تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
6

پلدختر مامن بزرگترین گنجینه ایران/ تالابهایی که گردشگران را فرامی خواند

  • کد خبر : 3162
  • 08 فروردین 1391 - 20:28

  به گزارش میرملاس نیوز به نقل از مهر : شهرستان پلدختر با دارا بودن جاذبه های طبیعی و تاریخی چشم به راه گردشگران و مسافران نوروزی است، جاذبه هایی که از تالابها گرفته تا مامن ششمین گنجینه بزرگ دنیا هر کدام در نوع خود کم نظیر هستند.  در فصل بهار زیباترین چیزی که می […]

 

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از مهر : شهرستان پلدختر با دارا بودن جاذبه های طبیعی و تاریخی چشم به راه گردشگران و مسافران نوروزی است، جاذبه هایی که از تالابها گرفته تا مامن ششمین گنجینه بزرگ دنیا هر کدام در نوع خود کم نظیر هستند.

 در فصل بهار زیباترین چیزی که می توان در شهرستان پلدختر دید جلوه بهار است، برای سفر به پلدختر پیشنهاد ما این است که از جاده قدیم پلدختر – اندیمشک بروید و از آزاده راه پل زال برگردید تا فرصت دیدار از جاذبه های شمال خوزستان را هم داشته باشید.

پلدختر نسبت به جاذبه هایی که دارد کم بهره ترین شهرستان استان از صنعت توریسم است در حالیکه از نظر ترکیب جاذبه های طبیعی، تاریخی و مردم شناسی اینجا حتی برای جذب جهانگردان خارجی نیز ظرفیت زیادی دارد.

آبشار افرینه، انبوهی دره های بسیار طویل و عمیق پرتگاهی، غارهای زیبا و دیدنی، رودخانه زیبای “کشکان” و دهها جاذبه دیگر متعلق به این شهرستان است.

به این همه به ویژه باید زندگی عشایری در پلدختر را افزود که دیدار از آن حس بازگشت به فرهنگ گذشته را زنده می کند.

حال که به شهر لاله های واژگون و شهر میر نوروز می آیید حتماً سری به مکان های دیدنی و آثار تاریخی این شهرستان بزنید زیرا چشمه های زلال و رودهای پرآب، انواع پرندگان خوش آواز و گلهای رنگارنگ ، نوروزی زیبا و به یادماندنی برای مسافران به تصویر خواهد کشاند.

در پلدختر سلسله جبال زاگرس میانی با دامن وسیع پر از سبزه به یاری مردم مهمان نواز این شهرستان برای استقبال و پذیرایی از مسافران نوروزی شتافته است.

امروزه یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری در جهان پدیده افسونگر و زیبای غارها به شمار می رود که به سرزمین عجایب، بهشت گمشده، دنیای اسرارآمیز و غیره شهرت یافته اند.

آثار کشف شده از غار کلماکره

کسانی که برای دیدار مطلق شگفتی و زیبایی غارها گام می نهند احساس شگرف از دیدنی های طبیعی در می یابند که هیچ گاه در محیط روزمره زندگی نظیر آن را نمی بینند.

در دل کوههای پلدختر غارهای باشکوهی وجود دارد که بخش قابل توجهی از میراث طبیعی گرانبهای ایران را تشکیل می دهند.

غار باستانی “کلماکره” در فاصله ۱۲ کیلومتری شهر پلدختر در روستای “طاق ملک حسین” واقع شده است که این غار بر روی کوه “مهله” به ارتفاع ۷۵۰ متر از سطح زمین های هموار قرار دارد.

این غار دارای ویژگیهای منحصر به فرد در جهان است، یکی از این ویژگی های و جود استالاکمیت ها و استالاکتیت ها در درون غار به صورت طبیعی است. همچنین این غار دارای قندیل های است که شبیه به سر حیوان یا انسان است مربوط به دوره عیلامیها و هخامنشی ها است.

امروزه آثار باستانی که از غار کلماکره به دست آمده زینت بخش موزه های کشورهای اروپایی است.

همچنین پل کلهرمعمولان مربوط به دوره ساسانی اسلامی دوره بدر بن حسنویه سال ۳۷۴ هجری قمری است.

پل تاریخی کلهر در ابتدای شهر معمولان واقع شده است و مربوط به دوره هخامنشی و ساسانی است. پل کلهر به منظور عبور کاروانیان شوش به هگمتانه ساخته و در زمان ساسانیان مرمت شده است.

این پل کاملا سنگی که در آن از مصالح ساروج استفاده شده به طول بیش از ۱۶۰ متر دارای پایه‌های بسیار مرتفع به ارتفاع ۳۰ متر و طول دهنه حدود ۲۷ متراست.

دو نوع مصالح در پل به کار رفته است اول ماده قرمز رنگ که به علت وجود آهک های آهنی و آهک رس است که به این رنگ در آمده است، دوم ملات متمایل به قرمز رنگ یا نخودی رنگ در پایه های پل که این ملات از ترکیب یک نوع گیاه که همراه با آهک برای قسمت هایی که با آب در تماس بوده مورد استفاده قرار گرفته که نام این گیاه “ترپی tarahpey” است.

غار کوگان از دیگر جاذبه های پلدختر در فاصله چهار کیلومتری آزاد راه خرم آباد پل زال در روستایی به همین نام در کیلومتر ۳۰ آزاد راه قرار دارد، این غاریکی از عجیب ترین و کم نظیر ترین غارهای ایران است که دارای ۵ طبقه و وجود حوض های آب و برج دیده بانی است.

تالابهای پلدختر

این غار دارای تاسیسات گردشگری مانند سرویس بهداشتی؛ نماز خانه، راه دسترسی از طریق پل است.

وجود رودخانه در کنار این غار و همچنین باغهای متنوع و منطقه بکر طبیعی دارای چشم انداز زیبایی است که به نظر می رسد یکی از بدیع ترین مناطق گردشگری لرستان محسوب می شود.

قلعه “میشوند” از دیگر جاذبه های پلدختر در فاصله ۷۰ کیلومتری شهر پلدختر در روستای به همین نام قرار دارد، این قلعه مربوط به دوره اسلامی است که از آن به عنوان محل استراحت کاروانیان در مسیر ارتباطی لرستان به خوزستان از آن استفاده می کردند.

بنای اصلی این قلعه به صورت مستطیل بوده که با اتاق هایی در چهار طرف آن تقسیم شده است که علاوه بر استراحت کاروانیان برای چهار پایان هم اتاقها و اصطبل هایی در نظر گرفته اند.

این قلعه دارای دو در ورودی و خروجی بود که از سمت غرب ورود و شرق برای خروج استفاده می کردند که در سال های گذشته مورد مرمت و باز سازی از سوی میراث فرهنگی استان لرستان قرار گرفته است.

همچنین تالاب های شهرستان پلدختر که در بخش وسیعی از بلندی های مشرف به دشت حایدر و پیچ و خم های جالب توجه “تنگ فنی” قرار دارند از جمله جاذبه هایی هستند که اگر از امکانات لازم برخوردار شوند درآمدزا خواهند شد.

وسعت این تالاب ها یا به اصطلاح “گریها” بالغ بر ۴۵ هکتار است که گری جمجمه بزرگترین و گری سیه کوچکترین آنها است و همگی به جز گرگر در همه فصول سال از طراوت قابل توجهی برخوردارند و هرگز خشک نمی شوند.

“گری پا به نار” و “گری تاف” کنار هم قرار گرفته و “گری کبود” حالتی شبیه جزیره به خود گرفته و “گری جمجمه” به معنای جنبان که حالت تحرک دارد.آب شیرین تالاب تنگ فنی و گیاهانی چون بلمک، نی، بلوط، پونه و بابونه در حاشیه همه تالاب های این منطقه مناظر دلفریب و چشم نوازی را به وجود آورده اند.

 
لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=3162

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.