- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

دلفان قطب مهم تولید حبوبات در کشور

 به گزارش میرملاس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از دلفان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلفان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دلفان گفت: ۸۰ درصد از جمعیت ۱۵۰ هزار نفری این شهرستان در بخش کشاورزی فعالیت دارند.

جواد احمدپور افزود: در شهرستان دلفان ۱۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که سالانه ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات در این شهرستان تولید می‌شود.

وی عنوان کرد: عمده فعالیت‌های کشاورزی مردم این منطقه در تولید غلات و حبوبات است که به صورت دیم و آبی با امکانات موجود و با ضریب مکانیزاسیون حدود ۱,۵ اسب بخار در در راستای توسعه شهرستان و خودکفایی تلاش و کوشش دارند.

احمدپور معتقد است، شهرستان دلفان دارای امکانات بالقوه‌ای در زمینه کشاورزی، صنعت ونیروی کار ارزان است که این شاخص‌ها این منطقه را نسبت به دیگر شهرستان‌ها متمایز کرده است.

این مسئول بیان داشت: در شهرستان دلفان در سال زراعی گذشته ۶۵ هزار تن غلات، ۳۸ هزار تن نخود تولید شده که متوسط تولید گندم آبی آن در هر هکتار ۳,۵ تن، گندم دیم ۱,۲ و نخود دیم ۶۵ دهم درصد است.

به گفته احمدپور طرح خودکفایی گندم آبی و دیم در سطح ۱۰ هزار و ۴۴ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان و پنج سایت الگویی انتقال یافته‌های گندم دیم و آبی در مزارع این شهرستان به اجرا در آمده است.

وی ادامه داد: ۳۳۰ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت سبزی و سیفی، ۶ هزار و ۱۲۵ هکتار به کشت گیاهان علوفه‌ای و ۲ هزار و ۵۲۰ هکتار نیز به کاشت عدس اختصاص یافته است.

* جذب ۴۱ میلیارد ریال تسهیلات بخش کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلفان در ادامه از جذب ۴۱ میلیارد و ۱۳۰ میلیون ریال اعتبار به بخش کشاورزی این شهرستان خبر داد و گفت: این اعتبار در قالب مرحله اول طرح توسعه کشاورزی که برای اجرای ۱۲۶ طرح به صورت تسهیلات پرداخت شده است.

به گفته وی این طرح‌ها در زمینه‌های پرواربندی بره و گوساله، پرورش ماهی، خرید تراکتور، احداث مرغداری و تجهیز چاه‌های کشاورزی به اجرا درآمده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلفان گفته در قالب دومین مرحله از توسعه کشاورزی ۲۲۰  طرح با اعتبار ۲۴۰ میلیارد ریال به تصویب رسیده که جهت دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

این مسئول ادامه داد: همچنین جهت تقویت نقدینگی واحدهای تولیدی این شهرستان ۴۰ طرح برای دریافت ۲۵ میلیارد ریال سرمایه در گردش پرونده‌های آنان به بانک‌های عامل ارسال شده است.

* دلفان قطب مهم تولید حبوبات در کشور

مدیر جهاد کشاورزی دلفان از این شهرستان به عنوان قطب مهم تولید حبوبات در کشور یاد کرد و اضافه کرد: در سال زراعی گذشته در سطح ۴۳ هزار هکتار از اراضی دیم شهرستان دلفان ۳۰ هزار تن نخود تولید شده است.

وی یکی از مشکلات تولید کنندگان نخود در شهرستان دلفان را بازاریابی و عرضه آن به بازار عنوان کرد و ادامه داد: آنان مجبورند محصول تولیدی خود را با قیمت کم به دلالان بفروشند و به علت نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی نخود تولیدی این شهرستان با قیمت کم و با نام دیگر شهرستان‌ها به بازار مصرف عرضه می‌شود.

به گفته احمدپور راه‌اندازی صنایع تبدیلی حبوبات در شهرستان دلفان علاوه بر ایجاد اشتغال موجب افزایش ارزش افزوده محصول تولیدی می‌شود و کشاورزان به راحتی می‌توانند با برند مشخص محصول خود را به بازار عرضه کنند.

* ۳۲ میلیارد ریال برای توسعه دامپروری در شهرستان دلفان هزینه شده است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلفان از جذب ۳۲ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرح‌های دامپروری در این شهرستان خبر داد و گفت: این اعتبار به صورت تسهیلات بانکی به ۱۰۲ نفر از متقاضیان خرید دام و احداث اصطبل از محل اعتبارات توسعه بخش کشاورزی پرداخت شده است.

احمدپور با بیان اینکه دامداران و مرغداران این شهرستان برای دریافت ۲۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات سرمایه در گردش به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند، اضافه کرد: میزان تولید شیر این شهرستان از ۳ هزار تن در سال ۹۰ به ۳ هزار و هشت تن در سال جاری افزایش یافته است.

* ۹۸ واحد دامپروری در دلفان به بهره‌برداری رسید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلفان گفت: ۹۸ واحد دامپروری در سال جاری در این شهرستان به بهره‌برداری رسیده است.

احمدپور عنوان کرد: این طرح‌ها شامل پرواربندی بره و گوساله و دو واحد پرورش گاو شیری است که ۳۲ میلیون ریال برای اجرای آنها هزینه شده است.

به گفته وی با بهره‌برداری از این طرح‌ها برای ۱۰۵ نفر شغل جدید ایجاد شد، هشت تن شیر و هزار و ۸۰۰ تن گوشت قرمز به ظرفیت تولید شیر این شهرستان افزوده شد.

این مسئول ادامه داد: جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها از ۴۰۵ هزار قطعه در سال گذشته به ۶۰۰ هزار در سال ۹۱ با ۵ هزار تن در سال رسیده است.

* برداشت ۱۰ هزار تن سیب زمینی از اراضی کشاورزی دلفان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلفان با بیان اینکه ۱۰ هزار تن سیب زمینی امسال از اراضی زیر کشت این محصول برداشت شده، ادامه داد: این مقدار سیب زمینی از سطح ۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی زیر کشت این محصول در سال زراعی جاری برداشت شده است.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید و برداشت سیب‌زمینی شهرستان نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته، یادآور شد: شهرستان دلفان یکی از مناطق مستعد برای کشت سیب زمینی است که طرح تولید سیب‌زمینی در این شهرستان از گذشته به صورت سنتی انجام می‌شده است.

به گفته احمدپور جهاد کشاورزی شهرستان دلفان با اجرای طرح کشت مکانیزه سیب زمینی طی دو سال گذشته، زمینه افزایش و رشد کمی و کیفی کاشت و برداشت این محصول را فراهم کرده است.

این مسئول اضافه کرد: مرغداران و دامداران صنعتی برای دریافت ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال برای سرمایه در گردش به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی دلفان تعداد زنبورداران شهرستان دلفان را در در سال ۹۰، ۱۵۴ نفر اعلام کرد و یادآور شد: این تعداد در در سال ۹۱ به، ۲۳۰ نفر افزایش یافته و میزان تولید عسل نیز از ۱۵۰ تن در سال ۹۰ به ۲۶۱ تن در سال ۹۱ رسیده است.

==============

گزارش از سمیه فتحی