تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

سرچشمه “دز” تشنه است/ روایت چراغی که به خانه روا نیست!

  • کد خبر : 32195
  • 25 مرداد 1392 - 19:17

  میرملاس نیوز/سرویس سیاسی: آب کمندان به ازنا رسید و آب الیگودرز به قم؛ حال هم ازنا تشنه است و هم الیگودرز؛ این حکایت چراغیست که گویا به خانه روا نیست تا تبدیل به چراغ خانه استان همسایه شود. به گزارش میرملاس نیوز به نقل مهر ، در حالی که استان لرستان و شهرستان ازنا […]

IMG08172072

 

میرملاس نیوز/سرویس سیاسی: آب کمندان به ازنا رسید و آب الیگودرز به قم؛ حال هم ازنا تشنه است و هم الیگودرز؛ این حکایت چراغیست که گویا به خانه روا نیست تا تبدیل به چراغ خانه استان همسایه شود.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل مهر ، در حالی که استان لرستان و شهرستان ازنا منابع آبی و سراب های متعددی را در دل خود جای داده اند و از نظر بهره مندی از این نعمت خدادادی جایگاه کم نظیری دارند، اما برخی روستاها و شهرهای لرستان در فصل تابستان با مشکل کمبود آب شرب مواجه هستند.

این در حالیست که بخش زیادی از آب این استان در قالب طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود از این استان خارج می شود تا حکایت تشنگی لب چشمه در مورد مردم این استان صادق باشد.

سرشاخه های دز خود تشنه است

گرچه از یکسو پروژه انتقال آب قمرود موجب خشکی زمینهای کشاورزی و رودخانه های برخی از روستاهای الیگودرز و در نتیجه مهاجرت تعدادی از ساکنان این روستاها شده است اما از سوی دیگر انتقال آب لرستان به مرکز ایران را می توان یکی از پروژه های مهم و بزرگی دانست که دارای اهمیت ملی است ولی باید این دو زاویه به دقت و به موازات هم مورد توجه قرار گیرد.

IMG12444826

مطابق آخرین آمار هم اکنون کار آبرسانی به روستاهای محل اجرای پروژه قمرود به وسیله تانکرهای سیار صورت می گیرد تا سرچشمه دز همچنان تشنه بماند. در این راستا طی سال جاری مقدار یک میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر آب شرب به میزان ۱۵۰۰متر مکعب در قالب ۱۲۵ سرویس توسط تانکر سیار بین روستائیان این مناطق توزیع  شده است.

این میزان آب شرب توسط دو دستگاه تانکر آبرسانی سیار به روستاهای دره حیدر، آلی محمود، باوکی، خمه، علیا،خمه سفلی، جهانخوش، اردودر، اسماهور علیا، عسگران، جوز، گلبهار سفلی، سنج که با مشکل کم آبی مواجه هستند حمل و توزیع شده است.

میلیاردها مترمکعب آب از لرستان خارج می شود

از سوی دیگر خروج سالانه میلیاردها مترمکعب آب از استان لرستان و سرازیر شدن این آب به سدهای پایین دست مهجوریت این استان را دوچندان کرده است تا حکایت تشنگی مردم این دیار تبدیل به حکایتی تلخ و قدیمی شود.

در حال حاضر تامین آب شرب برخی مناطق استان که بامشکل آب شرب مواجه هستند از طریق حفر چاه های محلی باعث شده است در فصل تابستان که ضرورت تامین آب دوچندان می شود به دلیل پایین رفتن سطح منابع آب زیرزمینی و کمبود آب شرب، این مناطق دچار مشکلات متعددی شوند به طوریکه در حال حاضر ۵۲۷ روستای لرستان با مشکل آب شرب مواجه هستند و از این تعداد ۱۳۶ روستا با تانکر آبرسانی می شوند.

IMG08372126

علاوه بر این کیفیت پایین آب چاه نسبت به سراب نیز از دیگر مشکلات تامین آب شرب از طریق حفر چاه های زیر زمینی در برخی شهرهای استان است که در عمده موارد انتقادات مردمی را به همراه دارد.

قطعی روزانه آب در شهرک پنج هزار نفری

در این میان به عنوان شاهد می توان از مشکل آب شرب در شهرک المهدی شهرستان ازنا در دامنه های اشترانکوه یاد کرد. شهرک المهدی ازنا که به علت نزدیکی به این شهر از سال ۱۳۸۸ به شهر ازنا ملحق شد نیز مدت هاست با مشکلات مربوط به آب شرب مواجه است.

مردم این شهرک که در فاصله حدود ۳ کیلومتری شهر ازنا واقع شده و دارای جمعیت حدود پنج هزار نفر است، با مشکل قطعی روزانه آب به مدت ۳-۴ ساعت روبه رو هستند.

با توجه به قرار داشتن در فصل تابستان و گرمای هوا، قطع شدن متناوب و کیفیت پایین آب شرب این شهرک باعث نارضایتی و گلایه مردم این منطقه شده است.

آب شهرک المهدی کیفیت مناسبی ندارد

در همین زمینه یکی از ساکنان شهرک المهدی ازنا در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آب شرب این شهرک از چاه تامین می شود اظهار داشت: این آب کیفیت مناسبی ندارد و این امر موجب نارضایتی مردم شده است.

IMG12531779

وی مدعی شد که اندازه گیری درجه سختی آب این شهرک نشان می دهد که آب این منطقه درجه سختی بالایی دارد.

این شهروند با اشاره به قطعی روزانه آب شهرک المهدی اظهار داشت: امیدواریم در این زمینه اقدام جدی و اساسی صورت گیرد و مشکل آب شرب این شهرک که مدتهاست ادامه دارد هر چه سریعتر رفع شود.

آب شرب روزانه به مدت ۴ ساعت قطع می شود

یکی دیگر از ساکنان این منطقه نیز به خبرنگار مهر گفت: مدت زیادی است که آب شرب این شهرک روزانه به مدت چهار ساعت قطع می شود.

وی با بیان اینکه آب سراب کمندان به شهر ازنا منتقل شده است خواستار بهره مندی مردم شهرک المهدی از این آب شد.

این شهروند با اشاره به اینکه چند سال است شهرک المهدی به شهر ازنا ملحق شده است و مردم این منطقه نیز حق دارند از آب سراب کمندان استفاده کنند اظهار داشت: با توجه به کیفیت پایین و قطعی روزانه آب و اهمیت این مسئله از مسئولین می خواهیم برای حل این مشکل هر چه سریعتر اقدام کنند.

آب شهرک المهدی آلوده نیست

فرماندار شهرستان ازنا با تاکید بر اینکه آب شهرک المهدی آلوده نیست اظهار داشت: آب این منطقه آلوده نیست اما به دلیل تامین آن از چاه کیفیت پایین تری از آب سراب دارد.

IMG12531720

محمود بوالحسنی با بیان اینکه در گذشته آب شرب یکی از مشکلات اساسی مردم این منطقه بود تصریح کرد: برای رفع این مشکل اقدامات خوبی انجام شده است.

وی با بیان اینکه در روزهای گذشته بازدیدی از این منطقه داشتیم افزود: در این بازدید نشستی با مردم شهرک المهدی برگزار و مشکلات آنان را بررسی کردیم.

چاه جدیدی برای تامین آب شهرک المهدی ازنا حفر خواهد شد

فرماندار شهرستان ازنا با بیان اینکه چاه اختصاصی شهرک المهدی که آب این منطقه را تامین می کرد به صورت کامل خشک شده است از حفر چاه جدید برای تامین آب شهرک المهدی ازنا خبر داد.

وی ادامه داد: با توجه به ضرورت موضوع و با هماهنگی مدیر عامل آب و فاضلاب لرستان مجوز حفر چاه صادر شده است و کارشناسان محل چاه را با توجه به استانداردهای مربوطه و آلایندگی تعیین کرده اند.

محمود بوالحسنی با بیان اینکه مقرر شده است دستگاه حفاری عملیات حفر چاه را به زودی آغاز کند، اظهار داشت: تجهیز، برق رسانی و مسائل اداری نیز پس از حفر چاه  در اسرع وقت انجام خواهد شد.

IMG12531749

فرماندار شهرستان ازنا با اشاره به اینکه در حال حاضر از طریق چاه آبی که برای تامین آب شرب مسکن مهر ازنا حفر شده بود آب شهرک المهدی تامین می شود ابراز امیدواری کرد که حق مردم این منطقه به آنان بازگردد و مشکل آب این منطقه رفع شود.

چراغی که به خانه رواست…

نفس انتقال آب از استانی به استان های دیگر نکوهیده نیست اما در حالی که برخی شهرها و روستاهای لرستان از مشکل کمبود آب یا کیفیت پایین آب شرب رنج می برند ، شاهد انتقال آب لرستان به مناطق مرکزی کشور هستیم که این خود گواهی دیگر بر محرومیت و مظلومیت مردم لرستان است.

با اجرای پروژه “قمرود” سالانه میلیون ها مترمکعب آب از لرستان به مناطق مرکزی ایران می رود در حالیکه همچنان سه سدی که برای تامین آب منطقه وعده داده شده بود به بهره برداری نرسیده است.

IMG13470891

همچنین چشمه روستای عسکران و دیگر روستاهای همجوار در شهرستان الیگودرز با داشتن ۴۰۰ هکتار زمین و باغ برای آبیاری از سال ۸۱ به طور کلی خشک شده و خسارات زیادی را به مردم این منطقه وارد کرده است.

تعدادی از منابع آب شرب روستاهایی که در مسیر این پروژه قرار دارند نیز به طول کامل خشک و تا به امروز برای جایگزین کردن آن هیچ اقدامی صورت نگرفته است و تعدادی قنات نیز در مسیر این پروژه به طور کامل خشک شده است.

از سوی دیگر با وجود اینکه پروژه قمرود برای مردم برخی از شهرها و استانهای کشور پروژه ای حیات بخش بود اما مردم برخی روستاهای شهرستان الیگودرز به عنوان یکی از پرآب ترین شهرستانهای استان با اجرای این پروژه از کمبود آب به شدت رنج می برند.

درحالی که مردم شهر ازنا هنوز به طور کامل از آب سراب کمندان بهره مند نشده اند، این آب در سال ۸۳ به شهرستان الیگودرز که به دلیل انتقال آب آن به مناطق مرکزی دچار مشکل شده، منتقل می شود که نشان دهنده محرومیت مضاعف شهرستان ازنا در بهره گیری از منابع آب این شهرستان است.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=32195

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.