تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
3

سکته قلبی چیست ؟ علائم و عوارض و درمان آن چه می باشند ؟

  • کد خبر : 32228
  • 25 مرداد 1392 - 21:01

  میرملاس نیوز/ سرویس سلامت: تعریف سکته قلبی : نرسیدن خون و اکسیژن کافی به یک منطقه از قلب را سکته قلبی  می گویند. بر اثر این عمل آن منطقه از قلب دچار صدمه دائمی یا مرگ سلولی می شود .   علل شیوع و عوامل خطر در ایجاد سکته قلبی چه می باشد ؟   […]

112

 

میرملاس نیوز/ سرویس سلامت:

تعریف سکته قلبی : نرسیدن خون و اکسیژن کافی به یک منطقه از قلب را سکته قلبی  می گویند. بر اثر این عمل آن منطقه از قلب دچار صدمه دائمی یا مرگ سلولی می شود .

 

علل شیوع و عوامل خطر در ایجاد سکته قلبی چه می باشد ؟

  بیشتر حملات قلبی توسط یک لخته که یکی از رگهای کرونر را مسدود می کند ایجاد    می شوند (رگهای کرونر رگهایی هستند که خون واکسیژن را به عضله قلب می رسانند. ) معمولا در رگ کرونری که قبلا به علت تغییرات اترواسکلروز باریک شده تشکیل    می شود. لخته درون رگ کرونری جریان خون و اکسیژن رسانی به عضله قلب  را مختل می  کند که همین امر  سبب مرگ سلولهای قلبی در ان ناحیه می شود . ماهیچه قلبی  آسیب  دیده توانایی خود را بر انقباض از دست می دهد.

چه عواملی  می توانند باعث ایجاد سکته قلبی شوند :

۱-  فشار خون بالا (فشار بالاتر از برای یک فرد بزرگسال)

۲-  دیابت

 ۳- سیگار کشیدن

 ۴- بالا بودن ldl ( چربی مضر خون)بالا و hdl ( جربی مفید خون)پایین

۵- چاقی    ۶- سن بالا  ۷- وراثت

 ۸- جنس مذکر

j2472_5335255252

علائم سکته قلبی  :

درد سینه پشت جناق ، درد اغلب از ناحیه سینه شروع به بازوها ،شانه ، گردن ، دندانها ، و فک انتشار  می یابد البته ممکن است درد فقط در یکی از نواحی ذکر شده باشد . این درد معمولابیشتر از ۲۰ دقیقه طول  می کشد .درد فوق معمولا با استراحت و یا نیتروگلیسرین زیر زبانی  کاهش  نمی یابد ( برخلاف بیماری آنژین صدری  که درد معمولا با استراحت و نیتروگلیسرین زیر زبانی  کاهش  می یابد .) درد سکته قلبی  به صورت احساس فشار  یا قرار گرفتن چیز سنگین روی سینه  می باشد .

فرد ممکن است دچار  سوء هاضمه ، تنگی نفس ، سرفه – احساس سبکی  سر – سرگیجه ، غش – تهوع و استفراغ ، تعریق شدید و اضطراب شود

  در یک حمله قلبی چه کارهای آزمایشگاهی صورت می گیرد ؟

در حمله قلبی ، نوار قلب یا EKG در چند نوبت گرفته می شود ، نیز اکو کار دیو گرافی و آنژیوگرافی  صورت می گیرد . در آزمایشات خونی ، عواملی در خون انسان وجود دارد که در حمله قلبی دچار تغییراتی می شوند که عبارتند از  : تروپونین آی ، تروپونین تی ، CPK  ، MB .

درمان : حمله قلبی یک اورژانس پزشکی است ، لذا بستری کردن بیمار و مراقبت های ویژه مورد نیاز است . چون بهترین علت مرگ پس از حمله قلبی در چند ساعت اولیه حمله ، آریتمی های کشنده (ضربان نا منظم قلب ) است .لذا انجام مداوم نوار قلب لازم است سریعا آغاز شود

هدف از درمان سکته قلبی ، جلوگیری از پیشرفت حمله قلبی و نیز کاهش بار قلب و پیشگیری از عوارض قلبی است .درمان با استراحت مطلق و اکسیژن درمانی شروع وبدنبال آن داروهای ضد درد قوی مثل مرفین تجویز می شود . بعد سریعا درمان بانیتروگلیسرین وریدی جهت کاهش بار قلبی شروع شده و بدنبال آن در صورت صلاحدید پزشک متخصص قلب از داروهای ضد انعقاد (ضد لخته) به صورت وریدی استفاده می شود . این داروهاشامل  استرپتوکیناز ، هپارین و …… می باشد .

 به امید داشتن قلبی سالم بارعایت این موارد : کاهش مصرف قند و چربی  و نمک – ورزش منظم و دوری از اضطراب و استرس در زندگی 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=32228

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. مرسی از اطلاعتی که بهمون دادید
    پ

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.