تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
5

اسماعیل دوستی در جلسه منتخبان اعضای شورای چهارم :در بخش مالی شهرداری دو اتفاق خارق‌العاده افتاده است

  • کد خبر : 31357
  • 13 مرداد 1392 - 22:33

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از شرق، در آخرین روزهایی که قالیباف در «بهشت» سکنا دارد حرف‌وحدیث‌ها پیرامون شفافیت مالی شهرداری بالا گرفته است. این حرف‌وحدیث‌ها از‌هزار‌میلیارد‌تومان هزینه‌های فاقد سند شهرداری مورد ادعای حسن بیادی و تهدید خسرو دانشجو مبنی بر افشاگری درباره شرکت جهان از اعضای شورای سوم شروع شد و اکنون به […]

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از شرق، در آخرین روزهایی که قالیباف در «بهشت» سکنا دارد حرف‌وحدیث‌ها پیرامون شفافیت مالی شهرداری بالا گرفته است. این حرف‌وحدیث‌ها از‌هزار‌میلیارد‌تومان هزینه‌های فاقد سند شهرداری مورد ادعای حسن بیادی و تهدید خسرو دانشجو مبنی بر افشاگری درباره شرکت جهان از اعضای شورای سوم شروع شد و اکنون به منتخبان شورای چهارم هم رسیده است. اسماعیل دوستی در جلسه منتخبان اعضای شورای چهارم با حسن پورزرندی معاون مالی اداری شهرداری تهران گفت: بیش از یک‌میلیارد یورو فاینانس برای پروژه‌های شهری گرفته شده است که خود یک بدهی برای شهر تهران محسوب می‌شود. در دومین اتفاق هم طی چند سال گذشته دارایی‌های شهرداری و سهم مشارکت‌ها و تراکم‌ها بیشتر از سال‌های گذشته فروخته شده آیا برای این موارد جایگزینی در نظر گرفته شده است؟
وی افزود: در بخش مالی شهرداری دو اتفاق خارق‌العاده افتاده است. اولین اتفاق، گرفتن فاینانس است، چراکه در گذشته شهرداری‌ها این سابقه وجود ندارد که اگر برای دارایی‌های فروخته شده جایگزینی نشده باشد از فاینانس هم خطرناک‌تر خواهد بود.
دوستی در ادامه تاکید کرد: این بحث غیرنقدی که دایم برای آن تاکید دارید دریایی است که می‌ترسم شهرداری را دچار مشکل کند اگر نگاه به درآمدهای غیرنقدی نگاه مکمل باشد خوب است.
وی افزود: اگر بودجه ۱۵‌هزار‌میلیارد‌تومانی شهرداری به یکباره کاهش یابد، تنها می‌تواند هزینه‌های جاری که ۲۰‌درصد درآمدهای نقدی را شامل می‌شود، پوشش دهد.
دوستی همچنین به داشتن حساب‌های بی‌شمار شهرداری تهران اشاره دارد و می‌گوید هر سازمان معاونت و شرکتی که وابسته به شهرداری است طبق قانون باید درآمدهایش را به حساب خزانه واریز کند ولی با این توضیحات مشخص است هرکدام حساب جداگانه‌ای دارند که مغایر با شفافیت مالی است. برای مثال سازمان املاک و سرمایه‌گذاری به واسطه نقششان در حل مسایل مالی پیمانکاران، با وجودی که در مسایل مالی غیرمتخصص هستند در آن دخالت می‌کنند و حساب مستقل دارند.
وی از اجرای برخی پروژه‌های بزرگ شهری به‌عنوان یادگاری‌های دوران مدیریت شهردار فعلی تهران یاد می‌کند و می‌گوید: سه‌پروژه بزرگی که در تهران انجام شده است، به‌عنوان یادگار برای آقای قالیباف باقی می‌ماند، تعارف که نداریم اما با چه قیمتی؟ دراینجا نکته‌ای نهفته است، این پروژه‌ها حدود ۴۰‌هزار‌میلیارد‌تومان با بازپرداخت بدهی فاینانس‌ها و بدهی‌های داخلی و هزینه‌هایی که از بودجه شهرداری به‌طور مستقیم شده است خرج خواهند داشت.
دوستی در ادامه سوق‌دادن منابع نقدی به بحث غیرنقدی را در قالب تهاتر و استفاده از معوضات به جای واریز نقدی را نیز برای طلبکاران دردسرساز می‌داند چراکه آنها باید معارضان این املاک را راضی کنند.
منتخب چهارمین دوره شورا در ادامه تولد شرکت‌های سرمایه‌گذاری در کنار بانک شهر را ایجاد یک رانت اطلاعاتی دانست و افزود: درست است که به گفته مدیران شهری با ایجاد این شرکت‌ها، جلو بسیاری از کارگزارانی که‌هزاران‌میلیارد‌تومان پول به جیب می‌زدند گرفته شده است. ولی خود این شرکت‌ها هم داستان‌های خاص خودشان را دارند.
دوستی با اعتقاد به اینکه می‌خواهیم مسایل را برادرانه پیش ببریم و شفاف کار کنیم خاطر نشان کرد: در بخش واگذاری املاک و سرمایه‌گذاری‌های شهرداری امکان ندارد، شهرداری تهران ملکی را در منطقه یک فروخته باشد و در همان منطقه سرمایه‌گذاری کرده باشد، هزینه غیرنقدی برای من جا نمی‌افتد چون فروش سرمایه است.
احمد دنیا مالی دیگر عضو شورای چهارم در ادامه خواستار مشخص‌شدن یک‌هزار‌میلیارد‌تومان هزینه فاقد سندی شد که طی روزهای گذشته بارها از زبان برخی اعضای شورا در روزنامه منتشر شده است.
مجتبی شاکری دیگر عضو شورای چهارم هم گفت: به واسطه حضورم در برخی جلسات سومین دوره شورا متوجه شده‌ام، متاسفانه این دیدگاهی که پورزرندی نسبت به شفافیت مالی در شهرداری دارد را برخی از اعضای فعلی شورای شهر ندارند و حتی در بحث نظارت بر عملکرد شهرداری معتقدند شهرداری غیرقابل نظارت است.
وی همچنین نسبت به شفاف‌نبودن بودجه پروژه‌های عمرانی انجام شده در سطح شهر انتقاد کرد و افزود: نکته‌های جدی در جلسات شورای شهر درخصوص بانک شهر، شرکت جهان و بودجه تونل توحید مطرح است که هنوز بی‌پاسخ مانده است و متوجه شده‌ام که در مواجهه با این موضوعات یک عدم شفافیت، نظارت و پاسخگویی در شهرداری وجود دارد.
در ادامه جلسه سرخو منتخب شورای چهارم با طرح چند سوال از معاونت مالی و اداری شهرداری خواست تا پاسخ آنها را به‌طور کامل ارایه کند.
سرخو به بحث وام‌ها و فاینانس‌های دریافتی شهرداری اشاره کرد و گفت: زمان بازپرداخت این بدهی‌ها چگونه دیده شده است؟ چراکه به هر حال بازپرداخت اینگونه تعهدات در سنوات آینده بر عهده شهرداری و شورای شهر است.
حسین محمدپورزرندی، معاون مالی و اداری شهرداری تهران گزارشش را با ضرورت به‌روزشدن و شفافیت مسایل مالی شهرداری آغاز کرد و افزود: از ابتدای شروع به کار بلدیه تهران تا سال ۸۴ نظام حسابداری شهرداری به صورت نقدی ثبت‌وضبط می‌شد، در حالی که با توجه به ماهیت کار شهرداری، درآمدها و هزینه‌کردها به صورت نقدی و غیرنقدی است.
وی افزود: به دلیل همین ماهیت ذاتی، اصلاح نظام مالی شهرداری تهران در دستور کار قرار می‌گیرد و سیستم مالی به ثبت‌وضبط درآمدهای نقدی و غیرنقدی که شامل «دارایی‌های ثابت منقول و غیرمنقول، مشارکت‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و چک‌ها می‌شود» تغییر می‌کند.
پورزرندی در ادامه افزود: با استفاده از این روش جمع دارایی‌ها از سال ۸۵ که با رقمی معادل ۴۴۷‌میلیارد‌تومان ثبت شده بود هر سال افزایش یافت به‌طوری که در سال ۹۱، رقمی معادل ۲۵‌هزار‌میلیارد‌تومان دارایی برای شهرداری به ثبت رسیده است.
پورزرندی زمینه‌سازی برای استفاده از منابع مالی داخلی و خارجی در قالب فاینانس برای برخی پروژه‌های شهری را از دیگر اقدامات تامین منابع مالی شهر دانست و افزود: در پروژه صدر ـ نیایش حدود ۲۳۰‌میلیون‌یورو در بخش خارجی و هزارو۲۰۰‌میلیارد‌تومان دربخش داخلی تامین هزینه شده است که پیش‌بینی می‌شود برای پل صدر نیز دو‌هزار‌میلیارد‌تومان در قالب قرارداد مشترک میان شهرداری با شرکت‌های هلدینگ سرمایه‌گذاری و بانک‌ها هزینه شود.
همچنین در بزرگراه امام علی(ع) نیز ۲۳۵‌میلیون‌یورو فاینانس خارجی صورت گرفته که یک مرحله دریافت آن انجام شده و دو مرحله دیگر آن در حال انجام است و ۲۰۰‌میلیارد‌تومان هم از منابع داخلی تامین هزینه شده است.
در پایان این جلسه سوالات منتخبان شورای چهارم به دلیل کمبود وقت بی‌جواب ماند و مهدی چمران رییس شورای شهر تهران پیشنهاد داد تا سوالات مطرح شده در ابتدای جلسه آتی توسط معاونت مالی و اداری شهرداری تهران پاسخ داده شود، که این پیشنهاد به تایید منتخبان دوره چهارم رسید. همچنین مقرر شد، جلسه آینده اعضای منتخب دوره چهارم در عصر روز سه‌شنبه ۱۵مرداد برگزار شود.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=31357

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 6در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۶
  1. اقای دوستی مطمینا شورای شهر برای شما جای خوبیست انهم شورای شهر پایتخت موفق باشید

  2. خب این چه ربطی به کوهدشت دارد؟

    • ربطش به افتخارش برای کوهدشت و کوهدشتی هاست. به تو که همچین چیزی رو نمی تونی درک کنی ربطی نداره تو ناراحت نشو علی جان به خودت نگیر بی خیال

  3. با سلام و عرض ادب خدمت جناب آقای مهندس دوستی
    بی شک حضور حضرتعالی در شورای شهر تهران باعث توسعه مبلمان شهری و نظم و شفافیت در امور مالی و اداری شهرداری است و همانطور که در زمان تصدی شما بر شهرداری منطقه ۳ در میان مناطق تهران این منطقه را به عنوان زیباترین منطقه و همچنین موجب افزایش ۳۰ درصدی درآمد آن منطقه شدید. ( سند روزنامه داخلی شهرداری تهران در همان سال)
    حال امروز که بر یکی از کرسی های تصمیم گیری برای کل شهرداری و شهر تهران نشسته اید یقین داریم باید منتظر تهرانی زیباتر در بیرون و نظام مالی اداری منظم تر و شفاف تر در داخل شهرداری باشیم. به امید سلامتی و موفقیت روزافزون شما .
    با تشکر سجاد گرایی

  4. دورود بر فرزندان طرهان

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.