- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

انتقاد ملکشاهی از عملکرد ضعیف آبفای روستایی لرستان در کوهدشت/ ثروت‌های عمومی به‌طور عادلانه در کشور توزیع نمی‌شود/دولت اعتبار داده اما بسیار کم

ملکشاهی در ارتباط با عملکرد ضعیف آبفای روستایی لرستان در آب رسانی به شهرستان کوهدشت گفت: در این شهرستان، خشکسالی‌های اخیر، شدیدا برکشاورزی منطقه تاثیر گذاشته و خسارات سنگینی به این بخش وارد کرده است به‌گونه‌ای که حتی حفر چاه‌های آب برای سیراب کردن زمین‌های کشاورزی هم نتوانسته است نیازهای آبی کشاورزی در این منطقه را پاسخگو باشد. 

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از سرویس استان های برنا ، ملکشاهی نماینده کوهدشت در ادامه افزود :کوهدشت با توجه به داشتن چندین هزارهکتار زمین‌های کشاورزی مرغوبی که دارد می‌تواند برای کشور یک قطب کشاورزی مهم محسوب شود. 
رییس کمیسیون قضایی مجلس ادامه داد: یکی از موضوعات زیربنایی در شهرستان کوهدشت موضوع کشاورزی و توجه ویژه به آن است. 
در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی مرغوب در شهرستان کوهدشت وجود دارد و این در حالی‌است که از این میزان تنها ۱۰ درصد به صورت آبی کشت می‌شود. 
الهیار ملکشاهی تاکید کرد:از طرفی در حال حاضر تنها ۲۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی کوهدشت به صورت آبی کشت می‌شود. عبور دو رودخانه پرآب از اطراف کوهدشت (رودخانه‌های خروشان سیمره و کشکان) که از میان زمین‌های حاصلخیز بسیاری در شمال کوهدشت می‌گذرد می‌تواند تاثیر بسیار عظیمی در رونق آبیاری این منطقه داشته باشد اما زمین‌های کشاورزی این منطقه هنوز نتوانسته‌اند از آب سرشار این رودخانه بزرگ بهره‌مند شوند و همچنان به صورت دیم کشت می‌شوند. 
روستاهای شمال کوهدشت که در مسیر رودخانه سیمره قرار گرفته‌اند، با وجود آب کافی این رود برای آبیاری زمین‌های کشاورزی، سال‌هاست کشت‌های خود را به صورت دیم به عمل می‌آورند. 
وی ادامه داد: خشکسالی‌هایی که در چند سال اخیر به صورت متناوب شاهد بودیم تولید کشاورزی را با مشکل مواجه کرده است. بروز پدیده خشکسالی در چند سال اخیر موجب خشکی یا کاهش شدید منابع تامین‌کننده آب شرب ۱۷۰ روستای این شهرستان شده است. 
ملکشاهی گفت: از طرفی در این شهرستان تعدادی از روستاها با مشکل آب شرب مواجه بوده و همچنان با تانکر به این روستاها آبرسانی انجام می‌شود. 
از طرفی به دلیل اینکه آب‌های زیرزمینی کم شده نیاز به حفر چاه‌های زیرزمینی داریم و نیاز به اعتبار، که متاسفانه شرکت آب وفاضلاب روستایی هم اعتباری برای این کار ندارد.دولت اعتبار داده اما بسیار کم بوده که نتوانسته پاسخگو باشد.به اعتقاد من مهم‌ترین راهکار ، آبی شدن زمین‌های دیمی است.همچنین به دلیل اینکه ثروت‌های عمومی به‌طور عادلانه در کشور توزیع نمی‌شود، ما در روستاها و برخی شهرها با مشکلات عدیده روبه رو هستیم. راهکار دیگرنبود صنایع مادر در این شهرستان است که این شهر ظرفیت دارد که کارخانه‌های مادر در آن ایجاد شود.