- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

لبهای تشنه ی لرستان تشنه‎ تر در رمضان

0-142

 

 

روزانه با گذری از روستاهای لرستان صف‎های طولانی را می‎بینی که از کودک شش ساله تا پیرمرد و پیرزن ۸۰ ساله تشکیل شده و چشم انتظار جرعه‎ای آب هستند تا بتوانند حداقل کارهای روزانه خود را انجام دهند.

 

 اهالی روستاها در این ماه رمضان و گرمای تابستان سایه‎ای از یک دیوار یا درخت را می‌‎جویند و ساعت‎ها در انتظار می‎نشینند تا تانکر آب از راه برسد و آب را به سر سفره‎های افطار خود ببرند تا التیامی بر لبان تشنه آنها باشد.

 

چند سال است که کمبود آب و حمل آب با گالن از روستاهای مجاور و یا انتظار در رسیدن آب توسط تانکر قصه‎ای طولانی و به ظاهر بی‎پایان در برخی روستاهای استان لرستان است.

 

ای کاش مسوولان بروند و در این دمای بالای روزهای تابستان با زبان روزه برای رفع نیاز خانواده خود آب را با گالن حمل کنند و تمام روز را بدون وسایل سرمایشی سپری کنند تا قسمتی از رنج و عذاب آنها را درک کنند.

 

می گویند آب، اساس آبادانی و عامل حیات است اما در این روزها تأمین این مایه حیات و زندگانی امروزه مشکل اساسی برای بسیاری از روستاییان شده است.

 

 

1-6

 

 

در این روزهای گرم و داغ تابستان و ماه مبارک رمضان روستاهای استان در تشنگی جرعه‎ای آب به سر می‎برند و هر روز که می‎گذرد این تشنگی مضاعف شده و طاقتشان طاق می‎شود.

 

این در حالی است که لرستان پس از استان‌های شمالی کشور، یکی از پرباران‎ترین استان‎های کشور بوده اما با ادامه خشکسالی‎ها میزان آب خارج شده کاهش یافته و مشکلات آبرسانی به روستاها را دشوارتر کرده است.

 

در این خصوص نماینده مردم خرم‎آباد در مجلس خواستار تخصیص هر چه سریعتر اعتبار جهت رفع مشکل کم‎آبی روستاهای استان شد.

 

“ابراهیم آقامحمدی” با اشاره به مشکل کم‎آبی برخی روستاهای این شهرستان و استان، گفت: این قضیه جدی و بسیار حساس است، البته در خصوص روستاهای شهرستان باید بگویم شرکت آبفار پیگیری‎های زیادی انجام داده است.

 

وی با تأکید بر اینکه استان چند سالی است که با خشکسالی دست و پنجه نرم می‎کند، اضافه کرد: بر اثر این پدیده برخی چاه‎ها خشک و یا کم‎آب شده که بالطبع آن روستانشینان با کمبود آب مواجه شده‎اند.

 

این نماینده با انتقاد از اینکه موضوع خشکسالی و کمبود آب در استان پیش‎بینی نشده است، تصریح کرد: پیگیر شده‎ایم که مهمترین بحث در حال حاضر بودجه‎ای است، اگر استانداری توجه نکند این مشکل به تنهایی از عهده شرکت آبفار خارج است.

 

آقامحمدی ادامه داد: بودجه آبفار استانی بوده و باید از خود استان تخصیص یابد ولی نمی‎دانم چرا استانداری این کار را انجام نمی‎دهد.

 

وی با بیان اینکه در شهرستان مشکل کم‎آبی برخی روستاها حل شده و برخی نیز با آن مواجه هستند، اظهار کرد: بودجه مشکل اساسی است و استانداری باید توجه ویژه‎ای در این رابطه داشته باشد، شما می‎دانید حفر، تجهیز و بهره‎برداری از یک چاه نیازمند اعتبار است و با دست خالی نمی‎توان کاری کرد.

 

نماینده مردم خرم‎آباد در مجلس همچنین گفت: برخی از نمایندگان مجلس خواستار عدم ادغام شرکت‎های آب و فاضلاب هستند و این موضوع نیز مطرح شده و پیگیر آن هستیم.

 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در این خصوص به ایسنا، گفت: مناطق روستایی به چند دلیل الان دارای مشکل آب هستند که یکی از آنها این بوده که طرح‎های آب‎رسانی خوبی به آنها صورت نگرفته است.

 

توکلی ادامه داد: به دلیل خشکسالی چشمه‎ها و چاه‎های تأمین کننده آب روستائیان خشک شده و نیاز به بازسازی دارد.

 

این نماینده مجلس اضافه کرد: موضوع بعدی عدم حمایت مالی از شرکت آبفار است و این شرکت منابعی در اختیار ندارد تا طرح‎ها را اجرا و به روستائیان ارائه خدمت کند.

 

نماینده مردم الیگودرز با بیان اینکه خیلی از روستائیان استان با مشکل کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند، تأکید کرد: آبفار تلاش می‎کند این مشکل رفع شود ولی بودجه ندارد، معتقدم اگر ادغام شرکت‎های آبفار صورت گیرد این قضیه رفع خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه ۱۳۰۰ روستای استان دارای طرح آبرسانی هستند، گفت: به نظرم ۴۰ تا ۵۰ درصد روستاهای لرستان فاقد طرح آب‎رسانی هستند، عدد دقیق‎تر را می‎توانید از شرکت آبفار بگیرید ولی باید بگویم در حال حاضر روستاهای شهرستان دورود، الیگودرز و نورآباد با تانکر آبرسانی می‎شوند.

 

توکلی یادآور شد: در بحث بودجه باید بگویم تخصیص‎های کلی خیلی ضعیف بود و در استان ۱۸ تا ۲۰ درصد صورت گرفت و این موضوع به همه پروژه‎ها از جمله آب‎رسانی لطمه وارد کرد.

 

این مشکل در حالی است که دمای هوا در برخی شهرستان‎های استان از جمله کوهدشت و پلدختر برخی روزها به بالاتر از ۴۰ درجه نیز می‎رسد و جایز نیست روستانشینان این شهرستان‎ها که در ماه مبارک و پرفضیلت رمضان فریضه واجب روزه را انجام می‎دهند با این مشکل مواجه باشند و امید می‎رود مسوولین امر هرچه سریع‎تر با تصمیمی اورژانسی مشکل را رفع کنند.

 

مدیرعامل شرکت آبفار لرستان در این خصوص به ایسنا، گفت: ۵۲۵ روستا از استان با مشکل کم‎آبی مواجه هستند.

 

علیرضا کاکاوند اضافه کرد: این سازمان با لایه‎روبی چشمه‎ها، اجاره ۱۲ حلقه چاه، حفر چاه‎های جدید و آبرسانی با تانکر به روستاهای استان، با مشکلات کم‎آبی دست و پنجه نرم می‎کند.

 

وی اضافه کرد: با توجه به قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان و مشکلات کم‎آبی در استان، شرکت آبفار اقدام به تعویض ۴۷ پمپ و مهندسی مجدد چندین چاه کرده است.

 

این مقام مسوول با اشاره به طرح ادغام شرکت آبفار و آبفا، ادامه داد: این طرح برای استان‎هایی مناسب است که منابع تأمین آب شهری و روستایی مشترکی دارند.

 

کاکاوند ادامه داد: ادغام شرکت آبفار و آبفا قانونی نیست و دیوان محاسبات کشور به اجرایی شدن این طرح راضی نیست.

 

در این خصوص نماینده مردم پلدختر به ایسنا، گفت: یک مسأله اصلی بی‎آبی در شهرهای استان به خشکسالی مربوط می‎شود با توجه به اینکه در چند سال اخیر استان دچار خشکسالی شده، به تبع آن سطح آب‎های زیرزمینی کاهش و حتی چشمه‎ها نیز خشک شدند.

 

علی کاییدی با بیان اینکه می‎توان با تلاش بیشتر مشکل کم‎آبی را رفع ساخت، افزود: در برخی مناطق شهری پلدختر با کمبود آب مواجه هستیم؛ حتی چندین چاه آهکی که در این شهرستان وجود دارد نیز به علت گرمای شدید و توسعه شهر، مصرف آز آنها زیاد شده است.

 

وی با بیان اینکه به دنبال حفر یک چاه هستیم و با آبفا رایزنی‎هایی نیز شده اما این اداره با کمبود اعتبار مواجه است، تصریح کرد: به زودی این چاه اکتشافی تجهیز خواهد شد.

 

کائیدی با تأکید بر اینکه مسائلی در حوزه آب پلدختر رخ داده اما برای من هنوز ثابت نشده است، اضافه کرد: اگر سهل‎انگاری در این خصوص از سوی امور آب باشد حتما پیگیری خواهیم کرد.

 

وی گفت: وضعیت آب ۲۴ روستای شهرستان پلدختر با راه‎اندازی مجتمع آب کوثر مناسب شده و تنها روستاهای بابابهرام، کاویاب و… آبرسانی نشده‎اند.

 

نماینده مردم پلدختر در مجلس در خصوص آبفا و آبفار گفت: ادغام بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه خلاف است و بر طبق این مهم هرگونه ادغام و انتزاع در وزارتخانه‎ها و سازمان‎های دولتی باید با مجوز مجلس صورت گیرد که مجلس با این مهم مخالف است و باید شرکت‎ها به صورت منفک باشند.

 

وی یادآور شد: در طی این چند سال اخیر دو طرح بزرگ آبرسانی از جمله مجتمع آبرسانی چم‌‎حیدر و کوثر راه‎اندازی شده که در مجموع ۷۰ تا ۸۰ روستا را آبرسانی می‎کند.

 

این نماینده پرت آب از طریق شبکه‎های آبرسانی فرسوده روستایی را نیز از دیگر عوامل کمبود آب دانست و تأکید کرد: اکثر شبکه‎های آبرسانی روستایی و شهری فرسوده هستند که باید توسط دستگاه ذی‌ربط بهسازی شوند.

 

کائیدی اظهار کرد: کمبود اعتبار، فرسودگی شبکه‎های آبرسانی روستایی و اشکالاتی که در مجموعه مدیریتی وجود دارد منجر به تشدید بی‎آبی در اکثر شهرهای استان شده است.

 

گزارش از” ابراهیم شریفی “