تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
5

توانمند سازی ومدیریت مشارکتی (بخش دوم و پایانی)

  • کد خبر : 31513
  • 17 مرداد 1392 - 9:51

  مجید آدینه فر(الواری) / میرملاس نیوز : مدیریت مشارکتی   بر خلاف مدیریت مشارکتی استبدادی که تنها عده قلیلی از حق رهبری برخورداربوده ومنافع مالی سازمان از آن آنها بوده ،در سیستم مدیریت مشارکتی ضرورت این امر که همه افراد دارای سهمی مساوی بوده وباید با آنها به عنوان شریک رفتار شود ،به اثبات […]

ص اول 

مجید آدینه فر(الواری) / میرملاس نیوز :

مدیریت مشارکتی

 

بر خلاف مدیریت مشارکتی استبدادی که تنها عده قلیلی از حق رهبری برخورداربوده ومنافع مالی سازمان از آن آنها بوده ،در سیستم مدیریت مشارکتی ضرورت این امر که همه افراد دارای سهمی مساوی بوده وباید با آنها به عنوان شریک رفتار شود ،به اثبات رسیده است .به همین دلیل ،در ادبیات جدید مدیریت از رهبران به عنوان هنر توانمند سازی دیگران یاد می شود.

برطبق نظر ((کانگر))توانمند سازی بر پایه این ادله واقع شده که باید برای کارکنان فرصت خودکنترل ،احساس شایستگی ودارای هدف بودن فراهم آید .همچنین توانمندسازی عبارت است از:فرایند تغییر باورهای درون افراد برای افزایش احساسشان از حق تعیین سرنوشت وبرخورداراست از قدرت بلانچارد،۱۳۸۷،۴۵).

برطبق نظر بون ون ولر مشارکت کامل در جایی اتفاق میافتدکه اطلاعات مربوط به عملکرد شرکت در اختیار تمامی افراد قرار می گیرد.کارکنان در زمینه کار تیمی وحل مشکلات سازمان مهارت هایشان رابه تکامل می رسانند . آنها در تصمیمات مدیریتی واحد های کاری مشارکت داده می شوند.ودر سازمان ،سود حاصله تقسیم گردیده وکارکنان در مشارکت سهیم می گردند.بنابراین ،توانمندسازی در سطح پاین ،اشاره به وضعیتی دارد که در آن کارکنان تشویق به ارائه پیشنهاد می شوند ،اما مدیر ملزم به اجرای این پیشنهاد ها نیست.

از سوی دیگر ،توانمندسازی در سطح بالا ،تشریح وضعیتی است که کارکنان در زمینه شیوه هایی که قرار است تعهدات وظیفه ایشان را انجام برسانندمشغول به فعالیت هستند.(بلانچارد،۱۳۸۷،۴۵).

مشارکت در هدف گذاری:

سازمانها زمانی میتوانند نسبت به بهترین استفاده اشان از استعداد ها دانرژی خلاق کارکنان امیدوار باشد که افراد نسبت به اهداف سازمان ونقش خوددرتعیین آن اهداف شناخت وآگاهی داشته باشد. اگر اهداف به تنهایی از جانب ندیران تعیین شوند،زیر دستان کمتر به آنان تعهد داشته وتلاش کمتری رابرای دستیابی به آن مصروف خواهند داشت .به همین دلیل ، بسیاری از سازمانها در تلاش اند تا به موازات حرکت در جهت تصمیم گیری مشارکتی از مشارکت دادن کارکنان در تعیین اهداف سازمان نیز بهره مند گردند .برطبق ؟؟؟؟هدفگذاری ،مشارکت کارکنان در هدفگذاری تعهدکارکنان نسبت به آن اهداف رادر پی خواهند داشت . تعهد به اهداف موجب خواهد شد که آنها در جهت دستیابی به اهداف ،حتی اهداف مشکل از خودش تلاش بیشتری نشان دهند .(بلانچارد،۱۳۸۷،۴۵)

تیم سازی:

اگر چه کار مبتنی بر تیم برای مشارکت کارکنان ضروری نیست ، اما تیمهای ،مورد توجه بسیاری از سازمانهابویژه آنهایی که زیر فشار تغییرات محیط دست به شاختار دهی مجدد ویا کوچک سازی زده اند ،قرار گرفته است . برطبق تصوراین شازمانها ،ساختارمبتنی برتیم آخرین راه حل باقی ماده برای رفع مشکلات سازمانی ناشی از تغییرات محیطی بود. (بلانچارد، ۱۳۷۸،۸۲). در واقع آنها به خوبی دریافته بودند که استفاده از کارکنان توانمند شده خطوط مقدم که در رقابت تیمهاایفای نقش می کنند، بهترین شیوه برای واکنش سریع به تغییرات محیطی است . کار تیمی قابلیتهای خلاقیت ،نوآوری حل مشکل رادر کارکنان بارورساخته ویک چرخه ایده آل برای بهبود بهره وری وکاهش هزینه ها فراهم می آورد در توانمندسازی تیمهای خود گردان جایگزین سلسله مراتب شده واز اینرو وبهتر می توانند موجبات توانمندسازی کار کنان را فراهم آورد( بلانچارد، ۱۳۷۸،۷۰).

سیستم پیشنهادها:

بسیاری از سازمانها به میزان توجه به افزایش مشارکت کارکنان ،توجه خودرا به سوی برنامه پیشنهادهای کارکنان معطوف داشته باشند. برنامه پیشنهادهای کارکنان یک تلاش رسمی برای استخراج دیده های عملیاتی مفید از افراد یا گروههای کارکنان است.این اعتقاد وجود دارد که سیستم پیشنهاها از یک طرف باعث صرفه جویی در هزینه ها، بهبود بهره وری افزایش سود آوری سازمانها گردید.واز طرف دیگر باعث رشد وپرورش ایده پردازی کارکنان خواهدشد( سهرابی،۱۳۸۳،۱۱)

نتیجه گیری

تواناسازی تشویق افراد به مشارکت بیشتر در اتخاذ تصمیم هایی که بر فعالیت های آنان تأثیر گذاراست. از این طریق می توانیم فرصت هایی رابرای افراد فراهم آوریم تا نشان دهند که می توانند ایده های خوبی آفریده وبه آن جامعه عمل بپوشانند.تواناسازی شامل تقویت مهارت کارکنان وایجاد اعتماد به نفس درآنها نسبت به خودشان وتلاش در جهت اثر بخشی فعالیتهای سازمان می داندبحث توانمند یازی سال هاست که ذهن افراد و صاحب نظران گرایش هاى مختلف خصوصاً علماى مدیریت را به خود مشغول کرده است و تاکنون دوره هاى آموزشى و سمینارهاى تخصصى فراوانى در رابطه با آن برپا شده است. هدف از تواناسازی نیروی انسانی استفاده از ظرفیتهای بالقوه انسانها به منظور توسعه ارزش افزوده سازمانی ،تقویت احساس اعتماد به نفس و چیرگی بر ناتوانیها و درماندگیهای خودبه عبارت دیگر ، هدف از توانا سازی ، ارائه بهترین منابع فکری مربوط به هر زمینه از عملکرد سازمان است.توانمند سازی می تواند با مدیریت مشارکتی ارتباط مثبت داشته باشد مشارکت کارکنان توانمند باعث ارتقا اهداف سازمان می شود وسازمان را دردستیابی به سیاست های کلان یاری می ر ساند.

منابع :

• آقایار،سیروس،(۱۳۸۴)قدرت توانمند سازی،ماهنامه تدبیر شماره ۹۶۹

• بلانچارد،کنت(۱۳۷۸)توانا سازی کارکنان ترجمه مهدی ایران نزاد پاریزی تهران نشر مدیران

• سهرابی،(۱۳۸۳)توانمند سازی نشریه حمایت .

• ( وتن وکمرون ،( ۱۳۸۱ ) توانا سازی،ترجمه بدرالدین اورعی یزدانی موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت

• نادری ،ناهید (۱۳۸۷)توانمند سازی زنان پیش یافت تکامل گرایی ،جلد اول مجموعه مقالات همایش بین المللی نقش زنان در توسعه علوم و فرهنگ تمدن اسلامی

• محمدی ،علی (۱۳۸۸)توانمند سازی کارکنان

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=31513

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 6در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۶
  1. مطلب جامع و کاملیست
    موفق باشی

  2. با سلام و خسته نباشید خواستم بپرسم منظور دقیق شما از مدیریت و مشارکت یعنی چه

    • با سلام و تقدیر از توجه حضرتعالی
      مدیریت مشارکتی ( مشارکت جو) از سبکهای مدیریتی است. در این سبک مدیران به کارکنان خود اطمینان دارند ،بین آنها صداقت ،کمال دوستی و اعتماد برقرار است .
      پس از تعیین اهداف تصمیمات مربوط به کار توسط گروه گرفته می شود . ومدیران بدون مشارکت با اعضاء تصمیمی نمی گیرند . وبرای انگیزش کارکنان از منابعی (تشویقی ، ارزشیابی ، معرفی جهت اعطای گروه تشویقی وحق برجستگی …………) که در اختیار دارند استفاده می کنند وکوشش می کنند تا کارکنان احساس اهمیت و ارزش کنند .

      • آفرین خیله خوبه اگه اتفاق بی افتد ولی متاسفانه امروزه مدیران فقط و فقط حرف خود را به کرسی مینشینند دریغ از حرف سایر همکاران

  3. با سلام
    دوست عزیز و برادر بزرگوار:
    در خصوص مدیر یت مشارکتی با توانمند سازی پرسش نامه ای دارید؟
    ممنون می شم اگر ایمیل کنید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.