- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

۵ سوال اساسی از منتخبین شورای اسلامی شهر کوهدشت

123-194x300

 

مصطفی جمشیدی / میرملاس نیوز :

 ۵ سوال اساسی از منتخبین شورای اسلامی شهر کوهدشت

 

“محسن مهدی” متفکر برجسته عرب و نویسنده کتاب ارزنده ابن خلدون وعلوم اجتماعی مینویسد: تاریخ بشریت بیشتر از دو رویا نیست: رویای”شهروند صاحب حقوق” و”رویای سلطان عادل”.
امروزه در جوامع و اجتماعات بشری شهروندان به تکالیف و حقوق خود آگاه بوده و آنها را بکار گرفته و دغدغه های شهروندی به دنبال کشف راه هایی می باشد که طی آن جامعه سرنوشت خود را در دست گیرد و از طریق انتخاب نمایندگان با پیروی خرد جمعی به قدرت اراده و انتخاب خود اعتماد نمایند و با شیوه های جدید به زندگی کردن بپردازند، در تکمیل این فرآیند دو اصل مهم و اساسی وجود دارد: پرسش گری شهروندان و پاسخ گویی نمایندگان .
اگرفعالیت و عملکرد کارگزاران به صورتی مرتب و آشکار در معرض دید و نظر و ارزیابی شهروندان قرار گیرد و از طرفی کارگزاران عمل به وظیفه و پاسخ به موکلین خود را بخوبی ادا نمایند، میتوان به تحول، توسعه وپیشرفت آن جامعه امیدوار بود. بدیهی است وقتی حلقه اتصال و ارتباط شهروندان با کارگزاران خود ازطریق همین سوال و جواب های دو طرفه باشد آن جامعه مسیرطبیعی تکامل و پیشرفت خود را می پیماید.
ما درگذشته این شهر خوشبختانه یا شوربختانه مشارکت کردیم و رای دادیم. بدون هرگونه توقع و انتظاری در سامان دادن امور شهر یا امیدواری به ارتقائ سطح کیفیت زندگی یا رهایی ازنابسامانی های شهری. و طبیعی است نتیجه آن نیز تاکنون بدون هر اقدام یا حاصلی در برون رفت از وضعیت نا خوشایند موجود بوده است!.
واقعیت این است که شهرداری بدلیل مشکلات عدیده قادر به ارائه خدمات مناسب به ساکنان خود نبوده و از نظر برخورداری از انواع امکانات زیربنایی و روبنایی و چه از نظر ایجاد و توسعه فعالیت های اقتصادی، اشتغال و خدماتی شهری و چه برخورداری ازاماکن تفریحی و فضای سبز و چه از نظر سطح کیفیت زندگی و آسایش دچار مسئله و نابسامانی است.
حال کوهدشت مانده است با انبوهی از مشکلات چندین ساله.که چهارمین دوره شورای کوهدشت در آینده ای نزدیک بر شهرداری آن اعمال مدیریت می نمایند. مطابق قرارداد و قاعده، مردم ازمنتخبین خود انتظار اقدام و ایجاد تحول و آبادانی در کالبد بیمارشهر و افزون برآن کارآمد نمودن مدیرت شهری را دارند.
در اولین اقدام در این راستا وبا آگاهی از تکالیف و با پیروی از حقوق شهروندی به طرح چند سوال اساسی از منتخبین محترم شورا ی شهر می پردازم:
۱- چه برنامه مدون یا راهکارهایی برای سامان بخشی این همه معضلات شهری ازگسترش بی حدو مرز شهر در سطح اراضی کشاورزی تا انباشتگی زباله و فقر فضای سبز تا زشتی میادین و کوری و کجی خیابان ها و کچلی بولوارها تا کمبود امکانات خدماتی فقدان مبلمان و زیبایی فضاهای شهر و چاله چوله های خیابانی و مدیریت بیمار و ناکارآمد شهری دارند؟
۲- نظارت برکار شهر و شهرداری، تنظیم و تدوین بودجه واعمال مدیریت شهری را مطابق کدام ضوابط ، اصول و الگوها پیگیری میفرمایند؟
۳- کدامین مشخصات و صلاحیت های لازم را برای انتخاب شهردار در نظر گرفته اند؟
۴- در راستای رشد- توسعه ورونق و همچنین بهبود فضای کالبدی شهر چه تدابیری اتخاذ فرموده اند؟
۵- در راستای مدیریت منابع انسانی و تشکیلات درشهرداری با هدف دستیابی به کارایی و اثربخشی نیروی انسانی و کارآمد نمودن مدیریت شهری چه برنامه ای دارند؟
آیا از توان ، خلاقیت و ابتکار این ۹ مرد کوهدشتی راه و چاره ای بر می آید؟
انتظار میرود شورای شهر در اولین اقدام با همفکری و همگرایی گزارش کاملی از مسائل و مشکلات شهری با تاکید برآسیب شناسی شهر و شهرداری کوهدشت را ارائه نموده ودر همایشی به همین منظور به سمع و نظر موکلین خود رسانده و اهم راهکارها و اولویت های برنامه ریزی خود را به استحضار شهروندان برسانند. وسپس اعضای محترم ۹نفره با تفاهم و سازگاری و همدلی،با افکارسازنده ، دستان توانا و گام های بلند خویش را در مسیر توسعه وپیشرفت شهر بر دارند. باشد تا گرد وغباری چندین ساله را از قامت غمگین و رخسار برآشفته شهر پاک،. یا شاید گلی یا نهالی بنشانند و نسیمی یا آبی بر در و دیوار شهر بیفشانند.

مصطفی جمشیدی- کارشناس ارشد برنامه ریزی توسعه منطقه ای از دانشگاه علامه طباطبایی تهران

/ایمیل دریافتی از نویسنده /