تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
2

پیش به سوی طبیعت بهشت وار لرستان/ تورهای رایگان برقرار شد

  • کد خبر : 3131
  • 04 فروردین 1391 - 9:22

 بهار فصل شورانگیز طبیعت لرستان است که دوستداران طبیعت را به خود می خواند تا برای دیدار قطعه ای از بهشت ایران زمین به لرستان “بام طبیعت ایران” سفر کنند. به گزارش خبرنگار مهر، هر ساله قلعه فلک الافلاک به عنوان شاخص ترین جاذبه استان لرستان با سیل زیادی از گردشگران مواجه است و این […]

 بهار فصل شورانگیز طبیعت لرستان است که دوستداران طبیعت را به خود می خواند تا برای دیدار قطعه ای از بهشت ایران زمین به لرستان “بام طبیعت ایران” سفر کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، هر ساله قلعه فلک الافلاک به عنوان شاخص ترین جاذبه استان لرستان با سیل زیادی از گردشگران مواجه است و این در حالیست که دیگر جاذبه های استان با وجود منحصر به فرد بودن هنوز به گردشگران آن طور که شایسته است معرفی نشده اند.

این امر در گزارش های میدانی خبرنگار مهر طی سال گذشته از مسافران نوروزی به خوبی مشهود بود به طوریکه عمده گردشگران پس از بازدید از قلعه فلک الافلاک مرکز استان را ترک می کردند و این امر میزان ماندگاری مسافران در این استان را تحت تاثیر قرار داده بود.

این در حالیست که استان لرستان با جاذبه های بی نظیر تاریخی، طبیعی و تفریحی یکی از منحصر به فرد ترین استانهای کشور در زمینه گردشگری محسوب می شود. در این راستا با پیگیری میراث فرهنگی لرستان تورهای رایگان لرستانگردی برقرار شده است.

تورهای رایگان لرستان گردی برقرار شد

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: یکم تا ۱۲ فروردین ۹۱ تورهای رایگان لرستانگردی با همکاری فعالان گردشگری در بخش خصوصی برگزار می شود.

عباس گودرزی درباره چگونگی ثبت نام در این تورها نیز عنوان کرد: ثبت نام برای این تورهای رایگان در مراکز تردد گردشگران مانند هتلها و اماکن گردشگری و تاریخی صورت می گیرد.

وی برگزاری این تورها را دو نوبت در روز خواند و افزود: برگزاری این تورها با هدف ماندگاری و افزایش اقامت گردشگران صورت می‌گیرد و روزانه در دو نوبت صبح و عصر به مقصد آبشارها، پلهای تاریخی و پارکهای جنگلی استان انجام می‌شود.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان یادآور شد: استان لرستان دارای متنوعترین جاذبه های طبیعت گردی در کشور است که آبشارهای آن شهرتی جهانی دارند.

طبیعت لرستان، قطعه ای از بهشت ناب ایران

یکی از اساسی ترین عوامل موثر در نوع معیشت ساکنان هر منطقه موقعیت جغرافیایی آن است که استان لرستان به علت موقعیت خاص اقلیمی از یک تنوع آب و هوایی منحصر به فردی برخوردار است.

در شمال و شمال غربی و شرق استان لرستان به دلیل ارتفاعات دو هزار متر به بالا ریزشهای جوی به طور عمده به صورت برف بوده و دارای زمستانهای سرد و تابستانهای معتدل است.

بیشترین میزان بارندگی در این نواحی که در فصول پاییز، زمستان و بهار صورت می گیرد بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلی متر در سال است. حداکثر و حداقل درجه حرارت در این نواحی به ترتیب ۲۲ + و ۷- درجه سانتی گراد است.

 

شهرستان بروجرد و بخش های شمالی شهرستان خرم آباد، الشتر، چغلوندی، دلفان، شمال زاغه، بخش های میانی حومه الیگودرز در این ناحیه آب و هوایی واقع شده اند.

این در حالی است که در نواحی مرکزی استان لرستان و در حد فاصل دو نوار سردسیر و گرمسیر آب و هوای مدیترانه ای به صورت نوار پهنی از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده است.

این منطقه دارای زمستانهای ملایم و تابستانهای نیمه گرم است. ریزشهای جوی اغلب به صورت باران در فصول پاییز و زمستان و به میزان قابل توجهی در بهار صورت می گیرد.

شهرستان خرم آباد، قسمتهایی از بخش ززو مازو و مرکز شهرستان الیگودرز و بطور کلی قسمتهای مرکزی استان لرستان جزو این ناحیه محسوب می شوند.

همچنین نواحی جنوب و جنوب غربی لرستان به علت همجواری با جلگه خوزستان و مناطقی از استان ایلام دارای زمستانهای معتدل و تابستانهای گرم است. آب و هوای مساعد، زمستان این نواحی را به صورت قشلاق مناسبی برای عشایر لرستان و استانهای همجوار درآورده است.

لرستان، سرزمین کوههای سر به فلک کشیده

لرستان سرزمینی کوهستانی است و کوه ها نیمی از مساحت آن را پوشانیده اند. در این استان ۳۵ قله با ارتفاع بیش از سه هزار متر وجود دارد.

مرتفع ترین قلل استان لرستان در ناحیه شرقی و جنوب شرقی این استان واقع شده است. اشترانکوه با حدود چهار هزار و ۵۰ متر ارتفاع از شمال غربی به جنوب شرقی امتداد یافته و دارای قلل متعدد است.

این کوهها در تمامی سال پوشیده از برف هستند و از منابع آبی مهم استان به شمار می روند و دریاچه های زیبای این کوهها در حوزه آبریز رودخانه دز قرار دارند.

در شمال استان لرستان کوههای مرتفع از قبیل گرین با سه هزار و ۶۲۳  متر، رخاش با سه هزار و ۵۹۲ متر، میش پرور با سه هزار و ۵۸۷ متر و خرگوشناب وجود دارد. این کوهها در حد فاصل بروجرد و الشتر قرار گرفته و به صورت سدی ارتباط بخش شمال غربی با شمال شرقی را از یکدیگر قطع کرده است.

همچنین رشته کوهی که بخش میانی شهر خرم آباد را در برگرفته ، سفید کوه نام دارد. این کوه که در شمال غربی شهر قرار گرفته است از شمال غربی به جنوب شرقی امتداد دارد و ارتفاع آن دو هزار و ۹۳۱متر است و نیز کوه هشتاد پهلو با دو هزار و ۹۹۱متر در این ناحیه قرار دارد.

کوههای موجود در غرب استان که شهرستان کوهدشت را در بر گرفته اند به طور عمده به صورت موازی در جهت شمال غرب به جنوب شرق امتداد یافته اند که مهمترین آنها عبارتند از کوه هنجیس با دو هزار و ۶۴۲ متر ، پشتکوه با دو هزار و دو متر، مله کوه با دو هزار و چهار  متر، کوه بلوران با یک هزار و ۹۰۲ متر ارتفاع است.

لرستان، زادگاه دشت های سرسبز و هموار

این در حالی است که لرستان یکی از استانهایی است که دارای دشت های هموار و سرسبز فراوانی برای طبیعت گردان است.

از جمله دشت های استان لرستان می توان به دشت سیلاخور، دشت الیگودرز، دشت الشتر، دشت کوهدشت و دیگر دشتهای پراکنده این استان اشاره کرد.

دشت سیلاخور در شمال شرقی استان لرستان واقع شده است و دو شهر بروجرد و دورود را در منتهی الیه شمال و جنوب خود در بر گرفته است. دشت سیلاخور با قریب ۷۰ هزار هکتار مساحت وسیعترین دشت استان است.

دشت الیگودرز نیز در شرق استان لرستان واقع شده و بالغ بر ۶۰ هزار هکتار مساحت دارد و در ارتفاع بیش از یک هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد.

دشت الشتر در شمال استان و در میان مناطق کوهستانی با ارتفاع بالاتر از یک هزار و ۵۰۰ متر قرار گرفته است. این دشت بستر پر تراکم ترین نقاط روستایی کم جمعیت استان به شمار می رود و مساحت آن بالغ بر ۳۰ هزار هکتار است.

دشت کوهدشت نیز در غرب استان لرستان واقع شده است و در ارتفاعی بین یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰  متر از سطح دریا قرار دارد. مساحت این دشت بالغ بر ۴۰ هزار هکتار است.

همچنین در این استان دشتهای پراکنده و کم عرضی نیز وجود دارند که به طور عمده در طرفین رودخانه های مهم لرستان قرار گرفته اند. از جمله این دشتها می توان به دشت کرگاه در جنوب خرم آباد، دشت ازنا در شرق خرم آباد، چغلوندی، نورآباد، طرهان و خاوه در شمال استان، رومشکان در جنوب و جایدر در جنوب غربی این استان اشاره کرد.

لرستان، بستر خروش رودخانه های پر آب ایران

پر آب ترین حوزه های آبریز ایران در خاک و پهنه جغرافیایی استان لرستان وجود دارد که این امر موجب ایجاد طبیعتی سرسبز و بهشت وار در این قطعه از سرزمین ایران شده است.

در استان لرستان بیش از ۳۳ رودخانه دائمی جریان دارد که بر اساس حوضه آبریز به سه دسته اصلی تقسیم می شوند. رودهای حـوضـه دز و رودهـای حوضـه کـرخه در مجـموع ۹۶ درصـد سطح استـان را دربـر مــی گیرند و رودهای حوضه مرکزی که سطح کوچکی از شرقی ترین قسمت استان را به خـود اختصاص داده اند.

رودخانه سزار، تیره، رودخانه بختیاری، سرخاب، کشور، سبز، چم چیست، اسک، رودخانه الیگودرز و ازنا از جمله رودخانه های حوضه آبریز دز هستند.

رودخانه سیمره، کشکان، کهمان، دره شهر، گند، خرم آباد و گرگانه نیز حوضه آبریز کرخه را تشکیل می دهند.

این در حالی است که وجود این رودخانه های بزرگ و پر آب موجب ایجاد آبشارهای منحصر به فردی در مسیر جریان این رودخانه ها در دل صخره های این استان شده است.

در حال حاضر بالغ بر ۵۰ آبشار بزرگ و کوچک در پهنه استان لرستان وجود دارد که بخش عمده ای از این آبشارها در مسیر رودخانه های این استان قرار گرفته اند.

لرستان، مهد جنگلهای انبوه و مراتع بکر

وجود رودخانه ها، تالابهای منحصر به فرد، دریاچه های وسیع، کوههای سربه فلک کشیده، دشتهای فراخ و آبشارهای منحصر به فرد ویژه گی های خاص پهنه لرستان است که با گذاشتن قطعه جنگل های انبوه و مراتع بکر پازل این بهشت زیبا تکمیل می شود.

بنابر این گزارش نیمی از مساحت استان لرستان پوشیده از جنگل و مرتع است. سطح جنگل های این استان بیش از۷۵۰ هزار هکتار است که به این وسعت حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار مرتع را نیز باید اضافه کرد.

پـوشش گیاهی منطقه لـرستان ازگونه های مختلف و متنوع گیاهی است. در برخی دامنه ها جنگلهای مختلف و پراکنده و در برخی دیگر جنگل های انبوه دیده می شود.

بیشتر جنگلهای لرستان از نوع بلوط است. پراکندگی درختان بنه، بادام و بلوط بر اساس ارتفاع از سطح دریا تغییر می کند و دیگر انواع درختان جنگلی این استان عبارتند از زالزالک، پسته وحشی، مازو، زیتون، گلابی وحشی، شن، تاک، ارجن، نارون، انجیر، گردو، انار، آلبالو وحشی، مو، زبان گنجشک، توت، کر انجیر، ون و ارغوان.

اکثر جنگلهای لرستان در کوههای هشتاد پهلو، سفید کوه، نورآباد، الشتر، کوههای بلوران، خاوه، کوه شاه نشین، اژگن، کوه تخت و ززوماهرو پراکنده است.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=3131

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. چه عکس های زیبایی!

  2. واقعا زیباست

  3. بسیار زیبا

  4. با سلام و خسته نباشید واقعا زیباست من افتخار می کنم که یک لرم و استانم به این زیبایست

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.