- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

روحانی این روزها چه می‌کند؟

ketabhay-rohani [1]

 

شاید یکی از سؤالات افکار عمومی این باشد که رییس‌جمهور منتخب، در این روزهای منتهی به تشکیل دولت یازدهم، وقت خود را صرف چه اموری می‌کند.
 
 میرملاس نیوز/سرویس سیاسی: یکی از مهم‌ترین سؤالات افکار عمومی درباره رئیس جمهوری منتخب این است که حجت‌الاسلام حسن روحانی این روزها در ساختمان نیاوران چه می کند؟
پاسخ اولیه این سؤال این است که به طور طبیعی منتخب ملت مانند رؤسای جمهور پیش از خود، این روزها سرگرم دیدارها و رایزنی‌های کاری و مطالعه برای تشکیل کابینه آینده است.
 
او با همفکری رؤسای ۴ کمیته تخصصی که در حوزه‌های سیاست داخلی و امنیت، سیاست خارجی، فرهنگی – اجتماعی و اقتصادی تشکیل شده و همچنین کمیته ویژه تعامل با مجلس و رؤسای کارگروه‌ها در حال انتخاب گزینه‌های مناسب برای تصدی پست‌های معاونت و وزارت در دولت «امید و تدبیر» است؛ کابینه‌ای که ظاهرا قرار است در روز ۱۳ مرداد همزمان با تحلیف روحانی در مجلس معرفی شود.
 کمیته اقتصادی که محور این گزارش است، از ۵ کارگروه اقتصاد کلان، امورزیربنایی، توزیع، صنعت و معدن و تجارت و کشاورزی تشکیل شده است.
 حجت‌الاسلام روحانی که از بدو انتخابش به ریاست جمهوری اسلامی با سیل پیام‌های تبریک مقامات خارجی مواجه شده، در طول یک ماه گذشته بخشی از وقت خود را صرف پاسخ به این پیام‌ها کرده که می‌توان آن را گام اول وی برای تقویت دیپلماسی کشورمان دانست.
 اخباری که از محل استقرار موقت حجت‌الاسلام روحانی در ساختمان محل کار قبلی وی (مرکز تحقیقات استراتژیک) به گوش می رسد و یا روی سایت President92 قرار می گیرد نیز تا حدودی مؤید همین نکته است.
 اما این همه ماجرا نیست و رئیس جمهور منتخب دغدغه دیگری هم دارد؛ دغدغه‌ای که او را بر آن داشته تا روزانه با یک تیم از کارشناسان اقتصادی به صورت مستمر جلسه بگذارد.
 
شیخ دیپلمات در کنار دیدارها و رایزنی‌ها برای اتخاذ راهکارهای مناسب به‌منظور پیشبرد برنامه‌های مورد نظر خود، مطالعه و بررسی ویژگی‌های لازم برای انتخابات همکارانش و گزینه‌های مناسب برای حضور در دولت، پاسخ به پیام‌های تبریک مقامات خارجی و حضور در مجالسی که از او برای سخنرانی دعوت می کنند، از ۲۰ روز پیش جلسات منظمی را به صورت روزانه با مشاوران اقتصادی خود برگزار کرده است.
 این جلسات با حضور محمد نهاوندیان و محمدباقر نوبخت (رییس و قائم مقام کمیته اقتصادی)، محمدرضا نعمت‌زاده، اکبر ترکان، محمد شریعتمداری، اسحاق جهانگیری،‌ علی ربیعی و مرتضی بانک با سه کارویژه برگزار می‌شود:
 اول رصد و بررسی شرایط کشور که حجت‌الاسلام روحانی قول داده طی ۱۰۰ روز  تصویری از واقعیت‌های آن برای افکار عمومی ارائه کند.
 کارویژه دوم دستیابی به راهکارهای کوتاه مدت برای برون رفت از وضعیت موجود و بهبود شرایط و برنامه‌ریزی برای آینده است.
 سومین کار ویژه این جلسات بررسی و حل دشواری‌هایی است که در حال حاضر برای تامین کالاهای اساسی وجود دارد و ممکن است پس از این پیدا شود تا معیشت مردم به مخاطره نیفتد.
 براساس شنیده‌ها، رئیس‌جمهور منتخب در این خصوص توصیه‌ها و پیشنهاداتی نیز ارائه و نسبت به برخی بی‌توجهی‌ها تذکراتی داده است که از جمله آنها مربوط به حوزه تامین دارو و لزوم رفع اختلاف بین بانک مرکزی و وزارت بهداشت و درمان و همچنین تامین مواد مورد نیاز کشاورزان است.
 حجت‌الاسلام روحانی همچنین با توجه به مصرف سالانه حدود ۱۱ میلیون تن گندم و خرید آن برای سال جاری به میزان کمتر از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن توصیه‌هایی نیز برای ترخیص کالاهای اساسی از گمرک و رفع مشکل ارز واردات، رفع کمبود گندم مورد نیاز کشور با توجه به آسیب دیدن گندم‌های وارداتی در دپوی بنادر و بحث شکر داشته است.