تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

پتروشیمی کوهدشت، گستره‌ای از آثار اجتماعی و اقتصادی

  • کد خبر : 31350
  • 13 مرداد 1392 - 22:04

  شهریار حسنی / میرملاس نیوز : پتروشیمی کوهدشت، گستره‌ای از آثار اجتماعی و اقتصادی کوهدشت دیاری است که بر اساس یافته‌های تاریخی از دیرباز مهد صنعت و تمدن بوده است. مفرغ به عنوان گواه صنعتی بودن، تبدیل به نماد این منطقه گردیده است. اگرچه بنا بر دلایل مختلف، در پیچ و خم تاریخ، صنعت […]

b6d7090a321aeca0f529ab265a288b1b_XL

 

شهریار حسنی / میرملاس نیوز :
پتروشیمی کوهدشت، گستره‌ای از آثار اجتماعی و اقتصادی

کوهدشت دیاری است که بر اساس یافته‌های تاریخی از دیرباز مهد صنعت و تمدن بوده است. مفرغ به عنوان گواه صنعتی بودن، تبدیل به نماد این منطقه گردیده است. اگرچه بنا بر دلایل مختلف، در پیچ و خم تاریخ، صنعت در کوهدشت به دست فراموشی سپرده شد؛ اما امروز فرزندان این خطه در خیزشی همدلانه بر آنند این نماد را نمودی دیگر بخشند و پیشینه تاریخی خود را احیا نمایند. اینجاست که مفرغ در دل نماد پتروشیمی کوهدشت جای می‌گیرد و مسیر رو به جلوی این حرکت از دل همین تاریخ صنعتی برآمده تا شعله‌ای امیدبخش بر حوزه صنعت این منطقه بیفروزد.
 
در این نوشتار بر آنیم که با نگاهی اجمالی، آثار اقتصادی و مهمتر از آن آثار اجتماعی احداث مجتمع پتروشیمی کوهدشت را مورد ارزیابی قرار دهیم.

آثار اقتصادی
اگرچه دنیای امروز آثاری فراتر از رشد اقتصادی برای یک طرح صنعتی متصور است؛ اما بی شک هنوز هم دستاوردهای اقتصادی بخش مهمی از گستره‌ اثرگذاری یک پروژه است که جایگاه آن بر کسی پوشیده نیست. به طبع برای پروژه پتروشیمی کوهدشت هم اهداف اقتصادی قابل توجهی پیش‌بینی می‌شود.
برنامه‌ریزی اولیه این طرح برای تولید دو محصول عمده اتیلن پروپیلن داین مونومر (EPDM) و دو اتیل هگزانول (۲EH) انجام شده است. EPDM که قرار است برای اولین بار در ایران تولید شود؛ یکی از بهترین انواع لاستیک ساخته شده در جهان است که از نظر مقاومت در مقابل ضربه و حرارت و همچنین خواص عایقی بی‌رقیب است. عمده مصرف این محصول در صنایع خودروسازی و پس از آن بهبود خواص پلاستیک‌ها و نیز استفاده در عایق‌های رطوبتی ساختمان‌ها می‌باشد. محصول دیگر این مجتمع، دو اتیل هگزانول نیز به عنوان خوراک سایر مراکز صنعتی پتروشیمی جهت تولید انواع نرم کننده و محصولات از این دست کاربرد دارد.
بخشی از محصولات یاد شده در بازارهای داخلی و البته عمده آن در بازارهای خارجی عرضه خواهد شد که بر این اساس اولین اثر اقتصادی احداث این مجتمع را باید حضور این منطقه در بازارهای بین‌المللی ارزآور دانست که طبیعتا رشد اقتصادی در عرصه ملی را به دنبال خواهد داشت.
توسعه صنایع و خدمات جانبی نظیر حمل و نقل، خدمات آموزشی و رفاهی، ساخت تجهیزات صنعتی و… را میتوان دومین اثر عمده اقتصادی این طرح برشمرد.
سومین اثر اقتصادی این طرح هم ایجاد اشتغال برای نیروهای متخصص و نیمه متخصص منطقه خواهد بود. اگرچه به دلیل آمار بالای بیکاری، از منظر بسیاری از مردم این موضوع حائز رتبه اول اهمیت است؛ ولی حقیقت این است که باید تلاش کرد که نگاه‌ها از اشتغال به سمت تولید معطوف گردد. چرا که تولید اشتغال را در پی خواهد داشت اما عکس آن الزاما درست نیست.

آثار اجتماعی
مهمترین آثار اجتماعی این طرح را می توان حضور در عرصه‌های ملی و بین‌المللی و به طبع معرفی هر چه بیشتر منطقه دانست که این موضوع افزایش اعتماد به نفس عمومی را به دنبال خواهد داشت. با خودباوری ناشی از شکل‌گیری چنین پروژه عظیمی، پس از سالها رکود صنعتی و اقتصادی حاکم بر این منطقه،  نسیم امید و نیاز به تلاش هر چه بیشتر دوباره در فضای عمومی جامعه وزیدن خواهد گرفت و با پیشرفت چنین طرحهایی مردمی را خواهیم دید که دوباره باور می کنند خواستن، توانستن است  و باید بخواهند، تا بتوانند؛ و این یعنی  بسترسازی برای یک ارتقاء فرهنگی و اجتماعی. از سوی دیگر در شرایطی که فقر و محرومیت در این منطقه موج می زند، امید است که با اجرای چنین طرحهایی شاهد اثراتی هر چند کوچک در حوزه محرومیت‌زدایی نیز باشیم.
در چنین شرایطی است که  بالا رفتن خودباوری اجتماعی در کنار روند کاهش محرومیت و افزایش سطح رفاه و ارتقاء فرهنگ کار، گذر عمومی از نیازهای اولیه و پررنگ شدن نیازهای عالی اجتماعی مانند عزتمندی  و خوداتکایی را به دنبال خواهد داشت.
همچنین نیاز به همدلی و همراهی عمومی در اجرای چنین طرحهای عظیمی، تجربه مشارکت  اجتماعی در راستای توسعه را به بار خواهد آورد و اینجاست که لزوم ترجیح منافع جمعی و درازمدت بر منافع خرد و فردی به عنوان یک ضرورت خودنمایی میکند، و چنین مشارکت  والای اجتماعی است که میتواند نشاط و امید جمعی بیافریند و بدیهی است که این تاثیرات فرهنگی و اجتماعی صنعت است که دستاوردهای ماندگارتر و حیات‌بخش‌تری به حساب می آیند.
با وجود همه این آثار مثبت  و چشمگیر برشمرده شده، باید پذیرفت سالها رکود در عرصه صنعتی و اقتصادی این منطقه نمیتواند با اجرای یک طرح رخت بربندد و نباید منتظر اتفاقات خارق العاده باشیم؛ بلکه باید با نگاهی واقع بینانه به شرایط موجود، تلاشهای گام به گام رو به جلو را پاس داشته و هر کدام به سهم خود برای کمک به این شرایط بکوشیم.
امید که پروژه پتروشیمی کوهدشت نقطه عطفی در رشد صنعتی-اقتصادی این منطقه باشد و در آینده شاهد بسیاری طرحهای دیگر از این دست و روندی گسترده‌تر در راستای اعتلای این دیار  باشیم. دیاری که به پشتوانه تاریخ و با همت مردمانش لایق درخششی دیگر در این عرصه است.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=31350

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 20در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲۰
  1. جناب مهندس حسنی از زحمات جنابعالی و جناب اقای حیدری و تمام کسانی که برای کوهدشت زحمت می کشند تقدیر و تشکر می شود خداوند هیچ زحمت درستی را بی پاسخ نمی گذارد همیشه سربلند و مایه افتخار ما باشید

  2. با سلام ای کاش کوهدشت ده نفر متعصب بالیاقت و با سواد مثل جناب آقای دکتر حیدری داشت تا دیگر شاهد عباراتی چون کوهدشت کوچک تهران بزرگ را بلعید نبودیم. آقای دکتر فرشاد حیدری دوستت داریم. همیشه سربلند و موفق باشی.

    • خدا به حق آبروی پنج تن آل عبا به جناب آقای دکتر حیدری عزیز که واقعاً آبروی کوهدشت عزیزمون می باشه آبرو,عمر باعزت و با برکت و سربلندی بده.

  3. انشالله که نتیجه زحمات و تلاشهای بی بدیل پایه گذار این صنعت جناب شاهرخی و پشتیبان اثرگذار این صنعت

    جناب دکتر حیدری برای این مردم محروم قابل لمس گردد تا یاد و خاطره کسانی که به انها از روی صداقت رفتار

    کردند در یادها بماندو نیز در اینده قضاوت منصفانه ای در مورد اشخاص وکیل خود داشته باشند انشالله

  4. جناب مهندس حسنی خسته نباشید

    کاشکی بدون پرده از کسانیکه زحمات زیادی برای ایجاد این صنعت عظیم کشیدند نام میبردید تا مردم این دیار

    درمیافتند که چه کسانی به راست گفته اند و چه کسانی برای ارتقای خویش با مردم……….

  5. باسلام
    آقا حامد،آقا محمود، آقا علی لطفا الکی کامنت نزارید شما از کیا طرفداری میکنید از کسانی که فقط به فکر عوض کردن نیروها رو عوض بکنند . مردم همه چشم و گوششان باز شده این حرفای الکی رو نادیده میگیرن .
    پروژه پتروشیمی کوهدشت کلا از مجوز تا ساخت و تا کل سرمایه کلا از آن بانک ملی ایران میباشد و هیچ کسی دراین پروژه دخالتی نداشته و نداره .
    تشکر و قدردانی باید از اقای فرشاد حیدری کرد . واقعا برایتان متاسفم که اینقد . . .
    ما مردم شهید پرور کوهدشت دست آقای دکتر حیدری را میبوسیم

  6. مدیر محترم اداره صنعت ومعدن کوهدشت پول این همه بنر را از کجا اورده ای که می خواهی ثابت کنی اقای نماینده پتروشیمی را برای کوهدشت اورده است اگر کار نماینده بوده چرا از طرف بانک ملی در هنگام نصب بنر اول اشاره ای نشده بود ..خدا به داد ما برسد

  7. با عرض تاسف باید بگویم اولا اقای ملکشاهی بار های بار در تبلیغات خود منکر وجود پتروسیمی در کوهدشت بود حال من استدعا دارم ایشان چگونه می خواهد کلنگ چیزی را بزند که به زعم ایشان وجود نداشت .در حالی که همه می دانند شاهرخی قبادی زحمات بی دریغی برای گرفتن مصوبه دولت برای احداث پتروشیمی گرفت و ما می دانیم گرفتن مصوبه یک پروژه مهمترین اقدام برای ایجاد یک پروژ ه می باشد .بعد از گرفتن مصوبه تامین ردیف بودجه برای ان مهم است که این مهم نیز توسط اقای حیدری بزرگوار انجام گرفته واگر اقای حیدری نبود همچون مدتی که گذشته اقای ملکشاهی نمی توانست کاری انجام دهد. به هر حال انسان خوب است وقت حرف زدن به گذشته خود نیز نگاه کند اقای ملکشاهی شما در زمان اتخابات منکر معشوره و پتروشیمی وخودروسازی بودبد که تو سط شاهرخی مجوز انها گرفته شده بود. هرچند وظیفه نماینده است که این کار ها را انجام دهد اما متاسفانه در کوهدشت چون نمایند ها اکثر ا به دنبال تعویض نیروها هستند اگر نماینده ای مانند شاهرخی کاری انجام دهد مردم فکر می کنند کار بسیار مهمی انجام داده در صورتی که یک نماینده باید به فکر مشکلات شهرش باشد وچه مشکلی بالاتر از احداث یک کار خانه که بتواند حداقل چند نفری از این مردم بیکار را به اشتغال وا دارد.
    به هر حال اینجانب از تمام کسانی که در احداث این پروزه نفشی داشته مخصوصا اقای حیدری کمال تشکر را دارم

    • موافقم
      اماباید توجه داشت برای پیشرفت: همه (از جمله من وشما منتقد )، باید به اندازه سهم خودمون تلاش کنیم و “منافع جمعی رو بر مطامع شخصی” ترجیح بدهیم…
      دوست دارم یک داستان آموزنده از زمان جنگ آمریکا با ویتنام را براتون بازگو کنم: در بحبوه ی جنگ و قجطی یک کامیون سیب برای ساکنین یکی از شهرهای ویتنام فرستاده شد و مردم برای استفاده به سمت کامیون حرکت کردند، جالب اینجاست مردمانی که دیرتر رسیده بودند سیب های بزرگتر و سالم تری نصیبشان شد !! جریان از این قرار بود که افرادی که زودتر رسیده بودند سیب های کوچک را به خاطر ایثار در حق هموطنانشان برداشته بودند…

    • آقای رومشکانی !!! (مثلا رومشکانی) شنیده اید میگن : با مدعی مگویید اسرار عشق و مستی ###تا بی خبربمیرد در رنج خود پرستی///////مگر در جلسه خشت اول پتروشیمی حاضر نبودی آقای ملکشاهی گفتند از نمایندگان ادوار بویژه آقای قبادی تشکر می شود . پس چرا مدعی هستید. هر چند آقای ده مرده استاندار پر تلاش حق مطلب را ادا کردند.

  8. راستی بنر های سطح شهر رو دیدید که آقای ملکشهای زده و مدعی شده که احداث پروژه پتروشیمی کار اونه

  9. واقعا جا داره از زحمات جناب آقای فرشاد حیدری مدیر عامل محترم بانک ملی ایران که باعث و بانی این طرح میباشند تشکر کنیم

  10. شما خجالت نمیکشید تشکر از کسی میکنید که اصلا پروژهای است به اون ربطی نداره بلکه به کسائی دیگه هم ربط نداره تشکو و قدر دانی میکنید . این پروژه بزرگ از اول تا آخرش از آن بانک ملی می باشد .
    و هیچ یک از آنهایی که شما و امثال شما ازشان تقدیر و تشکر بجا می آورید هیچ ربطی نداره .اونایی رو که شما ازشون تشکر میکنید باید سرکوفت بزنید که پتروشیمی سالهای قبل کوهدشت را دو دستی تحویل استان مرکزی دادند. لطفا چاپلوسی نکنید .
    دست آقای فرشاد حیدری درد نکنه که واقعا به فکر این مردم محروم و ستم دیده بوده و است ، در ضمن ی نوید دیگر بهتان بدهم که پروژه های دیگه بانک ملی بعد از پتروشیمی در راه است .
    آقای حیدری ما مردم کوهدشت دستتان را میبوسیم ، خسته نباشید .

  11. من فقط باید بگم متاسفم برا اونایی که با تعصب بیجا فقط دنبال سربلند نبودن کوهدشتن. برادر ملکشاهی مطمئن باشبد مردم ما شکرگذار زحمات حضرتعالی میباشند و چند کامنت از چند آدم متعصب باعث سردرگمی اونا نمیشه ما خودمون میدونیم شمابرای این طرح چه زحماتی کشیدیدهمچنین از آقای حیدری هم تشکر میکنیم که برادرانه به شما کمک کردن و در جهت سرمایه گذاری این طرح عظیم کمک های شایانی به شما کردند .درود بر شرف شما و آقای حیدری

  12. دایی جان :
    جناب اقای دکتر فرشاد حیدری از تمام زحماتی که برای این شهر بی کس و فقر در خصوص پتروشیمی کشیده ای ازت ممنونم

  13. این همه بنری را که در سطح شهر زدید که اقای ملکشایی از اینکه پتروشیمی رو اوردید متشکریم یعنی چی . فکر میکنید مردم خواب تشریف دارن .نه برادر عزیز (خدا ارا اورده ) ملکشایی که فرمود ما اب واسه کولر های کوهدشت نداریم پتروشیمی رو چکار کنیم مردم همه میدونند پتروشیمی با زحمات اقای شاهرخی وهمت اقای حیدری در بانک ملی صورت گرفت در ضمن راستی پول این بنرها رو از اتحادیه ها ومجمع امور صنفی گرفتن که یک ساله حقوق کارکنانش رو نداده هم از لحاظ شرعی هم و از لحاظ وژدانی جای بحث داره

  14. جناب آقای دکتر ملکشاهی نماینده محترم شهرستان کوهدشت زحمات بی دریغ و خستگی ناپذیر شما را در احداث پترشیمی کوهدشت را ارج می نهیم.واقعن دست مریزاد.

  15. جناب آقای مهندس حسنی پسر عموی عزیز، باعث فخر و مباهات است که افراد نخبه ای مثل حضرتعالی دغدغه ی کوهدشت و کوهدشتی را دارند، باشد که در آینده ای نزدیک شاهد بالندگی شهرمان بواسطه ی افرادی توانمند و موثر همچون شما در حوزه های مختلف باشیم. پویا باشید.

  16. ما برادران هییت منتظران ظهور تشکر ویژه از مدیر عامل بانک ملی را داریم انشالله که پاینده و استوار باشن

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.