- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

مدیریت و تدبیر در فیلترینگ

طراح و مجری نخستین برنامه نسبتا جامع فاوا در کشور یعنی همان برنامه توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات موسوم به تکفا معتقد است که ارتباطات مرز منافع ملی است و باید از این مرز، مرزبانی شود حال چه سرعت به اینترنت بالا و یا پایین باشد. 

نصرالله جهانگرد – عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات – در گفت‌وگو با ایسنا رعایت مساله امنیت در فضای مجازی را در هر شرایطی برای کشور الزامی دانست و اظهار کرد: در کنار این امنیت، اعتقاد دارم که سرعت اینترنت و افزایش آن باعث بهبود خدمات، افزایش کیفیت و رشد توسعه اقتصادی خواهد شد. اگر در جایی ضعف وجود دارد، نباید جلوی توسعه کشور گرفته شود بلکه باید این ضعف را برطرف کنیم. 

دبیر سابق شورای عالی اطلاع‌رسانی درباره موضوع فیلترینگ ابراز عقیده کرد: این موضوع به یک چالش اجتماعی تبدیل شده و مطلبی که در تمام دنیا به عنوان پایش اینترنتی به نحو معقولی انجام می‌شود، در ایران به دلیل گسترش نامتعادل در تمام زمینه‌ها باعث ایجاد نارضایتی شده است. فکر می‌کنم باید در این زمینه مدیریت و تدبیر بهتری صورت بگیرد تا اعتماد عمومی مردم نسبت به این قضیه به نفع مصالح اجتماعی و فرهنگی صورت پذیرد و امیدوارم این موضوع اصلاح شود. 

جهانگرد درخصوص قیمت خدماتی اینترنتی که در کشور ارائه می‌شود گفت: این موضوع را باید با توجه به هر کشور سنجید. من معتقدم خدمات اینترنتی در کشور باید ارزان‌تر شود و نهادهایی که در این حوزه در حال فعالیت هستند باید درآمد خود را از سرویس‌ها تامین کنند نه از برقراری ارتباط یعنی برقراری تماس و ارتباط نباید آنقدر هزینه‌بر باشد. 

به گفته او اگر سرویسی ارائه می‌شود در حال حاضر خدمات اینترنتی در کشور در حد خدمات اینترنتی و برقراری تماس متوقف شده و ارائه دهندگان این خدمات بر این باورند که باید از این راه بیشترین درآمد را کسب کنند، در حالی که در دنیا قیمت این حوزه به حداقل رسیده و درآمدها از ارائه سرویس‌ و خدمات اینترنتی تامین می شود ما نیازمند ارتقاء سطح خدمات اینترنتی در کشور هستیم. 

وی بالا بودن قیمت‌ها در زمینه ارائه اینترنت ناشی از انحصاری بودن این مقوله را رد کرد و افزود:‌ درست است که این حوزه در انحصار دولت است اما علت بالا بودن قیمت‌ها توقع غلطی است که نهادها در مورد اینترنت دارند و تمرکز خود را برروی کسب بیشترین نرخ درآمد از خدمات دسترسی متمرکز ساخته‌اند.