تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
5

تحلیل متفاوت زیباکلام از کابینه پیشنهادی روحانی

  • کد خبر : 31522
  • 15 مرداد 1392 - 0:36

  میرملاس نیوز/ سرویس سیاسی: صادق زیباکلام کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه تهران  به تحلیل و بررسی اعضای پیشنهادی کابینه یازدهم به مجلس شورای اسلامی پرداخت.  وی تقدیم لیست اعضای پیشنهادی کابینه در انتهای مراسم تحلیف توسط رئیس‌جمهور به مجلس را نشان از جدی، منظم و با مسئولیت بودن حجت‌الاسلام روحانی دانست و گفت: […]

n00304212-b

 

میرملاس نیوز/ سرویس سیاسی: صادق زیباکلام کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه تهران  به تحلیل و بررسی اعضای پیشنهادی کابینه یازدهم به مجلس شورای اسلامی پرداخت.

 وی تقدیم لیست اعضای پیشنهادی کابینه در انتهای مراسم تحلیف توسط رئیس‌جمهور به مجلس را نشان از جدی، منظم و با مسئولیت بودن حجت‌الاسلام روحانی دانست و گفت: رئیس‌جمهور نشان داد که با برنامه کار می‌کند.

زیباکلام ادامه داد: لیست پیشنهادی اعضای کابینه یازدهم به مجلس لیستی میانه است، یعنی حداقلی از موافقت اصلاح‌طلبان و اصولگرایان را به همراه خواهد داشت. به همین دلیل اسم این لیست را ۵۰-۵۰ گذاشته‌ام.

وی با بیان اینکه آقای روحانی در گزینش لیست پیشنهادی خود در کابینه به دنبال عدم برانگیختن حساسیت‌های سیاسی بوده است، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور در لیست خود به سابقه مدیریتی، توان اجرایی و کارشناسی افراد توجه داشته‌ است.

استاد دانشگاه تهران به عدم حضور زنان در لیست پیشنهادی کابینه یازدهم اشاره و ادعا کرد که این اقدام در جهت عدم برانگیختن مخالفت و حساسیت جریان تندرو اصولگرا است!

زیباکلام در پاسخ به این پرسش که شما در حالی از عدم حضور زنان در کابینه توسط رئیس جمهور برای دوری از حساسیت و مخالفت جریان تندروی اصولگرا سخن می‌گویید که آقای احمدی‌نژاد سه وزیر زن به مجلس پیشنهاد داد، گفت: نفس آقای احمدی‌نژاد از جای گرم بلند می‌شد.

وی اضافه کرد: اگر آقای روحانی از حامیانی که آقای احمدی‌نژاد در بین جریان اصولگرا برخوردار بود، معتقدم خیلی بیشتر از سه وزیر زن برای کابینه به مجلس پیشنهاد می‌داد.
این کارشناس مسائل سیاسی در مورد پیشنهاد رحمانی فضلی برای وزارت کشور، نیز به تشریح تحلیل‌ خود پرداخت و تصریح کرد: همه می‌دانیم که رئیس جمهور در برخی وزارتخانه‌ها دست و بالش زیاد باز نیست و مجبور است موافقت سایر مراکز قدرت را نیز با خود همراه کند، بنابراین انتخاب آقای رحمانی فضلی برای وزارت کشور نوعی مصالحه بین آقای روحانی و سایر مراکز قدرت می‌باشد.

وی ادامه داد: یکی از دلایل انتصاب آقای رحمانی فضلی به وزارت کشور نوعی ائتلاف با جریان اصلی اصولگرای میانه‌رو و فراکسیون رهروان ولایت در مجلس بود. البته نه صرفا برای گرفتن رای اعتماد بلکه اساسا برای رابطه‌ای بلند مدت با بدنه اصلی اصولگرایان.

این استاد دانشگاه تهران در ادامه به عملکرد رحمانی فضلی در دیوان محاسبات کشور اشاره کرد و گفت: دیوان محاسبات نهاد حساسی است اما آقای فضلی نشان دادند که از توان و ظرفیت اجرایی بسیار خوبی برخوردارند و انسانی میانه‌رو و معتدل هستند و سیاسی و جناحی برخورد نمی‌کنند.

زیباکلام در مورد عدم حضور محمدرضا عارف در کابینه آقای روحانی نیز اظهار داشت: به آقای عارف پیشنهاد دو وزارتخانه علوم و ارتباطات شده بود که ایشان بنابه دلایلی نپذیرفته بودند. البته شاید انتظار آقای عارف و خیلی‌های دیگر سمت معاون اولی بود.

زیباکلام یکی از دلایل نپذیرفتن عارف برای سمت معاون اولی یک دست بودن حلقه‌های اصلی آقای روحانی عنوان و تاکید کرد: در بین آقایان ترکان، نوبخت، نعمت‌زاده و نهاوندیان نوعی یکدستی، یکپارچگی و انسجام به چشم می‌خورد، بنابراین وجود آقای عارف سبب به هم ریختگی حلقه اصلی آقای روحانی می‌شد.

وی همچنین اختلافات و مشکلات بوجود آمده در ایام انتخابات بین ستادهای آقایان روحانی و عارف و همچنین هر دو شخص را بی‌تأثیر در عدم اختصاص پست معاون اولی به آقای عارف از سوی رئیس جمهور منتخب ندانست.

این استاد دانشگاه تهران در مورد وزارت خارجه و اهمیت این وزارتخانه نیز متذکر شد: علی‌رغم وجود مشکلات بزرگ در داخل کشور بخصوص در حوزه اقتصاد بدون گام مؤثر در جهت تنش‌زدایی در سیاست خارجه شانسی برای رفع این مشکلات برای رئیس جمهور نخواهد بود.

زیباکلام در پایان اضافه کرد: با توجه به ضرورت تنش‌زدایی و تغییر لحن ایران خطاب به غرب پیشنهاد آقای ظریف که با ساختار قدرت در غرب آشنایی دارد و همچنین نماینده ایران در سازمان ملل و دارای تجارب زیاد در امور بین‌المللی است، یکی از بهترین انتخاب‌های آقای روحانی به شمار می‌آید.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=31522

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. آقا تورج عزیز بیشتر دوست دارم با این فعالیتهای قشنگت پیروز و سربلند باشی

  2. کابینه مناسبیست انشالله که مجلس سعه صدر بیشتری به خرج دهد و به همه کابینه رای اعتماد دهد

  3. جای خالی آقایان تاجزاده-آرمین_بهزادنبوی_عبداله نوری_محمدسلامتی-مهاجرانی_کرباسچی_مسجدجامعی_پزشکیان_دکترمعین_عارف و….بسیارمحسوس و ملموس است….

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.