تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

اوج رایزنی و حضور وزرای پیشنهادی درکمیسیون های مجلس/روحانی امروز از وزرای پیشنهادی خود دفاع می کند

  • کد خبر : 31899
  • 21 مرداد 1392 - 4:16

  میرملاس نیوز/ سرویس سیاسی:صبح امروز زنگ آغاز جلسه علنی مجلس درحالی به صدا در می آید که دستور کار بهارستانی ها بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس جمهور است. وزرایی که دیروز در آخرین زمان هایی که برای رایزنی با نمایندگان داشتند اکثرشان به کمیسیون های مختلف مجلس رفته بودند تا هم برنامه های خود […]

1037456

 

میرملاس نیوز/ سرویس سیاسی:صبح امروز زنگ آغاز جلسه علنی مجلس درحالی به صدا در می آید که دستور کار بهارستانی ها بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس جمهور است. وزرایی که دیروز در آخرین زمان هایی که برای رایزنی با نمایندگان داشتند اکثرشان به کمیسیون های مختلف مجلس رفته بودند تا هم برنامه های خود را ارائه کنند و هم تلاش کنند نظر مثبت نمایندگان به آن ها جلب شود. در عین حال برخی نمایندگان در اظهارنظرهای دیروز خود از احتمال رای نیاوردن برخی وزرای پیشنهادی سخن گفتند. در این میان نام وزرای پیشنهادی نفت، آموزش و پرورش، کار و علوم به عنوان وزرایی که احتمالا رای نخواهند آورد بیش از همه از سوی این نمایندگان مطرح می شد هرچند برخی دیگر از نمایندگان هم معتقد بودند که اکثریت وزرا رای می آورند. اظهارنظرها و گمانه زنی ها درباره رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دیروز به اوج خود رسیده بود. درست در آستانه روزی که قرار است رئیس جمهور به مجلس برود تا از وزرای خود دفاع کند.

 

سازوکار بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی

بررسی صلاحیت ۱۸ وزیر پیشنهادی حجت الاسلام روحانی از صبح امروز در صحن علنی مجلس آغاز می شود. در شروع این جلسه در مورد هیئت وزیران، رئیس جمهور برنامه دولت را تشریح و ضمن معرفی وزیران از ترکیب هیئت وزیران دفاع می کند. طبق آئین نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور یا کسانی که وی تعیین می کند، باید به سؤالات و اظهارات نمایندگان مخالف پاسخ دهند و مجموع زمان نطق اولیه رئیس جمهور و دفاعیات وی، باید دو و نیم ساعت باشد. درپی اظهارات و دفاعیات رئیس جمهور، مجلس وارد شور و بررسی برنامه ها و صلاحیت شده و این کار را برای هریک از وزرای پیشنهادی به صورت جداگانه آغاز کرده و درمورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و موافق و هرکدام برای مدت پانزده دقیقه صحبت خواهند کرد. پس از آن، وزیری که صلاحیت وی در حال بررسی است یا شخص رئیس جمهور، باید به مدت سی دقیقه از برنامه و صلاحیت وزیر، دفاع کنند. پس از آن برای هریک از وزرای پیشنهادی به صورت جداگانه “رأی گیری دستی” و با کاغذ به عمل می آید و سپس آرا به صورت جداگانه، شمارش و نتیجه اعلام می شود.

 چهارشنبه؛ اتمام بررسی در صحن علنی مجلس

همچنین به گزارش باشگاه خبرنگاران سید  شریف حسینی عضو هیئت  رئیسه مجلس با بیان اینکه جلسه علنی دوشنبه(امروز) بهارستان با دستور بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برگزار می شود، گفت: بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم در صحن علنی، چهارشنبه جاری به اتمام می رسد و در آخرین جلسه پایان هفته و همزمان رای گیری برای همه وزرای  پیشنهادی انجام خواهد شد. وی افزود: به پیشنهاد رئیس مجلس و تصویب نمایندگان، جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، صبح و عصر برگزار خواهد شد و احتمالا تا چهارشنبه جاری (۲۳ مرداد) نیز به پایان می رسد که در غیر این صورت مجلس روز پنجشنبه نیز جلسه علنی خواهد داشت. سبحانی نیا عضو هیئت رئیسه نیز گفت : هیئت رئیسه از ورود افرادی که حضورشان در فضای مجلس ضروری نیست، ممانعت می کند.

 روز پر ترافیک وزیران پیشنهادی در پارلمان

همچنین آن طور که خبرآنلاین نوشت، دیروز قرار بود ۱۶ وزیر پیشنهادی برای تشریح برنامه های خود به کمیسیون های تخصصی مجلس بروند. براساس این گزارش کمیسیون های اجتماعی، انرژی، امنیت ملی و سیاست خارجی، برنامه، بودجه و محاسبات، صنایع و معادن، عمران، فرهنگی و قضائی و حقوقی میزبان ۱۶ نفر از وزیران پیشنهادی بودند تا آخرین توضیحات آنها درباره برنامه خود را بررسی کنند. اما در حالی که از امروز بررسی صلاحیت ها آغاز می شود، گمانه زنی ها درباره رای اعتماد به وزرا و احتمال رای نیاوردن برخی وزرا همچنان ادامه دارد.

 رئیس کمیسیون اصل ۹۰ : بیش از ۸۰ درصد کابینه رای می آورند

در همین زمینه پورمختار رییس کمیسیون اصل نود در گفت و گو با سایت خبری جمهوریت، گفت: با وجودی که توقع داشتیم از اصولگرایان بیشتری در کابینه دولت یازدهم استفاده شود اما پیش بینی من این است که بیش از ۸۰ درصد کابینه فعلی از نمایندگان رای اعتماد بگیرد.درعین حال جواد جهانگیرزاده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گویی با مهر، با برشمردن ویژگی وزیران پیشنهادی دفاع، اطلاعات، خارجه و کشور گفت: وزیران پیشنهادی مرتبط با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می توانند بدون مشکل در مجلس، رای اعتماد کسب کنند.

 کار سخت وزرای علوم و آموزش و پرورش

در همین حال قاسم جعفری عضو فراکسیون اصول گرایان پیش بینی کرد وزیران پیشنهادی علوم و آموزش و پرورش راه دشواری برای کسب رای اعتماد در پیش داشته باشند.اما تاجگردون نماینده گچساران گفت: پیش از این حرف از این بود که مجلس نسبت به ۴-۵ نفر معرفی شده نظر منفی دارد اما هر چه به زمان رای اعتماد نزدیک می شویم این تعداد کاهش پیدا کرده و هم اکنون به یکی دو نفر رسیده و البته باز این نشانه این نیست که آنها رای اعتماد کسب نخواهند کرد بلکه در زمان فعلی نظر منفی نسبت به آنها در مجلس وجود دارد. در همین حال به گزارش نسیم،« ابراهیم نکو» عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت گفت: برخی از وزرای پیشنهادی برای گرفتن رای اعتماد بر لبه تیغ هستند که نمایندگان مجلس برای رای آوردن به آنها کمک کنند، اما کسانی مانند آخوندی، زنگنه، ربیعی و میلی منفرد گرفتن رای اعتمادشان در ‘وضعیت حاد’ قرار دارد.

 جلسه مشترک برخی اعضای فراکسیون اصولگرایان و رهروان

همچنین علی علیلو عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به جلسه مشترک حدود ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس از دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت به مهر گفت: در این جلسه نظر منفی جدی بر روی وزیر پیشنهادی علوم و آموزش و پرورش وجود داشت.درهمین حال تسنیم هم نوشت که نمایندگان ۴ اتحادیه بزرگ دانشجویی در مصاحبه های مختلفی با معرفی جعفر میلی منفرد به عنوان وزیر پیشنهادی علوم مخالفت کردند.

 طلا: ۵ وزیر برای گرفتن رای اعتماد مشکل دارند

با این حال حسین طلا نماینده مردم تهران با بیان اینکه ۵ وزیر برای گرفتن رای اعتماد از کابینه با مشکل مواجه خواهند شد، با اشاره به جلسات خصوصی و لابی نمایندگان با برخی از وزرا گفت: بعضی از اتهامات در انظار عمومی قابل بیان کردن نیست و نباید علنی شود چراکه برای نظام هزینه بر است و در مورد برخی از وزرا نیز این ابهامات در جلسات خصوصی برطرف شد. وی گفت: فکر می کنم ۴-۵ نفر از وزیران پیشنهادی با مشکل و یا رای بسیار پایین مواجه باشند.وی تصریح کرد: وزیران پیشنهادی نفت، مسکن، آموزش و پرورش، آموزش عالی، کار و تا حدودی وزارت صنعت و معدن برای گرفتن رای اعتماد از مجلس کار سختی در پیش دارند.نادران نیز در مخالفت با زنگنه گفت: افراد دخیل در «کرسنت» صلاحیت حضور در دولت را ندارند.

 عسگراولادی: تذکرها درباره فتنه چنان نباشد که فتنه جدیدی را سبب شده و انشقاقی تازه در وحدت ملی ایجاد کند

در این میان حبیب الله عسگراولادی رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، با بیان اینکه صاحب نظران و رسانه ها باید هوشیار باشند که در تذکرها و انتقاداتشان درباره فتنه چنان نباشد که خود فتنه جدیدی را از جانب دشمن سبب شده و انشقاقی تازه در وحدت ملی ایجاد کند، گفت: بی شک اغلب وزرای پیشنهادی نماد کارآمدی و اعتدال هستند و بی تردید در مجلس رأی خواهند آورد و بقیه وزرای پیشنهادی رأی آوری آنها بستگی به قدرت پاسخگویی و رفع شبهات به ویژه در موضوع پیچیده فتنه ها است.وی افزود: رأی اعتماد نمایندگان مجلس به اعضای کابینه برآیند شفافیت، قانونگرایی و رقابت اخلاقی خواهد بود.

 ترکان: فضای جلسات وزرا و نمایندگان خوب است

همچنین به گزارش انتخاب، اکبر ترکان، مشاور رئیس جمهور در گفت و گویی تصریح کرد: فضای فعلی و ارزیابی من از جلسات میان نمایندگان و وزرا خوب است و ان شاءا… در این هفته وزرا رأی اعتماد را از مجلس می گیرند. وی گفت: در سال ۸۸ من به موسوی رأی دادم و در ستاد ایشان فعالیت کردم؛ این جرم نیست بلکه نکته در این است بعد از اینکه مقام معظم رهبری موضوع را خاتمه یافته قلمداد کردند کسی بوده که نپذیرد؟؛ در وزرا که کسی نبوده است یعنی این افراد کسانی بودند که اعتقاد داشتند و برای اعتقاد خود کار کردند، در ستاد مهندس موسوی فعالیت داشتند اما بعد از فرمان رهبری برای همه ما این موضوع تمام شد؛ نکته دقیقا همین است.وی اضافه کرد: ملاک برای ما، تبعیت از حکم حکومتی رهبری است که همه وزرا التزام به ولایت فقیه دارند و از حکم حکومتی اطاعت و پیروی می کنند. وی همچنین از قرارداد کرسنت و عملکرد زنگنه دفاع کرد و افزود: آنها که کرسنت را اجرا نکردند، باید محاکمه شوند.این در حالی است که حسین شریعتمداری در کیهان با انتشار گزارشی تند در مورد قرارداد استات اویل و کرسنت خواستار عدم رای اعتماد به گزینه معرفی شده برای وزارت نفت شد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=31899

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.