- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

آب مروارید چیست؟

imgCataract(1) [1]

 

در سنین سالمندی و به مرور افراد مناظرخود را تار می بینند انگار دارند از پشت یک پرده تور و یا پشت آب به منظره نگاه کنند به مرور این کدورت ٰ،تاری ، مات بودن و رنگ و رو رفته بودن اشیاء بیشتر میشود یعنی آب مروارید پیشرفت میکند به اصطلاح کم کم میرسد.

گاهی در پیشرفت بیماری ممکن است اشیاء کج و معوج دیدن خطوط و ناقص دیدن آن و زرد یا مه آلود دیدن اطراف میتواند یکی از علائم آب مروارید باشد.در هنگام تابش نور خورشید به علت پخش نور دید مشکل می شود (گاهی هاله نورانی هم دیده می شود)

در بیش از ۷۰ درصد مردم پس از سن۷۰ سالگی آب مروارید شروع میشود و اگر انشاالله ۱۲۰ سال عمر کنید تقریباً یک درصد آب مروارید ایجاد خواهد شد.در طب سنتی ایرانی دستورات متعددی برای افزایش بینایی داده شده است.در قسمت های بعدی برخی از این نکات را متذکر میشویم.

در طب جدید هیچ دستوری داروئی برای بهبود یا اصلاح آب مروارید وجود ندارد. فعلاً تنها راه برای مداوای کامل آب مروارید جراحی است.عمل جراحی آب مروارید یک عمل ساده و سرپایی است و معمولاً نیاز به بستری ندارد.

یکی از شایعترین عمل های انجام شده در سراسر جهان است . به همین دلیل لازم نیست آنقدر صبر کنیم تا زندگی فرد مبتلا به آب مروارید مختل شود و یا به اصطلاح آب مروارید برسد آنگاه عمل جراحی انجام شود بلکه خیلی زودتر از اینها امکان بهبودی وجود دارد و عموماً یک روز پس از عمل جراحی بیماران دید دور طبیعی دارند و فقط برای مطالعه نیاز به عینک دارند البته اگر کسی قبل از عمل دچار عیب انکساری از نوع آستیگمات باشد و نتوان در حین جراحی آب مروارید آن را اصلاح نمود ممکن است بعد از عمل آب مروارید هم نیاز به عینک برای دور باشد.

newsletter_clip_image002 [2]

 

انجام جراحی با روش فیکو (phacoemulicification) با برش کوچک حدود دو میلیمتر در کنار قرنیه انجام میشود و معمولا بخیه هم نیاز ندارد اکثراً با بیحسی موضعی به وسیله قطره عمل انجام می شود.چند قطره بی حس کننده قبل از عمل در چشم چکانده میشود محل برش و عمل جراحی بی حس می شود و نیازی به تزریق آمپول بی حس کننده نیست.

نیازی به بیهوشی هم نیست البته در کنار جراح چشم متخصص بیهوشی باید باشد تا مراقب علائم حیاتی بیمار باشد گاهی هم در صورت نیاز داروی آرام بخش به بیمار میدهند.عدسی کدر و مات شده توسط امواج صوتی پر انرژی به شکل ذرات ریز در می آید و توسط دستگاه مکنده ای که از کنار قرنیه وارد چشم می شود به خارج کشیده میشود و با مکش یا Suction  از چشم خارج میشود.

به این ترتیب کیسه یا کپسول عدسی از محتویات کدر و مات خالی میشود و به جای آن یک عدسی مصنوعی به همان اندازه عدسی قبلی درون کپسول گذاشته میشود و عمل تمام میشود تقریباً یک ربع ساعت عمل طول میکشد و یک روز بیمار پانسمان دارد و پس از آن تقریباً امور روزمره و عادی او قابل انجام است و فقط برای مطالعه نیاز به عینک دارد ۹۸ درصد مردم دید پس از عملشان طبیعی است آب مروارید دیگر عود نمیکند

لنز داخل چشمی عمرشان مادام العمر است.مجدداً یادآور میکنیم نباید بگذاریم آب مروارید زندگی ما را مختل کند آنوقت برای جراحی نیاز به تکنولوژی پیشرفته تر می باشد که هنوز وجود ندارد.

www.drfartookzadeh.ir [3]