تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

از کولر خودرو درست استفاده کنید

  • کد خبر : 30790
  • 05 مرداد 1392 - 1:49

      معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم‏زمان با اوج‏گیری گرمای هوا و افزایش استفاده رانندگان از کولر خودرو، گفت: عدم استفاده صحیح از کولر خودرو موجب ایجاد دردسر برای راننده و سرنشینان می‌شود. به گزارش میرملاس نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، شهرام جباری‏زادگان با اشاره به این که […]

images
 
 
 
معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم‏زمان با اوج‏گیری گرمای هوا و افزایش استفاده رانندگان از کولر خودرو، گفت: عدم استفاده صحیح از کولر خودرو موجب ایجاد دردسر برای راننده و سرنشینان می‌شود.
به گزارش میرملاس نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، شهرام جباری‏زادگان با اشاره به این که کولر خودرو نیز مانند هر وسیله دیگری نیاز به سرویس سالانه دارد، افزود: گاز کولر خودرو موسوم به «فرئون» هر دو سال یک بار باید شارژ شود و اگر این اتفاق صورت نگیرد به جای هوای خنک و مطبوع، هوای گرم و مرطوب از آن خارج می‏شود. 
 
وی با بیان این که به منظور جلوگیری از انتشار بوی بد پس از روشن کردن کولر خودرو باید دستگاه تصفیه هر چند وقت یک بار تعویض شود، اظهار کرد: البته برای پیشگیری از این مشکل می‏توان یکی دو دقیقه پیش از روشن کردن کولر، تنها فن آن را فعال نمود. 
 
جباری‏زادگان با ذکر این نکته که وقتی کولر خودرو روشن است، مصرف سوخت به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‏کند، تصریح کرد: استفاده نادرست و غیر اصولی از کولر خودرو می‌تواند مصرف سوخت را تا ۳۰ درصد افزایش دهد. 
 
وی با تاکید بر این که در سر بالایی‌ها‌ که موتور خودرو فشار زیادی را تحمل می‌کند، نباید با روشن کردن کولر فشار بیشتری را به خودرو تحمیل نمود، اضافه کرد: بر خلاف این موضوع استفاده از کولر خودرو در سراشیبی‌ علاوه بر این‏ که داخل خودرو را خنک می‌کند، سوخت زیادی مصرف نکرده و از سرعت اضافی خودرو نیز جلوگیری می‏کند. 
 
معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان خاطرنشان کرد: در سفرهای بین شهری که سرعت خودروها زیاد است، پایین بودن شیشه باعث تشدید مصرف سوخت می‏شود و روشن کردن کولر به جای آن، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است اما در سفرهای درون شهری که سرعت خودرو کم است، پایین بودن شیشه به جای روشن کردن کولر مقرون به صرفه است.
 
____________________________________
 
 

خطرات استفاده از کولر خودرو را می دانید؟

لطفا” بلافاصله بعد از وارد شدن به داخل خودرو سیستم تهویه هوا را روشن نکنید. 

پس از وارد شدن به داخل خودرو، پنجره های خودرو را پایین کشیده و صبر کنید تا هوای داخل خودرو عوض شود، بعد ازچند دقیقه می توانید سیستم تهویه مطبوع  خودرو را روشن نمایید.

آیا می دانید دلیل انجام این کار چیست؟

بر اساس تحقیقات صورت گرفته ، داشبورد ، صندلی وسیستم تهویه هوای  خودرو از خود گازبنزن ساطع می کنند که یک گازبسیار سمی و سرطانزاست( حتما” بارها بویی شبیه پلاستیک گرم شده را در خودرویتان احساس کرده اید ،این همان بوی گاز سرطانزای بنزن است.)

علاوه بر سرطانزایی، گاز بنزن به استخوان ها اسیب رسانده ( مسمومیت استخوان ها) ونیز باعث ابتلا به انومیا (نوعی از سرطان خون مربوط به گلوبولهای قرمز خون)  و کاهش سطح گلوبولهای سفید بدن می گردد.همچنین تماس طولانی مدت با این گاز سمی باعث ابتلا به لوکمیا (نوع دیگری از سرطان خون مربوط به گلوبولهای سفید خون) ودر مواردی همزمان با افزایش ریسک ابتلا به سرطان  باعث سقط جنین در خانمها نیز می گردد.
 
 جالب است بدانید:
میزان سطح قابل قبول بنزن در هوای ازاد حدود ۵۰ میلی گرم در هر فوت مربع می باشد،در حالیکه میزان بنزن موجود در داخل یک خودروی پارک شده با پنجره های بسته بین ۲۰۰تا ۴۰۰ میلی گرم می باشد.حال اگر این خودرو در فضای باز و زیر نور خورشید  در دمای بالای ۶۰ درجه فارنهایت  پارک شده باشد سطح بنزن موجود در فضای داخل ان بین ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ میلی گرم بالا می رود  که ۴۰ برابر بیشتر از سطح قابل قبول ان می باشد.

افرادیکه سوار خودرویی با  پنجره های بسته می شوند بطور اجتناب ناپذیری در معرض تنفس پی در پی و بیش از اندازه این گاز مهلک و سمی قرار می گیرند.
 
علاوه بر موارد ذکر شده بالا بنزن گازیست که :
کلیه ها و کبد را تحت تاثیر قرار داده و از همه خطرناکتر اینکه بدن انسان به سختی می تواند این ماده سمی و خطرناک را  دفع نماید. 
 
پس دوستان عزیز قبل از سوار شدن داخل خودرو، پنجره ها و درب خودرویتان را باز نمایید و بگذارید هوای سمی و زهرالود انباشته شده داخل اطاق خودرو خارج گردد، به عبارت دیگر این ماده سمی را از فضای خودروی خود بیرون برانید.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=30790

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 6در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۶
  1. خوب بود ..ممنون

  2. عالی بود به نکته خیلی خوبی اشاره نمودید “گاز سمی” تا حالا نشنیده بودم. دست درد نکه سخونت آزا

  3. از راهنمایی شما بسیار متشکریم

  4. هرکاری ما خواستیم بکنیم یه نفر اومد گفت سرطان زا است.
    موندم تو ایندوره زمونه چه تکنولوژی هست که استفاده ازش سرطان زا نباشه؟؟؟

  5. باسلام/ عالی بود / تشکر

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.