- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

متقاضیان معافی و سربازان متاهل و فراری‌ها بخوانند

n00304865-b
 
 
هر روز خبرهای متعددی از قانون سربازی شنیده می‌شود و هنوز خیلی‌ها منتظرند تا خبرهای خوش از راه برسند و اجباری در خدمت سربازی نباشد.
به گزارش میرملاس نیوز  به نقل از تبیان، شاید تعجب کنید اما تعداد قابل توجهی از افراد به امید تغییر قانون سربازی و امکان خرید سربازی یا معاف شدن آن منتظر می‌مانند و حتی زندگی‌ خصوصی‌شان تحت تاثیر این تصمیم قرار می‌گیرد. با این وجود خبری از خرید و فروش سربازی نمی‌شود و حتی جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح آب پاکی را روی دست خریداران سربازی ریخت و اعلام کرد پرونده‌های چند سال پیش خرید سربازی که مفتوح مانده بود نیز رسما بسته شده است. این را بدانید مدت خدمت سربازی فعلا تغییری پیدا نمی کند و همچنان خدمت سربازی ۲۱ماه می باشدوبدین صورت که در مناطق عملیاتی ۱۸ماه و مناطق محروم و بد آب وهوا ۱۹ماه و برای دستگاه های دولتی و یگانهای حفاظت فیزیکی ۲۱ماه و سایر کارکنان مامور به دستگاه های دولتی ۲۴ماه می باشد.

در مطلب پیش رو آخرین اخبار سربازی و نوع معافیت‌های تحصیلی را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

سرباز فراری‌ها بخوانند

طبق قانون سربازان فراری یا مشمولانی که برای طی کردن دوره خدمت اقدام نکنند با افزایش مدت خدمت و مجازات سنگین مواجه می‌شوند اما چندی پیش اعلام شد سربازان فراری‌ای که تا پایان سال ۱۳۸۶ فرار کرده‌اند بخشیده‌خواهند شد. این سربازان فقط ۴۴ روز دیگر یعنی تا پایان شهریور ماه فرصت دارند تا مشمول عفو قرار گیرند. یعنی این عفو وبخشودگی مشروط است به اینکه این افراد تا پایان شهریور ماه سال ۱۳۹۲ خود را به سازمانی که درآن مشغول به خدمت بوده اند معرفی نمایند.بدون اینکه به مراجع قضایی معرفی و به جرم آنها رسیدگی شود به یگان خدمتی خود مراجعه و مابقی خدمت سربازی را سپری می کنند.

مدت خدمت سربازان فراری بخشوده شده بر اساس مدت زمان

فقط فرزند ذکور بالای ۱۸ سال سالمی که تک فرزند است در صورت جدایی مادر از همسر می توانند از معافیت کفالت استفاده کنند. پس از ثبت واقعه طلاق ابتدا برای مشمول معافیت موقت صادر می شود و پس از گذشت ۳۰ ماه از زمان طلاق، معافیت دائم صادر خواهد شد این درحالی است که شرایط معافیت، بعد از این مدت (از جمله تنها فرزند ذکور بالای ۱۸ سال) استمرار داشته باشد

خدمت سربازی در موقع فرار آنها می باشد یعنی اگر در آن زمان فرار آنها مدت خدمت آنها ۱۸ماه بوده،همان مدت خدمت را سپری می کنند.

کسانی که سرباز فراری سال ۸۶ به ماقبل هستند اگر از مهر ماه خود را معرفی نمایند شامل این عفو و بخشودگی نمی شوند و مطابق قانون با آنها به عنوان سربازان فراری رفتار می شود و برای رسیدگی به جرم آنها ابتدا بایستی مراجع قضایی معرفی می شوندو بعد از رسیدگی به جرم آنها به یگان خدمتی معرفی و مابقی خدمت سربازی خود را سپری می نمایند.

سربازان متاهل بخوانند

متاهلانی که می‌خواهند سربازی بروند بدانند حق عائله‌مندی آن‌ها از ۲۸ هزار تومان به ۸۵ هزار تومان افزایش داشته است و حقوق جدید از تیرماه به حساب سربازان متاهل واریز شده است. حق اولاد سربازان متاهل قبلا در حدود ۵۶۰۰تومان بود که به حدود ۲۱هزار تومان افزایش پیدا کرده است و از تاریخ مذکور به نیروهای مسلح ابلاغ و قابل پرداخت می باشد.

متقاضیان معافی بخوانند

خیلی‌ها حاضرند برای معاف شدن از خدمت دست به هر کاری بزنند. این افراد می‌توانند با خواندن جملات زیر و دانستن چگونگی معافیت پزشکی بر سر خود بلا نازل کرده و معاف شوند!

معافیت‌های پزشکی امر تخصصی است که باید موارد آن به طور تک‌تک در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شود، با این وجود اگر چنانچه فردی مبتلا به عرق کف دست باشد و این بیماری وی ناشی از مشکلات غدد باشد، می‌تواند از معافیت سربازی استفاده کند.

یکی دیگر از این معافیت‌ها، معافیت مربوط به دندان بود که اگر فردی در مجموع کمتر از ۱۴ دندان داشت، از خدمت معاف می‌شد که بعضی با سوء استفاده از قانون، دندان خود را می‌کشیدند، اما در حال حاضر چنانچه این کشیدن دندان به علت بیماری‌های غددی باشد، فرد معاف می‌شود.

همچنین چاقی و لاغری که به سبب بیماری غدد ایجاد شده باشد، می‌تواند سبب معافیت فرد شود.

در حال حاضر چنانچه طول قد مشمولان کمتر از ۱۵۰ سانتی‌متر باشد، از انجام خدمت سربازی معاف می‌شوند. البته آنهایی که کوتاه‌قد هستند همین الان برای معافیت خود اقدام کنند چون به گفته جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح مسولان در حال کم کردن این قد در آیین‌نامه جدید هستند، چرا که به نظر آنها لزومی ندارد فردی که ممکن است دارای تخصص هم باشد، تنها به دلیل کوتاهی قد از سربازی معاف شود.

همچنین بر اساس قانون چنانچه مشمولین دیپلم و زیر دیپلم دارای یک چشم با نمره ۵ و مجموع نمره دو چشم ۸ و بالاتر باشد، می‌توانند از سربازی معاف شوند و مشمولین بالاتر از دیپلم نیز با یک چشم نمره ۶ و دو چشم بیش از ۱۰ نیز از خدمت معاف خواهند شد.

آنهایی که مشمول معافیت پزشکی هستند هر چه سریع‌تر اقدام کنند چون بر اساس آیین‌نامه که به زودی تصویب می‌شود، تغییراتی در شیوه معافیت‌ها، به ویژه معافیت پزشکی ایجاد می‌شود.

از معافیت‌های کفالت هم بدانید در حال حاضر معافیت ازدواج با معلولان اناث، معافیت ازدواج با بانوان جانباز و معافیت فرزندان ذکور مادران فاقد شوهر مشروط است که بر اساس آن برای دو مورد اول تا پنج سال و برای مورد آخر نیز تا ۳۰ ماه به افراد معافیت موقت اعطا شده و پس از آن معافیت دائمی تعلق می‌گیرد.

فقط فرزند ذکور بالای ۱۸ سال سالمی که تک فرزند است در صورت جدایی مادر از همسر می توانند از معافیت کفالت استفاده

کسانی که سرباز فراری سال ۸۶ به ماقبل هستند اگر از مهر ماه خود را معرفی نمایند شامل این عفو و بخشودگی نمی شوند و مطابق قانون با آنها به عنوان سربازان فراری رفتار می شود و برای رسیدگی به جرم آنها ابتدا بایستی مراجع قضایی معرفی می شوندو بعد از رسیدگی به جرم آنها به یگان خدمتی معرفی و مابقی خدمت سربازی خود را سپری می نمایند

کنند. پس از ثبت واقعه طلاق ابتدا برای مشمول معافیت موقت صادر می شود و پس از گذشت ۳۰ ماه از زمان طلاق، معافیت دائم صادر خواهد شد این درحالی است که شرایط معافیت، بعد از این مدت (از جمله تنها فرزند ذکور بالای ۱۸ سال) استمرار داشته باشد. از آنجا که برخی اقدام به طلاق صوری می کردند بنابراین براساس قانون جدید مصوب سال ۱۳۹۰، مقرر شد تا شرط اصلی برای معافیت دائم، گذشت ۳۰ ماه از زمان ثبت طلاق باشد این درحالی است که در گذشته از زمان ثبت، معافیت قابل اجرا بود. مادران فاقد همسر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی (فوت یا طلاق) اگر دارای چند فرزند ذکور باشند، یکی از فرزندان آنها می تواند از خدمت معاف شود به شرط آنکه برادر دیگرش از معافیت کفالت استفاده نکرده باشد.

مقیم خارجی‌ها بخوانند

براساس مصوبات جدید، مشمولین ایرانی مقیم خارج از کشور که حداقل ۳ سال در خارج اقامت داشته باشند می توانند به مدت ۳ ماه و حداکثر ۲ بار در سال بدون تعیین تکلیف سربازی به کشور سفر کنند.

سردار سرتیپ دوم پاسدار موسی کمالی جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اعلام مطلب فوق افزود: این افراد بایستی به سفارت یا نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مراجعه و قبل از ورود به کشور گذرنامه خود را به مهر اجازه تردد که قبلا برای این کار پیش بینی شده است، مهمور کنند. مهلت اجرای این مقررات تا سال ۱۳۹۶ است.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که با توجه به مقررات در خارج از کشور مشغول تحصیل هستند و یا فرزندان مامورین جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که والدین خود را همراهی می کنند از این قانون مستثنی هستند و طبق قوانین مربوط ، در صورت لزوم می توانند بیش از سه ماه نیز به کشور مسافرت کنند.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح افزود: از زمان ابلاغ این مقررات، اجرای مقررات مصوب سال ۸۵ که به مشمولین ایرانی که قبل از سال ۸۳ از کشور خارج شده بودند اجازه خرید سربازی می داد، متوقف می شود.

کمالی یادآور شد: کسانی که قبلا براساس مقررات قبلی جهت خرید سربازی اقدام کرده و تشکیل پرونده داده بودند، مقررات جدید عطف به ماسبق نشده و براساس قانون قبلی به وضعیت آنان رسیدگی خواهد شد.

محتاجان به مشاوره سربازی بخوانند

مشمولان خدمت سربازی در آینده‌ای نزدیک دیگر نیازی به مراجعه حضوری به سازمان نظام وظیفه عمومی نخواهند داشت چراکه قرار است مشاوره مجازی سربازی راه‌اندازی شود.

سردار سید حمید صدرالسادات رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا با بیان اینکه سامانه مشاوره مجازی سازمان وظیفه‌عمومی در آستانه راه‌اندازی است، گفت: به زودی در این سامانه امکان دریافت مشاوره به شکل تایپ و در قالب فضای صوتی نیز فراهم خواهد شد.

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا با اشاره به خدمات غیر حضوری سازمان وظیفه‌عمومی ناجا و افزایش آن در سال‌های اخیر به ایسنا گفت: این خدمات با هدف کاهش آمار مراجعه حضوری به سازمان وظیفه‌عمومی و یگان‌های وظیفه‌عمومی در استان‌ها ارائه شده و تاکنون در کاهش آمار مراجعات حضوری تاثیر بسزایی داشته است.وی افزود: با افزایش شمار خدمات غیرحضوری، کارشناسان سازمان با دقت و سرعت بیشتری به درخواست‌هایی که نیازمند حضور مشمول در سازمان است، رسیدگی خواهند کرد.