تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
6

پاشویه و مصرف استامینوفن در کاهش تب کودکان موثر است

  • کد خبر : 30423
  • 30 تیر 1392 - 20:38

  میرملاس نیوز/ سرویس سلامت: با توجه به اینکه تب در چه کسی و به چه میزانی ایجاد شده است، روش برخورد با آن متفاوت است به طوری که در زنان باردار، کودکان زیر سن ۵ سال، افراد سالمند و افراد با سابقه بیماریهای قلبی عروقی مزمن بایستی تب را به عنوان یک علامت درمان […]

Sick child wiping his nose

 

میرملاس نیوز/ سرویس سلامت: با توجه به اینکه تب در چه کسی و به چه میزانی ایجاد شده است، روش برخورد با آن متفاوت است به طوری که در زنان باردار، کودکان زیر سن ۵ سال، افراد سالمند و افراد با سابقه بیماریهای قلبی عروقی مزمن بایستی تب را به عنوان یک علامت درمان کرد به عبارتی باید به منظور پایین آوردن تب در این افراد برای بیمار دارو تجویز شود. اما در سایر شرایط به خصوص در درجه حرارت کمتر از ۳۸ درجه نیازی به پایین آوردن تب نیست و درمان بیماری اصلی باعث قطع تب می شود.

البته تب قبل از این که علامت یک بیماری باشد، عامل دفاعی بدن در برابر عوامل بیماری زا است بنابراین از وجود تب همیشه نباید نگران بود.در هر حال برای کاهش درجه حرارت بدن باید پوشش بدن کم شود، انجام پاشویه با آب معمولی و استفاده از داروهایی مثل استامینوفن و ایبوبروفن را توصیه کرد.

 

از مصرف آسپرین برای کاهش تب به خصوص در کودکان مبتلا به تب اجتناب کنید و بهتر است از استامینوفن استفاده شود.

از ترکیب آب و الکل برای پاشویه و پایین آوردن تب ؛ استفاده نکنید.

همچنین مصرف مایعات کافی نیز باعث کنترل تب می شود.

برای حس کردن و تشخیص  تب ، شکم معیار معتبر تری است نسبت به  پیشانی یا دست و صورت.

هر عاملی که سیستم ایمنی بدن را تحریک کند می تواند باعث ایجاد تب شود به عنوان مثال استرس هم می تواند بدن را گرم کرده و سبب ایجاد تب در شخص شود.

همچنین به یاد داشته باشید که بسیاری از کودکان به تب‌های ویروسی مبتلا می‌شوند، در این صورت تنها لازم است داغی بدن کاهش یابد.بنابراین تب زیر ۳۸ درجه مشکلی برای کودک ایجاد نمی‌کند زیرا کمی تب برای از بین بردن ویروس‌ها لازم است اما به دلیل آنکه تب بالا خطر تشنج دارد باید آن را کنترل کرد.

استفاده از آب سرد در پایین آوردن تب کودک باعث انقباض عروق پوست شده و منجر می‌شود تا خون کمتری زیر پوست جریان پیدا کند. بنابراین این مسئله تبادل گرمایی بین خون و پوست را کاهش می‌دهد و برعکس آب گرم عروق پوست را گشاد کرده و خون بیشتری را به پوست می‌رساند و زمانی که خون داغ ، آب روی پوست را بخار کند گرما از بدن گرفته می‌شود.

414244234144186472407458238561534924065

 

غالبا خانواده‌ها گمان می‌کنند برای پایین آوردن دمای بدن نوزادی که تب دارد باید پاهای کودک را در داخل آب قرار دهند اما باید دانست کودکان در موقع شب اکثرا دست و پای سردی دارند و اصلا نباید دست و پای سرد آنها را شست و شو داد.

همچنین در استفاده از دارو می توانید از استامینوفن و یا ایبوپروفن استفاده کنید . ایبوپروفن با محدود کردن تولید برخی اسید های چرب در بدن به نام پروستاگلاندین سبب کاهش تب و تخفیف درد می شود. این دارو همچنین التهابات را هم کم می کند.

به طور کلی اثربخشی ایبوپروفن نسبت به استامینوفن شدیدتر و ماندگارتر است.

البته براساس توصیه های سلامت جهانی تجویز ایبوپروفن به اطفال زیر ۶ ماه تجویز نمی شود، زیرا با مصرف این دارو و پوشیده شدن درد و تب نوزاد تشخیص شدت و بهبود بیماری در او دشوار خواهد شد.

یکی دیگر از دلایلی که مصرف ایبوپروفن به شیرخواران کوچک توصیه نمی شود این است که اگر کودک درست غذا نخورد و به طور مرتب هم از این دارو به بدنش برسد، معده اش ملتهب می شود، در صورتی که بهتر است این دارو همراه با مقدار کافی غذا به طفل خورانده شود.

استامینوفن هم درست مانند ایبوپروفن تب و درد را کاهش می دهد اما تاثیری بر التهابات ندارد. این دارو به جای سلول های ملتهب بر سلول های عصبی اثر می گذارد.

همچنین به یاد داشته باشید که برای سیستم گوارشی استامینوفن نسبت به ایبوپروفن دارویی ملایم تر تلقی می شود. بنابراین لازم نیست آن را همراه غذا به کودک خوراند.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=30423

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.