تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
4

لبهای تشنه ی لرستان تشنه‎ تر در رمضان

  • کد خبر : 31327
  • 13 مرداد 1392 - 20:22

    روزانه با گذری از روستاهای لرستان صف‎های طولانی را می‎بینی که از کودک شش ساله تا پیرمرد و پیرزن ۸۰ ساله تشکیل شده و چشم انتظار جرعه‎ای آب هستند تا بتوانند حداقل کارهای روزانه خود را انجام دهند.    اهالی روستاها در این ماه رمضان و گرمای تابستان سایه‎ای از یک دیوار یا […]

0-142

 

 

روزانه با گذری از روستاهای لرستان صف‎های طولانی را می‎بینی که از کودک شش ساله تا پیرمرد و پیرزن ۸۰ ساله تشکیل شده و چشم انتظار جرعه‎ای آب هستند تا بتوانند حداقل کارهای روزانه خود را انجام دهند.

 

 اهالی روستاها در این ماه رمضان و گرمای تابستان سایه‎ای از یک دیوار یا درخت را می‌‎جویند و ساعت‎ها در انتظار می‎نشینند تا تانکر آب از راه برسد و آب را به سر سفره‎های افطار خود ببرند تا التیامی بر لبان تشنه آنها باشد.

 

چند سال است که کمبود آب و حمل آب با گالن از روستاهای مجاور و یا انتظار در رسیدن آب توسط تانکر قصه‎ای طولانی و به ظاهر بی‎پایان در برخی روستاهای استان لرستان است.

 

ای کاش مسوولان بروند و در این دمای بالای روزهای تابستان با زبان روزه برای رفع نیاز خانواده خود آب را با گالن حمل کنند و تمام روز را بدون وسایل سرمایشی سپری کنند تا قسمتی از رنج و عذاب آنها را درک کنند.

 

می گویند آب، اساس آبادانی و عامل حیات است اما در این روزها تأمین این مایه حیات و زندگانی امروزه مشکل اساسی برای بسیاری از روستاییان شده است.

 

 

1-6

 

 

در این روزهای گرم و داغ تابستان و ماه مبارک رمضان روستاهای استان در تشنگی جرعه‎ای آب به سر می‎برند و هر روز که می‎گذرد این تشنگی مضاعف شده و طاقتشان طاق می‎شود.

 

این در حالی است که لرستان پس از استان‌های شمالی کشور، یکی از پرباران‎ترین استان‎های کشور بوده اما با ادامه خشکسالی‎ها میزان آب خارج شده کاهش یافته و مشکلات آبرسانی به روستاها را دشوارتر کرده است.

 

در این خصوص نماینده مردم خرم‎آباد در مجلس خواستار تخصیص هر چه سریعتر اعتبار جهت رفع مشکل کم‎آبی روستاهای استان شد.

 

“ابراهیم آقامحمدی” با اشاره به مشکل کم‎آبی برخی روستاهای این شهرستان و استان، گفت: این قضیه جدی و بسیار حساس است، البته در خصوص روستاهای شهرستان باید بگویم شرکت آبفار پیگیری‎های زیادی انجام داده است.

 

وی با تأکید بر اینکه استان چند سالی است که با خشکسالی دست و پنجه نرم می‎کند، اضافه کرد: بر اثر این پدیده برخی چاه‎ها خشک و یا کم‎آب شده که بالطبع آن روستانشینان با کمبود آب مواجه شده‎اند.

 

این نماینده با انتقاد از اینکه موضوع خشکسالی و کمبود آب در استان پیش‎بینی نشده است، تصریح کرد: پیگیر شده‎ایم که مهمترین بحث در حال حاضر بودجه‎ای است، اگر استانداری توجه نکند این مشکل به تنهایی از عهده شرکت آبفار خارج است.

 

آقامحمدی ادامه داد: بودجه آبفار استانی بوده و باید از خود استان تخصیص یابد ولی نمی‎دانم چرا استانداری این کار را انجام نمی‎دهد.

 

وی با بیان اینکه در شهرستان مشکل کم‎آبی برخی روستاها حل شده و برخی نیز با آن مواجه هستند، اظهار کرد: بودجه مشکل اساسی است و استانداری باید توجه ویژه‎ای در این رابطه داشته باشد، شما می‎دانید حفر، تجهیز و بهره‎برداری از یک چاه نیازمند اعتبار است و با دست خالی نمی‎توان کاری کرد.

 

نماینده مردم خرم‎آباد در مجلس همچنین گفت: برخی از نمایندگان مجلس خواستار عدم ادغام شرکت‎های آب و فاضلاب هستند و این موضوع نیز مطرح شده و پیگیر آن هستیم.

 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در این خصوص به ایسنا، گفت: مناطق روستایی به چند دلیل الان دارای مشکل آب هستند که یکی از آنها این بوده که طرح‎های آب‎رسانی خوبی به آنها صورت نگرفته است.

 

توکلی ادامه داد: به دلیل خشکسالی چشمه‎ها و چاه‎های تأمین کننده آب روستائیان خشک شده و نیاز به بازسازی دارد.

 

این نماینده مجلس اضافه کرد: موضوع بعدی عدم حمایت مالی از شرکت آبفار است و این شرکت منابعی در اختیار ندارد تا طرح‎ها را اجرا و به روستائیان ارائه خدمت کند.

 

نماینده مردم الیگودرز با بیان اینکه خیلی از روستائیان استان با مشکل کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند، تأکید کرد: آبفار تلاش می‎کند این مشکل رفع شود ولی بودجه ندارد، معتقدم اگر ادغام شرکت‎های آبفار صورت گیرد این قضیه رفع خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه ۱۳۰۰ روستای استان دارای طرح آبرسانی هستند، گفت: به نظرم ۴۰ تا ۵۰ درصد روستاهای لرستان فاقد طرح آب‎رسانی هستند، عدد دقیق‎تر را می‎توانید از شرکت آبفار بگیرید ولی باید بگویم در حال حاضر روستاهای شهرستان دورود، الیگودرز و نورآباد با تانکر آبرسانی می‎شوند.

 

توکلی یادآور شد: در بحث بودجه باید بگویم تخصیص‎های کلی خیلی ضعیف بود و در استان ۱۸ تا ۲۰ درصد صورت گرفت و این موضوع به همه پروژه‎ها از جمله آب‎رسانی لطمه وارد کرد.

 

این مشکل در حالی است که دمای هوا در برخی شهرستان‎های استان از جمله کوهدشت و پلدختر برخی روزها به بالاتر از ۴۰ درجه نیز می‎رسد و جایز نیست روستانشینان این شهرستان‎ها که در ماه مبارک و پرفضیلت رمضان فریضه واجب روزه را انجام می‎دهند با این مشکل مواجه باشند و امید می‎رود مسوولین امر هرچه سریع‎تر با تصمیمی اورژانسی مشکل را رفع کنند.

 

مدیرعامل شرکت آبفار لرستان در این خصوص به ایسنا، گفت: ۵۲۵ روستا از استان با مشکل کم‎آبی مواجه هستند.

 

علیرضا کاکاوند اضافه کرد: این سازمان با لایه‎روبی چشمه‎ها، اجاره ۱۲ حلقه چاه، حفر چاه‎های جدید و آبرسانی با تانکر به روستاهای استان، با مشکلات کم‎آبی دست و پنجه نرم می‎کند.

 

وی اضافه کرد: با توجه به قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان و مشکلات کم‎آبی در استان، شرکت آبفار اقدام به تعویض ۴۷ پمپ و مهندسی مجدد چندین چاه کرده است.

 

این مقام مسوول با اشاره به طرح ادغام شرکت آبفار و آبفا، ادامه داد: این طرح برای استان‎هایی مناسب است که منابع تأمین آب شهری و روستایی مشترکی دارند.

 

کاکاوند ادامه داد: ادغام شرکت آبفار و آبفا قانونی نیست و دیوان محاسبات کشور به اجرایی شدن این طرح راضی نیست.

 

در این خصوص نماینده مردم پلدختر به ایسنا، گفت: یک مسأله اصلی بی‎آبی در شهرهای استان به خشکسالی مربوط می‎شود با توجه به اینکه در چند سال اخیر استان دچار خشکسالی شده، به تبع آن سطح آب‎های زیرزمینی کاهش و حتی چشمه‎ها نیز خشک شدند.

 

علی کاییدی با بیان اینکه می‎توان با تلاش بیشتر مشکل کم‎آبی را رفع ساخت، افزود: در برخی مناطق شهری پلدختر با کمبود آب مواجه هستیم؛ حتی چندین چاه آهکی که در این شهرستان وجود دارد نیز به علت گرمای شدید و توسعه شهر، مصرف آز آنها زیاد شده است.

 

وی با بیان اینکه به دنبال حفر یک چاه هستیم و با آبفا رایزنی‎هایی نیز شده اما این اداره با کمبود اعتبار مواجه است، تصریح کرد: به زودی این چاه اکتشافی تجهیز خواهد شد.

 

کائیدی با تأکید بر اینکه مسائلی در حوزه آب پلدختر رخ داده اما برای من هنوز ثابت نشده است، اضافه کرد: اگر سهل‎انگاری در این خصوص از سوی امور آب باشد حتما پیگیری خواهیم کرد.

 

وی گفت: وضعیت آب ۲۴ روستای شهرستان پلدختر با راه‎اندازی مجتمع آب کوثر مناسب شده و تنها روستاهای بابابهرام، کاویاب و… آبرسانی نشده‎اند.

 

نماینده مردم پلدختر در مجلس در خصوص آبفا و آبفار گفت: ادغام بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه خلاف است و بر طبق این مهم هرگونه ادغام و انتزاع در وزارتخانه‎ها و سازمان‎های دولتی باید با مجوز مجلس صورت گیرد که مجلس با این مهم مخالف است و باید شرکت‎ها به صورت منفک باشند.

 

وی یادآور شد: در طی این چند سال اخیر دو طرح بزرگ آبرسانی از جمله مجتمع آبرسانی چم‌‎حیدر و کوثر راه‎اندازی شده که در مجموع ۷۰ تا ۸۰ روستا را آبرسانی می‎کند.

 

این نماینده پرت آب از طریق شبکه‎های آبرسانی فرسوده روستایی را نیز از دیگر عوامل کمبود آب دانست و تأکید کرد: اکثر شبکه‎های آبرسانی روستایی و شهری فرسوده هستند که باید توسط دستگاه ذی‌ربط بهسازی شوند.

 

کائیدی اظهار کرد: کمبود اعتبار، فرسودگی شبکه‎های آبرسانی روستایی و اشکالاتی که در مجموعه مدیریتی وجود دارد منجر به تشدید بی‎آبی در اکثر شهرهای استان شده است.

 

گزارش از” ابراهیم شریفی “

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=31327

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. از احوال قمر رود مارو جویا نکردین… خنکای آب الیگودرز به کامشون هست هموطنای قمی رو عرض می کنم.

  2. از احوال قم رود مارو جویا نکردین… خنکای آب الیگودرز به کامشون هست؟ هموطنای قمی رو عرض می کنم

  3. تو رو خدا به مسولیین حتما موضوع کم ابی روستاهای شهرستان کوهدشت رو گوشزد کنید من چن وقت پیش به روستای باباگردعلی رفتم دیدم که متاسفانه مردم انجا در شرایط سختی از لحاظ بی ابی زندگی میکنند روستایی که ار لحاظ جمعیتی روستای بزرگی به لحاظ میاد و اخیرا چاههای زیادی در اطراف این روستا برای تامین اب دیگر روستاهها حفر گردیده ولی متاسفانه خود اهالی ان روستا از ان محرومند

  4. برای مثال این آقای کرم رضا خان پیریایی چرا نمیاد مشکل بی آبی روستاهای لرستان که چند سالی میشه به شهراشم رسیده رو حل کنه شایدم کسر شانشون میشه برای شهرا و استانی مثل لرستان که کمتر ازش اسمی برده میشه کاری انجام بده!!!!!!!!!!!!!!

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.