- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

عینک آفتابی برای مد یا سلامت چشم؟!

IMAGE635090743656369494 [1]

 

میرملاس نیوز/سرویس سلامت : با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی  و سطح تابش ماوراء بنفش در نقاط مختلف کشورمان استفاده از عینک آفتابی ضرورت دارد، ‌ متاسفانه علیرغم ضرورت های علمی و پزشکی استفاده از این کالای پزشکی برای مردم نهادینه نشده است. 

اسمی ازعینک آفتابی در مجموعه گروه های دهگانه کالاهایی که به آنها ارز مرجع تعلق می گیرد وجود ندارد و به همین دلیل هزینه آن در کشور بسیار بالاست و امکان دسترسی به آن برای عموم مردم  با هزینه های رایج کنونی امکان پذیر نیست.  
 
استفاده از عینک آفتابی با تجویز چشم پزشک یا اپتومتریست
 
عینک آفتابی باید با تجویز چشم پزشک یا اپتومتریست ( بینایی سنج) با توجه به شرایط،‌ نوع کار، میزان حساسیت فرد،‌ میزان تابش نور و… استفاده شود.  استفاه از عینک آفتابی به صورت خود سر ممکن است سودی برای چشم نداشته باشد.  اگر به پزشک دسترسی ندارید باید در خرید عینک آفتابی به نکات مهمی توجه کنید،:
 
عینک آفتابی خوب دارای شناسنامه است،‌ عینک های شناسنامه دار صرف نظر از قیمت آن است، ممکن است قیمت یک عینک آفتابی گران باشد اما فاقد مشخصات باشد و برعکس.  
 سطح عدسی های عینک آفتابی باید دارای یکنواختی باشد،‌عینک هایی که از بالا تیره و در قسمت پایین روشن باشد جنبه زیبایی دارد،‌ همچنین وقتی عینک به چشم زده می شود باید خطوط به صورت موازی وعمود بر هم دیده شود و با چرخاندن عینک خطوط سطح زمین یا کف اتاق تغییری نکند. 
رنگ آن به میزان مواجهه فرد با آفتاب بستگی دارد، در مقابل تابش زیاد آفتاب رنگ قهوه ای، ‌در مقابل نور کمتر رنگ خاکستری توصیه می شود و رنگ های سبز و انواع عینک های آینه ای با تغییر میزان نورآفتاب متفاوت است. 
دسته اول :هر چقدر سطح تابش پرتوها بیشتر باشد باید سطح پوشش چشم بیشتر باشد به طوری که از قسمت گیجگاهی گوش راست تا گوش چپ پوشیده شود. 
 دسته دوم :عینک های آفتابی مدور با سطح پوشش کمتر
دسته سوم : عینک های متداول با حداقل پوشش چشم را در مقابل آفتاب حفظ می کنند. استفاده از این عینک ها  برای هر فردی متفاوت است و تیرگی و پوشش زیاد عینک های آفتابی هم انتخاب درستی نیست و مانند مصرف زیاد ویتامین عمل می کند.
 استفاده کودکان از عینک های آفتابی را در مقایسه با کودکان سخت ترو ‌جدی تر است و  از فروشگاه هایی که فاقد پروانه کسب وزارت بهداشت هستند عینک آفتابی تهیه نکنید. 
 
  نکته مهمتر : جذب UV تنها ملاک انتخاب یک عینک آفتابی سالم محسوب نمی شود.