- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

پیش بینی اشتباه ملکشاهی

فرشاد1

 

سهراب فرشاد / میرملاس نیوز

پیش بینی اشتباه الهیار ملکشاهی

روزهای پایانی تیرماه پس از معرفی پنج کاندیدای مورد نظر رئیس قوه قضائیه به مجلس شورای اسلامی و سه نفر آنها بعنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند. همچنین با حکم مقام معظم رهبری در پی پایان مأموریت سه تن از فقهاء این شورا بار دیگر حضرات آیات محمد مومن، محمد یزدی و محمود هاشمی شاهرودی بار دیگر در سمت خود ابقا شدند. در پی درگذشت آیت اله رضوانی از دیگر فقهاء شورا نیز حضرت آیت الله خامنه ای در حکمی حجت الاسلام مهدی شب زنده دار را به جایگزینی آن مرحوم انتخاب نمودند.
نکته جالب آنکه رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی چند روز مانده به انتخاب اعضاء سه عضو حقوقدان شورا در یادداشتی که در روزنامه اصلاح طلب «بهار» منتشر شد پیش بینی جال توجه و البته اشتباهی ارائه نمود. در این یادداشت که در شماره ۱۶۷ روزنامه مورخ ۱۸تیر ۹۲ منتشر گردید، پیش بینی نموده بود که نظر همکاران نماینده وی به اعضاء حقوقدان ذوقت در صورت معرفی توسط رئیس قوه قضائیه مثبت است. سرانجام اواخر تیرماه و پس از معرفی گزینه های تصدی عضویت در جمع حقوقدانان شورای نگهبان از سوی آیت اله آملی لاریجانی در حالیکه سه عضو وقت شورا نیز در میان کاندیداهای ورود مجدد به این نهاد نظارتی بود دو تن از آنها نتوانستند مجدد به شورا راه یابند. عباسعلی کدخدایی عضو دو دوره گذشته شورا در کنار محسن اسماعیلی و حسین علی امیری دو عضو دیگر شورا بودند که جهت کسب سه کرسی از شش کرسی حقوقدانان شورای نگهبان با دو کاندیدای جدید یعنی سام سوادکوهی و نجات اله ابراهیمیان به رقابت پرداختند. در نهایت تنها محسن اسماعیلی از اعضاء گذشته توانست بار دیگر نظر مثبت نمایندگان مجلس شورای اسلامی را جلب نماید و دو عضو دیگر در این راه ناموفق بودند و جای خود را به سوادکوهی و ابراهیمیان دادند. با توجه به تعداد و شیوه معرفی پنج نفر که سه تن از اعضاء وقت بودند انتخاب حداقل یکی از آن سه اجتناب ناپذیر بود.
با انتخاب سه عضو جدید شورای نگهبان پیش بینی نماینده کوهدشت در مجلس شورای اسلامی غلط از آب درآمد و در حالی که ملکشاهی مدعی بود نظر نمایندگان به ابقاء اعضاء وقت مثبت است و نیازی به تغییر نیست تنها اسماعیلی از اعضاء دوره گذشته در سمت خویش ابقاء گردید.
به هر حال ضروری است نمایندگان محترم لرستان در مجلس شورای اسلامی با ارزیابی دقیق شرایط و ویژگی های زمانی در مسائل مختلف کشوری به اهارنظر پرداخته و با نظرات سنجیده و غیراحساسی حرمت جایگاه نمایندگی مردم شریف منطقه را حفظ نمایند و از پیشگویی ها و یش بینی های بی مورد در اینگونه موارد بپرهیزند.
لازم بذکر است نهاد شورای نگهبان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از دوازده عضو اصلی تشکیل شده که شامل شش عضو حقوقدان است که به پیشنهاد قوه قضائیه و رأی نمایندگان مجلس انتخاب می شوند. شش فقیه نیز در این شورا عضویت دارند که از سوی مقام معظم رهبری برگزیده می شوند. دوره عضویت اعضاء شش ساله است.

سهراب فرشاد / وکیل پایه یک دادگستری