تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
8

خاطرات شهدا / بخش دوم / شهید محمدمراد گراوند

  • کد خبر : 31056
  • 11 مرداد 1392 - 1:40

« امام خمینی(ره) : خون شهیدان ما امتداد خون پاک شهیدان کربلا است. » خاطرات دوران جنگ خاطراتی بیادماندنی هستند که تکرار آن امری محال است ،خاطرات تلخ و شیرینی که صفا و صمیمیت جبهه ها را دو چندان می کرد. هیچگاه صدای دلنشین (مور) شهید محمد مراد از ذهن های ما پاک نمی شود […]

« امام خمینی(ره) : خون شهیدان ما امتداد خون پاک شهیدان کربلا است. »

Untitled-99

خاطرات دوران جنگ خاطراتی بیادماندنی هستند که تکرار آن امری محال است ،خاطرات تلخ و شیرینی که صفا و صمیمیت جبهه ها را دو چندان می کرد. هیچگاه صدای دلنشین (مور) شهید محمد مراد از ذهن های ما پاک نمی شود هیچگاه لبخند زیبای شهید محمد مراد را فراموش نمی کنم،شهید محمد مراد به راستی برای ما یک الگوی تمام عیار بودند،صفا و صمیمیت ،صداقت ،شجاعت و بالاخره اخلاص او زبان زده همه بچه بود.
سال ۶۴ قرار شد از منطقه زبیدات به منطقه شاخ شمیران منتقل شویم .ما در گردان ادوات (الحدید) بودیم شهید محمد مراد در دیدبانی و ما هم در گروهان دوشکا.
گروهان ما یک روز زودتر به پادگان شفیع خانی در اندیمشک آمد گروهان دیدبانی بعد از ما آمدند . زمانی که به پادگان رسیدند ساعت از نیمه شب گذشته بود من خواب بودم اما دوستان (مصطفی محمدی ،مروت والی پور،علی جعفر شاهیوند، یوسف رضایی و…) بیدار بودند به محض اینکه شهید محمد مراد به پادگان رسیدند خود را به خواب زده ومنتظر می مانند ببینند شهید محمد مراد و دوستانش چکار می کنند .
شهید محمد مراد و همراهانش موقعی که می بینند دیگر دوستان خوابیده اند ،ضمن رعایت حال دوستانی که خوابیده اند ،به همراهانش می گوید بچه ها بخوابیم ،آن هندوانه ای هم که داریم بگذاریم فردا صبحانه بخوریم ، (من که خواب بودم و از جزئیات بی اطلاع بودم ولی این موضوع را بقیه دوستانی که خود را به خواب زده اند برای من تعریف کردند ) ،گفتند: ما صبر کردیم تا شهید محمد مراد و دیگر دوستان خوابیدند و رفتیم هندوانه ای را که تهیه کرده بودند را بالای سر شهید محمد مراد و دیگر دوستان خوردیم و تخم های آن را هم بالای سرشان ریختیم و پوست هندوانه را دوباره در محل هندوانه به شکلی که مشخص نشود خورده شده در محلش قرار دادیم .
فردا صبح که بیدار شدیم صدای شهید محمد مراد و دیگر دوستان را شنیدیم با آنها احوال پرسی کردیم شهید محمد مراد گفت: بروم ببینم هندوانه ای را که آورده ایم هست ، به محلی که هندوانه را گذاشته بود رفت و گفت: خوب هندوانه هست ،نماز بخوانیم و هندوانه را بخوریم اما غافل از آنکه ترتیب هندوانه داده شده ولی بشکلی آنرا قرار داده اند که مشخص نباشد.
خلاصه بعد از اقامه نماز شهید محمد مراد رفت هندوانه را بیاورد که با هندوانه توخالی مواجه شده . خودشان به خودشان مشکوک شده بودند و همدیگر را به خوردن هندوانه متهم می کردند .بالای سر خود را نگاه می کردند و تخم های هندوانه را می دیدند اما هیچکدام حاضر نبودند بگویند که هندوانه را خورده اند و تا روزها موضوع مبهمی برای دوستان شده بود .
همچنین برای شهید محمد مراد که می گفت: کسانی که هندوانه را خورده اند خیلی زرنگ بوده اند که از ما گراوندها توانسته دزدی کنند و نهایتاً نمی دانم دوستان به شهید محمد مراد گفتند که آنها هندوانه را خورده اند یا نه ؟

با تشکر از حاج مرتضی قبادی

شهیدان محمدمراد گراوندو

سرداران شهید محمدمراد گراوند و حسین قلی آزادبخت و دلاور حاج مرتضی قبادی

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=31056

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 22در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲۲
  1. سرداران دلا ور از راست شهید محمد مراد گراوند(فرمانده دیده بانی لشگر ۵۷ ابوالفضل) شهید حسین قلی آزادبخت ، و نفر آخر چپ سردار شهید حشمت الله قلی فرمانده گروهان یک گردان محبین در تک پیروزمند بعد از والفجر ۹ که در همان عملیات هم به شهادت رسید .

  2. سلام

    باور کنید همین چند شب پیش در خدمت یکی از دوستان و همرزمان این شهید از دلاوریهای ایشان برامان تعریف

    کردند خداوند همه ما را با این شهدا همسفر نماید

    • سلام آقای ازادبخت بزرگوار
      از آنجایی که سالهاست مشتاقانه و عاشقانه سراغ عزیران و دوستان بزرگوار و همرزمان محترم شهید محمد مراد گراوند را جویا میشویم برای جمع آوری عکس و خاطرات و دست نوشته های از این شهید که انشاء الله هم در وبلاگ ایشان و چنیدن سایت و وبلاگ مربوط به شهیدان والامقام استفاده نماییم و هم به لطف خداوند و همت و همکار همه دوستان در مجموعه کتابی به چاپ برسانیم
      لطفا به وبلاگ شهید گراوند با آدرس http://www.kalsorkh1365.blogfa.com مراجعه نمایید و آدرس و مشخصات خود و دوست نامبرده را ذکر فرمایید که حضوری خدمت برسیم یا با شماره ۰۶۶۳۶۹۴۰۰۰۰ تماس حاصل فرمایید. یا به شماره ارسال و دریافت اس ام اس ۳۰۰۰۸۶۲۰۰۰۳۲۶۴ پیامک بفرستید
      باتشکر و سپاس منتظر همکاری و همراهی حضرتعالی هستیم

  3. روحش شاد

  4. برادر ارحمند آقای سعید بالنگ یادگار گرامی شهید والامقام اسدمراد بالنگ از زحمات دلسوزانه و کار خیرتان نسبت به در ج تصاویر و خاطرات شهیدان بخصوص شهید محمدمراد گراوند کمال تشکر وقدردانی داریم.
    انشاءالله به برکت و حرمت خون مقس شهیدان همیشه سلامت وسربلند و موفق باشید

    دعاگویت سعیدگراوند وخانواده شهیدگراوند

    • سلام سعیدجان
      ممنون از لطف شما
      این تنها کاریست که در حق شهدا میتونیم انجام بدیم انشاالله که شرمنده شهداء نشویم

  5. از پاییز ۶۵ به‌آرامی و بی‌سروصدا نقل و انتقال نیرو به جبهه‌های جنوب آغاز شده بود و ادامه داشت. ما هم بخشی از نیروهایی بودیم که باید در جنوب مستقر می‌شدیم. مدتی در منطقه‌ی جفیر بودیم، صحبتی از عملیات در میان نبود، هرچه بود پنهان‌کاری بود برای غافل‌گیری دشمن!

    یادم می‌آید یکی از فرماندهان گروهان که سر خود کلاس آموزش تشکیل داده بود، مورد توبیخ شدید فرماندهان بالاتر قرار گرفت. حق نداشتیم کوچک‌ترین تجمعی در فضای باز تشکیل دهیم.

    واحد ما مینی‌کاتیوشا بود و با واحد دیدبانی که شهید محمدمراد گراوند مسئول آن بود، جزء یک گردان بودیم. گاهی شب‌ها یک‌جا جمع می‌شدیم و صحبت می‌کردیم.

    محمدمراد خوش‌صحبت بود و خون‌گرم! خنده همیشه همراهش بود! خاطراتش از گذشته و زندگی شخصی و سختی‌ها و خوشی‌‌ها و عملیات‌های جبهه تمام‌شدنی نبود! در هر جمعی که حضور داشت، محفلی گرم و خودمانی شکل می‌گرفت و به‌دور از غیبت و دروغ و سخنان لغو و بیهوده، خاطره‌گویی و صحبت و خنده و بحث درباره‌ی اوضاع کشور و جنگ و آینده گرمابخش مجلس بود!

    در میان دوستان، محمدمراد هنر تقریباً منحصربه‌فردی داشت و آن خواندن آواز به شکل مخصوص و به لهجه‌ی لکی بود. آوازی که در اصطلاح محلی به آن «مور» یا «دنگ» می‌گویند. صدای دل‌نشین محمدمراد که سوزوگدازی ویژه داشت و بر دل می‌نشست با اشعار لکی که آن‌ها را در دفترچه‌ای مخصوص یادداشت کرده بود، شب‌ها در جمع دوستان، به‌راستی صفایی کم‌نظیر به جمع می‌بخشید و گاه اشک‌ها را جاری می‌کرد!

    غروب که گاه دل می‌گیرد و اندوه بر جان می‌نشیند، نماز و دعا و ذکر خدا، به انسان آرامش می‌بخشد. گاهی نماز که می‌خواندیم از محمدمراد می‌خواستیم که برای‌مان بخواند و او فروتنانه و دوستانه گوشه‌ای می‌نشست و دست راستش را کنار صورتش می‌گرفت و آواز سر می‌داد.

    گاهی که به‌یاد دوستان شهید می‌افتاد، اشک در چشمانش جمع می‌شد و با بغض و اندوه که اشک همه‌ی ما را درمی‌آورد این شعر لکی را به‌شکل «مور» می‌خواند:

    بی‌سیم بی‌سیمَ بی‌سیم چوکیایه!

    بی‌سیم نُخت مَکی یَکی کُشیایه!

    (مضمون شعر: بی‌سیم روی زمین افتاده و صدایی از آن به‌گوش می‌رسد که می‌گوید یکی کشته شده است.)

    روزی یکی از بچه‌هایی که اهل لرستان نبود و با این سبک و سیاق آواز آشنایی نداشت، بعد از نماز از محمدمراد می‌پرسد که این‌که شما می‌خوانید چیست؟ و او به‌شوخی پاسخ می‌دهد:

    این تعقیب نماز عشا است!

    http://www.nabonik.blogfa.com

    • سلام آقای دکتر
      ممنون از حضورتون و همچنین تشکر از شما بابت خاطره ای که از شهید والامقام محمد مراد گراوند ذکر کردید

  6. قسمتی از وصیت نامه شهید محمد مراد گراوند (فرمانده دیده بانی لشکر ۵۷حضرت ابوالفضل ع

    برادران ودوستان امروز جنگ بر همه چیز مقدم است آنطوری که آهن در قرآن الحدید است سپس بکوشید دربرابر دشمنان خدا وقرآن الحدید (یعنی همچون پاره ها ی آهن) باشید وسعی کنید که مرد جنگ وجهاد وهجرت با شید نه همانند کسانی که

    صفتی همچون پیره زنان دارندکه در کنج خانه هایشان نشسته اند وهیچ

    اطلاعی از جنگ وجهاد ندارند وسخنان پوچ وبیهوده ای بر زبان دارند

    آنها باید بدانند که سخت در اشتباه وگناهند ودرمصیبتی بزرگ چه در دنیاوچه در آخرت به سر می برند وباید بدانندکه رزمندگان خداجوی در جبهه ها آنقدر می جنگند تاشما ازخدا بی خبران راپشیمان ازکردار خویش کنند ویا با رزمشان لباس ذلت وخواری برتن شما بپوشانند(فبای الا ربکما تکذبان)آنهایی که نعمات خداوند راتکذیب میکنند.

    بر همه شما دوستداران انقلاب لازم است بی نهایت خانواده محترم شهداء مفقودین

    واسراء را احترام بگذارید وآنها را ستون انقلاب وبزرگواران انقلاب بدانید ودر هر پست

    ومقامی که هستید خود ومردم را سرگردان نکنید مشکلات آنها را با جان ودل

    متحمل و پذیرا باشید ودرحل آنها بکوشید

    وازهرگونه باند بازی وگروه گرایی جدا پرهیز کنید

  7. مپندارید که کربلا شهری است در میان شهرها،آری کربلا حرم حق است و هیچ کس جزء یاران حسین(ع) راهی در آن نیست….آری شهدا از یاران حق و حقانیتند یادشان گرامی باد

  8. باسلام
    سردار شهید محمد مراد گراوند بی شک یکی از شخصیت های ممتاز است که ضرورت دارد بیش از این در باره اش بررسی کنیم . آنچه که او را در ذهن من ممتاز ساخته است شخصیت جامع الاطراف اوست در عین حال که نیرویی فکور ، زیرک ، شجاع و با شهامت بود فردی بانشاط ، سر زنده ، شوخ طبع و بشّاش بود . دیگران از مصاحبتش لذّت می بردند و روحیه می گرفتند و در جمعی که او حضور داشت شادابی و صفا و صمیمیت موج می زد .
    یادش گرامی

    • سلام حاج آقا
      ممنون از حضورتون

    • سلام و درود خداوند بر همه دوستداران و یادگاران شهیدان بخصوص بر حاج آقای قبادی سرور بزرگوار و دوست وهمرزم شجاع و صدیق و زلال شهید گراوند و یادگار روزهای ناب و یادهای نیک یادگار دلاوران مردان غیور لشگر ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع) و یادگار دلدادگان عاشق گردان محبین و کمیل که با صداقت و ظرافت و خلوص نیت و دور از تعلقات دنیوی و فقط بخاطر وظیفه شرعی و انسانی و تعهد قلبی به یاران شهیدش بار سنگین مسئولیت ” یاد نیکان ” را بر دوش دارند که از خداوند منان دوام نوفیقات و سلامتی و سربلندی ایشان را تا رسیدن به مقصد معنوی عرفانی بر اوج قله عزت و افتخار خواستاریم.

  9. سلام آقای بالنگ اجرکم عندالله انشاالله زندگی نامه و تصاویر سردار شهید حاج محمد آزادبخت رو سایت بزنید

    • سلام آقای سوری
      ممنون میشم از شما اگر زندگینامه و تصاویری از سردار شهید حاج محمد آزادبخت در دست دارین در اختیارمون قرار بدید

  10. خداوند روح سردار سرافراز شهید محمد مراد گراوند که فرمانده ای متدین شجاع خط شکن خوش سخن و خوشنام بود ولی در عین حال مظلوم و گمنام واقع شده را با انبیاء الهی و اولیا محشور بگرداند
    انشاء الله که از این شهید وارسته بیشتر بنویسید

  11. گرامی باد یاد و خاطر شهید گراوند(افتخار لشگر ۵۷خط شکن شاخ شمیرانات)و تمام شهدا حقیقتا شهید گراوند گمنام مانده است حیف است به ایندگان و جوانان معرفی نشود

  12. درود سلام خدا بر تمام شهدا بخصوص سردار پر افتخار لرستان شهید محمد مراد گراوند

  13. سلام و صلوات خدا و فرشتگان مقرب بر شهدا و علماواولیای راه حق.اگر این شهدای عزیز وبزرگوار وخانوادهای صبور وشرافتمندشان نبودند معلوم نبود ما الان زیردست کدام اجنبی بودیم بخاطر شجاعت ومردانگی وخون پاک شهداست که ما دکتر ومهندس و وکیل و مدیر ومعلم و …شدیم حالا نوبت ماست وصیت نامه های پر مغز شان را اجرا کنیم.مبادا هیاهوهای روزمره مارا مشغول کند.زنده باد نام ویاد همه شهدای اسلام من جمله شهید گراوند ,محمد حسین مردانی ,عباس شاهیوند,جهانگیر بهرامی,کرم خدا بیگی,کبکعلی عزیزپور,شادی روح بلندشان صلوات

  14. سلام بر شهدا که نامشان ایران را زنده میکند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.