجاد احترام و کاهش تنش ها هستند تا میانه روی و اعتدال گرایی جایگزین حرکت های افراطی شود و با کلید تدبیر، مشکلات و قفل ها باز شود.
 اما متاسفانه برخی چهره های سیاسی و رسانه ها و فعالان سیاسی، به جای توجه به این پیام ملت ایران، همچنان بر گفته ها و حرف ها و سلیقه سیاسی قبلی خود تاکید دارند وهمچنان به عده ای از نیروهای سیاسی کشور حمله می کنند و با یادآوری حوادث تلخ گذشته از جمله حوادث سال ۸۸، خواستار آن هستند که دولت جدید و کابینه و رفتار آقای روحانی متناسب با خواست و انتظار آنها باشد.
 این مشکل متاسفانه هم در طیف اصولگرا و هم در طیف اصلاح طلب و حتی در بین میانه روها دیده می شود، و اجازه نمی دهند که آقای روحانی در فضایی آرام و با تفکر و تدبیر، براساس شایستگی ها افراد را از بین مدیران و گروه های سیاسی اصلاح طلب و میانه رو و اصولگرا انتخاب کند و انتخاب افراد را با دو شاخص شایسته سالاری و هماهنگی و توجه به قدرت سازماندهی اجرایی اصلاح طلبان و میانه روها و اصولگرایان و درس گرفتن از تجربه دولت های قبلی انجام دهد.

برخی با لحنی تند همچنان تجربه تلخ حوادث سال ۸۸ را به عنوان معیاری برای حذف رقیب و عدم حضور آنها در دولت به کار گرفته اند و با نادیده گرفتن سهم و حضور اصلاح طلبان و طرفداران انان در انتخابات، به جای توجه به پیام مردم و تاکید بر آرامش و فضای بدون تنش، همچنان با یادآوری حوادث سال ۸۸، فشار بر اصلاح طلبان و آقای روحانی را افزایش داده اند.

 این در حالیست که در حوادث سال ۸۸ همه به یک نسبت عمل نکرده اند و نمی توان تمام گروه های میانه رو و اصلاح طلب را مقصر دانست و….
 مردم نیز با حضور خود در انتخابات اخیربه سیاستمداران پیام دادند که از تجربه تلخ سال ۸۸ درس بگیریم و  به جای دلسردی و عدم مشارکت، پیام امید و نشاط و تدبیر را به سیاستمداران درس دادند . مردم ما بهترین معلم سیاسی هستند و با حضور خود اعلام کرده اند که آن چه ضرورت دارد کاهش مشکلات و فشارها و تهدیدها و خطرات است و لذا همه ملت ایران از هر سلیقه و عقیده ای باید دست به دست هم بدهیم تا مشکلات و موانع را کاهش دهیم.
 

اما متاسفانه هنوز عده ای از فعالان سیاسی، به این پیام توجه ندارند و عوامل دیگری را در مشارکت بالای مردم و رای به حسن روحانی موثر می دانند.

 در حالی که باید تاکید کرد که رای مردم همان طور که مقام معظم رهبری اعلام کرده اند اعتماد به نظام برای کاهش مشکلات و فشارها و …. است و رای آنها در رای به اصلاحات یا میانه روی یا اصولگرایی  و…. خلاصه نمی شود اما نمی توان سهم هر یک از این عوامل عمده را نیز نادیده گرفت زیرا گروه های سیاسی میانه رو واصلاح طلب نیز در کنار مردم بوده اند وهمه در فضایی آرام رای دادند و حال در فضایی آرام باید در کنار هم باشند و کار کنند تا مشکلات حل شود…
 

 برای کاهش مشکلات و فشارهای خارجی، تنها نمی توان یک معیار برای تعیین کابینه داشت و موضوع حوادث سال ۸۸ اگر چه تجربه ای تلخ بوده اما نمی توان تمام نیروهای میانه رو و اصلاح طلب را در آن  حوادث مقصر دانست، میزان عملکرد و نقش چهره ها و گروه های سیاسی در آن حوادث متفاوت بوده و همه را نباید با یک چوب برانند.

 

اگرچه باید از  آن تجربه تلخ درس گرفت و از تکرار آن جلوگیری کرد و هر دو گروه سیاسی، باید مراقب باشند که با افراط و تفریط خود زمینه ساز تکرار چنین حوادثی نباشند، اما امروز مسائلی در کشور و سیاست خارجی و فضای اقتصادی وجود دارد که تفکر حذفی ، نه تنها دردی را دوا نمی کند بلکه شور و نشاط و انرژی و توان کشور  و مردم را برای حل مشکلات کاهش می دهد.

 

امروز کشور نیازمند مشارکت بالا وحضور همه فعالان سیاسی و اقتصادی هستند تا در مقابله با فشارهای خارجی و مشکلات داخلی، دست به دست به هم بدهند وهمه ایرانیان در کنار هم باشند. زیرا امروز ایران اهمیت اساسی دارد و مهم این است که در چارچوب سیاست های کلی نظام، و قانون،  واحترام متقابل و فضای آرام و دور از تنش داخلی و روابط خارجی، کار کنیم.

 

همان طور که رقابت های سیاسی انتخابات وروز رای گیری و بعد از آن، با سعه صدر و آرامش و بدون تنش، همراه بود امروز برای تشکیل کابینه، و دولت و پیگیری کارها نیز به آرامش نیاز داریم.

 

مردم ایران در انتخابات اخیر بهترین درس را به سیاستمداران دادند و همان طور که همه مردم  باهر سلیقه سیاسی و حتی منتقدان نظام، بالاتر از ظرفیت جناح های سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب، در پای صندوق های رای حاضر شدند و با مشارکت بالای خود کاهش مشکلات و فشارها را خواستار شده اند و در فضایی آرام و بدون تنش، حماسه سیاسی را خلق کردند امروز نیز انتظار دارند که تشکیل دولت، با مشارکت همه گروه ها و سلایق سیاسی و بر اساس شایستگی ها و تدبیر و توان کارشناسی، انجام شود و هیچ یک از جریانات سیاسی چه اصولگرا و اصلاح طلب و… به حاشیه نرود و از توان همه مردم و فعالان اقتصادی و سیاسی برای پیشرفت کشور وحل مشکلات استفاده شود و لذا نه تنها این درس را داده اند که فضای حوادث سال ۸۸ باید تبدیل به فضای همراهی و همدلی و احترام و آرامش و بدون تنش باشد بلکه انتظار دارند که این روحیه مشارکت مردم در انتخابات و حماسه سیاسی، در چهار سال آینده و برای حماسه اقتصادی و کاهش فشارهای خارجی و… نیز به کار گرفته شود.

 فضای  کشور تغییر کرده و و فضای سال ۸۸ به فضای سال ۹۲ تبدیل شده است. مردم انتظار دارند به جای اختلاف های سیاسی، همه به هم احترام بگذارند و در فضای آرامش و بدون تنش و اعتدال و میانه روی، از اصلاح طلب تا اصولگرا در صحنه ها و میدان های کار و تلاش کشور حضور یابند تا زیر چتر قانون و سیاست های کلی نظام و ولایت مقام معظم رهبری، کشور به پیش برود….

تعیین سیاست‌های کلی و کلان نظام مطابق اصل ۱۱۰ قانون اساسی از اختیارات رهبری است و نگرانی بعضی‌ها و انتظار برخی دیگر درباره تغییر سیاست‌های کلان نظام بی‌اساس و نشدنی است و البته ایشان نیز تاکنون چنین ادعایی را مطرح نکرده‌اند.

 در این زمینه لازم است یادآور شویم که اگر چه سیاست های کلی نظام توسط مقام معظم رهبری تعیین می شود اما مشکل اصلی این است که در اجرا و تحقق سیاست های کلان، دولت ها از یک اراده و توان  و مدیریت لازم و کافی برخوردار نبودند و هماهنگی و همراهی سایر نهادها و قوا و نیروهای سیاسی برای تحقق این سیاست ها کافی نیست و در عمل به جای آن که سیاست های کلی مبنا باشد، حاشیه ها و سلیقه ها و مدیریت جزیره ای  و اختلافات گروهی و سیاسی و جناحی، مانع از تحقق این سیاست های کلان شده است.
 

به عنوان مثال،  سند چشم انداز ۲۰ ساله  و تبدیل ایران به قدرت اول منطقه جهان، اصل ۴۴ و خصوصی سازی و… از سیاست های کلی نظام است و همه جناح های سیاسی و دستگاه های اجرایی و مدیران نیز آن را قبول دارند، اما برای تحقق آن نیازمند همراهی و هماهنگی همه گروه های سیاسی، اعتقاد به مدیریت علمی و اجرایی و توانمند، استفاده از بدنه کارشناسی کشور از هر نوع سلیقه و عقیده، و از همه مهمتر نیازمند مشارکت سیاسی همه مردم و ایجاد فضای سیاسی با نشاط هستیم که در این فضا امید و تدبیر و احترام به عقاید دیگران، میانه روی و پرهیز از افراط و تفریط را شاهد باشیم.

 در نتیجه اگر چه سیاست های کلی با انتخابات اخیر و پیروزی جناب آقای روحانی تغییر نمی کند اما تحقق این سیاست های کلی و مترقی، در جزئیات و به صورت تفصیلی، نیازمند مشارکت سیاسی و اجرایی و مدیریتی همه افراد دلسوز و توانمند کشور است و نباید به شکل های گوناگون مانع حضور بخش هایی از کارگران، کارمندان، مدیران و کارشناسان کشور در این مسیر باشیم.
 

همان طور که چند روز قبل از انتخابات مقام معظم رهبری اعلام کردند، حتی کسانی که به نظام انتقاد دارند و… ، برای حفظ منافع ملی و احساس تعلق به ایران و ملت ایران، در انتخابات مشارکت کردیم و در این  حماسه سیاسی، مشارکت طیف های سیاسی مختلف، از منتقدان نظام تا اصلاح طلبان و میانه روها واصولگرایان و…. را در این انتخابات شاهد بودیم و بعد از انتخابات، مقام معظم رهبری اعلام کردند که مردم و رای دهندگان و حتی مخالفان نظام، به نظام جمهوری اسلامی اعتماد کردند.

این انتخابات نشان داد که مسوولان نظام، به این ظرفیت بالای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی در جلب و جذب همه طیف ها و گروه های سیاسی توجه ویژه دارند تا برای دفاع از دستاوردهای نظام و انقلاب و همچنین ایران، از همه سلیقه های سیاسی و پشتوانه مردمی بهره مند شویم.

براین اساس، در شرایطی که چهره های ، گروه های اصلاح طلب، ، و حتی بخشی از اصولگرایان از آقای حسن روحانی حمایت کرده اند و از همه مهمتر، مردم را به شرکت در انتخابات تشویق ودعوت کرده اند، نباید با دیدگاه ها و نظرات افراطی باعث دلسردی و خشک شدن طراوت و نشاط و امید ایجاد شده در جامعه شویم.

 این رویکرد میانه رو واعتدال گرا، نه تنها با احیای اقتصاد و به خصوص بخش های مختلف صنعتی کشور از جمله صنعت نفت وگاز.پتروشیمی .خودروسازی  معدن وصنایع معدنی  می شود ومی تواند مطالبات مردم را تحقق بخشد و زمینه کاهش برخی اختلاف نظرهای سیاسی را از این طریق فراهم کند بلکه حتی در برابر مخالفان نظام و کشورهای غربی و تحرکات آنها، شرایط را تغییر خواهد داد و قدرت مذاکره و دفاع از حقوق ملت ایران و پایداری بر خواسته های مردم و حقوق نظام جمهوری اسلامی را افزایش می دهد.

در نتیجه به جای آن که به طور مستمر خط جداگانه و قرمز رنگی بین بخشی از نیروهای اصولگرا از یک سو و بخش دیگری از نیروهای اصلاح طلب و منتقد دولت در ۸ سال گذشته بکشیم و حوادث سال ۸۸ را معیاری برای ارزیابی مسوولان و مدیران وگروه های سیاسی وچهره های شناخته شده فعال کشور معرفی کنیم، بهتر است همان طور که برای روز انتخابات و تحقق حماسه سیاسی و ایجاد شور و نشاط وامید در مردم از حضور همه گروه های سیاسی و فعال کشور بهره بردیم، همچنین برای تحقق حماسه اقتصادی و به کار گیری سیاست تدبیر و بازکردن قفل ها، و افزایش بهره وری و کارآفرینی و سرمایه گذاری و کاهش مشکلات مردم و… نیز از همه توان کارشناسی و از مشارکت همه گروه های سیاسی کشور استفاده کنیم.

اگر چه افراط و تفریط به هر شکلی چه از سوی جنبش سبز و عوامل فعال در حوادث بعد از انتخابات ۸۸ و گروه های سیاسی اصلاح طلب و چه از سوی اصول گرایان و منتقدان سرسخت رقیب سیاسی، پذیرفته نیست و همه باید بر خط اعتدال و میانه روی و دعوت به مشارکت و بهبود فضای سیاسی حرکت کنند، اما در عین حال نمی توان  توان موجود کارشناسی و حتی سیاسی در گروه های اصلاح طلب و گروه های اصولگرا را انکار کرد وباید توجه داشت که در زمینه های اقتصادی، صنعتی، فرهنگ و هنر و رسانه ها، نهادهای مدنی و تشکل های صنفی و صنعتی، مشارکت و توسعه سیاسی و…  میلیون ها نفر طرفداران گروه های اصلاح طلب و اصولگرا در کشور داریم که هم می توانند در تحقق  حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، دولت را یاری دهند و با توجه به معیار اعتدال گرایی و پرهیز از افراط و تفریط، به ساختن ایران و احیای اقتصاد و دفاع از حقوق ملت ایران در مقابل دیگران کمک کنند.

لذا باید اجازه داد که رئیس جمهور منتخب که ولایت پذیری و اعتقاد به ولایت فقیه و التزام به قانون اساسی و سیاست های کلی را پذیرفته است، همکاران خود را از بین نیروهای اصلاح طلب و میانه رو و اصولگرا به گونه ای انتخاب کند که اهداف اعتدال گرای مورد نظر و مطالبات مردم را تحقق بخشد و کلیدی برای باز کردن قفل ها ارائه دهد. سیاست تدبیر بدون مشارکت سیاسی همه گروه ها امکان پذیر نیست و اگر قرار است که بیشترین حجم سازماندهی نیروهای کارآمد کشور و جذب همه کارشناسان کشور را شاهد باشیم باید همه به هم احترام بگذارند.

مقام معظم رهبری و مسوولان بلندپایه نظام و مردم به آقای روحانی اعتماد کرده اند و ایشان نیز سیاست میانه روی را اعلام کرده و خواستار مشارکت همه مردم و گروه های سیاسی است و اعلام کرده که بسیاری از موانع و مشکلات ایجاد شده در سال های اخیر به خصوص بعد از سال ۸۸ را برطرف خواهد کرد.

لذا باید اجازه داد و همراهی و مشارکت کرد با همه گروه های سیاسی به هم احترام بگذارند و ضمن پذیرش اصل سیاست های کلی نظام، زمینه برطرف شدن مشکلات موجود فراهم شود.

در چنین شرایطی،  اگر قرار باشد که هر روز روزنامه یا رسانه یا شخصیتی سیاسی، آقای روحانی یا اصلاح طلبان را به جریان حوادث بعد از انتخابات ۸۸ ربط بدهد و خواستار اعلام موضع در برابر آن حوادث و افراد و حامیان آن شود و برخی چهره ها را به جریان فتنه و…. ربط دهد، و خواستار انزوای چهره های سیاسی اثرگذار بر انتخابات اخیر شود، نتیجه آن خواهد شد که بخشی از نیروهای سیاسی و مردم دلسرد خواهند شد و نه تنها امیدی به مشارکت فعال همه سلایق سیاسی در دولت جدید نخواهند داشت بلکه مطالبات و خواسته های خود را قابل تحقق نخواهند

اما اگر بپذیریم که سیاستمداری مانند آقای روحانی زمانی موفق خواهد بود که بتواند بیشترین سازماندهی نیروهای سیاسی را داشته باشد و همه نیروها و توان کارشناسی  کشور و فعالان  کار و تلاش و کسب وکار و… را جذب کند.

به عبارت دیگر، توصیه اکید می شود، که حضور همه گروه ها و سلایق سیاسی و شور و نشاط حاصل از حماسه سیاسی را به رسمیت بشناسیم و اجازه دهیم که آقای روحانی با مشارکت همه مردم و گروه های سیاسی کار کند.

زیرا حذف یا انزوای چند چهره مذهبی یا سیاسی صاحب نفوذ در فعالان اجتماعی و اقتصادی، عملا بخشی از توان موجود کشور در مقابله با مشکلات داخلی و خارجی را به حاشیه می برد.

لذا به جای تاکید بر حوادث انتخابات سال ۸۸ به عنوان یک معیار مشارکت سیاسی و مدیریتی، باید از آن تجربه و افراط و تفریط ها برای امروز درس بگیریم و از افراط و تفریط چه در جناح اصولگرا و چه در جناح اصلاح طلب پرهیز کنیم و همه گروه های سیاسی چه اصلاح طلب و چه اصولگرا باید به هم احترام بگذارند و حتی به مخالفان و منتقدان نظام به گونه ای دیگر نگاه کنیم و مخالفان را به مخالف قانونی و مخالف را به منتقد و منتقد را به همراه دولت جدید و نظام تبدیل کنیم و این اعتمادی که به قول مقام معظم رهبری از سوی مخالفان نظام به نظام در انتخابات ظهور کرده است را به یک انرژی بزرگ برای تحول و احیای اقتصاد و حماسه اقتصادی تبدیل کنیم.

اکنون آقای روحانی رئیس جمهور همه ملت هستند و به قول حکیمانه رهبر معظم انقلاب، باید رقابت‌ها تبدیل به رفاقت شود و همگان برای تحقق آنچه رئیس جمهور منتخب وعده داده است به کمک ایشان بشتابند…

براین اساس، شایسته است که انتظار مردم برای کاهش مشکلات مورد توجه باشد و به جای این که به سهم خواهی گروه های سیاسی توجه شودودایما از سوی جریانهای سیاسی برای ایشان تعیین تکلیف شود بهتر است دست ایشان را باز بگذاریم تا ایشان  با توجه به واقعیت موجود، از مشارکت همه سلیقه ها و گروه های سیاسی بهره ببرندو هیچ گروهی را انکار نکنیم زیرا در شرایط فشار خارجی و مشکلات داخلی، تک تک افراد می توانند مفید باشند و نباید هیچ گروهی را به حاشیه راند بلکه باید با احترام به همه گروه های سیاسی، زمینه سازماندهی سیاسی  و تحقق حماسه اقتصادی را فراهم کنیم.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=30152

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 9در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۹
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.