تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

قیمت اینترنت را کدام سازمان تعیین می‌کند؟

  • کد خبر : 30690
  • 03 مرداد 1392 - 16:50

به گزارش میرملاس نیوز؛ به نقل از تسنیم، وضعیت اینترنت این روزها چنگی به دل نمی‌زند و همین امر باعث شده تا اظهار نظرهای زیادی در این خصوص توسط مسئولان مختلف داده شود. به گزارش «قانون» سرعت اینترنت این روزها بسیار پایین است و موجب نارضایتی بسیاری از کاربران شده است. البته محمد حسن نامی […]

به گزارش میرملاس نیوز؛ به نقل از تسنیم، وضعیت اینترنت این روزها چنگی به دل نمی‌زند و همین امر باعث شده تا اظهار نظرهای زیادی در این خصوص توسط مسئولان مختلف داده شود.

به گزارش «قانون» سرعت اینترنت این روزها بسیار پایین است و موجب نارضایتی بسیاری از کاربران شده است. البته محمد حسن نامی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشتر در خصوص سرعت اینترنت و پهنای باند آن ابراز رضایت کرده و گفته: از نظر من مشکلی در سرعت اینترنت وجود ندارد. این در حالی است که در نموداری که در نت ایندکس چاپ شده جایگاه ایران در ۱۶۸ کشور در متوسط دانلود اینترنت خانگی ۱۶۷ است. در این آمار کره جنوبی با سرعت دانلود بیش از ۳۱ مگا بایت بر ثانیه ( ۳۱ هزار کیلو بایت بر ثانیه )‌ در جایگاه نخست و کشور‌های لیتوانی ، سوئد ، رومانی و لتونی در جایگاه‌های دوم تا پنجم قرار دارند.

 

**قیمت اینترنت بسیار گران است

قیمت بالای اینترنت هم دلیلی شده تا بر نارضایتی کاربران بیفزاید. با توجه به این شرایط برخی از کارشناسان و مسئولان بر این عقیده هستند که باید در قیمت اینترنت و پهنای باند رقابت ایجاد شود. محمد سلیمانی رئیس کمیته فناوری‌های نوین مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت قیمت اینترنت در ایران بسیار گران است و باید روی آن نظارت بیشتری صورت بگیرد. با در نظر گرفتن شرایط فعلی اگر پهنای باند اینترنت جهانی را به صورت رایگان وارد کشور کنیم تنها ۲۰ درصد از قیمت اینترنت کاهش می‌یابد و باید برای قیمت آن کارشناسان بررسی‌هایشان را ارائه دهند.

بر اساس محاسبات صورت گرفته ۲۰ درصد قیمت اینترنتی که به دست کاربر می‌رسد به پهنای باندی که شرکت ارتباطات زیرساخت وارد کشور می‌کند تعلق دارد و مابقی آن مربوط به هزینه‌های دیگری است که به کاربر تحمیل می‌شود و مجبور به پرداخت آن است. سلیمانی که در دولت نهم بر صندلی وزارت ارتباطات تکیه می‌زد می‌گوید: باید در بحث تجارت پهنای باند اینترنت رقابت ایجاد شود تا قیمتهای خرید پهنای باند کاهش یابد. هم اکنون تعرفه مصوب پهنای باند ورودی به کشور توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعیین می‌شود و این کمیسیون باید برای این نرخ‌ها کار کارشناسی انجام دهد.

 

**پاسکاری گرانی قیمت

مهدی خدایی مدیر روابط عمومی شرکت زیرساخت درباره گران بودن اینترنت گفته تعرفه پهنای باند را رگولاتوری تعیین می‌‎کند. اکنون اعداد و ارقامی که گاه از سوی مراجع مختلف مطرح می‌شود با واقعیت‌ها کمی تفاوت دارد و در آن‌ها هزینه‌هایی که این شرکت متقبل می‌شود در نظر گرفته نمی‌شود و برای شرکت ارتباطات زیرساخت نقشی مانند گمرک در نظر گرفته می‌شود که تنها پهنای باند را آورده و آن‌ها را بدون هزینه خاص ارائه می‌کند. از طرف دیگر مهدی اخوان بهابادی ، دبیر شورایعالی فضای مجازی اعلام کرده که شرکت ارتباطات زیرساخت در تعیین قیمت پهنای باند سهم ۱۱ درصدی دارد.

 

**کمک اقتصادی از طریق سرعت اینترنت

برخی دیگر از مسئولان بر این باورند که سرعت اینترنت می‌تواند اقتصاد را سروسامان بدهد. نصرا… جهانگرد عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته سرعت اینترنت به منزله رفع فیلترینگ نیست، بلکه باید امنیت در این حوزه حاکم باشد و در کنار این امنیت سرعت خوبی هم داشته باشد. سرعت اینترنت و افزایش آن باعث بهبود خدمات، افزایش کیفیت و رشد توسعه اقتصادی خواهد شد.

جهانگرد هم در خصوص قیمت اینترنت گفته: این موضوع باید با توجه به هر کشور بررسی شود. اما قیمت اینترنت در کشور بالاست و باید خدمات اینترنت در کشور ارزان‌تر ارائه شود ، به طوری که کاربران به دلیل استفاده از اینترنت به درآمد خود نسبت به اتخاب سرویس‌های آن نگاه نکنند.

جهانگرد حرف سلیمانی را درباره انحصاری بودن شرکت در خصوص قیمت‌گذاری رد کرد و گفت: درست است که این حوزه در انحصار دولت است اما علت بالا بودن قیمت‌ها توقع غلطی است که نهادها در مورد اینترنت دارند و تمرکز خود را روی کسب بیشترین نرخ درآمد از خدمات دسترسی متمرکز ساخته‌اند.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=30690

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. با سلام از ارائه مطلب زیباتون ، خواهشن اینو به اون کسانی بگید که تو اداره مخابرات قسمت adsl کار میکنن و میگن ما یعنی کوهدشت توی ایران واسه سرعت اوله و من نمیدونم ما چطور اولیم من خودم یک خط ۲۵۶ دارم که نهایت سرعت د انلودش به ۳۲ هم نمیرسه اونوقت که مراجعه میکنی و جواب میخوای میگن همه جای دنیا دانلود ۲۵۶ همان ۳۲ بیت هست واین منو که اصلاً قانع نکرد و نمیدونم به کجا باید شکایت کرد که من پول یک خط ۲۵۶ میدم ولی سرعتم ۳۲ هست اگه ممکنه فریاد مارو هم برسونید با کمال تشکر

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.