- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

بانک ملی ایران و پتروشیمی کوهدشت

 5987457369112841

 

 

فرشاد حیدری / اختصاصی میرملاس نیوز :

 

تولید ناخالص ملی (GNP) عبارت است از ارزش مجموع کالاها و خدمات تولید شده طی سال  و رشد اقتصادی میزان تغییرات تولید ناخالص ملی نسبت به سال پایه است.

میزان رشد اقتصادی یکی از شاخصهای رفاه و بهبود کیفیت زندگی مردم هر کشور است. برای افزایش نرخ رشد اقتصادی  هر منطقه و مالا افزایش سطح رفاه و بهبود کیفیت زندگی مردم هر منطقه بایستی به مزیتهای  نسبی آن منطقه توجه داشت.

رشد اقتصادی مفهومی کمی است لیکن توسعه اقتصادی مفهومی کیفی است. رشد اقتصادی ناشی از افزایش تولید کالاها و خدمات است اما توسعه اقتصادی شامل رشد اقتصادی توام با پیشرفت در عرصه های انسانی و اجتماعی است به نحوی که نهادها ، نگرشها ، ظرفیت ها، نوآوری ها و بهره وری بهبود خواهد یافت.

در جریان توسعه اقتصادی درآمد سرانه ، کیفیت سرمایه های انسانی ، کیفیت و امید به زندگی، نظام آموزشی و سطح رفاه افزایش خواهد یافت و فقر ریشه کن خواهد شد و سطح اشتغال ارتقاء یافته و موارد مذکور زمینه ساز عدالت خواهند بود.

عبور خط لوله گاز و اتیلن غرب از استان لرستان فرصت و مزیت مناسبی برای ایجاد صنایع پتروشیمی و افزایش تولید ناخالص ملی، ایجاد ارزش افزوده، ایجاد اشتغال پایدار و نهایتا کمک به توسعه اقتصادی استان را فراهم نموده است.

وجود منابع عظیم نفت و گاز در استان بستر لازم برای ایجاد صنایع پالایشگاهی و پتروشیمیایی  را مهیا ساخته است. گسترش روزافزون تولید و مصرف فرآورده های پتروشیمی و نقش اساسی این محصولات در تامین نیازهای صنعتی، کشاورزی و خدماتی باعث شده است این صنایع در کنار سایر صنایع سنگین به عنوان یکی از شاخصهای پیشرفت صنعتی کشورها قلمداد شود.

ایجاد صنایع پتروشیمی در هر منطقه علاوه بر رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالص ملی(GNP) موجب ورود دانش فنی و ایجاد بسترلازم برای اشتغال دانش آموختگان  ، خصوصا دانش آموختگان فنی و مهندسی و  علوم پایه میگردد. ضمن اینکه زمینه ایجاد گسترده صنایع پایین دستی و گسترش خدمات حمل و نقل و …….. را در پی خواهد داشت.

عدم وجود صنایع بزرگ در شهرستان کوهدشت و ضرورت ایجاد چنین صنایعی با توجه به استعدادهای انسانی و فرصتهای پیش آمده ناشی از عبور خطوط لوله گاز و اتیلن از منطقه، گروه توسعه ملی  را بر آن داشت تا با انجام سرمایه گذاری مناسب در این زمینه علاوه بر کمک به رشد تولید ملی و ایجاد ارزش افزوده برای مواد خام و واسطه ای ، زمینه محرومیت زدایی و اشتغال جوانان برومند و دانش آموخته این خطه از میهن اسلامی را فراهم نماید.

مجتمع عظیم پتروشیمی کوهدشت شامل دو پروژه تولید دواتیل هگزانول به همراه نرمال بوتانول + ایزو بوتانول به میزان ١١١ هزار تن درسال و اتیلن پروپیلن داین مونومر به میزان ۴۵ هزار تن در سال با تامین خوراک اتیلن به میزان ٣٠ هزارتن از خط اتیلن غرب  و پروپیلن به میزان ٩٠ هزار تن در سال و گاز طبیعی میباشد.

شرکت پتروشیمی کوهدشت با سرمایه اولیه دویست میلیارد ریال تأسیس و میزان سرمایه گذاری طرح بالغ بر۴٨٠ میلیون دلار و پنج هزار میلیارد ریال برآورد شده است .   میزان اشتغال طرح در زمان اجرا بالغ بر دو هزار نفر و در زمان بهره برداری حداقل چهارصد نفر به صورت مستقیم و صدها نفر در بخشهای پایین دستی و در بخش خدمات خواهد بود. مدت زمان اجرای پروژه  از زمان انعقاد قرارداد ساخت ۴٨ ماه برآورد میگردد.

امید است با استعانت از درگاه پروردگار یکتا و در راستای منویات مقام معظم رهبری و در سال حماسه سیاسی و اقتصادی ودر راستای سیاستها و اهداف عالیه  دولت محترم  وهمراهی و همدلی مسئولین محترم استانی و شهرستانی با اجرای این طرح عظیم توسط بانک ملی ایران  بخشی از غبار محرومیت از سیمای منطقه زدوده گردد.

با استعانت از پروردگار یکتا و با عنایت به برنامه ریزی بعمل آمده در آینده نزدیک نوید دهنده  اجرای طرحهای دیگری در استان باشیم.

 

 فرشاد حیدری /  رئیس هیات مدیره و مدیر عامل بانک ملی ایران