تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
5

روایت آتش سوزی بزرگترین انارستان ایران/ انارهایی که در دامن آتش “سرخ” شدند!

  • کد خبر : 30370
  • 30 تیر 1392 - 9:38

  به گزارش میرملاس نیوز ؛ اگر آتش به موقع مهار نمی شد بی شک یکی از بزرگترین فاجعه های آتش سوزی اتفاق می افتاد؛ این روایت آتش سوزی در بزرگترین انارستان متمرکز لرستان و حتی کشور است که بخشی از باغات انار را طعمه حریق کرد. مهر:  انارستان “زیرتنگ سیاو” در ۵۰ کیلومتری شهرستان […]

 

به گزارش میرملاس نیوز ؛ اگر آتش به موقع مهار نمی شد بی شک یکی از بزرگترین فاجعه های آتش سوزی اتفاق می افتاد؛ این روایت آتش سوزی در بزرگترین انارستان متمرکز لرستان و حتی کشور است که بخشی از باغات انار را طعمه حریق کرد.

مهر:  انارستان “زیرتنگ سیاو” در ۵۰ کیلومتری شهرستان کوهدشت با وسعت هزار و ۲۰۰ هکتار یکی از بزرگ ترین انارستان های ایران و به نوعی بزرگترین انارستان متمرکز کشور است که در تنگه ای سبز قرار گرفته است.

از این انارستان که چون دریایی سبز و سرخ اطراف رودخانه سیاو را پوشانده است، سالانه حدود ۳۷هزار تن انار ارگانیک به عنوان محصولی صادراتی تولید می شود.

انار کم نظیری که سال ها با برند ساوه از کشور صادر می شود و چندسالی ست مورد توجه مسئولان قرار گرفته تا با برند زیرتنگ لرستان به سراسر کشور و حتی کشورهای خارجی صادر شود.

اواخر هفته گذشته بخشی از این انارستان بزرگ دچار حریق شد؛ برای بررسی میزان خسارات وارد شده به این انارستان ۵۲ کیلومتر مسافت را از شهر کوهدشت راهی این انارستان می شویم.

قسمتی از درختان داخل تنگه سوخته اند و آتش از مراتع روییده بر تپه های کناری هم بالا رفته و در درختان بالای تپه پیچیده است اما خوشبختانه با تلاش مردم منطقه و چهار ماشین آتش نشانی خاموش شد.

تعدادی از لوله های آبرسانی قطره ای باغ های انار هم سوخته اند. برخی از درخت ها به نظر می رسد که سالم مانده اند اما حرارت ناشی از آتش سوزی شاخ و برگ و انارهای روییده برشاخه هایشان را سوزانده است به طوری که به نظر نمی رسد کودک انارهایشان امید رشدی دیگر را بیابند.

اهالی علت آتش سوزی را آتش گرفتن نیزارهای روییده در تنگه اعلام می کنند اما گویا از مسبب اصلی آتش سوزی اطلاعی در دست نیست.

ابتدا در آمار اولیه میزان آتش سوزی باغات انار کوهدشت از سوی متولیان امر چهارهکتار اعلام شد اما آن چه مشاهده می شود امیدوارمان می کند چرا که میزان خسارات کمتر این رقم است؛ یک هکتار از درخت های انار دچار حریق شده اند، اما همین میزان نیز دردی گران بر سینه انارستان سوخته لرستان محسوب می شود.

محل آتش سوزی دقیقا جایی ست کنار رودخانه که در عمق باریک دره ای پر از نیزار و بیدهای خودرو واقع شده است و این نقطه دقیقا نقطه اتصال باغ های پایین دست و بالادست است و اگر آتش از این نقطه فراتر می رفت و به درخت های بالادست یا پایین دست می رسید و به موقع مهار نمی شد شاید یکی از بزرگ ترین فاجعه های آتش سوزی اتفاق می افتاد.

و اگر دریای انارستان زیرتنگ سیاو آتش می گرفت بی شک ضربه ای مهلک و جبران ناپذیر بر پیکره باغداری کشور وارد می آمد؛ ضربه ای که معیشت مردم منطقه را متضرر می کرد.

مدیر جهاد کشاورزی کوهدشت که در محل آتش سوزی حضور دارد در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: خوشبختانه با تلاش اهالی آتش به قسمت های اصلی سرایت نکرده است.

مرتضی ملکی خسارت وارده را حدود ۱۲۰ میلیون تومان برآورد می کند و می افزاید: متاسفانه یک هکتار از باغ های انار و در مجموع ۶۰۰ اصله درخت انار سوخته و در این میان حدود دوهکتار از مراتع و یک هکتار از نیزارها و درخت های بید خودرو هم به کلی از بین رفته است.

ملکی یادآور می شود: انارستان سیاو بزرگ ترین انارستان ایران از نظر وسعت و کیفیت است و مردم باید مواظب باشند این نعمت خدادادی بزرگ و این سرمایه ی ملی با یک غفلت کوچک ازبین نرود.

هفته گذشته آتش سوزیهای متعددی در مراتع و جنگلهای کشور و استان لرستان رخ داد، در حالیکه خسارت این آتش سوزی ها هر روز گسترده تر می شود که به نظر می رسد مسئولان امر باید تا شدت این خسارات عمیق تر نشده دست به چاره ای برده و تدبیری بیندیشند.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=30370

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۵
  1. دس بشکتی اونی که این کارو کرده

  2. چرا ما از داشته هایمان به درستی استفاده نمی کنیم؟

  3. خدالعنت بکه عاملین اگر

  4. سلام جناب آقای آزادبخت محمدزاده هستم همکلاس دوران راهنمایی اگه یادت باشه با اجازت بعضی وقتها ممکنه از عکسا و مطالب سایتت تو وبلاگم استفاده کنم البته با ذکر عکاس و منبع مطالب

  5. ضمن عرض تاسف بابت این اتفاق ناخوشایند
    امیدواریم ترتیبی اتخاذ بشه تا این اتفاقات دیگه پیش نیاد
    از اطلاع رسانی میرملاس نیوز هم ممنونیم انشالله یه روزی دنیا این محصولات را با براند لرستان بشناسه.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.